No millä ne kolesteroliarvot parantuvat?
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en alkaisi statiineja syömään, enkä hoidattamaan LDL arvoani millään myrkyllä. Trigly/ hdl suhde kun on viitearvoissa, se riittää itselleni.
Muutenkin haluan, että ihmistä hoidetaan, eikä hänen labra-arvojaan.
Entä jos trigly/hdl-suhde olisi ihan perseellään, eikä se ruokavaliolla tms. muuttuisi paremmaksi, vaan olisi selkeästi geneettinen ongelma? Etkö siitä huolimatta söisi lääkkeitä?
Jos se on geneettinen ongelma, niin uskotko, että lääkitys muuttaa genetiikkaasi;)
Kolesterolilääkkeitä käyttävät ei saa syödä greippiä. Ettei kolesteroin aleneminen voimistu liikaa.
Kokeile ennen lääkityksen hakemista syödä greippi tai greipin puolikas päivässä. Samalla saat vitamiiniakin. Tai juo greippimehua lasillinen/pvä.
No eipä se genetiikkaa muuta, mutta jos se parantaa hdl- ja ldl-kolesterolien määriä ja suhdetta, ja näin ehkäisee suonien tukkeutumista, niin miksi lääke olisi huono asia, jos haittavaikutuksiakaan ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Statiinejahan ihmiset käyttävät. Olisi muitakin mahdollisuuksia, mutta niistä ihmiset eivät halua kuulla. Itselläni putosivat kolesteroliarvot yli numerolla (normaaleiksi ja alhaisiksikin lopulta) kun siirryin kokonaan vegaaniseen ruokavalioon. Se sisältää minimaalisen määrän kovaa rasvaa, jos ei ole tapana päivittäin syödä kookosrasvaa sisältäviä tuotteita kuten vegejuustoja. Pelkällä lakto-ovo-vegetaristisella ruokavaliolla arvot vain pahenivat, huom. (juusto).
Mutta tätähän sä et halua kuulla.
Minulla kyllä lakto-ovo vegeruokavalio sopii hyvin, koska syön lähinnä kun minulle tarjotaan juustoa ja kerran viikossa nautiskelen leipäjuustosta ja lakka- tai mustaherukkahillosta. Leivän päälle laitan hummusta tai siitä inspiraationsa saanutta muuta tahnaa tai guacamolea. Otan niitä perunoillekin voisilmän sijaan. Lihan ja kalan korvaan pavuilla, herneillä ja linsseillä. Suosin kotimaista härkäpapua. Pelättyihin ilmavaivoihin apu löytyy maustehyllyltä: fenkolinsiemenet. Haudutan niitä kuten teetä 10 minuuttia ja juon pois. Käytän fenkolia muutenkin hernekeittoon mausteena.
Statiineilla menen minäkin, vaikka en ole koskaan ollut ylipainoinen tai polttanut, alkoholia juon erittäin vähän, ja ruokavalio on kasvis-kalavoittoinen. Suvussa nyt vain sattuu olemaan sellainen geeni, joka tappaa kaikki sydän- ja verisuonitauteihin ennemmin tai myöhemmin. Mitkään benecolit eivät tähän auta, mutta statiinit auttavat.
D vitamiini ei imeydy jos kolesteroli lasketaan liian alas.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla vaihdevuosis lähestyessä maksa alkaa puskea kolesterolia hormonimuutosten takia.
Ei mene niin. Naiset menettävät sydän- ja verisuonitaudeilta, korkealta kolesterolilta ja verenpaineelta suojanneen hormoniedun eli hormonit ikäänkuin miehistyvät. Se näkyy verenpaineessa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduta.
Sitä mukaa kun kolesteroli-lääkitys on muodostunut "kansalliseksi epidemiaksi" käypähoitosuositusten koko ajan alempana olevien tavoitearvojen myötä, niin muistisairaiden määrä on räjähtänyt.
Pelkkä satunnainen korrelaatio? Vai sittenkin suora kausaatio? Koska tavoitearvot liian matalana ei mahdollista riittävää kolesterolitasoa aivojen toimintojen ylläpitämiseksi? Kolesteroli on ihan keskeisen tärkeää aivoille ja kognitioille. Joihin muistinkin luen.
Omalla kohdalla jos puntarissa on toisella puolella sydänkohtaukseen kuoleminen esim. 75-vuotiaana "saappaat jalassa", tai kuoleminen 85-vuotiaana dementikko-alzheimerina oltuani laitoksessa pää lahonneena täysin valvottavana viimeiset 15 vuotta.
Kuvitteellisessa esimerkissäni oma valinta olisi lääkityksen suhteen helppo, jos viitteet jo osoittaa niiden heikentävän aivoterveyttä.
Juuri näin. Minulla ei edes kiinnosta tietää omaa kolesteroliani. Elän oman näköistä elämää, ei ole perhettä ja toiveena olisikin kuolla kupsahtaa vaikka johonkin äkilliseen sairauskohtaukseen. En toki elä kuin sika pellossa mutta en jaksa joka asiasta koko ajan nipottaa.
Puolestaan äitini, joka syö statiineja, sairastui alle seitsemänkymppisenä Alzheimeriin. Ei ole vielä edes seitsemääviittä ja ihan 24/7 hoidettava. Mutta on sentään hyvät kolesterolit!
Minun on helppo perustella kantani tässä. Olkoot muut mitä mieltä ovat.
Syököön itsekukin lääkkeitä niin halutessaan.
Itse pyrin liikunnan ja ravinnon turvin pitämään arvot viitteissä.
Kolesterolilääkkeitä määrätään ihan liian heppoisin perustein. Varsinkin kun tietää niiden haittavaikutukset, en itse niitä suostuisi syömään.
Vierailija kirjoitti:
D-vitamiini imeytyy kun sen kanssa nautitaan edes 5 grammaa rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Mies tarvitsee kolesterolia, se on teston esimuoto. Kaksi kovaksi keitettyä munaa päivässä pitää liikkuvat hyvin rasvattuna. https://www.healthline.com/health/high-cholesterol/testosterone-and-cho…
Libido tuhoutuu valitettavasti statiineilla hyvin helposti. Sama ilmiö on havaittavissa tietyillä mielialalääkkeillä. Kaikki riippuu viime kädessä yksilöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
D-vitamiini imeytyy kun sen kanssa nautitaan edes 5 grammaa rasvaa.
D-vitamiinin imeytymiseen tarvitaan magnesiumia.
Miksi ne pitäisi, ne kolesteriarvot pudottaa? Lääkärikö määräsi? Nykyisen terveydenhoidon ykköstavoite on vähentää väestöä, kolesteroli on elimistölle elintärkeä aine.
Jos haluat lyhentää elinaikaodotettasi, niin paras neuvo kolesteriarvojen pudotukseen on jo annettu, se on kunnon juoppoputki, ammattilaistyyliin, vuodesta kahteen, voit tietysti välillä tsekkauttaa paljonko vuoden jälkeen arvot on laskeneet.
Vierailija kirjoitti:
jos se parantaa hdl- ja ldl-kolesterolien määriä ja suhdetta, ja näin ehkäisee suonien tukkeutumista, niin miksi lääke olisi huono asia, jos haittavaikutuksiakaan ei ole?
Kolesteroli"lääkkeillä" on pahoja haittavaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
D-vitamiini imeytyy kun sen kanssa nautitaan edes 5 grammaa rasvaa.Ei imeydy jos käytetään statiineja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies tarvitsee kolesterolia, se on teston esimuoto. Kaksi kovaksi keitettyä munaa päivässä pitää liikkuvat hyvin rasvattuna. https://www.healthline.com/health/high-cholesterol/testosterone-and-cho…
Libido tuhoutuu valitettavasti statiineilla hyvin helposti. Sama ilmiö on havaittavissa tietyillä mielialalääkkeillä. Kaikki riippuu viime kädessä yksilöstä.
