Onko niin, että työeläkettä saavat eivät saa "pohjalle" valtiolta kansaneläkettä, vaan koko se raha on itse maksettua työeläkettä?
Ja vain jos työeläkettä ei ole kertynyt tai se on tosi pieni, saa kansaneläkettä?
Kommentit (134)
Voi pienet kultaiset työnantaja edelleen pääosin maksaa tel-maksut, sen 17-18 prosenttia bruttopalkoista. Se mitä palkansaaja maksaa on hänelle kuitenkin verotusta vähentävää
Näinhän se menee työnantaja maksaa 100% mun palkasta. Jos työnantajalla ei olisi eläkemaksut se raha tulisi palkkaan, työnantajan kannalta on sama onko summa palkasta vai eläkemaksussa
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee työnantaja maksaa 100% mun palkasta. Jos työnantajalla ei olisi eläkemaksut se raha tulisi palkkaan, työnantajan kannalta on sama onko summa palkasta vai eläkemaksussa
Luuletko tosiaan noin?
Jostain syystä mun bruttopalkka ei ole koskaan laskenut, vaikka työantajan eläkemaksu on vuosien varrella noussut. Noinhan olisi pitänyt käydä, jos sun logiikkasi pätisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei vielä, mutta tulevaisuudessa. Tulevaisuudessa eläkettä ei saa mikäli on riittävästi omaisuutta, niin että sitä myymällä pysyy hengissä. Samoin niille joilla on jokin ammatti eläkeikä katsotaan työkyvyn mukaan, eli käytännössä pääsee vain työkyvyttömyyseläkkeelle.
Vanhan mallinen eläkejärjestelmä koskee vain niitä, joilla ei ole ammattia, omaisuutta, tai kertynyttä eläkettä. Heille lasketaan eläke niin että että köytettävissä olevat tulot ovat vähintään 60 % mediaanista
Nykyinen eläkejärjestelmä johtuu siitä, että eläkeikäisiä on paljon, jolloin päätökset tehdään heidän ehdoillaan. Tulevaisuudessa edes joskus töitä tehneiden osuu skäy niin pieneksi, etä sosiaalituilla elävät (vasemisto) määrä valtion rahan jaosta.
No eipä sitä paljon ole vast'edes määräämistä siitä rahan jaosta kun ei ole mitä jakaa; suomalaiset ovat jo puolen vuosisadan ajan kannattaneet kansallisen kroonisen itsemurhan politiikkaa eikä siihen ole olennaista muutosta näkyvissä.
Mistä te pennut luulette, että työeläkerahastoihin on kertynyt satoja miljardeja, joita sijoitetaan?
Kerron salaisuuden. Se ei ole syntynyt tyhjästä, tai teidän maksuista. Lopettakaa nillittäminen ja miettikää oikeiston yrittäjiä ja maanviljelijöitä. He ovat sössineet omat eläkekassansa liian pienillä maksuilla ja valtio maksaa niiden eläkkeet verorahoista.
Siinä teille todelliset pummit! Oikeistolaiset yrittäjät ja maajussit ovat kehdosta hautaan veronmaksajan kukkarolla.
Vierailija kirjoitti:
Mistä te pennut luulette, että työeläkerahastoihin on kertynyt satoja miljardeja, joita sijoitetaan?
Kerron salaisuuden. Se ei ole syntynyt tyhjästä, tai teidän maksuista. Lopettakaa nillittäminen ja miettikää oikeiston yrittäjiä ja maanviljelijöitä. He ovat sössineet omat eläkekassansa liian pienillä maksuilla ja valtio maksaa niiden eläkkeet verorahoista.
Siinä teille todelliset pummit! Oikeistolaiset yrittäjät ja maajussit ovat kehdosta hautaan veronmaksajan kukkarolla.
Turhaan siinä oikeistoröllit alapeukuttaa, kun kerrotaan totuus!
Työeläkettä maksetaan vaikka vinkuintiaan, on siis varmempi kuin kansaneläke. Nythän kansaneläkettä saavat joutuvat muuttamaan Suomeen, kun sitä ei enää makseta ulkomaille. Kansaneläke on sos.etuus, toisin kuin työeläke.
Noin 15 vuotta sitten eläkkeitä maksettiin 18 miljardia, ensi vuonna maksetaan 38 miljardia. Koskapa maksut kerätään työnantajilta ja työntekijöiltä, niin tässä vaiheessa fiksummat jo ymmärtävät miksi työntekijöiden palkat eivät nouse ja mihin rahat menevät. Ei turhaan puhuta eläkepommista. Eläkkeet eivät generoidu mistään erillisestä paikasta vaan ne ovat osa kansantalouttamme: työnantajille maksu on kuluerä ja työntekijä saa maksun verran vähemmän nettona rahaa.
