No millä ne kolesteroliarvot parantuvat?
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä käytä alkoholia, älä polta tupakkaa, nuku riittävästi, vältä stressiä, syö monipuolisesti, harrasta liikuntaa, pidä yllä sosiaalisia suhteita. Nämä pätee aina ja kaikkeen. En usko että artikkelissa on mitään mitä ei olisi jo kuultu ja luettu.
Et ole oikein perillä mistä on kyse.
Mikä tuossa on väärin?
Se on väärin, että alkoholi pudottaa todella tehokkaasti kolesteroliarvoja. Absolutisteilla on ongelmia kolesterolin kanssa.
Alkoholisteilla ehkä, ei muilla juurikaan.
Naisilla vaihdevuosis lähestyessä maksa alkaa puskea kolesterolia hormonimuutosten takia.
Labra-arvot voidaan saada paremmiksi, mutta onko sillä terveyden kannalta hyötyä?
Pillereillä tietenki, niin ei tartte ite tehä mitään ja voi jatkaa lihomista.
Kannattaa syödä kolesterolilääkkeitä. Ovat halpojakin.
Statiini nyt ainakin, ja lisäksi ehkä etsetimibi.
En ole lukenut tuota uutista, mutta itselläni huono kolesteroli ollut pitkään koholla. Sukuvika myös, joten ajattelin, ettei laske tuosta. Olen pudottanut painoa 20 kg ja sitä myöten olen jättänyt rasvaiset ruoat vähemmälle, minimoinut sokeriset herkut ja juuston syönti on mennyt ihan minimiin. Sattumaa tai ei, mutta huono kolesteroli on laskenut melkein 2 pykälää. Hyvä ei meinaa kyllä nousta millään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Statiinejahan ihmiset käyttävät. Olisi muitakin mahdollisuuksia, mutta niistä ihmiset eivät halua kuulla. Itselläni putosivat kolesteroliarvot yli numerolla (normaaleiksi ja alhaisiksikin lopulta) kun siirryin kokonaan vegaaniseen ruokavalioon. Se sisältää minimaalisen määrän kovaa rasvaa, jos ei ole tapana päivittäin syödä kookosrasvaa sisältäviä tuotteita kuten vegejuustoja. Pelkällä lakto-ovo-vegetaristisella ruokavaliolla arvot vain pahenivat, huom. (juusto).
Mutta tätähän sä et halua kuulla.
Tiedoksi sinullekin että Suomessa on varsin paljon myös ihmisiä, joilla geenit ovat merkittävin syy huonoihin kolesteroliarvoihin. Minulla arvot olivat huonot silloinkin, kun olin spartalaisen kurinalaisesti syövä, raskasta liikuntaa viisi kertaa viikossa harrastava vegaani. Niin, vegaani. Työterveystarkastukset olivat aina melko surkuhupaisia kokemuksia kun joku keskivarta
Hyvin sanottu. Täällä myös hoikka huonogeeninen, jolla korkeat arvot. Statiinit auttaa.
Minulla vähähiilihydraattinen ruokavalio paransi kolesteroliarvoja. Hyvät korkealla, huonot alhaalla, kokonaiskolesteroli normaali. Söin vähän hedelmiä mutta en lainkaan viljoja taikka perunaa, runsaasti kasviksia, jonkinverran pähkinöitä, siemeniä yms. ja ihan normaalin sekasyöjän verran lihaa ja rasvoja.
Nyt kun käytän gluteenittomia viljoja ja perunaa taas niin on kolesterolit huonommat. Pitäisi varmaan taas vähän muuttaa ruokavaliota.
Mies tarvitsee kolesterolia, se on teston esimuoto. Kaksi kovaksi keitettyä munaa päivässä pitää liikkuvat hyvin rasvattuna. https://www.healthline.com/health/high-cholesterol/testosterone-and-cho…
Syöt eläinperäistä rasvaa niin kaikki on hyvin. Nämä vegetuotteet sairastuttaa pahiten.
Itse en alkaisi statiineja syömään, enkä hoidattamaan LDL arvoani millään myrkyllä. Trigly/ hdl suhde kun on viitearvoissa, se riittää itselleni.
Muutenkin haluan, että ihmistä hoidetaan, eikä hänen labra-arvojaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut tuota uutista, mutta itselläni huono kolesteroli ollut pitkään koholla. Sukuvika myös, joten ajattelin, ettei laske tuosta. Olen pudottanut painoa 20 kg ja sitä myöten olen jättänyt rasvaiset ruoat vähemmälle, minimoinut sokeriset herkut ja juuston syönti on mennyt ihan minimiin. Sattumaa tai ei, mutta huono kolesteroli on laskenut melkein 2 pykälää. Hyvä ei meinaa kyllä nousta millään.
Syö eläinrasvaa, kyllä se nousee. Se hyvä. Ei pidä pelätä ihmisen tarvitsemaa ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä käytä alkoholia, älä polta tupakkaa, nuku riittävästi, vältä stressiä, syö monipuolisesti, harrasta liikuntaa, pidä yllä sosiaalisia suhteita. Nämä pätee aina ja kaikkeen. En usko että artikkelissa on mitään mitä ei olisi jo kuultu ja luettu.
Et ole oikein perillä mistä on kyse.
Mikä tuossa on väärin?
Se on väärin, että alkoholi pudottaa todella tehokkaasti kolesteroliarvoja. Absolutisteilla on ongelmia kolesterolin kanssa.
Tämä on näkökulma, joka ei tule esiin. On siis "laatikon ulkopuolelta". Mutta jos itsekin mietin, niin enemmän alkoholia käyttävistä boomereista ei löydy tuttavapiirissä kolesterolilääkityksen tarpeessa olevia.
Kolesterolihan on tyydyttymätön alkoholi. Ei rasvaa, niin kuin moni ehkä luulee. Se on rasvaliukoinen.
Ja tuolta edelliseltä pohjalta kun miettii, niin kirjoittamasi olisi tavallaan jopa loogista. Alkoholi on liuotin. Monet alkoholistit on lopulta aika laihoja. Dokaaminen on liuottanut kropasta rasvan. Siksi alkoholi on aivoillekin niin haitallista, koska aivojen koostumuksesta iso osa on kolesterolia.
Alkoholi siis tuhoaa rasvaa elimistöstä. Jolloin elimistössä on vähemmän rasvaa, johon kolesteroli voisi liueta ja siirtyä verenkiertoon.
Vierailija kirjoitti:
Itse en alkaisi statiineja syömään, enkä hoidattamaan LDL arvoani millään myrkyllä. Trigly/ hdl suhde kun on viitearvoissa, se riittää itselleni.
Entä jos trigly/hdl-suhde olisi ihan perseellään, eikä se ruokavaliolla tms. muuttuisi paremmaksi, vaan olisi selkeästi geneettinen ongelma? Etkö siitä huolimatta söisi lääkkeitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos trigly/hdl-suhde olisi ihan perseellään, eikä se ruokavaliolla tms. muuttuisi paremmaksi, vaan olisi selkeästi geneettinen ongelma? Etkö siitä huolimatta söisi lääkkeitä?
Jos se on geneettinen ongelma, niin uskotko, että lääkitys muuttaa genetiikkaasi;)
Kolesterolilääkkeitä käyttävät ei saa syödä greippiä. Ettei kolesteroin aleneminen voimistu liikaa.
Kokeile ennen lääkityksen hakemista syödä greippi tai greipin puolikas päivässä. Samalla saat vitamiiniakin. Tai juo greippimehua lasillinen/pvä.
Keinomakeutettujen juomien karsiminen pois ruokavaliosta. Yllättävää, mutta totta.
Vierailija kirjoitti:
Laihduta.
Sitä mukaa kun kolesteroli-lääkitys on muodostunut "kansalliseksi epidemiaksi" käypähoitosuositusten koko ajan alempana olevien tavoitearvojen myötä, niin muistisairaiden määrä on räjähtänyt.
Pelkkä satunnainen korrelaatio? Vai sittenkin suora kausaatio? Koska tavoitearvot liian matalana ei mahdollista riittävää kolesterolitasoa aivojen toimintojen ylläpitämiseksi? Kolesteroli on ihan keskeisen tärkeää aivoille ja kognitioille. Joihin muistinkin luen.
Omalla kohdalla jos puntarissa on toisella puolella sydänkohtaukseen kuoleminen esim. 75-vuotiaana "saappaat jalassa", tai kuoleminen 85-vuotiaana dementikko-alzheimerina oltuani laitoksessa pää lahonneena täysin valvottavana viimeiset 15 vuotta.
Kuvitteellisessa esimerkissäni oma valinta olisi lääkityksen suhteen helppo, jos viitteet jo osoittaa niiden heikentävän aivoterveyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Statiinejahan ihmiset käyttävät. Olisi muitakin mahdollisuuksia, mutta niistä ihmiset eivät halua kuulla. Itselläni putosivat kolesteroliarvot yli numerolla (normaaleiksi ja alhaisiksikin lopulta) kun siirryin kokonaan vegaaniseen ruokavalioon. Se sisältää minimaalisen määrän kovaa rasvaa, jos ei ole tapana päivittäin syödä kookosrasvaa sisältäviä tuotteita kuten vegejuustoja. Pelkällä lakto-ovo-vegetaristisella ruokavaliolla arvot vain pahenivat, huom. (juusto).
Mutta tätähän sä et halua kuulla.
Tiedoksi sinullekin että Suomessa on varsin paljon myös ihmisiä, joilla geenit ovat merkittävin syy huonoihin kolesteroliarvoihin. Minulla arvot olivat huonot silloinkin, kun olin spartalaisen kurinalaisesti syövä, raskasta liikuntaa viisi kertaa viikossa harrastava vegaani. Niin, vegaani. Työterveystarkastukset olivat aina melko surkuhupaisia kokemuksia kun joku keskivarta
Luultavasti geenit ovat aika yleinen syy sekä hyviin, että huonoihin arvoihin. Minä ja puolisoni syömme samaa ruokaa ja minun arvoni ovat erinomaiset ja puolisoni taas ei. Jos jotain, niin minä meistä syön enemmän esimerkiksi suklaata, minulla meistä on ylipainoa jne. Olemme syöneet terveellisesti tähänkin asti, esimerkiksi keskimäärin sen 800g kasviksia päivässä jne. Yritämme nyt vielä astetta terveellisempää ruokavaliota joka on jo aika äärimmäinen (esimerkiksi lohta kolmesti viikossa, runsaasti pähkinöitä ym, ei lähes lainkaan juustoja ym). Aiempi parannus ei vielä vaikuttanut lainkaan kummankaan arvoihin. En sano, etteikö kannata syödä terveellisesti mutta aina se ei auta.
Jokaisen pitäisi ihan ensimmäiseksi tajuta, mitä se kolesteroli on ja mikä tehtävä sillä elimistössä on.
Ja mikä tarkoitus sen on oltava jonkun määrätyn määräinen.
Laihduta.