Kovaksi keitetyssä kananmunassa ei ole statiineja. Kaksi sellaista päivässä tukee terveellistä kolesterolin saantia ja miehillä t-tasoa. Niistä saa (2kpl) samalla myös ~15g proteiinia.
En tiedä artikkelista mutta itse lisäsin oliiviöljyn käyttöä reippaasti.
Kolesteroli putosi ja myös hammaskiveä tulee paljon vähemmän.
Mitään muuta selitystä en keksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Benecol, hyvät rasvat( tyydyttömät), oliiviöljy, rypsiöljy, sydänmerkkituotteet. Juusto vähärasvaisena. Esim. Polar 10 tai jopa 5.
Valitettavasti Polar 10 tai jopa 5den syöminen on jo tuskan puolella. Kyllä eurooppalainen 35 - 55 % on juustoa. Noi Polarit on kengän pohja-aineita.
Ihan tiedoksi että näistä Polareista löytyy sydänmerkki. Itse olen jo 60-vuotias niin ymmärrän miksi syötävä jotain mikä ei ole niin hyvää.
Kaljalla ja viinalla kolesteroli tippuu, me miehet on aina tiedetty tämä ja naiset vaan nalkuttaa kaljanjuonnista kun mies hoitaa terveyttään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Benecol, hyvät rasvat( tyydyttömät), oliiviöljy, rypsiöljy, sydänmerkkituotteet. Juusto vähärasvaisena. Esim. Polar 10 tai jopa 5.
Valitettavasti Polar 10 tai jopa 5den syöminen on jo tuskan puolella. Kyllä eurooppalainen 35 - 55 % on juustoa. Noi Polarit on kengän pohja-aineita.
Ihan tiedoksi että näistä Polareista löytyy sydänmerkki. Itse olen jo 60-vuotias niin ymmärrän miksi syötävä jotain mikä ei ole niin hyvää.
Niin, vesi on terveellistä.
Minulta löytyi diabetes toissavuonna ja olen sen vuoksi joutunut tekemään paljon muutoksia, kuten laihduttamaan. Ruokavalion vaihto pelkästään ei auttanut mulla. Sitä kokeiltiin vuosi. Syön siis protskuina pääsääntöisesti kanaa ja kalaa, juustot ym. on vähärasvaisia, kaikki on oikeastaan vähärasvaista, mutta kun aloitin statiinit, niin kolestrolit putosi 6,7-> 4.2. Aloin syödä myös kalaöljyä ja 50 gr pähkinöitä päivässä. Hiilarit on vaihtuneet täysjyvään ja niiden määrää olen leikannut.
Tutki tarkkaan tuoteselosteet. Kaikki kasvirasva ei ole pehmeää rasvaa - varo palmurasvaa ja kookosrasvaa, ne on kovia rasvoja. Niitä tungetaan moniin kasvis- ja vegeruokiin, jotta saataisiin eläinperäistä muistuttava koostumus. Vilkaiseppa mitä margariinipurkissasi lukee. Entäpä kekseissä ja juustoissa ja jäätelössäsi? Entä se vegejugurtti? Itse hämmästyin. Palmuöljyn tuottaminen tuhoaa luontoa eikä se ole edes terveellistä. Kierrä kaukaa.
Noin on. Ja niinkin on että: "Vain noin 20 % verenkiertosi kolesterolista tulee syömästäsi ruoasta. Elimistösi valmistaa loput" Lähde: https://www.health.harvard.edu/heart-health/how-its-made-cholesterol-pr… mutta vain sellainen elimistö valmistaa joka on hyvässä jamassa, siis kaksi kovaksi keitettyä kananmunaa päivässä tukee/varmistaa kolesterolin saantia.