Apteekkilääkkeet vs sairaalalääkeet?
Onko olemassa tollanen luokittelu? Semmonen luokittelu lääkkeille, että apteekeista on saatavilla lääkkeitä joita ihmiset voi ihan itse käyttää kotona. Mutta sairaalassa sitten on myös lääkkeitä joita kotiin EI IKINÄ saa. Vaan siis lääkkeitä joita saavat käyttää vain alan ammattilaiset? Mun veikkaus: tollanen luokittelu todellakin ehdottomasti on olemassa! Pakko olla!
Mutta mun kysymys: miten tuo luokittelu TASAN TARKKAAN MENEE?
Mun veikkauksia, että mitä ei apteekista saa: morfiini, syöpä-dialyysi-nesteet, veri (siis luovutettu veri, jota annetaan potilaalle suoraan suoneen), se tuikitavallinen "suoloneste" (jota myös tiputetaan suoraan suoneen), oksennuksenestogeeli (geeli jonka potilas joutuu nielemään jotta häntä voidaan ambulanssilla kuljettaa tuntikausia sairaalaan, jottei hän oksentelisi matkalla),...
Eli ehkei noita kaikkia käytetä vain sairaalassa. Vaan saatetaanhan niitä myös käyttää vaikkapa ambulanssissa tai ambulanssihelikopterissa. Mutta kuitenkin siis: niitä käytetään vain "viranomaispaikoissa" ja vain niillä "viranomaisilla" on oikeus niitä käyttää, vain niillä "viranomaisilla" on niihin aineisiin pääsy.
Eli "viranomaispaikasta" tuollaista lääkeainetta EI IKINÄ saa viedä pois, ulos, tai tekee TOSI VAKAVAN RIKOKSEN.
Ja extrakysymys: kuinka yleinen tuo rikos on? Kuinka usein hoitoalan ammattilaiset vievät "ammattilääkkeitä" ulos "ammattipaikastaan"? Ambulanssihoitaja ei ikinä saisi viedä morfiinia ambulanssista kotiin itselleen. Mutta varmasti vie! KUINKA USEIN? Vai viekö ambulanssihoitajat ambulanssista ulos morfiinia... ei omaan käyttöön, vaan voidakseen myydä sitä pimeillä markkinoilla? Vai miksi "ammattilääkkeitä" varastetaan? Mihin tarkoitukseen? Mitä ammattilaiset tekevät varastamillaan "ammattilääkkeillä"?
Eli puhut pa5kaa