Isäni leski lähetti minulle n. 12 000 euron laskun putkiremontista
Leski siis asuu omistamassani asunnossa leskenoikeudella. Ei minulla ole tuollaisia rahoja! Mitä teen?
Kommentit (767)
meillä horikki yritti samaa lopetmme vastikkeiden maksun 2v meni kun tajus muuttaa pois nyt hällä oikeuden päätöksellä meille 2630e maksettavaa.
Saako sinne lesken hallitsemaan asuntoon muuttaa itse asumaan? Jos saa niin myy ap oma asuntosi, muuta sinne ja tee lesken elämästä niin sietämätöntä että se haluaa muuttaa sieltä pois.
Vierailija kirjoitti:
Asunto-osakkeen omistajana sinun pitäisi olla tietoinen remonteista. Jollet ole, niin yhteys isännöitsijään ja ala osallistumaan taloyhtiön kokouksiin.
Tuo on velvollisuutesi. Ota kuitenkin asia puheeksi äitipuolesi kanssa ja yritä päästä sopimukseen. Kirpaisee ja tekee pahaa, mutta malttia käyttäen pääset pitemmälle.
Ainakin mielenrauha säilyy sinulla paremmin. Oletko väleissä äitipuolesi kanssa? Joskus on alistuttava keskustelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Saako sinne lesken hallitsemaan asuntoon muuttaa itse asumaan? Jos saa niin myy ap oma asuntosi, muuta sinne ja tee lesken elämästä niin sietämätöntä että se haluaa muuttaa sieltä pois.
Onko Ap oma asunto, ei ole selvinnyt?
Vierailija kirjoitti:
Miksi se ei mennyt yhtiölainana? Silloin leski olisi sitä.maksanut.
Ei välttämättä, ellei leski halua vapaaehtoisesti maksaa, ainoastaan hoitovastike. putkiremontti katsotaan omistajan velvollisuuksiin riippumatta siitä maksetaanko yhdessä erässä vai osissa.
Vierailija kirjoitti:
meillä horikki yritti samaa lopetmme vastikkeiden maksun 2v meni kun tajus muuttaa pois nyt hällä oikeuden päätöksellä meille 2630e maksettavaa.
Selvennä vähän en oikein ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Saako sinne lesken hallitsemaan asuntoon muuttaa itse asumaan?
Ei saa ilman lesken lupaa. Hallintaoikeuden haltija saa päättää, kuka asuntoon voi tulla asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos lesken asumisoikeusasunnosta on vielä velkaa jäljellä? Kuka sitä maksaa?
Velka maksetaan kuolinpesän varoista. Jos kuolinpesässä ei ole rahaa, asunnon perinyt voi maksaa velan joko myymällä asunnon ja pitämällä rahat jotka jää velanmaksun jälkeen tai ottamalla oman lainan.
Halusin ostaa lopullisesta kuolinpesästä kiinteistöstä osan. Siihen toiset panivat hirveät vaatimukset, niin suuria maksuja en suostunut maksamaan, asia jäi.
Jo on porukka nykyään persaukista, jos 12 tonnin maksaminen on niin vaikeaa. Ymmärrän pitkäaikaistyttömälle, mutta normi työssäkäyvälle ei pitäis olla kummoinen ongelma.
Lähinnä ihmetyttää että miksi helvetissä sellaiset ihmiset edes menee uusiin naimisiin, joilla on jo lapset tehtynä. Juuri tällaista sekasotkua siitä sitten syntyy. Jos avopuolisolle haluaa jotain jättää niin sen voi tehdä testamentilla. Tämän ketjun luettuani olen todella onnellinen, että anoppi ei ollut naimisissa uuden miehensä kanssa. Lesken asumisoikeus olisi ollut meidän tapauksessa täysi painajainen: 70-luvun talo muuttotappiokunnasta, putkiremontti tulossa ja asunnon arvo takuulla pysyvässä laskussa. Ja kun leski olisi vielä ollut tässä tapauksessa verrattain nuori niin ainoa järkevä ratkaisu olisi ollut kieltäytyä perinnöstä.
Vierailija kirjoitti:
Jo on porukka nykyään persaukista, jos 12 tonnin maksaminen on niin vaikeaa. Ymmärrän pitkäaikaistyttömälle, mutta normi työssäkäyvälle ei pitäis olla kummoinen ongelma.
Miksi se leski ei itse sitä maksa, jos on "karkkirahoja"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myy asunto
Ei voi. Lesken asumisoikeus.
Äitini kuoltua hänen aviopuolisonsa jäi äitini omistamaan rivitalohuoneistoon asumaan. Heillä oli tehtynä kirjallisena elinikäinen asumisoikeus.
Kyseiset rivitalot on rakennettu 1986 ja monenlaista remonttia tulossa. Minä ja veljeni olimme ainoat perijät ja näissä olosuhteissa kieltäydyimme vastaanottamasta perintöä. Meillä kummallakaan ei ole lapsia (opiskelemme vielä molemmat) joten tämä riesa ei siis siirtynyt jälkeläisillemme.
Ainoa huono puoli tässä on, että kieltäydyttyämme perinnöstä emme tietenkään ole oikeutettuja saamaan mitään irtaimistoa, esim. suvun valokuva-albumit ja muuta tunnetasolla tärkeää.
Äitimme hautajaisista on kohta kolme vuotta, haudalla en ole hautajaisten jälkeen käynyt kertaakaan, kuten
Irtaimistolla ei ole arvoa, joten totta kai valokuvat ja muut saa!
Vierailija kirjoitti:
Asiaan vaikuttaa sekin, puhutaanko nyt kasvukeskuksessa sijaitsevan parin sadan tonnin rivariasunnosta vai jossain Rääkkylässä sijaitsevasta talosta, missä tapauksessa edes itse asunto ei välttämättä ole 12 tonnin arvoinen. Ensin mainitussa tapauksessa rahat löytynee, jälkimmäistä ei kukaan täysijärkinen maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi maksaisi jos ei tarvitse?
Katsoin juuri verottajan sivuilta, että jos hallintaoikeudella asuva leski on 50-vuotias, maksaa perinnön saaja perintöveron 45%:sta asunnon käyvästä arvosta, jolloin esim 100 000€ arvoisesta asunnosta perintövero olisi 2 000€ sen sijaan, että ilman hallintaoikeutta se olisi 8 700€. Tämä laskettu olettaen, että perijä on lähiomainen.
Eihän tuo nyt erityisen iso summa ole. Jos putkiremppa on päätetty ja aloitettu ennen perittävän menehtymistä voisi tarkastaa, onko tämä mahdollista laskea pakolliseksi kustannukseksi joka vähennetään perinnöstä ennen jakoa. Vrt. Vainajan laskut ja velat.
Perinnönjakoon (ja verotukseen) voi pyytää korjausta. Tuon 12k€:n vähennys esimerkki asunnon arvosta pienentäisi 2000€:n veron 1470€:on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyn, että miten o Jos koko kiinteistö on miehen omistuksessa ja mies kuolee, niin miten vaimon omistus määräytyy? Aviossa 5 vuotta m utta yhdessäasuminen aikaisemmin ei vaikuta puoltavasti.
Siis lapseton pariskunta, yhdessä oltu 30 vuotta aviossa 5 vuotta. Ei olla tehty mitään omistukseen liittyviä toimia. Minulla on myös oma talo.
Lesken asumisoikeus pätee vain, jos leski ei omista toista asuntoa, jossa voi asua. Leskenoikeus on selvästi avioliittolaissa.
Oikeastaan se on tärkeää, että periikö lapseton aviopari kokonaan toisensa? Sama se on jos minä kuolen aikaisemmin. Hänen talonsa on hänen omistuksessaan ja minun taloni tietysti minun omistuksessa. Meillä ei ole lapsia. Päteekö tähän yksinkertainen kaava, että toisen kuolles
Kyllä pätee. Jos ei ole rintaperillisiä niin kaikki menee leskelle, ellei avioehdolla ole muuta säädetty.
Vierailija kirjoitti:
No luuletko todella että yleensäkin jonkun _hallitsemaan_ asuntoon voi kuka vaan muuttaa asumaan???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi maksaisi jos ei tarvitse?
Vaikka siksi, että ei tule riitaa, jota puidaan Vauva-palstalla koko Suomen kansan kesken. :)
Olisitte jättäneet osituksen tekemättä ja tehneet sen vasta kun toinenkin vanhempi kuolee.