Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isäni leski lähetti minulle n. 12 000 euron laskun putkiremontista

Vierailija
29.12.2024 |

Leski siis asuu omistamassani asunnossa leskenoikeudella. Ei minulla ole tuollaisia rahoja! Mitä teen? 

Kommentit (767)

Vierailija
341/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn, että miten o Jos koko kiinteistö on miehen omistuksessa ja mies kuolee, niin miten vaimon omistus määräytyy? Aviossa 5 vuotta m utta yhdessäasuminen aikaisemmin ei vaikuta puoltavasti.

Siis lapseton pariskunta, yhdessä oltu 30 vuotta aviossa 5 vuotta. Ei olla tehty mitään omistukseen liittyviä toimia. Minulla on myös oma talo.

Jos henkilö oli naimisissa eikä hänellä ole kyseisiä rintaperillisiä, perii eloon jäänyt puoliso aviopuolisonsa.

Mutta vain elinajakseen, eikä elinaikanaan saa tehdä testamenttia jollekin koko omaisuudesta, vaan ainoastaan omasta puolikkaastaan. Syy on se, että sitten kun leskikin aikanaan kuolee, niin jäänyt omaisuus jaetaan kahtia molempien puolisoiden sukulaisten kesken. Omaisuus siis palautuu takaisin sukuihin tapeltavaksi. Jos puolisoilla oli keskinäinen testamentti, niin silloin perintö menee vain viimeksi kuolleen puolison sukuun. Tätä ei moni tajua. Lapsettomien parien pitäisi tehdä keskinäiset testamentit ja vielä niin että määräävät, kenelle omaisuus menee sitten kun puolisokin on kuollut. Ellei halua että se menee sukulaisille, ns. toissijaisille perillisille perintökaaren mukaan.

Vierailija
342/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lesken asumisoikeudesta saa perintöveroon ihan tuntuvan vähennyksen, näppärästi se on tästä keskustelusta unohdettu.

En minä ainakaan saanut verosta mitään "alennusta". Oli keskinäinen testamentti hallinta- ja asumisoikeudella. Verottaja edes moista kysynyt/tiedottanut.

Ihan varmasti sait alennuksen, ellei sitten perukirjan tekijä mokannut ja jättänyt perukirjasta pois maininnan testamentista ja siinä leskelle annetusta hallintaoikeudesta. Jos kaivat perintöverolaskun esille, niin voit nähdä, että sen laskelmassa on otettu huomioon hallintaoikeudesta tuleva vähennys.

Mutta ei se kuuden tonnin vähennys välttämättä paljon lohduta, jos sen jälkeen maksettavaa perintöveroa jää vielä 11 500 euroa eikä saa vielä haltuunsa senttiäkään perintöä, jolla verot voisi maksaa. (Näm

Tässä tapauksessa tuossa taisi olla kommentoimassa itse leski joka on saanut hallintaoikeuden testamentilla. Silloin ei tietenkään perintöveroa huojenneta vaan sitä saa vain siinä tapauksessa että omaisuus on jonkun toisen hallussa hallintaoikeudella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo on porukka nykyään persaukista, jos 12 tonnin maksaminen on niin vaikeaa. Ymmärrän pitkäaikaistyttömälle, mutta normi työssäkäyvälle ei pitäis olla kummoinen ongelma.

Miksi se leski ei itse sitä maksa, jos on "karkkirahoja"?

Eihän leski sitä kämppääkään omista, joten miksi maksaisi omistajan kuluja? En maksaisi lesken sijassa minäkään, vaikka rahat löytyisivätkin.

Tässä juuri oli se ongelma, että jos omistaja ei hoida velvoitteitaan, niin sitten siitä tulikin sen asunto-osakkeen velka. Se on jonkun maksettava tai asunto voidaan myydä alta.

Ongelmaa ei tosin ole, jos omistaja on varakas. Mutta köyhän omistajan kanssa voi tulla.

