Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit jos tilillesi tulisi 146e rahaa ja sillä pitäisi syödä 27 päivää?

Vierailija
30.12.2024 |

Minä nimittäin olen sellaisessa tilanteessa. Täällä naureskellaan kun eräs sarjaköyhäilijä kertoo, miten on sairaalahoidon tarpeessa kun ei ole syönyt mitään viikkoon. Mutta minulla on oikeasti tämä tilanne tammikuussa. Ttt:a tulee tuon verran ja vasta kuun lopussa tulee seuraava raha. Siitä ei ole varaa maksaa mitään lainaakaan takaisin. Että tuolla pitäisi pärjätä yksi ihminen. Diakonilta sain apua syksyllä, en tiedä saisinko sieltä ruoka-apukortin. Luovutanko jo heti alkuun vai yritänkö oikeasti saada tuolla rahalla leivän pöytään. Jauhoja, pastaa, sieniä, marjoja, kahvia, herneitä (kuivattuja, saa keiton) ja keittojuurespusseja on. Tässä kaikki. Menenkö kauppaan esim. 4 x tänä aikana, vaiko 2 kertaa. Mitään myytävääkään ei ole. 

Kommentit (203)

Vierailija
61/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihan määrää ruoassa voi myös säätää. Jonkun pasta bolognesen jauhelihan määrän voi hyvin puolittaa. Puolet jauhelihasta pakasteeseen odottamaan seuraavaa kertaa. 

Mikäli kauppa on lähellä, kävisin siellä usein iltaisin. Omassa lähikaupassani on paljon punalapputuotteita tarjolla, joita voi myös pakastaa. Seuraavan päivän ruokalistaa voi myös suunnitella sen mukaan, mitä tuotteita on alessa tarjolla.

Opiskeluaikana meni monta vuotta todella vähällä rahalla. Silloin ei ollut ilta-aleja ollenkaan, joista olisi ollut suuri etu. Nykyisin olen onneksi ihan hyvässä työpaikassa, mutta ei ruoka silti ole mitään gourmeeta, vaan lastikkoruo'illa, pastakastikkeella, keitoilla jne. mennään. Syksyisin poimin ahkerasti marjoja. 

Sanoisin, että suunnitelmallisuus on tärkeää. Kaappeihin kannattaa ostaa halpaa perusruokaa, jonka avulla löytyy aina syötävää.

Vierailija
62/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ruhtinaallisesti söisin, yleensä 8-10€/ viikko. En voi käsittää mitä nää otukset miettii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap olet tuollainen luuseri? Miksi et kelpaa kunnon töihin?

Töitä olen hakenut jo yli 2 vuotta aktiivisesti. Enpä ole päässyt edes haastatteluihin ja näin eläkeiän korvalla jo olevana en näytä kelpaavan mihinkään. Työhaluja kyllä olisi ja terveyttäkin.

Nykyään on kaikenlaisia töitä, jos osaat esim kirjoittaa ja käyttää sosiaalista mediaa. Käytä verkostoasi työnhakuun. Ihmisiä jotka tuntee sinut voi olla avain löytää työpaikka suoraan tutun tutun kautta.

Taidat olla melko nuori vielä, kun et tunnu asiasta mitään ymmärtävän? Itse olen 56 vuotias ja pitkän työuran jälkeen sain potkut pari vuotta sitten. Työnhakuni on alusta asti ollut erittäin aktiivista, olen myös täydennyskouluttautunut, lähettämieni työhakemusten määrä on useita satoja, työhaastatteluun en ole päässyt kertaakaan. 

Olen hyväkuntoinen ja aktiivinen ihminen. Työeläkekertymäni tulee jäämään pieneksi, kun en näköjään enää työllisty. Minulla on jonkun verran säästöjä jota olen hieman joutunut käyttämään isompiin pakollisiin hankintoihin. Toivottavasti en elä kovin vanhaksi kun ilmeisesti on tiedossa köyhä vanhuus. Pitäisikö alkaa tupakoimaan, juomaan viinaa, kerryttää ylipainoa ja passivoitua? 

Vierailija
64/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö yksin? Itse tykkään tehdä keittoja kun on rahat vähissä: perunat 1,30€ + keittojuurespussi 0,70€ ja jauheliha/soijarouhe/siskonmakkara n. 2-3€ (lihaliemikuutio + jauhelihamauste, näitä löytyy aina kotoa). Alelaarista ruisleipää keiton kylkeen tai porkkanaa (raasteena tai sellaisenaan). Yhdestä keitosta tulee 6 annosta, eli kolmen päivän lounaat ja päivälliset n. 7-8€ hintaan (leipä ja porkkanat yhteen laskettuna). Ei ehkä terveellisintä, mutta selviää tiukoista paikoista nälkää näkemättä.

Vierailija
65/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin töihin

Vierailija
66/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin tuolla summalla pärjää...jää vielä kaljarahaakin ruokaostosten lisäksi...kulutusjuhlaa vietät..

Vierailija
67/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut tilanteestasi, voin samaistua siihen. Olethan tutkinut ruoka-apu.fi -sivuston? Jos asut pk-seudulla on vähintäänkin pelastusarmeijan leipäjako, josta saa edes jotain syötävää. Tosin, jos tuo rahamäärä on käytettävissä pelkkään ruokaan ja pariin hassuun matkalippuun, sehän riittää enemmän kuin hyvin. Täällä muut jo mainitsivat punalaputetut tuotteet sekä kauppojen ilta-alet niiden päälle. 

Onko tämä pysyvä tilanne vai vain tammikuun ongelma? Oletko pyytänyt kunnan sosiaalitoimesta apua? Heiltäkin on mahdollista hakea, jos toimeentulotuki ei oikeasti riitä ruokaan. Se ei kuitenkaan ole pysyvä ratkaisu, mutta pelkän tammikuun kanssa voisi auttaa.

Maitoa voi käyttää monipuolisesti ruuanlaitossa, mutta valitettavasti se pilaantuu nopeasti. Siksi kannattaa hankkia kotiin  maitojauhetta. Paketti kestää pitkään käytössä, eikä mene huonoksi ihan heti.

Vierailija
68/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puurohiutaleita, kuivahiivaa, vehnäjauhoja, kananmunia, halvimpia vihanneksia, perunaa, kaalta. Näillä pärjää pitkälle ja ravinteitakin on.

Vierailija
69/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala, lounas ja iltapala 1 eur ja illallinen 2 eur, riittäähän tuota. Aamu/iltapaloiksi esim litrajogurttia ja pähkinöitä, puuroa ja kananmunia tai ruisleipää juustoa ja kasviksia, lounaaksi kasviskeittoja, munakkaita, kiusauksia ja illalliseksi saa tehtyä vaikka jauhelihapihvejä, muusia ja kasviksia. Ei tee tiukkaakaan kun itse tekee ja katsoo kilohinnat, ainakin jos on kohtuuhintainen kauppa ja pakastin käytettävissä.

Ja kyllä, puhun kokemuksesta.

Vierailija
70/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovutatko vai ei, se on ihan itsestä kiinni. Jos meinaat käyttää koko rahasumman vain ruokaan, niin sillä saa jo paljon ruokaa.

Mutta miksi ostaa liki euron keittojureksia, joista tekee vain kerran ruokaa? Tuoreet porkkanat, sipulit ym. riittävät enempään kuin yhteen ruoanlaittokertaan. Ethän sinä varmaan perunoitakaan osta valmiina pakastekuutioina.

Vierailija
71/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt näe mikä tässä on ongelma. En mäkään isoilla tuloilla ole, mutta ihan ok tulot kun olen opintovapaalla ja aikuiskoulutustukea vielä saanut viime kuulla. Katsoin S-mobiilista, että mulla on mennyt S-Marketiin ruokaan marraskuussa n.140€. Sen lisäksi olen ostanut K-Marketista max. 20 eurolla. Yksin asun ja mielestäni olen syönyt ihan hyvin. Tuohon S-Marketin summaan kuuluu myös vessapaperi, shampoo, suihkugeeli, pyykinpesuaine, kissan kuivaruokapussi ja kissanhiekka. Eli vähemmän mulla on mennyt ruokaan kuin mitä ap laskee menevän vähän alle kuukaudessa.

Mä teen edullisia ruokia isoja annoksia joista syön useamman päivän. Olen tottunut siihen lapsesta asti. Eineksiä ostan todella harvoin. Syön lihaa ja teen ruokia missä lisänä juureksia yms. Käytän hyödyksi ilta-aleja. Esim. ilta-alesta ostettu kokonainen kypsentämätön broiler ei montaa euroa maksa ja siitä riittää yhdelle erittäin hyvin syötävää. Työharjoittelussa mulla on ollut eväänä leipää sekä jogurtti tai proteiinirahka. Syön yhden lämpimän ruoan yleensä päivässä. 

Vierailija
72/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pastasta voi tehdä laatikkoa.

Ruokajakelu, vippi tuttavalta.

Vierailija
73/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahoittelut tilanteesta. Hyviä vinkkejä olet saanutkin ilta-alen hyödyntänmisestä. Ostaisin heti rahan tulon jälkeen kaappiin perusaineksia: halpaa pastaa,tomaattimurskaa, kilomysliä, litran purkki maustamatonta jogurttia, puurohiutaleita, hernekeittoa, jauhopussin, kananmunia, pari purkkia halpaa vispikermaa (säilyy pitkään), hillopurkin jne. Muuten ruokalistalla olisi kaalilaatikko, makaronilaatikko, jauhelihakeitto, seikeittoa jne.

Noiden perustarvikkeiden avulla kaapissa olisi ihana syötävää, jos ei kauppaan jaksa lähteä aina tai rahat on loppukuusta tiukilla. Lisäksi voi saada elämään myös herkku hetkiä tekemällä vaikka lettuja tai litran pannaria, jonka voi myös pakastaa ja sulattaa aina tarpeen mukaan. 

Miksi te mummot aina oletatte että ilta-alessa todella on kaikkea hyvää ja edullista. Ehkä teillä siellä Kemin Salessa on mutta voin kertoa että esim pääkaupunkiseudun Prismoissa ei koskaan ole mitään oikeasti edullista. Vai onko sellaista 4,60 e vehnäleipä, nyt alessa 1,90?!

Vierailija
74/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ruhtinaallisesti söisin, yleensä 8-10€/ viikko. En voi käsittää mitä nää otukset miettii.

Mitä harrastat kiikkutuolissa istumisen lisäksi?

Vierailija
75/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syötkö yksin? Itse tykkään tehdä keittoja kun on rahat vähissä: perunat 1,30€ + keittojuurespussi 0,70€ ja jauheliha/soijarouhe/siskonmakkara n. 2-3€ (lihaliemikuutio + jauhelihamauste, näitä löytyy aina kotoa). Alelaarista ruisleipää keiton kylkeen tai porkkanaa (raasteena tai sellaisenaan). Yhdestä keitosta tulee 6 annosta, eli kolmen päivän lounaat ja päivälliset n. 7-8€ hintaan (leipä ja porkkanat yhteen laskettuna). Ei ehkä terveellisintä, mutta selviää tiukoista paikoista nälkää näkemättä.

Vesi ei tee ruoasta yhtään ravitsevampaa. 

Vierailija
76/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puurohiutaleita, kuivahiivaa, vehnäjauhoja, kananmunia, halvimpia vihanneksia, perunaa, kaalta. Näillä pärjää pitkälle ja ravinteitakin on.

Mitä ravinteita on perunassa ja vehnäjauhossa? Ja proteiinit kananmunasta, joka ei ole erityisen halpaa. 

Vierailija
77/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä jotain keksit... jos tuosta summasta ei tarvitse mitään muita kuin ruokakuluja maksaa.

Jos ei muuta niin puuroa naamaan. 

Teet jonkin makaronisalaatin... sitäkin voi kolmekin päivää syödä. Tosin ei tolla summalla kolmen ruokalajin aterioita kolmesti päivään tehdä... Mutta yksinkertaisia ja sellaisia ruokia joita voi syödä muutaman päivän peräjälkeen.

Vierailija
78/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ravinteita on perunassa ja vehnäjauhossa? Ja proteiinit kananmunasta, joka ei ole erityisen halpaa. 

No, jos on tarkoitus pitää nälkä loitolla ja selvitä päivästä toiseen, niin siinä kyllä on pääasia se, että saa mahansa jollain täyteen... Ei niitä kivennäis-hiven-ynnä muita ravintoaineita ruveta laskemaan!

Vierailija
79/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamupala, lounas ja iltapala 1 eur ja illallinen 2 eur, riittäähän tuota. Aamu/iltapaloiksi esim litrajogurttia ja pähkinöitä, puuroa ja kananmunia tai ruisleipää juustoa ja kasviksia, lounaaksi kasviskeittoja, munakkaita, kiusauksia ja illalliseksi saa tehtyä vaikka jauhelihapihvejä, muusia ja kasviksia. Ei tee tiukkaakaan kun itse tekee ja katsoo kilohinnat, ainakin jos on kohtuuhintainen kauppa ja pakastin käytettävissä.

Ja kyllä, puhun kokemuksesta.

Vai niin. Saksanpähkinät 3,5 e pussi. Jugurtti 2 e l, kananmunat 2 e 6 kpl, ruisleipä 2,5 e pussi, juusto 4 e pala. Halpaa???

Vierailija
80/203 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ei helvetti, mitä eineksiä oikein olet tottunut ostelemaan rahoillasi, jos tuo summaei riitä edes yhdelle vajaaksi kuukaudeksi?! Ostelet vissiin riisipuurot ja muut valmiina?!

Tai sitten on tottunut parempiin ruokiin. Minä syön paljon kalaa, äyriäsiä ja erilasia lihoja vaikka ankkaa ja poroa eikä se mitään halpaa ole aina. Koskaan en osta eineksiä, mutta rahaa menee kyllä ruokaa aika paljon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme