Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isäni leski lähetti minulle n. 12 000 euron laskun putkiremontista

Vierailija
29.12.2024 |

Leski siis asuu omistamassani asunnossa leskenoikeudella. Ei minulla ole tuollaisia rahoja! Mitä teen? 

Kommentit (767)

Vierailija
41/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis rivari. Taloyhtiön lasku. Eli mulle tulee vai?

Ap

Joo. Maksat kerralla tai erissä rahoitusvastikkeena. Voit nostaa vuokraa, jota leski asunnosta maksaa sulle saman verran.

Mikä vuokra? Ei leskeltä mitään vuokraa voi vaatia.

Vierailija
42/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella kummallinen kuvio koko lesken asumisoikeus, eihän tuossa ole perillisen kannalta mitään kohtuullista että leskellä on pelkkiä oikeuksia eikä mitään velvollisuuksia. Saa kai sen asunnon myydä sentään?

Leski valitettavasti voi saada asumisoikeuden, muttei aina. Jos ei ole omistanut asunnosta puolison kuoltua, ei jää asumaankaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myy asunto

Ei voi. Lesken asumisoikeus. 

Voi, mutta lesken asumisoikeus säilyy eli tuskinpa kukaan ostaa... 

Vierailija
44/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuu siis 24-neliöisessä pikku murjussa. Kas kun putkirempat maksaa noin 600-1.000 neliömetriä kohden, niin 12.000 eurolla et sellaista saa kuin koitankoppiin.

VAi oliko kyse jostain muusta rempasta?

https://www.urakkamaailma.fi/putkiremontti-hinta

Vierailija
45/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

suikkari ei todella tarkoita elinikäistä oleskelua.

Vierailija
46/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella kummallinen kuvio koko lesken asumisoikeus, eihän tuossa ole perillisen kannalta mitään kohtuullista että leskellä on pelkkiä oikeuksia eikä mitään velvollisuuksia. Saa kai sen asunnon myydä sentään?

Järjetön koko lesken asumisoikeus. Sen voisi rajata vaikka 6kk, se on riittävästi toipua ja hankkia uusi asunto yms.

Vierailija
47/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistamisesta on aina kustannuksia. Putkiremontit pitää tehdä ajallaan.  Huoleton on kirjaton , karjaton mies.

Vierailija
48/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistajan kuuluu maksaa. Halpa putki remontti, sukitus, ei kylpyhuoneremonttia

Vierailija
49/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leski valitettavasti voi saada asumisoikeuden, muttei aina. Jos ei ole omistanut asunnosta puolison kuoltua, ei jää asumaankaan. 

Olet väärässä. Leski saa asumisoikeuden myös silloin, jos vainaja on omistanut asunnon yksin. Poikkeuksena on tilanne, jossa leski omistaa toisen hänelle sopivan asunnon.

Vierailija
51/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tietenkin! Etkö ymmärrä mitä taloyhtiö tarkoittaa?

Ei siellä isäsi leski päätä mistään taloyhtiön remonteista, vaan taloyhtiön osakkaat (eli myös sinä!) päättävät. Jos et osallistu kokouksiin, et käytä äänioikeuttasi eli turhaan kitiset. 

Vierailija
52/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joo. Maksat kerralla tai erissä rahoitusvastikkeena. Voit nostaa vuokraa, jota leski asunnosta maksaa sulle saman verran.

Leski maksaa yhtiövastikkeen.

Vierailija
53/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se maksaa joka tilaa.

Oletko sinä tilannut sen remontin, ja kenen nimissä oli lasku? Todella perusteellinen remontti tuolla rahalla on tehty.

Aha, oli siis taloyhtiön remontti. Oma moka, kun et ole huolehtinut omaisuudestasi sitä vertaa, että olisit tiennyt asiasta. Omistaja = sinä maksat.

Vierailija
54/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuu siis 24-neliöisessä pikku murjussa. Kas kun putkirempat maksaa noin 600-1.000 neliömetriä kohden, niin 12.000 eurolla et sellaista saa kuin koitankoppiin.

VAi oliko kyse jostain muusta rempasta?

Puhut nyt kerrostaloasunnon putkiremontin hinnoista. Rivitalon putkiremontti on paljon yksinkertaisempi ja siten halvempi.

Vierailija
55/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

ja sinä osakkaana et ole viitsinyt osallistua kokouksiin? Sähän se virallinen omistaja olet, et leski. Mutta lasku tulee sulle(kuolinpesälle) ja sen tosiaan voi maksaa vastikkeen yhteydessä.

Yli 500 km matkaa ja tää on ollut mulla vasta puoli vuotta.

Ap 

Tee korjaus perukirjaan.

Vierailija
56/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi myydä ilman hallintaoikeuden haltijan (lesken) lupaa. Ilmeisesti ap ei ole vaivautunut seuraamaan taloyhtiön päätöksiä, mutta kyllä hän asunnon omistajana joutuu maksamaan putkiremontin. Kannattaa ottaa yhteyttä isännöitsijään ja selvittää mahdollisuutta maksaa remppa vähitellen. Toinen vaihtoehto on ottaa pankista oma laina.

Toihan on ihan järkyttävä pakkotilanne. Maksat asunnosta, jossa et saa asua, johon et saa ottaa vuokralaista ja jota et saa myydä. Ja jos leski ei ole ihan haudan partaalla niin tilanne voi jatkua tuollaisena vuosikymmeniä, tai sitä voi jopa kupsahtaa itse ensin. Kieltäytyisin tuollaisesta perinnöstä. 

Vierailija
57/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi tätäkin on alapeukutettu? Leski maksaa vastikkeen ja kaikki kulut, mutta omistajan remontit.

Vierailija
58/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leski saa jäädä asumaan omisti tai ei.

Vierailija
59/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

- - - - -

Yllätys itselle, noin se näyttäisi menevän:

>>Kuka maksaa lesken asumisen?

Leski on aina itse vastuussa asumisen kustannuksista kuten sähkö- ja vesilaskuista. Siitä kuka vastaa asunnon yhtiövastikkeesta ja korjauskustannuksista on kuitenkin esitetty eriäviä tulkintoja. Yleisimmin niistä vastaa kuitenkin omistaja.<<

https://aatos.app/laheisenkuolema/artikkelit/lesken-asumisoikeus/

Vierailija
60/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ole rahaa? Ja sulla on omistusasunto? No heleevetti, myyt sen asuntos.