Vierailija
344/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen naimisissa miehen kanssa, jolla 3 lasta edellisestä avioliitosta. Mies meinasi vuosi sitten ihan yllättäen menettää henkensä ja jos niin olisi käynyt niin kyllä minä olisin muuttanut muualle enkä olisi leskenoikeudella jäänyt asumaan tähän asuntoon. Hän on ostanut asunnon yksinään. Eri asia sitten, jos olisimme ostaneet asunnon yhdessä. Sitten olisi asiaa täytynyt miettiä tarkemmin. Riippuu niin tilanteesta. 

Vierailija
345/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.svahn.fi/mita-lesken-asumisoikeus-tarkoittaa-perillisten-na…

Hyvän viitteen laitoit. Eivät lakimietkään ole yhtä mieltä hallintaoikeuden käytöstä, aukkoja paljon. Kuka tuollaista älyää edes testamenttia tehdessään ymmärtää. Omien vanhempien ollessa kyseessä asia on hyvä, ettei huonokuntoista leskeä saa heittää asunnosta. Mutta tämä äituoli-juttu täällä on vaillinainen Ap osuudelta.

Tässä on myäs asunnon arvo, kuten joku mainitsikin, otettava huomioon. Onko rivitalo Munkkiniemessä tai siellä Rääkkylän perukoilla. On siihen ratkaisu löytyvä kun isännöitsiujään tai taloyhtiöön ottaa yhteyttä. Maksu on maksettava. Isä on ollut rakkaudessaan toiseen vaimoonsa liian höyli ja jättänyt ala-arvoiseksi tyttärensä/poikansa kai tässä yhdestä henkilöstä on kyse. Ap juttu on enemmän keksitty. Ikä ja äitipuolen ikä, kauanko hän joutuu kamppailemaan tässä.

Vierailija
346/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen naimisissa miehen kanssa, jolla 3 lasta edellisestä avioliitosta. Mies meinasi vuosi sitten ihan yllättäen menettää henkensä ja jos niin olisi käynyt niin kyllä minä olisin muuttanut muualle enkä olisi leskenoikeudella jäänyt asumaan tähän asuntoon. Hän on ostanut asunnon yksinään. Eri asia sitten, jos olisimme ostaneet asunnon yhdessä. Sitten olisi asiaa täytynyt miettiä tarkemmin. Riippuu niin tilanteesta. 

Perintöoikeus sinulla kuitenkin on.

Vierailija
347/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:lla on oma asunto niin myy se pois ja jemmaa rahat sukanvarteen. Muuta vuokralle. Menet lesken luo vierailulle ja ilmoitat ettet aio maksaa lainaosuutta ja että se menee ulosottoon ja asunto menee pakkomyyntiin. Ehdota että ostat tilalle toisen. Teet lesken kanssa muutosta kirjallisen sopimuksen jonka mukaan hän suostuu muuttamaan toiseen asuntoon. Ostat hälle asunnon vaikka sitten jonkun halvan kiinteistön (kun ei ole as oy niin ei ole väliä vaikka katto vähän vuotaa). Tämän jälkeen myyt kuolinpesän asunnon pois ja ostat itsellesi paremman. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolisolla ei ole perintöoikeutta paitsi jos on testamentti. Mutta tasinko-oikeus on. Tasinko on siis se, että saa puolet puolisoiden yhteenlasketusta omaisuudesta. Jos kummallakin on omaisuutta yhtä paljon tai leskellä enemän, leski ei saa yhtään mitään. 

Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolisolla ei ole perintöoikeutta paitsi jos on testamentti. Mutta tasinko-oikeus on. Tasinko on siis se, että saa puolet puolisoiden yhteenlasketusta omaisuudesta. Jos kummallakin on omaisuutta yhtä paljon tai leskellä enemän, leski ei saa yhtään mitään. 

Niin ja sitä tasinko-oikeuttakaan ei ole, jos pariskunnalla on ollut avioehto. 

