Miten tehdään leipomoiden kuohkeat sämpylät ja pullat?
Osaan kyllä sinne päin, mutta rakenne ei koskaan ole niin hyvä kuin leipomoiden tuotteissa.
Ei ole mielestäni liikaa jauhojakaan, kun ei sellaisia kivikovia tule, mutta onko ne leipomoiden nostatusaineet ja muut lisäaineet sitten se salaisuus?
Kommentit (44)
ei ole mitään salaisuuksia. Onnistuaksesi on hyvä muistaa että hiivaa kannatta käyttää todella vähän eli 480g veteen lisään ainoastaan noin herneen kokoinen pala hiivaa. Vehnägluteenia ja ja suomessa taita kaupoissa myytävä jahu olla se keltainen paketti emännän puolikarkea jauho se paras....ei mitään öljyjä kannata lisätä taikinaan jos haluaa kuohkean rakenteen leipään koti uunissa. Esitaikina (raski) parantavat leivän loppu tulosta ja Pitkä vaivaaminen ja pitkä kohotus ovat tärkeitä ja jos näissä oikoo näkyy se loppu tuloksessa heti. HAUSKOJA LEIPOMIS HETKIÄ KAIKILLE
Leipomoissa uunit ovat höyrykohotettuja ja lämpötilat ovat korkeita. Itse paistan aina minimissään 240 asteessa ja liian pitkä paistaminen kuivattaa leipää. Käytän myös elävää vehnä tai ruis juuria jotka toki parantavat leivän rakennetta ja makua ja tällöin en käytä mitään hiivaa. Ja kun käytän hiivaa käytän itse valmistamaani villi hivaa.... joka on suoliston bakteereille suotuisampi.normaali hiiva kun voi laukaista erillaisia tulehduksia (täsät ei aina eides lääkärit ole tietoisa tai halua ilmoittaa). annan usein leipiä ja muita leivonnaisia pois sekä toisinaan olen antanut myös vehnäjuurta...
Puuronjämistä rieskoja. Ne ovat helppoja ja herkullisia. Laitan taikinaan sipulijauhetta tai paahdettua sipulia taikinaan ja päälle ripottelen runsaasti valkosipulijauhetta. Ne saavat olla lätsähtäneitä. 😁
Leipomisen pitäisi olla mahdollisimman helppoa eikä liian vaikeeta, liian monimutkaisine ohjeineen.
käytä herneen kokoinen pala hiivaa. esim: 400g Älä ikinä lämmitä nesteitä kylmä ja huonern lämpöinen neste....ja vaivaa kunnolla ja vähintään 15 minuuttia lisää jauhoja vaivaamisen aikana. .ja taikinan tulee olla pehmeätä.kohota pitkään ja leipoessasi kohtele taikinaa hellävaraisesti älä enään vaivaa taikinaa tai muulla tavalla kovakouraisesti. näin syntyy kuohkea ja rapeakuorinen leipä ja paista korkeassa lämmössä 250- 275 asteessa noin 15 - 8 minuuttia....liian pitkä paistaminen kuivattaa.lyhyt paisto aika ja näin saat rapeakuorinen leipä.kuin leipurin leipä.