Järjestelmä kestänee, mutta mikä on hinta? Enemmän veroja mutta vähemmän palveluita. Joudutaan lisäksi joko hoitamaan vanhemmat itse tai jättämään heitteille. Kumman huoletonta on meno keskellä eläkepommia, ja äänestäjien suurin närkästys on eduskuntatalon töhriminen ja työttömien "suuret tuet".
Media ja päättäjät vaikenevat eläkekatastrofista, ovathan he itse samaa ikäpolvea. Nuoremmat sukupolvet jäävät ihmettelemään hyvinvointivaltion raunioilla, että minne verorahat ovat kadonneet. Vastaus löytyy katsomalla väestöpyramidia.
Olisi rehellisempää puhua eläkepommista suoraan eikä keskittyä politiikassa lillukanvarsiin. Suomessa on tosin pitkät perinteet työntää pää pensaaseen, joten näillä mennään jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan 5% on itse tienattua, suurimman osan tämän hetken työeläkkeestä katetaan tällä hetkellä töissä olioilta eli työeläkemaksuilla
Kyllä ne työeläkkeet mitä me eläkeläiset nostamme on meidän itsemme ja työanantajiemme yhdessä maksamista maksuista kartutettu ja sinä kartutat työeläkemaksuillasi omaa tulevaa työeläkettäsi.
Juuri tälläisen sdp äänestävien mummojen takia suomi on missä on.
Ole nyt aikuinen ja ymmärrä että sun maksamat rahat eivät ole tuottaneet mitään eikä niillä sun eläkkeitä kyetä maksamaan.
Tämän takia nykyinen sukupolvi maksaa tajuttomat eläkemaksut että teidän eläkkeet saadaan kasaan. Nykyiset maksajat ei koskaan tule saamaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan 5% on itse tienattua, suurimman osan tämän hetken työeläkkeestä katetaan tällä hetkellä töissä olioilta eli työeläkemaksuilla
Kyllä ne työeläkkeet mitä me eläkeläiset nostamme on meidän itsemme ja työanantajiemme yhdessä maksamista maksuista kartutettu ja sinä kartutat työeläkemaksuillasi omaa tulevaa työeläkettäsi.
Niinpä. Jokaisella eläkeläisellä on valtion kassassa pieni lipas, johon on vuosien varrella kerätty hänen maksamansa eläkemaksut, ja nyt heille maksetaan siitä ikiomasta lippaasta näitä samoja rahoja eläkkeenä.
No onjan se lipas nimenomaan pieni sillä suurin osa siitä eläkkeestä tulee siitä lippaasta johon nykyisin työeläkemaksuja maksavat maksavat niitä maksuja.
Kyllä näin on. Espanjassa loisivat kansaneläkeläiset eivät ole töitä tehneet ja nyt itkevät kun eivät voi enää veronmaksajien rahoilla laiskotella fugessa!
Vierailija kirjoitti:
Teinpä tuossa laskelmaa että jos olisin saanut itse sijoittaa eläkemaksuni olisi 5-7% tuotto-odotuksella jo melkein miljoona kasassa. Jo sillä ja esim 6% osinkotuotolla saisi 5 tonnin eläkkeen. Ja olen vajaa viiskymppinen eli on aikaa vielä parikymmentä vuotta maksella eläkemaksuja. Ja ihan keskituloisissa töissä bruttopalkka ollut 4000 - 7500e/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kartutamme nyt palkan eläkemaksuissa eläkettä nauttivien eläkettä ja eläkkeellä on jo reilusti yli miljoona suomalaista! Itse tuskin saan kummoista eläkettä, kun ikäluokat ovat koko ajan pienenemässä ja hyväpalkkaiset työt vähenevät. Eläikää nostetaan myös koko ajan. N1968
Nykyiset työntekijät, paitsi että he kustantavat nykyeläkkeitä, vaikuttavat myös siihen millaisia työntekijöitä kasvatetaan tuottamaan heidän eläkkeitään ja millaisella tuotantokoneistolla. Äänestämällä valtaan irstailevaa pakkowoketusporukkaa onnistutaan varmasti tehokkaasti estämään työn tuottavuutta kasvattavien työntekijäjoukkojen syntymistä ja siten torjumaan eläkkeiden suotuisa kehitys työntekijöille. Asiaan tietysti vaikuttaa myös se miten suurissa maissa valtiomafiaporukat onnistuvat sadistisesti aseellisissa kahinoissa tapattamaan omien sekä vieraiden maiden kansalaisia, kenties jopa päättämään ihmiskunnan historian.
Vierailija kirjoitti:
Työeläkettä maksetaan vaikka vinkuintiaan, on siis varmempi kuin kansaneläke. Nythän kansaneläkettä saavat joutuvat muuttamaan Suomeen, kun sitä ei enää makseta ulkomaille. Kansaneläke on sos.etuus, toisin kuin työeläke.
Noin 15 vuotta sitten eläkkeitä maksettiin 18 miljardia, ensi vuonna maksetaan 38 miljardia. Koskapa maksut kerätään työnantajilta ja työntekijöiltä, niin tässä vaiheessa fiksummat jo ymmärtävät miksi työntekijöiden palkat eivät nouse ja mihin rahat menevät. Ei turhaan puhuta eläkepommista. Eläkkeet eivät generoidu mistään erillisestä paikasta vaan ne ovat osa kansantalouttamme: työnantajille maksu on kuluerä ja työntekijä saa maksun verran vähemmän nettona rahaa.
Järjestelmä kestänee, mutta mikä on hinta? Enemmän veroja mutta vähemmän palveluita. Joudutaan lisäksi joko hoitamaan vanhemmat itse tai jättämään heitteille. Kumman huoletonta on meno keskellä eläkepommia, ja äänestäjien suuri
Ja muutaman kymmenen vuoden jälkeen kun suuret ikäluokat ovat manan majoilla, niin ihmetellään kenelle niitä eläkkeitä nyt pitäisi maksaa.
Nyky päivän pätkätyöläisen eläke tulee olemaan samaa tasoa kuin ikänsä työttömänä olleella henkilöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinpä tuossa laskelmaa että jos olisin saanut itse sijoittaa eläkemaksuni olisi 5-7% tuotto-odotuksella jo melkein miljoona kasassa. Jo sillä ja esim 6% osinkotuotolla saisi 5 tonnin eläkkeen. Ja olen vajaa viiskymppinen eli on aikaa vielä parikymmentä vuotta maksella eläkemaksuja. Ja ihan keskituloisissa töissä bruttopalkka ollut 4000 - 7500e/kk
Paitsi että olisit voinut pörssikuplissa ja konkursseissa menettää nuo eläkesijoituksesi, ja niin voisi tapahtua vast'edeskin ja myös noille eläkeyhtiöiden sijoituksille. Ei kukaan selviä elämästä hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Voi pienet kultaiset työnantaja edelleen pääosin maksaa tel-maksut, sen 17-18 prosenttia bruttopalkoista. Se mitä palkansaaja maksaa on hänelle kuitenkin verotusta vähentävää
Ja sinä kuvittelet, että tämä ei vaikuta yhtään nykyisen työikäisen ansiotasoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä kuvittelet, että tämä ei vaikuta yhtään nykyisen työikäisen ansiotasoon?
Tiedätkö miten ennen tehtiin liittojen välillä työehtosopimuksia? Luulen ettet kuulu liittoihin etkä hyväksy niitä joten ansiotasosi riippuu ihan siitä miten palkkasi neuvottelet. Aina on työnantajat sivukuluista valittaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestelmä kestänee, mutta mikä on hinta? Enemmän veroja mutta vähemmän palveluita. Joudutaan lisäksi joko hoitamaan vanhemmat itse tai jättämään heitteille. Kumman huoletonta on
Suuret ikäluokat ovat hyvin suurelta osin jo manan majoilla. 1,6 milj eläkeläistä ovat ihan muita ikäluokkia pääosaltaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja samaan aikaan työeläkerahastoissa on kymmeniä miljardeja sijoitettuna. On aika outoa sanoa, että eläkkeet maksetaan nyt töissäolevien maksuilla, kun siellä taustalla iso koneisto jauhaa koko ajan rahaa. Yhtä hyvin voitaisiin sanoa, että nykyeläkkeet maksetaan rahastojen tuotoilla ja nyt työssäkäyvien eläkevakuutusmaksut sijoitetaan, mutta niiden tuottoa käytetään eläkkeiden maksamiseen lähes samantien.
Ei kymmeniä vaan satoja miljardeja ja vieläpä hyvin tehottomasti sijoitettuna. Rahasto olisi paljon suurempi jos olisi käytetty huomattavasti suurempaa riskiä viimeiset 25 vuotta. Siellä voisi olla pari triljoonaakin, mutta kun on sijoitettu miten on. Valitettavasti ne nyt miettii sitä riskin suurentamista just nyt aikana kun Usa aikoo ajaa koko maailmantalouden alas.