Mistä johtuu että kun ihmiselle tulee ikää niin se lopettaa liikuntaharrastukset ja sen ainoa liikunta on kävely?
Oletteko koskaan nähneet yli 50 vuotiaita vanhuksia esim. luistelemassa, laskettelemassa tai pelaamassa jalkapalloa?
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ikää karttuu ja nivelet huononevat, niin lapsuuden ja nuoruuden luistelu- ja pujotteluharrastukset tahtovat jäädä. Juokseminenkin jää juuri kuluneiden nivelien ja salakavalasti kertyneiden liikakilojen takia. Kun loppuu vauhdikkaampi ja hauskempi tapa liikkua, niin tilalle on keksittävä tylsempää. Sittenpä se on sitä kävelyä ja punttisalia, joogaa ja vesijuoksua. Pääasia, että liikkuu ja pitää huolen kunnostaan vaivoista huolimattta. Se vaan lähinnä ihmetyttää, miksi nykynuoret eivät välitä huolehtia aerobisesta kunnostaan tai koordinatiota ja jäntevyyttä kehittävistä liikuntalajeista.
MITEN KILOT VOI KERTYÄ SALAKAVALASTI???
kerro
exkaunotar56v
Eihän ne nyt yhtäkkiä kerrallaan tule?
Olin tänään laskettelemassa Lapissa, rinteessä oli hyvin paljon yli viisikymppisiä. Kun pidin hetken taukoa laavulla rinteen alla, oli melkein kaikki muut itseni ikäisiä tai vanhempia. Ainoat selkeästi nuoremmat olivat erään noin 50 vuotiaan pariskunnan aikuiset lapset.
Eikä ollut vain laavulla yli keski-ikäisiä vaan paljon rinteessä, mutta rinteessä ei erota usein kypärien ja lasien takaa.
Olen 64-vuotias nainen ja kävelen. Joskus juoksen ylämäet, jos kukaan ei ole näkemässä. Harrastan myös porrasjuoksua.
Voin paremmin kun en rasita itseäni enempi kuin pakolliset kuviot. Liikunta ei ole kaikille lääke kun taustalla sairaus väittäkää mitä väitätte.
Mun täti ja setä laskettelivat kasikymppisiksi, lisäksi sedällä mailapeli. Isä seiskakymppisenä juoksee maratonia. Miesystävä kuusikymppinen treenaa salilla ja punnertaa.
Kuntosalilla on keski-ikäisiä ja eläkeläisiä pilvin pimein.
Itselläni eivät nivelet enää oikein kestä joten kävely tuntuu turvallisemmalta. Nyt talvella tarkoitus olisi kokeilla hiihtämistä tasamaalla vuosien tauon jälkeen. Mäkeen ei ainakaan ihan heti taida uskaltaa 🤔 M57
Saikohan se Stubb joulupukilta ne toivomansa retkiluistimet? Vai harrastaakonee enää vain triathlonia.
Olen nähnyt kun 60 vuotiaat miehet voitti jalkapallossa Usan naisten joukkueen 12- 0.
Aktiivinen lapsuus, nuoruus, aikuisuus. Ei kuitenkaan aktiiviurheilua (nuoret kuluttaa kehonsa loppuun jo ennen 30 ikävuotta). Nyt ikää lähes 60 ja nivelet vaivaa, kulumia ja kipuja paljon. Oon iloinen, että sujuisi edelleen laji kuin laji kesällä ja talvella. Vedessä ja maalla, metsässä, rinteessä, jäällä jne.
Nyt suosin kuitenkin lempeempiä vaihtoehtoja liikunnassa. Onneksi voin vielä liikkua päivittäin💝💫kaikkea hyvää sopivasti 😄
50-vuotias ei ole vanhus. Varsinainen vanhuus alkaa noin 70-75-vuotiaana ihmisen kunnosta ja terveydestä riippuen.
Aloittaja lienee nuori. Tai no vielä kolmikymppisenäkin itsestänikin 5-kymppiset tuntuivat mummoilta. Mutta niin vaan tuli minullekin nuo kymmenet täyteen. Olo tuntuu oikeastaan melko samanlaiselta kuin parikymmentä vuotta sitten. Silloin minulla oli tosin kaksi pientä lasta hoidettavana ja olin välillä aika väsynyt. Kunto on ihan sama. Juoksen kympin täsmälleen samaan aikaan ja salilla olen jumiutunut samoihin painoihin. Ei tule kehitystä, mutta eipä tässä vielä ole varsinainen alamäkikään alkanut. Jos en pääse liikkumaan viikkoon, huomaan sen olossani heti. Liikunta on kivaa, toivottavasti voin jatkaa pitkään monia harrastuksiani.
Nuorten aikuisten kunto vähän huolestuttaa. On paljon ylipainoisia ja muutoin huonokuntoisia. Tämä nykyinen istuva elämäntyyli tappaa ennenaikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut päälle viisikymppisenä luopumaan kuntosalista ja hölkkäämisestä, kun paikat ei yksinkertasesti kestä niitä enää. Olen suorastaan kateellinen niille mua paljonkin vanhemmille, jotka pystyy. Onneksi kykenen yhä tekemään kunnon kävelylenkkejä ja ajamaan kuntopyörällä kotona, se on mulle todella tärkeä henkireikä. En tahdo edes ajatella sitä mahdollisuutta, että jalat tekisivät tenän kokonaan.
Oletko jutellut jonkun personal trainerin kanssa sinulle sopivasta treeniohjelmasta? Vaikea uskoa että kuntosalilla ei pystyisi tekemään yhtään mitään, vaikka sitten vastuskuminauhalla tms. vaikka kroppa ei mitään kovia painoja kestäisikään. Lähtökohtaisesti itselle sopivan lihaskuntotreenin pitäisi kuitenkin auttaa niitä paikkoja kestämään muuta elämää eikä päinvastoin.
Käsissä on
Sinulla ei vain ole tietoa siitä mitä kaikkea kuntosalilla voikaan tehdä. Useita niistä vo tehdä kotonakin. Jos kuntosali kiinnostaa, niin ehdottamasti kannattaa käydä vaikka tk:n fysioterapeutilta pyytämässä harjoitteluohjelma, jossa on otettu huomioon sinun tarpeesi. Tai sitten se personal trainer, mutta kaikilla niillä ei välttämättä ole tietoutta siitä mitä kaikkea ei saa tehdä tietyissä tiloissa ja mitä saa.
eri
Yli 50 v liikkujat näyttää ap:n silmään niin nuorilta ettei tajua että ovat yli tuon maagisen rajan.
Itse löysin muun kuin hyötyliikunnan ilon vasta paljon yli 40v, ja uskon olevani oo aremmassa fyysisessä kunnossa kuin ikinä.Painoa on nuoruusvuosiin verratuna yli 10kg enemmän, mutta ainakin osa siitä on lihasta.
Vielä mulla on pari vuotta tuohon maagiseen rajaan, ja ainakaan vielä ei kiinnostusta siirtyä kävelyyn, vaikka sen hyödyt tietäen yritän sitä lisätä.
Mun harrastukset on olleet läpi aikuisiän (jo teini-iässä) kamppailulajit ja ratsastus. Kaikki piti lopettaa terveyssyistä ja oli todella kova paikka. Juoksulenkitkin jäi menneisyyteen polvirikon takia. Eipä siinä paljoa jää harrastuksia kun golf ei kiinnosta ja ap:n mittarilla se tuskin liikunnasta käy. Uimahalliin en mene vaikka uiminen on muuten ihan kivaa. Joten kävelylenkit on aika lailla ainoat mitä voin "harrastaa", joskus käyn myös salilla. Kävely on tutkitusti jopa tehokkaampi liikuntamuoto kuin juoksu. Ikääntyminen on kurjaa.
Muuten, tiedän vaikka miten paljon viiskymppisiä ja kuuskymppisiä jotka harrastaa hiihtämistä ja varsinkin laskettelua.
Monilla on kaikenlaisia sairauksia ja vaivoja (lisääntyvät iän myötä). Esim. niveliä särkee.
"Brittiläisen East Anglian yliopiston tutkijat raportoivat, että ihmisillä, jotka käyttivät portaita päivittäin, oli 24 prosenttia pienempi riski kuolla tutkimusjakson aikana kuin niillä ihmisillä, jotka eivät käyttäneet portaita.
Portaiden käyttäminen liitettiin myös 39 prosenttia pienempään riskiin kuolla sydänsairauksiin, kuten sydänkohtaukseen, sydämen vajaatoimintaan ja aivohalvaukseen.
Portaat tarjoavat kestävyysharjoittelua, joka samalla vahvistaa myös sydämen, keuhkojen ja lihasten toimintaa." https://tieku.fi/terveys/tutkijat-portaiden-nouseminen-pidentaa-elinikaa
Ne, jotka ovat aina liikkuneet jatkavat liikkumista. Samojen lajien parissa useimmiten.
Tuntuu, että enemmän keski-ikäiset ja eläkeläiset harrastavat liikuntaa kuin lapset ja nuoret.
Nivelsärkyyn auttaa tutkitusti liike ja liikunta. Ensin laitetaan kipugeeliä, tai jos sitä ei voi, niin otetaan kipulääke (jos kivut ovat sellaiset että liikkumaan lähteminen tekee kipeää, muuten ei tietenkään tarvitse kipulääketä), sitten lähdetään lenkille. kotioloissa pidetään huolta siitä ettei istuta liian pitkään paikallaan, eli noustaan usein ylös tuolita tai sohvalta. Pikkuhiljaa niveliä ympäröivät lihakset vahvistuvat ja kun ne vahvistuvat, niin ne suojaavat niveltä ja näin vähentävät kipuja.
Tietenkin sitten myös painon pudotus, jos sitä on liikaa, mutta sitä ei tarvitse ehkä liikoja miettiä, koska liikkuminen itsessään auttaa tuossa prosessissa sitten ja voi vaikka alkaa laihtua huomaamatttaan, jos vaikka samalla vähentää annoskokoja ja vaihtaa ruoat aiempaa terveellisempäänn.
Nimenomaan liikkuminen pahentaa monia nivel vaivoja, ei auta, eikä korjaa niitä. Otahan selvää .
Viisikymppinen ei vielä ole vanhus, ja suuri osa viisi-, kuusi- ja vielä seitsemänkymppisistäkin harrastaa liikuntaa aktiivisesti. Tietysti, kun OIKEASTI tulee ikää ja sairauksia, joutuu nivelkadon ja lääkäreidenkin määräyksestä luopumaan monesta lajista. Viimeiseksi jää useimmille jäljelle vain kävely, jota vielä vanhainkodissakin pystyy tuettuna tekemään.