Vierailija
350/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kirjoittajalla ole minkäänlaista oikeutta perintöön (ilman testamenttia), kun kerran miehellä on kolme lasta. Sen sijaan hänellä saattaa olla oikeus tasinkoon miehen kuoltua, jos hänen oma omaisuutensa on pienempi kuin miehen omaisuus eikä ole kuoleman kattavaa avioehtoa.

Vierailija
351/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap:lla on oma asunto niin myy se pois ja jemmaa rahat sukanvarteen. Muuta vuokralle. Menet lesken luo vierailulle ja ilmoitat ettet aio maksaa lainaosuutta ja että se menee ulosottoon ja asunto menee pakkomyyntiin. Ehdota että ostat tilalle toisen. Teet lesken kanssa muutosta kirjallisen sopimuksen jonka mukaan hän suostuu muuttamaan toiseen asuntoon. Ostat hälle asunnon vaikka sitten jonkun halvan kiinteistön (kun ei ole as oy niin ei ole väliä vaikka katto vähän vuotaa). Tämän jälkeen myyt kuolinpesän asunnon pois ja ostat itsellesi paremman. 

Leskelle on yksi ja sama kuka asunnon omistaa kun hänellä on siihen elinikäinen hallintaoikeus. Hänellä säilyy hallintaoikeus omistajasta riippumatta.

Kuten sanottu myyminen voi olla hankalaa kun asunnossa on rasitteena mummo. Ja mummohan voi olla vaikka 20 vuotias salikissa joka laittaa asunnon hallintaoikeutensa puitteissa vuokralle ja AP maksaa vastikkeet.

Vierailija
352/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn, että miten o Jos koko kiinteistö on miehen omistuksessa ja mies kuolee, niin miten vaimon omistus määräytyy? Aviossa 5 vuotta m utta yhdessäasuminen aikaisemmin ei vaikuta puoltavasti.

Siis lapseton pariskunta, yhdessä oltu 30 vuotta aviossa 5 vuotta. Ei olla tehty mitään omistukseen liittyviä toimia. Minulla on myös oma talo.

Jos henkilö oli naimisissa eikä hänellä ole kyseisiä rintaperillisiä, perii eloon jäänyt puoliso aviopuolisonsa.

Mutta vain elinajakseen, eikä elinaikanaan saa tehdä testamenttia jollekin koko omaisuudesta, vaan ainoastaan omasta puolikkaastaan. Syy on se, että sitten kun leskikin aikanaan kuolee, niin jäänyt omaisuus jaetaan kahtia molempien puolisoiden sukulaiste

Tämä on hyvin selkeästi kirjoitettu. Olen ollut hieman epävarma. Oman osuuteni joka on pääosin suomessa, säästöt täällä ulkomailla EUssa kuitenkin hyvässä maassa.Miehen omaisuus täällä kokonaisuudessaan. Minusta kun tuntui, että miehen sisar hinkuu tätä mieheni isoa taloa pojalleen. Heillä rahaa riittää miljoonia.

Etten ainakaan halua omaa osuuttani näille rikkaille. Vaikea on meidän jälkeen tehdä perinnönjakoa. Sisarukset haluan ehdottomasti sulkea pois, niin on riitaista vanhempien kuoleman jälkeen perinnönjako ollut. Onneksi se loppui ja kirveli tietysti minua kun huijasivat kaikessa. Onneksi sain äidin pelastettua, etteivät äitiä heittäneet pihalle omasta rakkaasta talostaan.

Sekin maksoi lakimiehen kustannukset.

Vierailija
353/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta vain elinajakseen, eikä elinaikanaan saa tehdä testamenttia jollekin koko omaisuudesta, vaan ainoastaan omasta puolikkaastaan. Syy on se, että sitten kun leskikin aikanaan kuolee, niin jäänyt omaisuus jaetaan kahtia molempien puolisoiden sukulaiste

Toissijaiset sukulaiset kai voi sulkea erityisellä lausumalla  pois perinnöstä. se on hyvin mietittävä mihin testamenttaa omaisuutensa. Rahasto voisi olla hyvä, mutta siihen kai tarvitaa alkupääomaksi miljoona. Vai miten ?

