Mitä tekisit jos tilillesi tulisi 146e rahaa ja sillä pitäisi syödä 27 päivää?
Minä nimittäin olen sellaisessa tilanteessa. Täällä naureskellaan kun eräs sarjaköyhäilijä kertoo, miten on sairaalahoidon tarpeessa kun ei ole syönyt mitään viikkoon. Mutta minulla on oikeasti tämä tilanne tammikuussa. Ttt:a tulee tuon verran ja vasta kuun lopussa tulee seuraava raha. Siitä ei ole varaa maksaa mitään lainaakaan takaisin. Että tuolla pitäisi pärjätä yksi ihminen. Diakonilta sain apua syksyllä, en tiedä saisinko sieltä ruoka-apukortin. Luovutanko jo heti alkuun vai yritänkö oikeasti saada tuolla rahalla leivän pöytään. Jauhoja, pastaa, sieniä, marjoja, kahvia, herneitä (kuivattuja, saa keiton) ja keittojuurespusseja on. Tässä kaikki. Menenkö kauppaan esim. 4 x tänä aikana, vaiko 2 kertaa. Mitään myytävääkään ei ole.
Kommentit (203)
Tekisin ruokaa ja söisin. Mitäpä muutakaan? Välillä työttömien ruokailussa valmiissa pöydässä.
Jätät lainan maksamatta. Kun tulona on vain toimeentulotuki, ei ulosotto peri siitä mitään, vaikka lainat ja velat menevät ulosottoon. Tiedät kyllä, että velkojen maksamista ei toimeentulotuessa oteta huomioon. Ei ole ole oikein, että yhteiskunta rajoittaa velkojen maksamista.
Asutko sellaisessa paikassa, että on jotain ruokajakeluja? Hyödynnä niitä mahdollisimman paljon, samoin kauppojen ilta-alet. Diakoniasta voit saada jotain apua.
Onhan sinulla kuitenkin yli 30€/viikko ja kotonakin jotain ruokaa. Itse ostaisin tuollaisessa tilanteessa halpoja juureksia ja perunoita, joita saa eurolla kilon. Lisäksi päiväystarjouksista lihaa ja kalaa. Olen joskus löytänyt yhden hyvän pihvin 5 eurolla ja tehnyt siitä 3 ateriaa, eli pannulla juuresten kanssa yhden ja loput suikaleina merimiespihviin, eli lihaperunalaatikkoon. Yhden kalan voi saada kympillä ja sama siinäkin: perunoiden kanssa kiusausta, ruodoista keitto ja yhden filapalan voi valmistaa vaikka paistinpannulla tai graavata. Kananmunista saa hyvin energiaa ja ovat monikäyttöisiä. Juustoa ostaisin vaikka viimeisillä rahoillani. Kun sinulla on jauhoja, voit leipoa sämpylöitä, paistaa lettuja ja pannukakkua, suurustaa kastikkeita ruokaisammiksi ja leipoa jotain herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Se lahjakortti minkä syksyllä sain diakoniasta oli 50e arvoinen.
t. ap
Kehtasit mennä, koska kuulut kirkkoon ja maksat kirkollisveroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se lahjakortti minkä syksyllä sain diakoniasta oli 50e arvoinen.
t. ap
Kyllä se voidaan pian puolittaa kun tarpeeksi markkinoidaan ja toitotetaan, että kuinka on hyvä kun eroaa kirkosta. - Kirkko on kuitenkin toistaiseksi voinut tukea kaikkia avun tarvitsijoita kyselemättä jäsenkorttia mutta kuinka kauan? - Toivottvasti mahdollsimman kauan mutta se käy haastavaksi, jos yhä harvempi kuuluu kirkkoon "maksavana jäsenenä".
Perunat ja appelsiinit maksavat molemmat euron kilo. Toisesta saat energiaa, toisesta vitamiineja. Halvemmaksi tulee tehdä X:tra pussiperunamuusia, kun sen valmistamiseen kuluu sähköä vajaa minuutti, kun taas pottuja joutuu keittämään puoli tuntia. Kaikista halvin margis on K-kaupan K-menu. Sitä vaan voisilmäksi puuroon ja muusiin, niin on jo herkkuateria, jos ruskistat sipulia lisäksi.
Leivo ja tee isoja määriä pakkaseen, niin tulee halvemmaksi. Vai eikö työkiireiltä ehdi?
Perunaa ja juureksia saa halvalla. Niistä saa paljon monipuolisempia ruokia kuin makaronista ja riisistä. Lisäksi voi laittaa sieniä, alelaputettuja lihoja, kalaa tai maustaa hyvin esimerkiksi uunijuureksina tai keittona. Edullisella ruokakermalla saa pieniä ihmeitä, jos ruoka on muuten köyhää.
