Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit jos tilillesi tulisi 146e rahaa ja sillä pitäisi syödä 27 päivää?

Vierailija
30.12.2024 |

Minä nimittäin olen sellaisessa tilanteessa. Täällä naureskellaan kun eräs sarjaköyhäilijä kertoo, miten on sairaalahoidon tarpeessa kun ei ole syönyt mitään viikkoon. Mutta minulla on oikeasti tämä tilanne tammikuussa. Ttt:a tulee tuon verran ja vasta kuun lopussa tulee seuraava raha. Siitä ei ole varaa maksaa mitään lainaakaan takaisin. Että tuolla pitäisi pärjätä yksi ihminen. Diakonilta sain apua syksyllä, en tiedä saisinko sieltä ruoka-apukortin. Luovutanko jo heti alkuun vai yritänkö oikeasti saada tuolla rahalla leivän pöytään. Jauhoja, pastaa, sieniä, marjoja, kahvia, herneitä (kuivattuja, saa keiton) ja keittojuurespusseja on. Tässä kaikki. Menenkö kauppaan esim. 4 x tänä aikana, vaiko 2 kertaa. Mitään myytävääkään ei ole. 

Kommentit (203)

Vierailija
81/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen tarvitsee elääkseen myös iloa. Sitä ei revitä kaalista ja vehnäjauhosta. 

Vierailija
82/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen tarvitsee elääkseen myös iloa. Sitä ei revitä kaalista ja vehnäjauhosta. 

Täytyy oppia nauttimaan ankeudesta kuten maaseudun mummot. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon verran menee kuukausittain mulla ruokaan. Helppoa.

Vierailija
84/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan karkkia parilla eurolla ja lopulla esim porkkanaa ja raejuustoa. Tällä menetelmällä en sekoa. 

Vierailija
85/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon verran menee kuukausittain mulla ruokaan. Helppoa.

Mitä fyysistä harrastat tuolista nousemisen lisäksi?

Vierailija
86/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lapsi, meillä oli ruokana keitettyjä perunoita ja kastikkeena suolalla maustettua vettä. Hengissä pysyttiin.

Vierailija
87/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositus rasvaista kalaa kolme kertaa viikossa. se on käytännössä lohta jota ei aina saa edes 12 e kg. 

Vierailija
88/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin lapsi, meillä oli ruokana keitettyjä perunoita ja kastikkeena suolalla maustettua vettä. Hengissä pysyttiin.

Koska koulussa sait edes hiukan vitamiineja ja ravinteita. 

Vierailija
89/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska koulussa sait edes hiukan vitamiineja ja ravinteita. 

Joo kouluruoka varmaan pelasti monen lapsen puutostaudeilta. Meilläkin sai jonku hedelmän välipalaksi aikoinaan ja yleensäkin se kouluruoka oli ihan hyvää. 

Vierailija
90/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin oli kesäloma. Suolaheinää ja orapihlajan marjoja syötiin välipaloiksi.

Vierailija
91/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan kuukauden ruuat satasella

Vierailija
92/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa kirkosta tänä vuonna. Saat säästyneellä rahalla monta kassia ruokaa ensi vuonna. 

Vierailija
93/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laskisin siten, että viikkobudjetti ruokaan olisi 25e (eli viikossa jäisi vielä säästöön 11,50e). Esimerkiksi tekisin seuraavat ostokset Prismasta:

2,75€ Jauheliha sika-nauta 400g

2,99 Soijarouhe 500g

0,49e Myllyn Paras Makaroni 400g

0,49e Myllyn Paras Makaroni 400g

0,89e Peruna kiinteä pesty 1kg

0,55e Kuivatut herneet 500g

0,39e Xtra Spaghetti 1kg

0,45e Pitkäjyväinen riisi

1,09e Porkkana 1kg

1,25e Sipuli 1kg

0,33e Xtra tomaattimurssi 400g

Yhteensä: 11,67e

Tästä jäisi vielä 13,33e vapaavalintaisiin kasviksiin/tarjouksiin/ilta-alentuotteisiin, kahviin, maitoon, herkkuihin, mausteisiin jne.

Yllämainitulle ostoslistalla toimisin siten, että niistä olisi tarkoitus saada lounas ja päivällinen. Aamu- ja iltapalat pitäisi kehittää tuosta 13,33e ylijääneestä summasta. Viikossa joko lounaaksi tai päivälliseksi olisi kaksi kertaa samaa ruokaa. Kolmena päivänä ruoassa olisi jauhelihaa, toisena kolmena soijaa, ja yksi sitten voisi olla jotain muuta. Esimerkiksi ruokia, jotka tuosta voisi saada (ja niin että riittää lounaaksi ja päivälliseksi):

- Hernekeitto, 3 litraa

- Perunaa ja jauhelihakastiketta

- Spaghettia tomaattikastikkeella

- Jauheliha-makaronipata

- Porkkana-sipuli-soija-risotto

- Porkkana-perunasosekeittoa

- Riisi-kasvispaistos

- Porkkana-sipulipyttipannu

Mutta kuten sanoin aikaisemmin, noihin kuluu rahaa vasta se 11,67. Lisäksi jää rahaa yli tuo 13,33e muihin ruokaostoksiin, vessapaperiin jne.  Ja viikossa pitäisi jäädä tuolla vielä säästöön tuo 11,50e.

En sano, että tuo helppoa on. Ei kannata kuitenkaan luovuttaa!

Vierailija
94/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

-60% hintaan 10€:lla saa 24€ ostokset. Tämä on helposti 1hkl viikon safkat ja hyvät vielä. (Lihat, munat, juusto,..) 

Ruoka-apuun ja mahd seurakunnan ilmaiselle aamu/muu ruokailu.

Joulun jälkeen oli satoja pusseja leipää ja pullia tällä viikolla. (Ja olin numero 104!) 

Riisi, puuro, spagetti, makaroni, perunat. Nämä kaikki saat 1€/1kg hinnalla! 

Osaatko mitään? Lisätuloja , pullonkeruu, lapsen tai lemmikin vahtiminen, soitonopettaminen, askartelu... 

Onko kavereita tai perhettä , jotka voi auttaa

Vierailija
95/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalaa saa ilmaiseksi kesät talvet...Onkiminen tai pilkkiminen ei tarvitse edes kalastuslupaa..

Siihen ostaa vähän Perunoita ja sipulia...

Vierailija
96/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalaa saa ilmaiseksi kesät talvet...Onkiminen tai pilkkiminen ei tarvitse edes kalastuslupaa..

Siihen ostaa vähän Perunoita ja sipulia...

Vielä jää satanen säästöönkin vaikka tuhlaisi maitoon ja leipäänkin.

Vierailija
97/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tiedän tunteen. Minulla ei laskujen jäljeen ollut edes tuota. Mitä ihmettä teen?

Vierailija
98/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, tiedän tunteen. Minulla ei laskujen jäljeen ollut edes tuota. Mitä ihmettä teen?

1. Lopetat kaljan juonnin.

2. Lopetat roskaruuan syönnin.

3. Menet töihin.

4. Tulet toimeen palkallasi.

Vierailija
99/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamupala, lounas ja iltapala 1 eur ja illallinen 2 eur, riittäähän tuota. Aamu/iltapaloiksi esim litrajogurttia ja pähkinöitä, puuroa ja kananmunia tai ruisleipää juustoa ja kasviksia, lounaaksi kasviskeittoja, munakkaita, kiusauksia ja illalliseksi saa tehtyä vaikka jauhelihapihvejä, muusia ja kasviksia. Ei tee tiukkaakaan kun itse tekee ja katsoo kilohinnat, ainakin jos on kohtuuhintainen kauppa ja pakastin käytettävissä.

Ja kyllä, puhun kokemuksesta.

Vai niin. Saksanpähkinät 3,5 e pussi. Jugurtti 2 e l, kananmunat 2 e 6 kpl, ruisleipä 2,5 e pussi, juusto 4 e pala. Halpaa???

Mulla prismassa edullisimmat cashew alle 11 eur kg. Jogurtti 1,5 eur/ kg. Kananmunat 2,09 eur 10 kpl, ruisleipäpala 1,3 eur pussi (660 g eli kilohintakin alle 2 eur), juusto 5,35 eur kilo. Minkä me voidaan jos käyt kalliissa kaupassa?

Vierailija
100/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan hassua, kysymys oli:  mitä tekisit?  Sitten ei tykätä kun vastataan? 

On ap saanut ymmärrystäkin, kukaan ei pärjää noin halvalla jos syö vain kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi