Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palovaroittimet paristojen vaihto

Vierailija
24.07.2026 |

Onkohan tämä oikea tapa toimia? Vuokrataloyhtiön ohjeissa lukee, että huoltoyhtö vaihtaa paristot, mutta asukas voi itse vaihtaa pariston halutessaan koska huoltoyhtiö ei vaihda paristoja päivystysaikana. Jos palovaroitin simahtaa viikonloppuna (on päivystysaika) eikä asukas halua vaihtaa itse patteria, niin asunto on viikonlopun ilman palovarointinta eikä siinä mitään jos mitään ei tapahdu, mutta jos entä jos se palo sytyyykin silloin, kun palovaroitin ei ole toimintakelpoinen; kuka korvaa vahingon ja entä mitä sanoo vakuutusyhtiö? Minä blondina kuvittelin, että taloyhtiö laittaa palovaroittimiin esim. 2 vuotta kestävät paristot ja niiden käyttöiän lähestyessä loppuaan paristot käydään kaikki vaihtamassa ja asukkaan tehtäväksi jää testata säännöllisesti, että palovaroitin on toimintakuntoinen.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin vaihdettiin kerralla kaikista asunnoista palovaroittimet ja paristot ja uusien paristojen pitäisi kestää 5-10 vuotta, kun on vähän järeämmät 9v paristot.

Mutta jos se alkaa piippaa se varoitin pariston puutteesta (sellaista satunnaista, ei jatkuvaa), niin vaihda toki itse. Muutama euro ja ei tarvitse moneen vuoteen vaihtaa.

Vierailija
2/4 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän minä oman palovaroittimeni pariston testaan ja voin sen paristonkin vaihtaa, mutta kaikki naapurit eivät taida itse kyetä edes testaustakaan tekemään tai eivät testaa vaikka kykenisivät saatikka, että vaihtaisivat itse pariston. Huolimatta uusista säännöistä koskien palovaroittimia meillä siis saattaa olla kerrostaloissa huoneistoja joissa ei ole toimivia palovaroittimia ja se kai on paloturvallisuusriski. Sääntöjä ehkä olisi syytä tarkentaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paristoja ei koskaan tarvitse vaihtaa koska varoittimessa on vain yksi.

Matkustatko laivastolla?

Vierailija
4/4 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yli 60m2 niitä on sitten useampi, jotka ehkä yhtä aikaa alkavat piipata, koska yhtä aikaa ne alkujaan laitettukin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme