Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko niin, että työeläkettä saavat eivät saa "pohjalle" valtiolta kansaneläkettä, vaan koko se raha on itse maksettua työeläkettä?

Vierailija
29.12.2024 |

Ja vain jos työeläkettä ei ole kertynyt tai se on tosi pieni, saa kansaneläkettä?

Kommentit (134)

Vierailija
101/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvioin nopeasti, että työeläkemaksu tulisi ennusteiden mukaan olemaan minulla keskimäärin 28% eli sen verran palkastani otetaan eläkkeisiin. Nykyisillä eläkeläisillä se on ollut 10%-17%.

Tämä tarkoittaisi, että nykyrahan arvossa nykyisillä eläkeläisillä olisi jäänyt keskituloisena n. 500 €/kk tai 6000 €/v enemmän käteen palkasta. Sen verran nuoret maksavat ylimääräistä verrattuna suurin ikäluokkiin tässä eläkekuviossa hyvin karkeasti. Tämä ei edes ota huomioon korkeampaa eläkeikää, joka tarkoittaa jotain 10 000 €/v lisälaskua joka lisävuosi eläkkeeseen.

työeläkemaksu 28% + ansiotuloverosi, kirkollisvero, ylevero = yhteensä mitä?

Vierailija
102/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

työeläke nettoeläke

0       977

100    977

200    977

300    977

400    1009

500    1059

600     1109

700     1147

800    1177

900     1207

1000    1236

1100     1266

1200     1295

1300    1325

1400    1354

1500    1384

1800    1529

2100    1734

2400     1925

3000    2303

4000    2852

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvioin nopeasti, että työeläkemaksu tulisi ennusteiden mukaan olemaan minulla keskimäärin 28% eli sen verran palkastani otetaan eläkkeisiin. Nykyisillä eläkeläisillä se on ollut 10%-17%.

Tämä tarkoittaisi, että nykyrahan arvossa nykyisillä eläkeläisillä olisi jäänyt keskituloisena n. 500 €/kk tai 6000 €/v enemmän käteen palkasta. Sen verran nuoret maksavat ylimääräistä verrattuna suurin ikäluokkiin tässä eläkekuviossa hyvin karkeasti. Tämä ei edes ota huomioon korkeampaa eläkeikää, joka tarkoittaa jotain 10 000 €/v lisälaskua joka lisävuosi eläkkeeseen.

Paljonko palkasta menee eläkemaksuja?

Vuonna 2024 yksityisalojen työntekijöiden eläkelain eli TyEL:n mukainen työeläkemaksu on keskimäärin 24,81 prosenttia työntekijälle maksettavasta palkkasummasta. Työntekijän maksuosuus tästä on alle 53-vuotiailla ja 63 vuotta täyttäneillä työntekijöillä 7,15 prosenttia ja 5362-vuotiailla 8,65 prosenttia.

Vierailija
104/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansaneläkettä nostavat ovat loisineet koko työuransa.

Työeläkeläinenkin voi saada kansaneläkettä joten on tehnyt töitä.

Vierailija
105/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan 5% on itse tienattua, suurimman osan tämän hetken työeläkkeestä katetaan tällä hetkellä töissä olioilta eli työeläkemaksuilla

Kyllä ne työeläkkeet mitä me eläkeläiset nostamme on meidän itsemme ja työanantajiemme yhdessä maksamista maksuista kartutettu ja sinä kartutat työeläkemaksuillasi omaa tulevaa työeläkettäsi.

Etkö kestä totuutta? Vai miksi valehtelet? 

Kenen luulet maksavan sinun eläkkeesi? Etkö kestä totuutta?

Tulevien sukupolvien. Etkö ymmärrä miten systeemi toimii?

Eikö siellä ole ne rahastot? Niillä kerätty jo ammoisista ajoista ja jatketaan.

Vierailija
106/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkekassaa piti kartuttaa 50 miljardiin euroon nyt sinne on kerätty jo 257 miljardia nuo ylimääräiset vuosikymmeninä maksetut eläkevarat tulisi jakaa nykyisten eläkeläisten kesken niinkuin kuuluukin ja jättää se 50 miljardia.

Vierailija
107/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vielä, mutta tulevaisuudessa. Tulevaisuudessa eläkettä ei saa mikäli on riittävästi omaisuutta, niin että sitä myymällä pysyy hengissä. Samoin niille joilla on jokin ammatti eläkeikä katsotaan työkyvyn mukaan, eli käytännössä pääsee vain työkyvyttömyyseläkkeelle.

Vanhan mallinen eläkejärjestelmä koskee vain niitä, joilla ei ole ammattia, omaisuutta, tai kertynyttä eläkettä. Heille lasketaan eläke niin että että köytettävissä olevat tulot ovat vähintään 60 % mediaanista

Nykyinen eläkejärjestelmä johtuu siitä, että eläkeikäisiä on paljon, jolloin päätökset tehdään heidän ehdoillaan. Tulevaisuudessa edes joskus töitä tehneiden osuu skäy niin pieneksi, etä sosiaalituilla elävät (vasemisto) määrä valtion rahan jaosta.

Nykyinen eläkejärjestelmä on rakennettu aikoinaan. Ja sitä on karsittu moneen kertaan. Ja mediaanieläke on muistaakseni joku 1400-1500. Se on niin iso, että silloisen ei saa kansaneläkettä. Ja monet eläkealennukset on sidottu kansaneläkkeeseen. 

Vierailija
108/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaaditaan työnantajan maksamaa eläkemaksua omaan palkkaan miksi ei myös tapaturmavakuutusta, ryhmähenkivakuutusta, sosiaaliturvamaksua noin 15 %, työnantajan työterveydestä koituvia maksuja.

Terveytensä hoidattakoon kuka missä tahansa, samoin työtapaturmat, sairauskulunsa ilman kelaa.  Ja eläkkeensä. Sitähän se tarkottaisi. Palattaisiin 1800-luvulle.

Verotus kai kiristyusi kun bruttoon lisättäisiin 28 %, 15 % ja mitä nuo muut per henkilöä kohri yrityksessä ovat.

Vierailija
109/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa että valtio on kusessa kasvavien eläkemaksujen takia.

Tuloverotus laskee mitä enemmän eläkemaksuihin menee.

Siksi valtio ja kunnat menettäneet miljardeja veroeuroja.

Tämän takia leikataan.

Mutta ei niiden keskieläkkeiden takia vaan ehkä 50000 kk eläkettä saavien. Tai joka 3000-8000 . 

Vierailija
110/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Jos työeläke menee yli kansaneläkkeen + takuueläkkeen rajan, ei saa kuin sen työeläkkeen. Omalla kohdallani tällä hetkellä tilanne on se, että ylittää juuri ja juuri rajan.

Katsoin juuri tänään otteen. Vähänkö korpeaa olla loppukesästä syntynyt, sillä mulla on viikosta kiinni kun olen yhdessä hyväpalkkaisessa kesätyössä ollut niin että täytin sen vaaditun 23 ja vaikka olin töissä koko kesän, eläkkeeseen oikeuttava osuus on vain 3 viikkoa, ja koska se jää alle kuukauden siitäkään en saa mitään. Muistakaa kateelliset olla kateellisia siitä, että meidän aikana ei mikään etuus, tutkinto tai alle 23-vuotiaana tehty työ kerryttänyt eläkettä. N60. Mullakin se jättisuuri eläke tulee olemaan tonnin luokkaa jos pystyn jatkamaan työelämässä loppuun saakka. 

Vierailija
111/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täyttää 53 niin eläkemaksu nousee 1,5%:lla

Vierailija
112/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän niille eläkeläisille pitäisi tehdä? Eläkkeet on pääosin pieniä. Ja niillä on vaikea jo nyt elää. Miten se ratkaistaisiin, jos eläkkeet halutaan pois? Yksityinen vakuutusyhtiö ei ole ratkaisu, koska ne menee nurin, muuttaa ehtoja, ja niiden ainoa tarkoitus on tehdä voittoa. Keräävät rahaa ja kun tulee maksun aika keksivät jotain kummallisia sääntöjä. 

Vierailija
113/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille samansuuruinen euromääräinen eläkemaksu riippumatta työtuloista niin silloin myös kaikki saisivat samankokoisen eläkkeen eläkkeelle jäätyään.

Silloin olisi automaattisesti voimassa ns eläkekatto mitä moni täälläkin haikailee tosin pienituloinen maksaisi suhteessa ison osan palkastaan eläkemaksuina toisin kuin suurituloinen

Vierailija
114/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos joutuu hoitokotiin niin on sama mitä eläke on, koska kaikki muu menee paitsi pari sataa käyttövaraa kuussa. Itselläni luultavasti edes. Ansaittu työeläke nyt noin 400e. Elän nyt kun vielä voin. Ehkei huomista ole tai ei mulle paljoa maksa. 

Vierailija
115/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan 5% on itse tienattua, suurimman osan tämän hetken työeläkkeestä katetaan tällä hetkellä töissä olioilta eli työeläkemaksuilla

Olen maksanut vuosia eläkemaksujen jotka eläkeyhtiöt ovat sijoittaneet puolestani. Jos ne eivät tuota eläkettäni, niin huonosti ovat sijoittaneet. Minulla ei ole ollut vaihtoehtoja. Vapaaehtoiset eläkevakuutukset ovat vain pieni lisä peruseläkkeeseen ja jo aikaa sitten kuopattu. Mutta olen siitä onnellisessa asemassa, että olen saanut tehdä pitkäaikaisia töitä. Pätkätöissä ei eläkkeet edes usein kerry, joten pätkätyöläiset voivat olla niitä kansaneläkkeen saajia. Ja useat minun ikäiset tekivät monta vuotta töitä, ennen kuin eläke alkoi kertymään. 

Ennen kaikki sai myös kansaneläkkeen. Mutta 90-luvulla se otettiin pois isoista, yli noin 1400€ eläkkeistä. Sitten sitä taas lisättiin pienimpiin. 

Vierailija
116/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille samansuuruinen euromääräinen eläkemaksu riippumatta työtuloista niin silloin myös kaikki saisivat samankokoisen eläkkeen eläkkeelle jäätyään.

Silloin olisi automaattisesti voimassa ns eläkekatto mitä moni täälläkin haikailee tosin pienituloinen maksaisi suhteessa ison osan palkastaan eläkemaksuina toisin kuin suurituloinen

Työnantajahan eläkemaksun maksaa pääosin nytkin.  Eli silloin voisi jöttää työntekijältä perityn kokonaan pois ja työnantaja maksaisi jonkun henkilölukuun perustuvan maksun jolloin eläke olisi kaikille samansuuruinen

Vanhaan tapaan voisi avainhenkilöstölle tehdä eläkesopimuksia jotka sitten maksetaan firman tileiltä aikanaan, jos firma pysyy pystyssä.

Vierailija
117/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Jos työeläke menee yli kansaneläkkeen + takuueläkkeen rajan, ei saa kuin sen työeläkkeen. Omalla kohdallani tällä hetkellä tilanne on se, että ylittää juuri ja juuri rajan.

Katsoin juuri tänään otteen. Vähänkö korpeaa olla loppukesästä syntynyt, sillä mulla on viikosta kiinni kun olen yhdessä hyväpalkkaisessa kesätyössä ollut niin että täytin sen vaaditun 23 ja vaikka olin töissä koko kesän, eläkkeeseen oikeuttava osuus on vain 3 viikkoa, ja koska se jää alle kuukauden siitäkään en saa mitään. Muistakaa kateelliset olla kateellisia siitä, että meidän aikana ei mikään etuus, tutkinto tai alle 23-vuotiaana tehty työ kerryttänyt eläkettä. N60. Mullakin se jättisuuri eläke tulee olemaan tonnin luokkaa jos pystyn jatkamaan työelämässä loppuun saakka. 

Ihan nyt oikeesti. Hyvällä palkallakin vuoden ansiot kasvattavat eläkekertymää n. 100e/kk. Muinoinen kesätyö (3kk?), vaikka kuinka hyvin palkattu tarkoittaisi siis max 25 e/kk lisää bruttoeläkkeeseen. Se ei kuulosta kovin merkittävältä. Itse ehdin olla 4 vuotta kokopäivätyössä ennen kuin eläke alkoi kertyä, mutta ne nyt vaan oli säännöt silloin. Ja sen jälkeenhän työikää ja aikaa kerryttää sitä eläkettä oli vielä yli 40 v.

Vierailija
118/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et maksa omasta palkasta 28 prosenttia .Se mitä sinun työnantaja maksaa,ei ole sinun maksamaa.

Se on palkkakustannus. Maksu on 25%:ia nykyisin yhteensä. Ja jos työnantajan osuus olisi pienempi, olisi heillä varaa maksaa enemmän palkkaa. Työnantaja tuijottaa todellista kustannusta sivukuluineen, kun miettii palkkaa. Ei se katso bruttopalkkaa. Kaikki on osa kokonaisveroastetta ja olisi rehellisempää ja avoimempaa kaikille, kun työntekijän palkkatodistuksessa näkyisi koko eläkemaksu.

Vierailija
119/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkekassaa piti kartuttaa 50 miljardiin euroon nyt sinne on kerätty jo 257 miljardia nuo ylimääräiset vuosikymmeninä maksetut eläkevarat tulisi jakaa nykyisten eläkeläisten kesken niinkuin kuuluukin ja jättää se 50 miljardia.

Sen meidän eläkejärjestelmän eläkevastuut on jotain 850 miljardia! Tuo erotus otetaan työntekijöiden eläkemaksuilla. Kai tuo kirjoittamasi viesti siis oli vitsi?!

Vierailija
120/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et maksa omasta palkasta 28 prosenttia .Se mitä sinun työnantaja maksaa,ei ole sinun maksamaa.

Se on palkkakustannus. Maksu on 25%:ia nykyisin yhteensä. Ja jos työnantajan osuus olisi pienempi, olisi heillä varaa maksaa enemmän palkkaa. Työnantaja tuijottaa todellista kustannusta sivukuluineen, kun miettii palkkaa. Ei se katso bruttopalkkaa. Kaikki on osa kokonaisveroastetta ja olisi rehellisempää ja avoimempaa kaikille, kun työntekijän palkkatodistuksessa näkyisi koko eläkemaksu.

Juuri näin. Kansalaisille luodaan illuusio, että veroprosentti ja työeläkemaksu eivät ole niin korkeita kun keskitytään näkyvään osaan. Kun tarkastellaan kokonaisveroastetta ja työnantajan todellisia palkkakustannuksia, voisi monen silmät herätä, että minkälainen verojenkeruuparatiisi tämä maa on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi