Isäni leski lähetti minulle n. 12 000 euron laskun putkiremontista
Leski siis asuu omistamassani asunnossa leskenoikeudella. Ei minulla ole tuollaisia rahoja! Mitä teen?
Kommentit (767)
Vierailija kirjoitti:
Tuskin putkiremonttia on tehty lesken omalla päätöksellä, vaan koko taloyhtiössä taloyhtiön päätöksellä. Kannattaa kysyä lakimieheltä, pitääkö sinun maksaa. Yleensä lesken asumisoikeudella asunnossa asuva leski on vastuussa asunnon kustannuksista asunnon käypään vuokratasoon asti, mutta en tiedä, koskeeko vastuu tällaisia perusparannusremontteja.
Itse asiassa ei tarvitse kysyä lakimieheltä. Kun vähän googlailin, niin selvisi, että tällaiset perusparannusremontit kuuluvat omistajan maksettavaksi.
Sama
Tuo voi olla tilanne, jossa on hyödyllistä antaa laskun mennä ulosottoon, jos oikeasti on itsellä vain tuulen huuhtoma perse tuon perintöasunnon lisäksi.
Ulosottomies saa kyllä myydä asunnon lesken kanssa.
Luottotiedothan nykyään palautuu nopeasti, kun velka on hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis rivari. Taloyhtiön lasku. Eli mulle tulee vai?
Ap
Joo. Maksat kerralla tai erissä rahoitusvastikkeena. Voit nostaa vuokraa, jota leski asunnosta maksaa sulle saman verran.
Mikä vuokra? Ei leskeltä mitään vuokraa voi vaatia.
Miksi tätäkin on alapeukutettu? Leski maksaa vastikkeen ja kaikki kulut, mutta omistajan remontit.
No eihän vastike mitään vuokraa ole. Mulla kuuluu vastikkeeseen vesi, lämmitys, roskis jne...
Ota yhtiölainana ja maksata sillä joka asuu siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myy asunto
Ei voi. Lesken asumisoikeus.
Voi. Tosin rasitteen kanssa. Ostaja saattaa löytyä asuntosijoittajasta, jos asunto on hyvällä paikalla tai muuten arvokas.
Putkirenontit päättää yhtiökokous.
Vierailija kirjoitti:
Sääde laki, leskeä ei voi häätää. Ilm kysymys toisesta vaimosta.
Säädetty
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eihän taloyhtiön putkiremonttiin otettua lainaa (taloyhtiö on ottanut lainan) tarvitse heti maksaa! Sen voi myös maksaa rahoitusvastikkeena hoitovastikkeen rinnalla.
Ota yhteyttä pikimmiten isännöitsijään.
Eihän tuollainen ole enää nykypäivää. Että ihminen joka ei ole verisukua voi tuolla tavalla saattaa toisen ahdinkoon. Jos olisin ap, tekisin niin että kävisin teroittamassa leskelle mitä tapahtuu kun omistaja ei maksa taloyhtiön laskua. Summat menee ulosottoon ja asunto pakkomyyntiin. Ostaisin vastaavan kokoisen, halvemman asunnon tilalle ja suostuttelisin lesken asumaan siinä. Asunto voi olla missä tahansa kunhan se on samaa kokoluokkaa.
Ei sitä remppaa tarvii käteisellä maksaa. Ja on kyllä ollut aika kevyt remppa, jos 12 donalla pääset.
Jätä maksamatta ja ilmoita että asunto otetaan taloyhtiön haltuun.
Onko tää käytännössä yleinenkin ilmiö että leski maksattaa asumisensa vainajan lapsilla? Rupes vähän hirvittämään, asia on mahdollisesti tulossa itsellä ajankohtaiseksi lähivuosina ja ei kieltämättä edes ole käynyt mielessä että mulla alkaisi kuolinpesän osakkaana ison omakotitalon verot, remppakulut sun muut juosta ilman että talo on edes myytävissä n. vuosikymmeneen. Onneksi leski olisi tässä tapauksessa sentään oma lähisukulainen eikä mikään ilkeä äitipuoli.
Anna mennä ulosottoon.
Asunto menee myyntiin ja saat rahat ja leski joutuu muuttamaan muualle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
ja sinä osakkaana et ole viitsinyt osallistua kokouksiin? Sähän se virallinen omistaja olet, et leski. Mutta lasku tulee sulle(kuolinpesälle) ja sen tosiaan voi maksaa vastikkeen yhteydessä.
Yli 500 km matkaa ja tää on ollut mulla vasta puoli vuotta.
Ap
No kannattaa silti joskus käydä katsomassa missä kunnossa se sinun omistama asunto on ja tehdä vaikka hinta-arvio. Tällä hetkellä omistat " sian säkissä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myy asunto
Ei voi. Lesken asumisoikeus.
Äitini kuoltua hänen aviopuolisonsa jäi äitini omistamaan rivitalohuoneistoon asumaan. Heillä oli tehtynä kirjallisena elinikäinen asumisoikeus.
Kyseiset rivitalot on rakennettu 1986 ja monenlaista remonttia tulossa. Minä ja veljeni olimme ainoat perijät ja näissä olosuhteissa kieltäydyimme vastaanottamasta perintöä. Meillä kummallakaan ei ole lapsia (opiskelemme vielä molemmat) joten tämä riesa ei siis siirtynyt jälkeläisillemme.
Ainoa huono puoli tässä on, että kieltäydyttyämme perinnöstä emme tietenkään ole oikeutettuja saamaan mitään irtaimistoa, esim. suvun valokuva-albumit ja muuta tunnetasolla tärkeää.
Äitimme hautajaisista on kohta kolme vuotta, haudalla en ole hautajaisten jälkeen käynyt kertaakaan, kuten ei myöskään veljeni.
Eli rivari-taloyhtiö. Yhtiön päättämä remontti. Yhtiö ei ole saanut lainaa remontin tekemiseen, joten jokaiselle osakkaalle on lähetetty lasku remontista jaettuna neliöiden mukaan. Sinä maksat, joko omalla rahalla tai haet lainaa. Kyse on sinun (kuolinpesän) omaisuudesta. Jos joudut hakemaan lainaa, hae lainaa kuolinpesän nimissä, älä omissa nimissäsi. Turhaan sinä maksat kuolinpesän omaisuuden remppaamisesta. Pahimmillaan joku muu vie osakkeen ja sinulle jää laina. Pidä siis nyt tarkasti omat ja kuolinpesän rahat ja velat erillään.
Leskellä on asumisoikeus huoneistossa. Leski maksaa itse sähköt ja vedet, niitä sinun ei tarvitse maksaa, elleivät ne ole osa vastiketta, ilmeisesti nyt tulleessa laskussa on sovittu huoneistokohtaisista vesimittareista ym. No, jos olisit ollut yhtiökokouksessa, olisit saanut tietää.
Mutta hei, hätä ei ole tämän näköinen. Täällä on ollut kaikenlaisia neuvoja, osa oikein, osa väärin. Soita huomenna isännöitsijälle, hän on ikään kuin taloyhtiön toimitusjohtaja. Sinulla on oikeus saada tietää remontista ja kustannuksista ja sinun osuutesi määräytymisestä. Jos haluat tarkemmin tietoja, niistä voit joutua maksamaan, koska et ole ollut yhtiökokouksessa jossa monisteet ym on todennäköisesti jaettu.
Joka tapauksessa, kyse on kuolinpesän omaisuuden arvon ja kunnon säilyttämisestä. Eli kyllä kuolinpesän pitää maksaa siitä, että huoneisto saa uudet vesiputket tms.
Sellasta se on kun mies ottaa nuoremman vaimon.
Jos mies on 70, kun kuolee ja jää 50 - vuotias vaimo leskeksi niin lapset maksavat perintöverot ja leski voi asua asunnossa vielä 30-40 vuotta.
Ja perintövero menee markkinahinnan mukaan.
AP ei kertonut onko kyseessä kiinteistö vai asunto-osake. Jo kyseessä on asunto-osake niin yleensä remontit katetaan yhtiölainalla josta osakas maksaa oman osuutensa yhtiövastikkeen rahoitusvastikkeen muodossa. Tällöin ...
"Kun lesken käyttöoikeuden kohteena on asunto, on lesken suhteessa perillisiin kuitenkin vastattava omaisuudesta johtuvista tarpeellisista kustannuksista, jotka ovat sen laatuisia, että ne on maksettava hänen hallinta-aikanaan saatavalla tuotolla. Oikeuskirjallisuudessa on katsottu tämän tarkoittavan, että lesken on vastattava asunnon kuluista suhteessa perillisiin laskennallisen vuokratulon rajoissa. Käyttöoikeuden huoneistoon saanut leski vastaisi siten suhteessa perillisiin hoito- ja pääomavastikkeista kyseisen asunnon käyvän vuokran määrään saakka. Jos vastikkeet ovat korkeammat kuin se käypä vuokra, jota asunnosta saisi, jäävät käyvän vuokran ylittävät kustannukset perillisten vastattavaksi. Jos taas vastikkeet alittavat käyvän vuokran määrän, ei leski vastaa tätä suuremmista kustannuksista suhteessa perillisiin."
-kiinteistöliitto
Sääde laki, leskeä ei voi häätää. Ilm kysymys toisesta vaimosta.