Apteekkilääkkeet vs sairaalalääkeet?
Onko olemassa tollanen luokittelu? Semmonen luokittelu lääkkeille, että apteekeista on saatavilla lääkkeitä joita ihmiset voi ihan itse käyttää kotona. Mutta sairaalassa sitten on myös lääkkeitä joita kotiin EI IKINÄ saa. Vaan siis lääkkeitä joita saavat käyttää vain alan ammattilaiset? Mun veikkaus: tollanen luokittelu todellakin ehdottomasti on olemassa! Pakko olla!
Mutta mun kysymys: miten tuo luokittelu TASAN TARKKAAN MENEE?
Mun veikkauksia, että mitä ei apteekista saa: morfiini, syöpä-dialyysi-nesteet, veri (siis luovutettu veri, jota annetaan potilaalle suoraan suoneen), se tuikitavallinen "suoloneste" (jota myös tiputetaan suoraan suoneen), oksennuksenestogeeli (geeli jonka potilas joutuu nielemään jotta häntä voidaan ambulanssilla kuljettaa tuntikausia sairaalaan, jottei hän oksentelisi matkalla),...
Eli ehkei noita kaikkia käytetä vain sairaalassa. Vaan saatetaanhan niitä myös käyttää vaikkapa ambulanssissa tai ambulanssihelikopterissa. Mutta kuitenkin siis: niitä käytetään vain "viranomaispaikoissa" ja vain niillä "viranomaisilla" on oikeus niitä käyttää, vain niillä "viranomaisilla" on niihin aineisiin pääsy.
Eli "viranomaispaikasta" tuollaista lääkeainetta EI IKINÄ saa viedä pois, ulos, tai tekee TOSI VAKAVAN RIKOKSEN.
Ja extrakysymys: kuinka yleinen tuo rikos on? Kuinka usein hoitoalan ammattilaiset vievät "ammattilääkkeitä" ulos "ammattipaikastaan"? Ambulanssihoitaja ei ikinä saisi viedä morfiinia ambulanssista kotiin itselleen. Mutta varmasti vie! KUINKA USEIN? Vai viekö ambulanssihoitajat ambulanssista ulos morfiinia... ei omaan käyttöön, vaan voidakseen myydä sitä pimeillä markkinoilla? Vai miksi "ammattilääkkeitä" varastetaan? Mihin tarkoitukseen? Mitä ammattilaiset tekevät varastamillaan "ammattilääkkeillä"?
Kommentit (81)
Ihan sieltä samoista lääketukuista ne lääkkeet tulevat niin sairaaalan kuin muihinkin apteekkeihin. Se vaan vaihtelee että mitä tilataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Humelääkkeitä on kyllä mahdollista saada myös apteekista reseptillä. Huumelääkkeiden kulutusta valvotaan niin hoitolaitoksissa kuin avohoidossa tarkasti, joten varastaminen ei ole kyllä kovin yleistä.
Veri taas ei ole sillä tavalla lääkevalmiste että sitä saisi apteekista tavallisesta tai sairaala-apteekista. Enkä kyllä keksi syytä miksi sitä joku veisi sairaalasta kotiinsa.
Verta ei säilytetä sairaala-apteekissa? Missä se säilytetään?
Esim jos Matti Meikäläinen käy SPR-toimipisteessä luovuttamassa verta... niin minkä ihmeen reitin kautta se veri päätyy sairaalan teho-osastolle potilaan suoneen? SPR, sitten jokin muu paikka, vielä jokin muu paikka, vielä taas lisää muu paikka, vasta lopulta teho-osasto. Mutta mikä ihmeen reitti on tuolla verellä? Missä se veri pidetään tallessa? Sairaalassa on pakko olla "verisäilö", "verivarasto". Mutta mikä s
Sairaalassa on verikeskus. Sieltä toimitetaan verituotteet osastoille, kotisairaalaan, jne.
Jos on olemassa oksennuksen esto lääkettä, se olis oiva pikkujouluihin ku siellä tulee aina otettua vähän liikaa ja sit miettii miten tästä taksilla tai julkisilla kotiin ku tekee niin pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotisairaanhoito käy kyllä suoneen antamassa monia lääkkeitä, ei tarvitse olla sairaalassa.
Monet suonensisäiset ja hyvin tarkan annostelun vaativat lääkkeet toteutetaan sairaalassa.
Niin, joo, kyllä, tiedän, tsiisus! Mutta mikä on se miten tuo asia ns "virallisesti" tai "lain mukaan" menee, miten se määritellään, mikä on se "korrekti sanasto" tuolle asialle?