Hedelmiäkin on poistomyynnissä. Meillä harmikseni niin suuria pussillisia, että ei tule yhdellä käytetyksi, jos ei valmista jotain hilloa.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen tarvitsee elääkseen myös iloa. Sitä ei revitä kaalista ja vehnäjauhosta.
Sitä voi hakea ilmaisista jutuista, josta nyt ensimmäiseksi tuli mieleen kirjasto. Sellainen löytyy vielä joka kunnasta. Muutenkin kannattaa seurata paikkakunnan ilmaistapahtumia ja lähteä mukaan.
Janssonin kiusaukseen osta valmista perunasipulipakastetta ja anjovispurkki. Sitä syö useamman päivän ruisleivän kanssa niin hyvin pärjää. Laita viela tilliä lisaksi, niin on tosi hyvää.
Älkää nyt herraisä uskoko näitä trolleja. Kyllä aloittajakin jo olis kuollut nälkään, jos hänellä ei ole tukien leikkauksen takia ollut vuoteen rahaa ostaa ruokaa. Niin kauan näitä aloituksia on ollut. Ja jo aikaisemminkin.
Muka milloin mikäkin summa on rahaa ruokaan milloin miksikin ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen tarvitsee elääkseen myös iloa. Sitä ei revitä kaalista ja vehnäjauhosta.
Sitä voi hakea ilmaisista jutuista, josta nyt ensimmäiseksi tuli mieleen kirjasto. Sellainen löytyy vielä joka kunnasta. Muutenkin kannattaa seurata paikkakunnan ilmaistapahtumia ja lähteä mukaan.
Niitä iloja ei todellakaan kannata etsiä ruuasta. Näitä ruuasta iloja saavia on täällä Suomessa jo ihan liikaa. Kansantauti.
Ostaisin sillä ruokaa ja loput panisin säästöön...
Kerron vielä sellaisen salaisuuden, että vaikka kaupassa ei tartteis hintoja katsella, niin tuollaisia asioita
me silti käytetään ruoaksi, koska se on järkevää.
Ketkä te. Meititteleksä ittees?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelut tilanteesta. Hyviä vinkkejä olet saanutkin ilta-alen hyödyntänmisestä. Ostaisin heti rahan tulon jälkeen kaappiin perusaineksia: halpaa pastaa,tomaattimurskaa, kilomysliä, litran purkki maustamatonta jogurttia, puurohiutaleita, hernekeittoa, jauhopussin, kananmunia, pari purkkia halpaa vispikermaa (säilyy pitkään), hillopurkin jne. Muuten ruokalistalla olisi kaalilaatikko, makaronilaatikko, jauhelihakeitto, seikeittoa jne.
Noiden perustarvikkeiden avulla kaapissa olisi ihana syötävää, jos ei kauppaan jaksa lähteä aina tai rahat on loppukuusta tiukilla. Lisäksi voi saada elämään myös herkku hetkiä tekemällä vaikka lettuja tai litran pannaria, jonka voi myös pakastaa ja sulattaa aina tarpeen mukaan.
Miksi te mummot aina oletatte että ilta-alessa todella on kaikkea hyvää ja edullista. Ehkä teillä siellä Kemin Salessa on mutta voin
Vehnäleipä kannattaa leipoa itse, näkkileipä voi olla vähän haastavampi. Tiedämme kyllä, että ei ilta-alesta kaikkea hyvää ja edullista saa, mutta kannattaa katsoa tarkkaan myös tavalliset tarjoukset - ja niissäkin päiväykset huolellisesti. Täällä oli kaupan laari täynnä tarjouslenkkiä, jossa oli parasta ennen 3.1.
Vierailija kirjoitti:
Janssonin kiusaukseen osta valmista perunasipulipakastetta ja anjovispurkki. Sitä syö useamman päivän ruisleivän kanssa niin hyvin pärjää. Laita viela tilliä lisaksi, niin on tosi hyvää.
No ei se perunan ja sipulin pilkkominenkaan niin kallista ole. Ja saa mukavasti tekemistä päivään. Mitä enemmän tekee itse, niin sitä halvemmalla pärjää.
2 pkt kaurahiutaleita
100 kananmunaa
15 leipää
15 PSS makaronia
2 kiloa juustoa
Lopulla rahoilla juureksia ja kasviksia
Kyseisellä summalla saa monta pussia nuudeleita, ei tarvitse nälästä kärsiä.
Eipä tuo hirveästi minun nykyisestä tilanteesta paljon eroa. Minulla menee reilut 40 € viikossa kauppaan. Syön esim. kaurahiutaleita, täysjyväpastaa, soijarouhetta ja muutenkin mahdollisimman halpaa ruokaa.
Laittaisin toriin ym. paikkoihin ilmoituksia; tarjotaan siivousta, lumien kolausta yms.
En kuulu kirkkoon, joten en kehtaa eikä minulla ole mielestäni asiaa tästä syystä diakoniaan.