No millä ne kolesteroliarvot parantuvat?
Kommentit (105)
Entä jos trigly/hdl-suhde olisi ihan perseellään, eikä se ruokavaliolla tms. muuttuisi paremmaksi, vaan olisi selkeästi geneettinen ongelma? Etkö siitä huolimatta söisi lääkkeitä?
Jos se on geneettinen ongelma, niin uskotko, että lääkitys muuttaa genetiikkaasi;)
Ei noin yksinkertainen voi olla. Eihän?
eli mitä siellä nyt sitten kerrottiin ja hei älä lähettele enää narratiivejä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos se parantaa hdl- ja ldl-kolesterolien määriä ja suhdetta, ja näin ehkäisee suonien tukkeutumista, niin miksi lääke olisi huono asia, jos haittavaikutuksiakaan ei ole?
Kolesteroli"lääkkeillä" on pahoja haittavaikutuksia.
Osalla on, osalla ei. Eipä ole itsellä, eikä sukulaisillakaan mitään haittoja ilmennyt. Mummokin reilusti yli 90v., ja vielä muistaa kaikkien tuttujen syntymäpäivät yms. Hieman on kuulemma tänä vuonna alkanut lähimuisti heikentyä, mutta lienee ihan normaalia tuossa vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Benecol, hyvät rasvat( tyydyttömät), oliiviöljy, rypsiöljy, sydänmerkkituotteet. Juusto vähärasvaisena. Esim. Polar 10 tai jopa 5.
Valitettavasti Polar 10 tai jopa 5den syöminen on jo tuskan puolella. Kyllä eurooppalainen 35 - 55 % on juustoa. Noi Polarit on kengän pohja-aineita.
Totut kyllä Polar 15 %:iin muutamassa viikossa. Liiallinen ehdottomuus syömisten suhteen on varmin tapa tuhota painon pudotus ja terveellisemmät ruokailutottumukset. Riittää, kun normaalina arkena välttää epäterveellisiä ja/tai lihottavia ruoka-aineita ja sallii itselleen vaikka kerran viikossa ja juhlahetkinä herkuttelun vähemmän terveellisilläkin ruoka-aineilla kutwn biillä rasvaisilla juustoilla.
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut tuota uutista, mutta itselläni huono kolesteroli ollut pitkään koholla. Sukuvika myös, joten ajattelin, ettei laske tuosta. Olen pudottanut painoa 20 kg ja sitä myöten olen jättänyt rasvaiset ruoat vähemmälle, minimoinut sokeriset herkut ja juuston syönti on mennyt ihan minimiin. Sattumaa tai ei, mutta huono kolesteroli on laskenut melkein 2 pykälää. Hyvä ei meinaa kyllä nousta millään.
HDL nousee liikunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Benecol, hyvät rasvat( tyydyttömät), oliiviöljy, rypsiöljy, sydänmerkkituotteet. Juusto vähärasvaisena. Esim. Polar 10 tai jopa 5.
Valitettavasti Polar 10 tai jopa 5den syöminen on jo tuskan puolella. Kyllä eurooppalainen 35 - 55 % on juustoa. Noi Polarit on kengän pohja-aineita.
Ihan tiedoksi että näistä Polareista löytyy sydänmerkki. Itse olen jo 60-vuotias niin ymmärrän miksi syötävä jotain mikä ei ole niin hyvää.
Sydänmerkityillä tuotteilla ei ainakaan voi pahasti metsään mennä. Juu, minäkin vaihdoin Polarin 10-5%, alkuun ei tosiaan maistunut, mutta makuaisti tottuu kyllä. Nyt normirasvainen Polar maistuu äklörasvaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen pitäisi ihan ensimmäiseksi tajuta, mitä se kolesteroli on ja mikä tehtävä sillä elimistössä on.
Ja mikä tarkoitus sen on oltava jonkun määrätyn määräinen.
Tämä on totta. Moni syö lääkkeitä ihan turhaan, kun lääkäri määrää. Itse en kolesterolilääkkeitä söisi, mieluummin yritän omilla keinoillani saada arvot hyviksi. Onneksi ovat vielä toistaiseksi olleet viitearvoissa, joskin ylärajoilla. Mielestäni en lääkitystä tarvitse.
Näitä " lääkeuskovaisia" riittää. On niin helppoa ottaa nappi purkista, ilman mitään omaa panostusta, kuten liikunnan lisääminen ja ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Älä käytä alkoholia, älä polta tupakkaa, nuku riittävästi, vältä stressiä, syö monipuolisesti, harrasta liikuntaa, pidä yllä sosiaalisia suhteita. Nämä pätee aina ja kaikkeen. En usko että artikkelissa on mitään mitä ei olisi jo kuultu ja luettu.
Miten sosiaaliset suhteet vähentävät kolesterolia?
Vierailija kirjoitti:
Vähärasvainen justo on kuin kumia. Mieluummin sietten ei juustoa olleenkaan.
Kannattaa syödä myös kauraa. Kauran beetaglukaani alentaa kolesterolia. Se "imee" kolesterolia mahalaukusta.
Vierailija kirjoitti:
Näitä " lääkeuskovaisia" riittää. On niin helppoa ottaa nappi purkista, ilman mitään omaa panostusta, kuten liikunnan lisääminen ja ruokavalio.
Joo ja syyttää geenejä korkeista arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Syöt eläinperäistä rasvaa niin kaikki on hyvin. Nämä vegetuotteet sairastuttaa pahiten.
Kyllä ne vihannekset, pavut, linssit ja marjat ovat pahoja.
Katso ap peruskoulun/lukion terveystiedon oppikirjasta.
Vegaaniruoka + liikuntaa joka päivä tunti, pari (vähintään puoli tuntia)
Olemalla vuorokaudesta aina (vähintään) 14 tuntia syömättä. Mitään muuta en tehnyt. Syön muuten samalla lailla kuin ennen ja pahis tippui suositellulle alueelle vuodessa. Kumppanilla arvo pysyi ylhäällä, kun ei tehnyt samaa muutosta.
Ensimmäisten viikkojen jälkeen helppo ja luonteva asia.
Suomalaiset syövät mieluummin lääkkeitä, kuin yrittävät itse kaikkia tiedossaolevia keinoja, joilla voisi yrittää kolesteroliarvojaan normalisoida.
Sohvaperunoiden arvot parantuvat pelkästään lisäämällä liikuntaa. Ruokavaliosta onkin sitten kirjoitettu kasapäin kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tiedoksi että näistä Polareista löytyy sydänmerkki. Itse olen jo 60-vuotias niin ymmärrän miksi syötävä jotain mikä ei ole niin hyvää.
Sydänmerkityillä tuotteilla ei ainakaan voi pahasti metsään mennä. Juu, minäkin vaihdoin Polarin 10-5%, alkuun ei tosiaan maistunut, mutta makuaisti tottuu kyllä. Nyt normirasvainen Polar maistuu äklörasvaiselta.
Voi jos syö liikaa.
Kaikki rasva joka päivittäisen 0.00001 gramman d-vitamiinilisän imeytymiseen tarvitaan kyllä löytyy ruuansulatuselimestä. 5 grammassa rasvassa on 45kcl turhaa ylimääräistä energiaa.