Miehen toistuva epärehellisyys
Mies jäi vahingossa kiinni muutaman kk:n sivusuhteesta (jonka oli paljastumisajankohtana jo päättänyt) 2 vuotta sitten. Kävin läpi helvetin, minä aikana laihduin 18 kg, valvoin öitä, töistä ei tullut mitään ja itsetuntoni vedettiin pohjamutiin. Kävimme pariterapiassa ja olen yrittänyt rakentaa luottoa mieheen uudestaan - on todella vaikea tehtävä. Hän on ollut silminnähden pahoillaan ja voinut itsekin todella huonosti, mutta ei hänen salaileva ja pälyilevä käytös ole mihinkään muuttunut. Edelleen jättää kertomatta ihan perusjuttuja ja selittää vaan, ettei hän ole sen tyyppinen, joka puhuisi ylipäätään mistään, mitä ei koe edes tärkeäksi asiaksi mainita.
Epävarmuuteni on kasvanut viime aikoina kasvamistaan ja kollasin hänen puhelimensa, mistä löytyi viestittely naispuolisen tuttavan kanssa. Ilmeisesti joku vanha luokka- tai työkaveri. Nainen on eronnut ja miettivät tapaamista kahvittelun merkeissä. Siinä ei olisi mielestäni mitään pahaa, mutta mieheni oli todennut, että voisi tulla naisen luokse, sillä parisuhdetilan vuoksi ei olisi hyvä näyttäytyä julkisessa paikassa yhdessä.
Mitä hel***iä tästä voi ajatella muuta kuin että on menossa pettämään? Jos vanhan kaverin tapaamisessa ei ole mitään filunkia niin miksi sitä ei voi tehdä rehellisesti päivänvalossa? Miten ihmeessä saan asian selvitettyä ilman että menetän taas mielenterveyteni vai onko tässä enää mitään muuta tehtävissä kuin todeta, että mies on täysi sika ja parasta olisi poistaa kokonaan elämästäni?
Kommentit (296)
Sinun pitää hyväksyä tosiasia, että miehesi on uskoton sinulle. Sen myöntäminen, että toinen onkin jotain muuta kuin mitä Itse uskoi ja että omaa luottamusta on käytetty väärin, on vaikeaa mutta todellisuudelta ei kannata sulkea silmiään, että pääsee omassa elämässä eteenpäin ja pois huonosta suhteesta.
Ja mitään uutta suhdetta ei kannata alkaa heti etsiä tai ottaa tavoitteekseen, muuten lähtee helposti taas väärän ihmisen matkaan. Tärkeintä on löytää onnellisuus itsestään ja elämästä yleensä, ja katkaista vahingollinen ihmissuhde. Voimia sinulle ap!
Mun ystävä on jo niin sekaisin vastaavassa tilanteessa että hän on vain mielissään kun äijä palaa aina luokseen. 10 vuoden aikana petetty kymmenien naisten kanssa ja hän on enää vaan imarreltu kun mies lopulta valitsee aina hänet. Ihmisen psyyke on erikoinen asia. Sitä kannattaa tutkiskella aika ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa moista ukkoa jaksaa kauankaan huvittaa uuden naisen kanssa sulle naureskelu, sen verran kypsymättömiltä kuulostavat, että kohta jommalla kummalla tai kummallakin on jo uusi kierroksessa. Julmaa, lapsellista touhua, ole onnellinen että pääset moisesta hölmöstä eroon.
Itselläni valheet ja naureskelu on jatkunut vasta 8 vuotta. Narsistille uuden kumppanin mukaantuleminen ei vähennä kiinostusta vanhoja uhreja kohtaan millään tavalla.
Ai tämäkö se on se syy miksi ne eivät jätä rauhaan? Narsistisia piirteitä omaava tai piilonarsistinen henkilö todella käyttäytyy noin. Kiitos valaisevasta kommentista. Omalla kohdalla rakkaudentunnustukset jatkuneet vuosia, ihmettelen miksei mies jätä rauhaan, mutta tässähän se syy onkin.
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävä on jo niin sekaisin vastaavassa tilanteessa että hän on vain mielissään kun äijä palaa aina luokseen. 10 vuoden aikana petetty kymmenien naisten kanssa ja hän on enää vaan imarreltu kun mies lopulta valitsee aina hänet. Ihmisen psyyke on erikoinen asia. Sitä kannattaa tutkiskella aika ajoin.
Mä tunnen tällaisen tapauksen miehen. Sano ystävällesi, että mies ei valitse häntä. Mies valitsee vain itsensä, siksi miehellä pitää olla useita naisia, ja aina tulee olemaan. Tuo mies ei koskaan lopeta yhteydenpitoa näihin toisiin naisiin, ei koskaan. Eikä tuo mies tule koskaan olemaan rehellinen. Parasta olisi, kun jokainen noista naisista vain jättäisi miehen. Ei pidä hyväksyä valehtelua.
Vierailija kirjoitti:
Narsismista on hyvä puhua, koska heitä on olemassa ja he voivat pilata elämäsi, ellet tiedä minkä kanssa taistelet.
On kyllä, mutta pettäminen ei tee ihmisestä narsistia. Voi olla, että mies kärsii jostain muusta ongelmasta, kuten liiallisesta miellyttämisenhalusta ja munattomuudesta ja on alunperin lähtenyt suhteeseen väärän naisen kanssa. Tämä on tietenkin tärkeä syy erota, mutta ei pelkän uskottomuuden perusteella voi kenenkään väittää olevan persoonallisuushäiriöinen.
Vierailija kirjoitti:
Moni tuntuu tosiaan selittelevän asiaa niin, että kuitenkin lopulta mies valitsee aina hänet ja palaa hänen luokseen. Kun minun exäni petti minua ja lähdin heti suhteesta, yritti sekä yksi hänen kaverinsa että hänen äitinsä puhua minua ympäri, että olen miehen elämän rakkaus kun hän haluaisi jatkaa kanssani vaikka saikin sitä toista naista. :D Mitä helvettiä.
Ei, mies ei valitse pettämäänsä naista aina uudelleen. Vaan hän h y l k ä ä sen naisen aina vain uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsismista on hyvä puhua, koska heitä on olemassa ja he voivat pilata elämäsi, ellet tiedä minkä kanssa taistelet.
On kyllä, mutta pettäminen ei tee ihmisestä narsistia. Voi olla, että mies kärsii jostain muusta ongelmasta, kuten liiallisesta miellyttämisenhalusta ja munattomuudesta ja on alunperin lähtenyt suhteeseen väärän naisen kanssa. Tämä on tietenkin tärkeä syy erota, mutta ei pelkän uskottomuuden perusteella voi kenenkään väittää olevan persoonallisuushäiriöinen.
Kyllä toistuva valehtelu ja toistuva pettäminen kertoo jostain persoonallisuuden häiriöstä. Turha vähätellä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen tuskin koskaan muuttuu. Sinun pitää tehdä päätös, haluatko elää valehtelevan miehen kanssa, vai et.
T. 13 vuotta valehtelijan kanssa
Tämä on todella raskasta ja itsellä on johtanut siihen, että epäilen aivan kaikkea, mitä miehen suusta tulee. Analysoin jokaisen lauseen ja sanan ja etsin ristiriitaisuuksia asioiden välillä. Mies usein paljastaa valheensa ihan itse, koska ei muista, mitä valehteli asiasta viimeksi. Surullisinta on, että se saa minut tuntemaan, että hän pitää minua aivan tyhmänä saappaana, jolle kaikki menee läpi, kun vaan väittää vastaan tarpeeksi kauan. Ei, ei mene, mutta jossain vaiheessa kyllästyn osoittamaan hänelle, miksi tiedän hänen valehtelevan.
On, erittäin raskasta. Epäilen itsekin kaikkea, mitä mies sanoo ja yritän katseestaan etsiä epärehellisyyttä. Etsin piilomerkityksiä ja analysoin. Mies ei puhu itseään pussiin. Pari kuukautta ennen pettämisen paljastumista kysyin häneltä suoraan, onko hänellä jotain toista naista niin vastasi että ei ole. Hän myös kokee, ettei valehdellut, sillä suhde oli tuolloin ohi. Hän vastaa vain täsmällisiin kysymyksiin eli jos kysyn esimerkiksi, onko A soittanut sinulle niin vastaa "ei ole", mutta ei kerro, että hän on itse soittanut A:lle. Miten pitkään voi tällaisessa käytöksessä mennä traumaattisen lapsuuden taakse?
Ei voi piiloutua lainkaan minkään trauman taa. Itsensä pitää hoitaa kuntoon eikä kaataa omaa sontalastia toisten tilanteeseen syyttömien mukamas vielä rakkaiden ja läheisten niskaan. Höpön löpön ei tarvitse selitellä eikä pestä puhtaaksi miehen valehtelua ja käytöstä. Tuo kannattaa lopettaa kokonaan ja nähdä mies tekojensa, ei sanojensa kautta sellaisena kuin hän on. Valehteleva luuseri.
Sitä olen hämmästellyt näissä pakonomaisesti valehtelevissa ja pettävissä ja jatkuvasti sivusuhteita tai pitkää sivusuhdetta pitävissä miehissä (puhun tässä nyt miehistä vaikka naisissakin näitä sankareita varmasti löytyy), että eivätkö he ymmärrä, että heillä on selvä valehtelijan aura. Sen kun näkee, sitä ei enää voi olla näkemättä. Kun se luottamus menee, sitä on todella vaikea saada takaisin. Missään asiassa ei ole enää minkäänlaista luottamusta.
Tunnen omakohtaisesti yhden valehtelijan, joka lupasi jättää vaimonsa ja minä hullu uskoin. Olivat siis eroamassa, kun tapasimme, sittemmin olen ymmärtänyt, että sekin on luultavasti ollut valhe, jotta saisi minut rakastumaan. Ketään ei yllättäne, ettei vaimoaan ole jättänyt, mutta ei myöskään jätä minua rauhaan. Olen alkanut puhua vihdoin ystävilleni tästä, häpeä on valtava. Sen tiedän, että miehen valheet kaikille tulevat vielä paljastumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen tuskin koskaan muuttuu. Sinun pitää tehdä päätös, haluatko elää valehtelevan miehen kanssa, vai et.
Tämä on todella raskasta ja itsellä on johtanut siihen, että epäilen aivan kaikkea, mitä miehen suusta tulee. Analysoin jokaisen lauseen ja sanan ja etsin ristiriitaisuuksia asioiden välillä. Mies usein paljastaa valheensa ihan itse, koska ei muista, mitä valehteli asiasta viimeksi. Surullisinta on, että se saa minut tuntemaan, että hän pitää minua aivan tyhmänä saappaana, jolle kaikki menee läpi, kun vaan väittää vastaan tarpeeksi kauan. Ei, ei mene, mutta jossain vaiheessa kyllästyn osoittamaan hänelle, miksi tiedän hänen valehtelevan.
Traumaattisen lapsuuden taakse voi mennä vaikka kuolemaan asti, jos sitä ei ole hoidettu.
Miehesi traumoja et voi hoitaa ja voi olla, ettei hän hoida niitä ikinä. Sen sijaan omien lapsuustraumojesi työstämisen voit aloittaa jo tänään.
Se ei mene niin, että rakastat miehesi ehjäksi ja hän sinut vaan sinä itse rakastat sinut itsesi ehjäksi. Kannattaa olla ilman parisuhdetta se aika, jotta voi keskittyä täysin itseensä. Toki, jos elämän ihminen kävelee kesken prosessin vastaan, minkä sille voi.
Nyt on pakko sanoa, että sulla on tässä sellainen ajatusvääristymä, etteikö kesken ehjäytymisen voisi rakastaa ja tai olla parisuhteessa ja hoitaa sitä hyvin. Rakkaus on valtava voima ja se auttaisi paranemisessa, kunhan itse tiedostaa missä menee paranemisprosessissa.
Hirveä sanoa toisille, että sun on oltava yksin kunnes olet kunnossa. Parisuhteissa olevissa ihmisissä on aivan jäätävä määrä rikkinäisiä ihmisiä, jotka eivät todellakaan tiedosta omaa keskeneräisyyttään itsessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän ei tahdot riskeerata millään tavalla. Juttelu kiinnostaa, muttei tahdo näyttäytyä kenenkään nähden.
No tahtoohan mies riskeerata koko parisuhteensa ihan tietoisesti, sanoi sen tälle naisellekin. Pakko päästä "juttelemaan", vaikka tietää sen olevan kuolinisku suhteelle, jos joku saa tietää.
Jep, jatkuva viestittely ja lirkuttelu ja tapaamisten järjestely jo on sitä systemaattista pettämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni tuntuu tosiaan selittelevän asiaa niin, että kuitenkin lopulta mies valitsee aina hänet ja palaa hänen luokseen. Kun minun exäni petti minua ja lähdin heti suhteesta, yritti sekä yksi hänen kaverinsa että hänen äitinsä puhua minua ympäri, että olen miehen elämän rakkaus kun hän haluaisi jatkaa kanssani vaikka saikin sitä toista naista. :D Mitä helvettiä.
Ei, mies ei valitse pettämäänsä naista aina uudelleen. Vaan hän h y l k ä ä sen naisen aina vain uudelleen.
Jos puoliso pettää kerta kerran jälkeen, hän kaipaa jatkuvasti jotain muuta kuin oma puoliso. Tämän oivaltamisen pitäisi olla riittävä syy jättää pettäjä. Useimmilla sarjapettäjillä syy pysyä virallisessa suhteessaan taitaa olla turvallisuus ja käytännön syyt. Oma puoliso on kuin turvallinen satama johon aina palata vaikka eläisi millaista elämää häneltä piilossa. Ei sellaiseen pitäisi kenenkään alistua.
Jokainen tuhlatkoon elämänsä valitsemallaan tavalla. Ehkä joskus kyynelten seasta hahmottuu rakkauden ja läheisriippuvuuden ero.
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti. En ymmärrä myöskään äitejä, jotka coddlaavat r aiskaaja- petturipoikiaan. Naiset ovat kyllä osittain todella häiriintyneitä
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää hyväksyä tosiasia, että miehesi on uskoton sinulle. Sen myöntäminen, että toinen onkin jotain muuta kuin mitä Itse uskoi ja että omaa luottamusta on käytetty väärin, on vaikeaa mutta todellisuudelta ei kannata sulkea silmiään, että pääsee omassa elämässä eteenpäin ja pois huonosta suhteesta.
Ja mitään uutta suhdetta ei kannata alkaa heti etsiä tai ottaa tavoitteekseen, muuten lähtee helposti taas väärän ihmisen matkaan. Tärkeintä on löytää onnellisuus itsestään ja elämästä yleensä, ja katkaista vahingollinen ihmissuhde. Voimia sinulle ap!
Kun tuon todellisuuden on vihdoin valmist hyväksymään, kannattaa tiedostaa myös se, että petturi on yleensä parhaimmillaan silloin, kun kuvittelee petostensa olevan hyvässä järjestyksessä ja kaiken menevän hänen halunsa mukaisesti. Jos uhkaat hänen järjestelyään tai romahdutat tämän kuvion, reaktio voi olla aggressio, viha, kosto, väkivalta
Eli kun nämä asiat alkavat valkenemaan, hillitkää omat tunteenne ja antakaa asioiden paljastua ja järjestyä rauhassa. Hoitakaa oma elämänne turvallisesti muualle ennen, kuin narautatte petturin. Jos pääsette hänestä eroon jopa kertomatta että tiedätte, aina parempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, erittäin raskasta. Epäilen itsekin kaikkea,
Mistä tiedätte että valheet tulevat paljastumaan? Entäs jos on sellaine tapaus että on muissa asioissa luotettava ja rehellinen, mutta naisten suhteen ei. En ole huomannut tällaisessa tyypissä mitään valehtelijan auraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä toistuva valehtelu ja toistuva pettäminen kertoo jostain persoonallisuuden häiriöstä. Turha vähätellä asiaa.
Ei kerro yksinään persoonallisuuden häiriöstä, ne ovat paljon merkittävämpi kokonaisuus. Todella typerää puhua vähättelystä kun puhutaan lääketieteen diagnooseista ja moraalisista ongelmista; ei se tee pettämisestä sen paremmin hyväksyttävää vaikkei tyyppiä voisikaan diagnosoida persoonaltaan sairaaksi!!
Ajautuminen pettäjän elämään ei vaadi persoonallisuushäiriötä, kyse on pitkälti valinnoista ja arvoista sekä intressien ristiriitojen käsittelystä. Voi kertoa esim. siitä, että on korkealla libidolla varustettu mutta kiltiksi kasvatettu ihminen, joka ei halua kumppaniaan muttei osaa jättää häntä.
Voi kertoa halusta säilyttää käytännön asiat ennallaan mutta seksuaaliset tai emotionaaliset tarpeet eivät täyty suhteessa. Voi olla tietoinen itsekäs päätös henkisesti täysin terveeltä ihmiseltä. Voi olla ajatus ettei satuta toista, kun hän ei saa tietää. Voi myös kertoa siitä, että on paaduttanut itsensä ko. asiasta valehtelun suhteen olosuhteiden myötä. Siis voi! Emme tiedä mikä on ap:n miehen perimmäinen syy toimintaan.
Ja kuka tahansa pystyy tietyissä olosuhteissa valehtelemaan jos siihen on riittävän suuri tarve. Tutkimusten mukaan puolisoaan pettävät usein kehittävät myös itselleen selityksiä joilla tavallaan ulkoistavat itsensä tilanteesta ja vastuusta. Ihan tavalliset henkisesti terveet ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Tutustu sanaan piilonarsismi.
Taas on keittiöpsykologit liikenteessä. Mies on epärehellinen kusipää, mutta ei tee hänestä automaattisesti narsistia. Voi toki olla myös narsisti, mutta ärsyttää tämä nykypäivän trendi jossa vaikeasti selvitettäviä psykiatrisia diagnooseja ja häiriöitä ehdotellaan kuin sähkösopimuksia ostarilla. On tilastollisesti huomattavasti todennäköisempää olla täysi kusipää kuin narsisti.
Aivan liian vähän puhutaan siitä, että jos toinen pettää etenkin useita kertoja ja on koko ajan kiinnostunut suhteen ulkopuolisista, ongelma voi olla epäonnistunut parinvalinta.
Kenen kanssa tahansa ei synny tyydyttävää pitkää parisuhdetta ja se on täysin ok. Jos suhteessa on ollut alkuhuuma ja seksuaalinen kipinä lopahtaa tämän jälkeen, pitäisi lopettaa suhde. Kipinä ei katoa automaattisesti muutaman vuoden jälkeen vaan hyvässä suhteessa syvenee ja paranee. Silloin ulkopuolisille virityksille ei ole tarvetta. Petetyn kannattaisi nostaa kytkintä, koska hän ei silloin riitä pettäjälle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tästä samaa mieltä. En koe, että mies on narsisti, mutta miellyttämisenhalun hän on myöntänyt itsekin. Munaton hän on myös ja pelkuri. Miellyttää kaikkia joka suuntaan, koska hakee hyväksyntää ja pelkää etenkin naisen suuttumustilaa. Ei halua tuottaa pettymystä.
No, minulle on ainakin tuottanut valtavaa pettymystä ja suuttumusta 😕
-ap
Hei. Mä tunnen vastaavan henkilön kuin miehesi. Hän on ollut erään naisen kanssa naimisissa jonkun kymmenisen vuotta. Yli puolet tästä ajasta miehellä on ollut sivusuhde erään toisen naisen kanssa. Naisia voi olla useampikin, tai ainakin yrityksiä/virityksiä. Aivan täysin samat sanat kuin miehelläsi, ei ole puhuvaa sorttia, jne.
Mun neuvo, juokse vielä kun voit. Ja niin lujaa kun voit. Mies ei tule koskaan puhumaan totta. Tää mun tuttavamies on jäänyt valheista kiinni monta kertaa, ja nykyään ei enää edes myönnä mitään.
Ei käy kateeksi hänen vaimoa. Tää on ihan julkinen salaisuus, ihmettelen syvästi jos vaimo ei tiedä tai huomaa mitään.