Aikoinaan tein töitä kuljetusmiehenä sairaalassa. Päivät pitkät roudasin kaikenmaailman tavaraa ympäri sairaalaa, ihan kaikilta eri osastoilta ihan kaikille eri osastoille. Yksi "osasto" oli nimeltään "apteekki". Se oli ns "sairaala-apteekki". Ei sieltä saanut ostaa lääkkeitä. Vaan sieltä mä vaan vein lääkkeitä sairaalan kaikille eri osastoille. Mm. vein kerralla 100 suurta dialyysinestepakkausta, se oli semmonen maailman suurin vuori dialyysinestepakkauksia.
Kaupungilla taas ei ole "saira
Sairaala-apteekin lääkkeet on tarkoitettu sairaalan käyttöön.
"Ja vielä vaikeampi kysymys: pystytäänkö ihmisverta luomaan keinotekoisesti? "
Mahdollista varmasti mutta onko se sitten tarkoituksen mukaista ja kustannustehokasta on jo toinen kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Jos on olemassa oksennuksen esto lääkettä, se olis oiva pikkujouluihin ku siellä tulee aina otettua vähän liikaa ja sit miettii miten tästä taksilla tai julkisilla kotiin ku tekee niin pahaa.
Pahoinvointilääkkeet eivät sovi alkoholin kanssa käytettäviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vertahan ei siis sinällään anneta luovuttajalle, vaan luovutettu veri menee Veripalvelun laboratorioon Vantaalle, jossa veri testauksen jälkeen erotellaan plasmaksi, punasoluiksi ja verihiutaleiksi. Näistä fraktioista sitten tehdään varsinaiset tuotteet joita ihmisille annetaan.
Oikeasti mielenkiintoista kuulla että on olemassa organisaatio nimeltä "Veripalvelu". Tuo organisaatio kannattaa varmaan googlata. Ja nyt ensialkuun kuulostaa oudolta jos niillä oikeasti on vain yksi laboratorio koko Suomessa, siis vain Vantaan laboratorio. Mutta tietysti tämä kuulostaa minulle oudolta, koska tämä kaikki on minulle uutta.
Tein tämän aloitukseni oppimismielessä. Ja olen oppinut. Aloitus kannatti.
Maailman vaikein kysymys: kun teho-osastolla pistetään potilaan sisälle luovutettua verta... niin kuinka vanhaa verta se on? Voidaanko verta pitää hyväkuntoisena varastossa talless
Keskittäminen monesti kannattaa. Sen verran spesifiä hommaa on verituotteiden valmistus eikä se hirmuisen montaa ihmistä työllistä, joten taloudellisesti järkevintä on keskittää spesiaalihommat yhteen paikkaan. Ihan rahakysymys tämä.
Hakemasi termi on kantasolut. Periaatteessa olemme sillä taitotasolla, että pystyisimme tekemään geeniteknologialla veriplasmaa ja äidinmaidonkorviketta. Taitaa tämäkin olla hintakysymys tällä erää. Uskon, että tulevaisuudessa näitä tehdään laboratorioissa. Ihmisen maito olisi myös pienen lapsen suolistolle lempeämpi kuin nykyiset lehmänmaitopohjaiset, vaikka hyviä on nykyiset korvikkeetkin. Muiden verituotteiden valmistamiseen synteettisesti on vielä matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Se oksennuksen esto lääke on olemassa. Mutta se on melkein puolen litran kokoinen tuubi. Siis, kuvittele silmiesi edessä maailman suurin hammastahnatuubi. Ja se tuubi on täynnä tahnaa joka on paksua kuin liima. Ja se kaikki tahna sun pitää niellä kurkusta alas. Se nieleminen on tosi vaikeeta!
Mutta sen kun nielet, niin seuraavaan neljään tuntiin et pysty kakkaamaan etkä oksentamaan. Voit mennä pikkujoulujuhlista kotiin taksilla, metrolla, helikopterilla tai vaikka avaruusaluksella. Ainuttakaan tippaa oksennusta ei tule ulos sun suusta. Ainuttakaan tippaa kakkaa ei tule ulos sun pyllystä.
Jostain ihmeen syystä en koskaan nähnyt tollasta tuubia armeijassa. Luulisi että jos sotilaita pitää kantaa paareilla metsästä pois niin joskus tarttisi tollasta tuubia. Mutta ei! Armeija ei tuota käytä.
Ainoa paikka jossa olen tuon tuubin nähnyt: metsäpalojen sammutus. Jos metsäpalojen sammuttajat pitää kantaa metsästä pois paareilla, niin tuo tuubi on käytössä.
Punasolujen elinkaari on noin kuukauden. Tuotteet on toki merkitty viimeisellä käyttöpäivälöä ettei niitä tarvitse käyttäjän miettiä. Plasmaa voidaan pakastaa, joten se säilyy pitempään. Sillekin on varmasti joku säilytysaikamaksimi.
Punasolut ovat se mitä ensihoidossa käytetään, ei kokoverta siinäkään.
Samoista tukuista ne lääkkeet tulee sairaala-apteekkiin ja avoapteekkiin. Kyllä normiapteekkiib pystyy tilaamaan samoja juttuja, kuin sairaalaan, mutta ei kukaan lääkäri kirjoita reseptiä tavan tallaajalle mihinkään iv-lääkkeeseen.
Muakin kiinnostaa tää ambulanssihomma! Kun siis normaalistihan mitään reseptilääkkeitä ei saa ilman että lääkäri sen jollain tasolla hyväksyy. Ambulanssihenkilöt kuitenkin voivat itsenäisen oloisesti antaa potilailleen aika koviakin lääkkeitä. Millä valtuuksilla? Kiertääkö se asia lääkärin kautta kuitenkin jotenkin siinä välissä, soittavatko he jollekin puhelinpäivystäjälle siitä että saako nyt antaa tällaista? Vai onko heillä jokin "yleislupa" antaa lääkkeitä työssään?
Vierailija kirjoitti:
Hakemasi termi on kantasolut. Periaatteessa olemme sillä taitotasolla, että pystyisimme tekemään geeniteknologialla veriplasmaa ja äidinmaidonkorviketta. Taitaa tämäkin olla hintakysymys tällä erää. Uskon, että tulevaisuudessa näitä tehdään laboratorioissa. Ihmisen maito olisi myös pienen lapsen suolistolle lempeämpi kuin nykyiset lehmänmaitopohjaiset, vaikka hyviä on nykyiset korvikkeetkin. Muiden verituotteiden valmistamiseen synteettisesti on vielä matkaa.
Nyt sinä tiedät miksi mä tein tämän aloituksen! Eli tavallaan mä ehkä melkein säkällä tiedän asian, tai tiedän asiasta edes jotain. Mutta mun terminologia on ihan metsässä! Sanoinko mä oikeesti "alkusolut"? Vaikka oikeasti pitäisi sanoa: "kantasolut". Alkusolut ja kantasolut tarkoittavat samaa asiaa, paitsi että ei ole olemassakaan mitään alkusoluja! Joten kyllä, terminologian täsmentäminen on opettavaista. Kiitos.
ap
Kyllä lääkkeet myös ambulansissa annetaan lääkärin määräyksellä. Jos sitä määräystä ei ole konsultoidaan ennen lääkkeen antamista lääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oksennuksen esto lääke on olemassa. Mutta se on melkein puolen litran kokoinen tuubi. Siis, kuvittele silmiesi edessä maailman suurin hammastahnatuubi. Ja se tuubi on täynnä tahnaa joka on paksua kuin liima. Ja se kaikki tahna sun pitää niellä kurkusta alas. Se nieleminen on tosi vaikeeta!
Mutta sen kun nielet, niin seuraavaan neljään tuntiin et pysty kakkaamaan etkä oksentamaan. Voit mennä pikkujoulujuhlista kotiin taksilla, metrolla, helikopterilla tai vaikka avaruusaluksella. Ainuttakaan tippaa oksennusta ei tule ulos sun suusta. Ainuttakaan tippaa kakkaa ei tule ulos sun pyllystä.
Jostain ihmeen syystä en koskaan nähnyt tollasta tuubia armeijassa. Luulisi että jos soti
Minusta sinä kuvailet lääkehiiltä, jota käytetään myrkytysten hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Muakin kiinnostaa tää ambulanssihomma! Kun siis normaalistihan mitään reseptilääkkeitä ei saa ilman että lääkäri sen jollain tasolla hyväksyy. Ambulanssihenkilöt kuitenkin voivat itsenäisen oloisesti antaa potilailleen aika koviakin lääkkeitä. Millä valtuuksilla? Kiertääkö se asia lääkärin kautta kuitenkin jotenkin siinä välissä, soittavatko he jollekin puhelinpäivystäjälle siitä että saako nyt antaa tällaista? Vai onko heillä jokin "yleislupa" antaa lääkkeitä työssään?
Totta, tosiaan, jos pikkupaikkakunnalla käy hoitajalla, niin hoitaja saattaa antaa aika koviakin lääkkeitä, mutta hänen täytyy aina ensin soittaa puhelimella kaupunkiin lääkärille ja pyytää aina joka kerta erikseen lupa sen kovan lääkkeen käyttöön. Noin pikkupaikkakuntien terveyskeskushoitajat toimivat, noin laki määrää. Mutta ei ambulanssihoitajat noin toimi, ne vaan antaa kovia lääkkeitä ilman yhdenkään lääkärin lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sinä tiedät miksi mä tein tämän aloituksen! Eli tavallaan mä ehkä melkein säkällä tiedän asian, tai tiedän asiasta edes jotain. Mutta mun terminologia on ihan metsässä! Sanoinko mä oikeesti "alkusolut"? Vaikka oikeasti pitäisi sanoa: "kantasolut". Alkusolut ja kantasolut tarkoittavat samaa asiaa, paitsi että ei ole olemassakaan mitään alkusoluja! Joten kyllä, terminologian täsmentäminen on opettavaista. Ki
Joo olet selvästi kuullut tai lukenut asiasta ja ymmärtänyt asian, mutta termit ei ole jääneet vielä mieleen. Ja ole hyvä vain. 🌺
Avoapteekista ostetaan niitä lääkkeitä mitä voi käyttää kotona tai sellaisia jotka terkkari antaa mutta valtio ei kustanna, esim jotkut rokotteet. Ei siinä sen kummempaa jakoa ole. Periaatteessa tosiaan voisi ostaa mitä vaan jos joku lääkäri kirjoittaisi reseptin, mutta käytännössä sellaista ei tapahdu koska ei siinä ole järkeä. Jotain lääkkeitä voidaan antaa myös sieltä sairaala-apteekista kuluttajille mukaan, kuten vaikka yleisvaarallisten tartuntatautien lääkkeet (esim sp-taudit). Ja jotain voi kotisairaala käydä pistämässä/tiputtamassa kotona, tilanteesta riippuen ne hommataan sitten avoapteekista itse (esim dialyysinesteet) tai kotisairaala tuo (esim iv antibiootit).
Ja joo, periaatteessa on mahdollista että terveydenhuollon ammattilainen vie lääkkeitä omaan käyttöönsä tai myyntiin sieltä sairaalasta tai ambulanssissa, ja kyllä sitä joskus tapahtuukin. Huumausaineita seurataan ihan tabletti/ampullikohtaisesti, mutta täysin ei voi epärehellisyyttä estää. Ammattioikeudet ja työpaikka helposti menee jos tämmöisistä jää kiinni, muun rangaistuksen lisäksi. Ja lääkärithän voi määräillä itselleen tai kavereilleen/puolisolleen kaikenlaista ja ostaa apteekista, mutta kyllä siitäkin voi sitten oikeutensa menettää jos kiinni jää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lääkkeet myös ambulansissa annetaan lääkärin määräyksellä. Jos sitä määräystä ei ole konsultoidaan ennen lääkkeen antamista lääkäriä.
Näin. Ja osassa ambulansseja on mukana lääkäri. Tämä nyt vaihtelee sen mukaan ollaanko isossa kaupungissa vai haja-asutusalueella.
Vierailija kirjoitti:
Heillä on lääkeluvat mitkä määrittää mitä saa antaa ja mikä vaatii lääkärin luvan. Ja on myös lääkäriambulansseja, joissa on se lääkäri mukana sitten, vakavampiin tapauksiin.
Oikeasti mielenkiintoista kuulla että on olemassa organisaatio nimeltä "Veripalvelu". Tuo organisaatio kannattaa varmaan googlata. Ja nyt ensialkuun kuulostaa oudolta jos niillä oikeasti on vain yksi laboratorio koko Suomessa, siis vain Vantaan laboratorio. Mutta tietysti tämä kuulostaa minulle oudolta, koska tämä kaikki on minulle uutta.
Tein tämän aloitukseni oppimismielessä. Ja olen oppinut. Aloitus kannatti.
Maailman vaikein kysymys: kun teho-osastolla pistetään potilaan sisälle luovutettua verta... niin kuinka vanhaa verta se on? Voidaanko verta pitää hyväkuntoisena varastossa tallessa syväjäädytyksessä vaikkapa jopa tuhat vuotta?
Ja vielä vaikeampi kysymys: pystytäänkö ihmisverta luomaan keinotekoisesti? Siis jos verta ei saada mistään, niin voidaanko sitä luoda? Voidaanko verta luoda vaikkapa alkusoluista? Käsittääkseni alkusoluista voidaan luoda ihan mitä vain. Kuulostaa helpolta... mutta onko mahdotonta?
ap