Vierailija
354/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö muuta perintöä jäänyt, kun ei ole rahaa maksaa tuota? Siinä tapauksessa olisi kannattanut kieltäytyä perinnöstä, kun tietää, että leskelle jää asumisoikeus.

Vierailija
355/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä opimme tästä? Estäkää vanhempienne uudet avioitumiset ikäihmisiä.

Luin juuri, että Danny on turvannut Helmin tulevaisuutta siten, että hänellä tulee olemaan hallintaoikeus tähän viimeisimpään Rauman rivarikämppään, kun Dannystä aika jättää. Niin että lapsetko sitten maksavat Helminkin asumisen? Hehän eivät ole edes naimisissa, ainakaan vielä. 

Ainakin tähän asti Danny on tavannut asua vuokralla. Epäilisin että kyse on siitä että asunnon omistajan kanssa on sovittu, että asunto on pitkäaikaisvuokrattu Dannylle ja Helmi voi siihen halutessaan jäädä vuokralle Dannyn kuoleman jälkeen. 

Vierailija
356/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leskelle on yksi ja sama kuka asunnon omistaa kun hänellä on siihen elinikäinen hallintaoikeus. Hänellä säilyy hallintaoikeus omistajasta riippumatta.

Kuten sanottu myyminen voi olla hankalaa kun asunnossa on rasitteena mummo. Ja mummohan voi olla vaikka 20 vuotias salikissa joka laittaa asunnon hallintaoikeutensa puitteissa vuo

Tuskin mummo haluaa jäädä asuntoon jonka omistaa joku hänelle tuntematon.

Vierailija
357/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös leski omista 50% asunnosta, jos leskenoikeudella siinä saa olla eli puolet kuluista menee leskelle. Pankista varmaan saa lainan asunto panttina.

Perinnöstä luopuminenkaan ei ole niin helppoa, jos on lapsia. Silloin perintö menee lapsille. 

t. Viittä kuolinpesää hoitava ja yritän selviytyä (aina ei ole helppoa). 

ps. tämän palstan lukijat taitavat olla aika nuoria, mutta joskus teillekin tulee tämä eteen.

Lesken omistusosuus asunnosta, johon hänellä on hallintaoikeus voi olla mitä tahansa 0-99 prosentin väliltä. Useimmitenhän tilanne on sellainen että leski pitää hallussaan asuntoa, josta hän omistaa itse puolet. Sellaisia tilanteita tulee palstallakin satunnaisesti vastaan että lapset haluaisivat oman vanhempansa ulos esimerkiksi omakotitalosta saadakseen osansa edesmenneen vanhempansa perinnöstä.

Vierailija
358/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanottu myyminen voi olla hankalaa kun asunnossa on rasitteena mummo. Ja mummohan voi olla vaikka 20 vuotias salikissa jo

Enpä usko, että sillä omistajalla on mummolle suurta merkitystä. 

Vierailija
359/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos lesken asumisoikeusasunnosta on vielä velkaa jäljellä? Kuka sitä maksaa?

Tämä riippuu siitä että kuka asunnon omistaa papereilla. Jos leski omistaa asunnosta tyypillisen puolikkaan niin hän vastaa velasta oman puolikkaansa osuudelta ja kuolinpesä toiselta. Tällaisessa tilanteessa kannattaa selvittää että Pystyisikö tekemään järjestelyjä joiden avulla koko asunto siirtyisi lesken omistukseen. (Tasinko+ velan siirto lesken nimiin)

Vierailija
360/767 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hauska tuo kommentti, että estäkää tuo vanhempienne uudet avioitumiset ikäihmisinä. Ei me kuule lapsilta lupaa kysytty. Mutta minun tarkoitukseni ei ole kuitenkaan aiheuttaa mieheni lapsille ongelmia jos hänestä aika jättää ennen minua. Ei riidelty perintöasioista myöskään sisarusteni kanssa kun isäni kuoli. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän