Isäni leski lähetti minulle n. 12 000 euron laskun putkiremontista
Leski siis asuu omistamassani asunnossa leskenoikeudella. Ei minulla ole tuollaisia rahoja! Mitä teen?
Kommentit (767)
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Meillä on perinnönjako tehty tämän kuun alussa, mutta en mä tiedä, onko minnekään vielä ilmoitettu, että mä olen nyt yksi isäni asunnon osakkaista.
Sinun pitää ihan itse ilmoittaa taloyhtiön isännöitsijälle, että ole yksi asunnon omistajista, ellet ole nimenomaan sopinut jonkun toisen kanssa (esim. perinnönjakosopimuksen tehnyt juristi, jos käytitte sellaista), että hän hoitaa asian puolestasi.
Mitä opimme tästä? Estäkää vanhempienne uudet avioitumiset ikäihmisiä.
Luin juuri, että Danny on turvannut Helmin tulevaisuutta siten, että hänellä tulee olemaan hallintaoikeus tähän viimeisimpään Rauman rivarikämppään, kun Dannystä aika jättää. Niin että lapsetko sitten maksavat Helminkin asumisen? Hehän eivät ole edes naimisissa, ainakaan vielä.
Jos sen osakkeen arvo on mitään niin voi sitä vastaan ottaa pitkän lainan pienellä osamaksulla ja kuittaa lainan sitten kun sen saa myytyä. Aina löytyy ratkaisu, se ei vaan välttämättä ole mieluisa, mutta kun perii jonkun niin ei sen takia kukaan kuseen joudu, mutta siinä voi "menettää" jonkun verran rahaa, mutta toisaalta ei siinä itse ole mitään niiden rahojen eteen tehnytkään.
Mitä jos lesken asumisoikeusasunnosta on vielä velkaa jäljellä? Kuka sitä maksaa?
Nämä kannattaa selvittää mahd. ajoissa etukäteen. Itse olin avioliiton jälkeen toisessa pitkässä parisuhteessa ja emme menneet naimisiin ihan siitä syystä, että toisella oli lapsia ja toisella ei, ja tiesimme että jos ja kun toinen kuolee ennen toista niin hirveät perintöriesat on sitten jälkeläisille edessä. Ja kun nyt on näin tapahtunut , tältä osin ei ole ongelmaa.
Toinen asia mitä en tiennyt että perintöveroon saa helpotusta jos leskellä on ollut haliintaoikeus. Me emme ainakaan tuota ole saaneet (tarkistin juuri perintöverolapusta, jonka ihme kyllä löysin). Vanhempien kuolemista on jo vuosia. Perukirjan teki ammattilainen mutta tuosta ei ole mainintaa , että vanhemmillani nimenomaan oli hallintaoikeustestamentti, joka löytyy papereistamme edelleen. Viimesen päälle maksettiin perintöverot. Verovalituksen voisi ilmeisesti tehdä vielä 5 v. verotuksen jälkeen, mutta siitäkin on nyt siis liikaa aikaa. Enkä tiedä olisiko maksanut vaivaa, niin hankalaa on verottajan kanssa asiointi , koska kuolinpesän asioita ei voi edelleenkään hoitaa omaverossa.fissa vaan täytyy asioida henkilökohtaisesti, mikä on työssäkäyville todella hankalaa Verotoimistojen vähäisten aukioloaikojen vuoksi. Näin on varmaan ollut tarkoituskin, harva jaksaa valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo onkin ikävämpi tilanne, ei auta kun omistajan maksaa ja ehkä toivoa että leski joskus lähitulevaisuudessa haluaa muuttaa pois asunnosta. pahimmillaan sinne tulee vielä muitakin remppoja sulle maksettavaksi tulevaisuudessa ja leskihän saattaa elellä siellä vielä vuosia huoletta jos niikseen tulee.
Näitä tilanteitahan ei tietenkään moni etukäteen ajattele mutta jos on mahdollista varautua ja tulee mieleen ajoissa, joskus voi olla hyvä idea jopa kieltäytyä perinnöstä. Tuo lesken oikeus on sinänsä aika ikävä laissa, ei aina tietenkään, mutta jos on uusperhettä esim. ollut ja suuri ikäero parilla, erilaiset terveystilanteet jne. niin pahimmillaan perilliset saa toimia maksumiehinä vuosikymmeniä.
Jos omista vanhemmista olisi kyse, luulisi, että asioista voisi sopia rintaperillisten kanssa, kuuluuhan puolet kiinteistöstä leskelle, jos ositus tehdään ja toinen puoli rintaperillisille.
Voi tätä uusperheuiden sekamelskaa. Lastenkin kannattaisi olla vanhempiinsa yhteyksissä. Mutta tärkeintä ottaa selvää mitä "äitipuoli" on perimässä, tai vaikka jo kolmas miehen vaimo.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos lesken asumisoikeusasunnosta on vielä velkaa jäljellä? Kuka sitä maksaa?
Velka maksetaan kuolinpesän varoista. Jos kuolinpesässä ei ole rahaa, asunnon perinyt voi maksaa velan joko myymällä asunnon ja pitämällä rahat jotka jää velanmaksun jälkeen tai ottamalla oman lainan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on perinnönjako tehty tämän kuun alussa, mutta en mä tiedä, onko minnekään vielä ilmoitettu, että mä olen nyt yksi isäni asunnon osakkaista.
Sinun pitää ihan itse ilmoittaa taloyhtiön isännöitsijälle, että ole yksi asunnon omistajista, ellet ole nimenomaan sopinut jonkun toisen kanssa (esim. perinnönjakosopimuksen tehnyt juristi, jos käytitte sellaista), että hän hoitaa asian puolestasi.
Ei niitä enää isännöitsijöille ilmoitella vaan Maanmittauslaitokselle jossa osakerekisterit nykyään on.
Vierailija kirjoitti:
Nämä kannattaa selvittää mahd. ajoissa etukäteen. Itse olin avioliiton jälkeen toisessa pitkässä parisuhteessa ja emme menneet naimisiin ihan siitä syystä, että toisella oli lapsia ja toisella ei, ja tiesimme että jos ja kun toinen kuolee ennen toista niin hirveät perintöriesat on sitten jälkeläisille edessä. Ja kun nyt on näin tapahtunut , tältä osin ei ole ongelmaa.
Toinen asia mitä en tiennyt että perintöveroon saa helpotusta jos leskellä on ollut haliintaoikeus. Me emme ainakaan tuota ole saaneet (tarkistin juuri perintöverolapusta, jonka ihme kyllä löysin). Vanhempien kuolemista on jo vuosia. Perukirjan teki ammattilainen mutta tuosta ei ole mainintaa , että vanhemmillani nimenomaan oli hallintaoikeustestamentti, joka löytyy papereistamme edelleen. Viimesen päälle maksettiin perintöverot. Verovalituksen voisi ilmeisesti tehdä vielä 5 v. verotuksen jälkeen, mutta siitäkin on nyt siis liikaa aikaa. Enkä tiedä olisiko maksanut
En ole minäkään kuullut mitään tuollaista, ihan järkyttävät perintöverot piti vaan maksaa, vaikken perinyt rahaa lainkaan vaan puolet asunnosta, missä äitini asuu edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Toinen asia mitä en tiennyt että perintöveroon saa helpotusta jos leskellä on ollut haliintaoikeus. Me emme ainakaan tuota ole saaneet (tarkistin juuri perintöverolapusta, jonka ihme kyllä löysin). Vanhempien kuolemista on jo vuosia. Perukirjan teki ammattilainen mutta tuosta ei ole mainintaa , että vanhemmillani nimenomaan oli hallintaoikeustestamentti, joka löytyy papereistamme edelleen. Viimesen päälle maksettiin perintöverot. Verovalituksen voisi ilmeisesti tehdä vielä 5 v. verotuksen jälkeen, mutta siitäkin on nyt siis liikaa aikaa. Enkä tiedä olisiko maksanut
Ihanko oikeasti perukirjassa ei ole mainittu, että vainajalla oli testamentti? Jos näin on, niin perukirjan tekijä oli mokannut pahasti.
Vähennys hallintaoikeudesta ei näy perintöverolaskelmassa siinä kohdassa, missä on perintöveron määrä, vaan siinä kohdassa, jossa on laskettu perinnön arvo (jonka perusteella perintövero määräytyy).
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo digi-keskuskin hyökkää asunnonomistuksen muutoksiin mukaan.
Asunto-osakkeen omistajana sinun pitäisi olla tietoinen remonteista. Jollet ole, niin yhteys isännöitsijään ja ala osallistumaan taloyhtiön kokouksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velka maksetaan kuolinpesän varoista. Jos kuolinpesässä ei ole rahaa, asunnon perinyt voi maksaa velan joko myymällä asunnon ja pitämällä rahat jotka jää velanmaksun jälkeen tai ottamalla oman lainan.
Jos kysymys on Asunto Oy:n asunto-osakkeesta, taloyhtiön remontit, kuten putkiremontti on velkana asunnossa, niin kauan kun osakkeenomistaja haluaa sen maksaa pois tai jos asunto myydään, laina osuus siirtyy uudelle omistajalle
Ap. ei tarvitse maksaa velkaa, vaikka olisi kp osakas, koska taloyhtiön lainat ovat asuntokohtaisia ja jatkossa velka hoidetaan pois rahoitusvastikkeella.
Vierailija kirjoitti:
Sellasta se on kun mies ottaa nuoremman vaimon.
Jos mies on 70, kun kuolee ja jää 50 - vuotias vaimo leskeksi niin lapset maksavat perintöverot ja leski voi asua asunnossa vielä 30-40 vuotta.
Ja perintövero menee markkinahinnan mukaan.
Lesken asumisoikeus laskee merkittävästi verotusta. Ja sitä enemmän mitä nuorempi leski kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
kuolinpesä eli sinä olet vastuussa sen asunnon ylläpidosta niin kauan kun leski hyödyntää siinä asumisoikeuttaan...
Toisinpäin
Vierailija kirjoitti:
Meillä tosiaan on ollut juristi hoitamassa koko homman. En siis tiedä, joko on ilmoittanut asiasta jonnekin. Selviää viimeistään sitten, kun isä tarvitsee seuraavaan yhtiökokoukseen multa valtakirjan. Mutta sitä en sitten tiedä, miten toimitaan, jos esimerkiksi just tohon isän asuntoon kohdistuisi joku ylimääräinen juttu. Eli tuleeko siitä ilmoitus vain isän osoitteeseen vai tulisiko mullekin (ja siskolleni kans). Ei siis aavistustakaan, miten homma toimii.
Ei kuullosta uskottavalta, jos kysymys on osakehuoneistosta, eikä siinä kukaan lähettele laskuja.
Ja laskun lähettäminen paljastaa provoksi. Asunto Oy omistetaan vain osakkeita, ei huoneistoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitanut kuolinpesän asiat omaverossa tai ainakin netin kautta. Sama lapseni
Miksi se ei mennyt yhtiölainana? Silloin leski olisi sitä.maksanut.
Se on niin, että jo saduissa puhutaan ja vihataan äitipuolia. Kyllä tämä vahvistaa nykyistä todellisuutta.