Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko niin, että työeläkettä saavat eivät saa "pohjalle" valtiolta kansaneläkettä, vaan koko se raha on itse maksettua työeläkettä?

Vierailija
29.12.2024 |

Ja vain jos työeläkettä ei ole kertynyt tai se on tosi pieni, saa kansaneläkettä?

Kommentit (134)

Vierailija
121/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi pieni työeläke on 41 työvuoden jälkeen, 1987,00 brutto ja 1643,00 netto. Elä sillä sitten. Onneksi on oma asunto.

Vierailija
122/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille samansuuruinen euromääräinen eläkemaksu riippumatta työtuloista niin silloin myös kaikki saisivat samankokoisen eläkkeen eläkkeelle jäätyään.

Silloin olisi automaattisesti voimassa ns eläkekatto mitä moni täälläkin haikailee tosin pienituloinen maksaisi suhteessa ison osan palkastaan eläkemaksuina toisin kuin suurituloinen

Voisi toimia minimieläkkeen kohdalla niille, jotka eivät osaa ja kykene itse sitä säästämistä tekemään. Sitten korkeampi eläke säästetään itse omista rahoista vapaaehtoisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvioin nopeasti, että työeläkemaksu tulisi ennusteiden mukaan olemaan minulla keskimäärin 28% eli sen verran palkastani otetaan eläkkeisiin. Nykyisillä eläkeläisillä se on ollut 10%-17%.

Tämä tarkoittaisi, että nykyrahan arvossa nykyisillä eläkeläisillä olisi jäänyt keskituloisena n. 500 €/kk tai 6000 €/v enemmän käteen palkasta. Sen verran nuoret maksavat ylimääräistä verrattuna suurin ikäluokkiin tässä eläkekuviossa hyvin karkeasti. Tämä ei edes ota huomioon korkeampaa eläkeikää, joka tarkoittaa jotain 10 000 €/v lisälaskua joka lisävuosi eläkkeeseen.

Sinä et maksa omasta palkasta 28 prosenttia .Se mitä sinun työnantaja maksaa,ei ole sinun maksamaa.

Se on palkkakustannus. Maksu on 25%:ia nykyisin yhteensä. Ja jos työnanta

Kun sinä et maksa sitä työnantajan osutta mitä se summa tekisi sinun palkkanauhassasi?  Se on työnantajan kulua ja verotuksessa vähennystä kuten työnantajan maksama sosturvamaksu ym vakuutusmaksut.

En ymmärrä ajatteluasi ja lapsellista uskomustasi palkkojen nousuun jos ei olisi sivukuluja.

Vanhan ajan ay-neuvottelijat olivat viisaampia, he neuvottelivat verottomia etuuksia työntekijöiden turvaksi (tel, eläkevakuutus, tapaturmavakuutus, ryhmähenkivak, sosiaaliturvamaksu) .

Vierailija
124/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvioin nopeasti, että työeläkemaksu tulisi ennusteiden mukaan olemaan minulla keskimäärin 28% eli sen verran palkastani otetaan eläkkeisiin. Nykyisillä eläkeläisillä se on ollut 10%-17%.

Tämä tarkoittaisi, että nykyrahan arvossa nykyisillä eläkeläisillä olisi jäänyt keskituloisena n. 500 €/kk tai 6000 €/v enemmän käteen palkasta. Sen verran nuoret maksavat ylimääräistä verrattuna suurin ikäluokkiin tässä eläkekuviossa hyvin karkeasti. Tämä ei edes ota huomioon korkeampaa eläkeikää, joka tarkoittaa jotain 10 000 €/v lisälaskua joka lisävuosi eläkkeeseen.

Sinä et maksa omasta palkasta 28 prosenttia .Se mitä sinun työnantaja maksaa,ei ole sinun maksamaa.

Se on palkkakustannus.

Jos sinä et tiedä se ei tarkoita etteikö muut tiedä.  Jopa kansakoulun käyneet luottamusmiehet ennen ymmärsivät kokonaisuuden.

Olet joko pienyrittäjä (heidän lempilaulunsa sivukulut)  tai sitten henkilö joka et ymmärränäiden sivukuljen arvoa.  Että saat äitiysetuudet, sairauspäivärahat jne työna tajan maksaman sosiaaliturvamaksun etuutenA.

Vierailija
125/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on siitä, että otatko mielummin sen saman summan omaan palkkaasi kuin keskimäärin menee rahaa näihin äitiysetuuksiin, sairauspäivärahoihin sun muuhun. 

Itse en ole niitä tarvinnut, vaan olen siten maksellut toisten ihmisten etuuksia omasta palkastani. Mielummin kannan itse vastuun ja päätän näistä omilla palkkatuloillani kuin heitän ne rahat yhteiskunnan tulonsiirtoihin. Jos rahat loppuvat jostain yllättävästä syystä, meillä on aina toimeentulotuki.

Vierailija
126/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkerahastot takaavat AAA:n

Eläkerahastot ovat kasvaneet parin viimeisen vuosikymmenen aikana ennätyksellisen suuriksi, ja niihin kertyvästä rahamäärästä on muodostunut Suomen muhkein pääomakeskittymä. Toiset haluavat paisuttaa rahastoja entisestään, toiset taas käyttää niitä eläkkeisiin - eli siihen, mihin varat on alun perin tarkoitettukin.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/02/15/elakerahastot-takaavat-aaan

Vierailija
127/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkerahastot takaavat AAA:n

Eläkerahastot ovat kasvaneet parin viimeisen vuosikymmenen aikana ennätyksellisen suuriksi, ja niihin kertyvästä rahamäärästä on muodostunut Suomen muhkein pääomakeskittymä. Toiset haluavat paisuttaa rahastoja entisestään, toiset taas käyttää niitä eläkkeisiin - eli siihen, mihin varat on alun perin tarkoitettukin.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/02/15/elakerahastot-takaavat-aaan

Eli viimekädessä valtio ottaa eläkerahaston varat käyttöönsä, nythän niitä pikkuhiljaa murretaan päättäjien toimesta hinku on kova päästä käsiksi noihin satoihin miljardeihin.

Vierailija
128/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siitä, että otatko mielummin sen saman summan omaan palkkaasi kuin keskimäärin menee rahaa näihin äitiysetuuksiin, sairauspäivärahoihin sun muuhun. 

Itse en ole niitä tarvinnut, vaan olen siten maksellut toisten ihmisten etuuksia omasta palkastani. Mielummin kannan itse vastuun ja päätän näistä omilla palkkatuloillani kuin heitän ne rahat yhteiskunnan tulonsiirtoihin. Jos rahat loppuvat jostain yllättävästä syystä, meillä on aina toimeentulotuki.

Työnantajasi on ne maksanut. Miksi et ymmärrä? Palkkasi ei olisi yhtään sen suurempi.  Et ajattele niin järkevästi kuin vanhan ajan työehtoneuvottelijat.

Olet kai työssäkin jossa ei satu tapaturmia, et sairastu syöpään tai muuhun saieauteen.

Vierailija
129/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä toimeentulotuki rahoitetaan?  Sosiaaliturvamaksuilla, työnantajasikin taatusti maksaa enemmän veroja kuin sinä.   

Vierailija
130/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun puhutaan korruptiosta julkisella sektorilla niin täytyy ottaa huomioon että kahdenvälisillä kauppasopimuksilla voi yksityinen henkilö julkisella saada palkkion  kryptoilla niihin ei verottaja eikä kukaan muukaan pääse väliin mikäli ihmettelette mihin verovarat katoaa.

Vierailija
131/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti näiden eläkerahastojen ansiosta Suomen valtion luottokelpoisuus on tällä hetkellä korkeampi kuin mitä se muutoin olisi. Jos eläkejärjestelmä olisi järjestetty jollain muulla tavalla, niin silloin Suomen valtion luottokelpoisuus olisi todennäköisesti heikompi

Paisuvat eläkerahastot on valjastettu kansantalouden tarpeisiin. Ne sallivat julkisen talouden tietynasteisen velkaantumisen ilman, että luottoluokittajien AAA-tasot tai EMU-ehdot rikkoutuisivat. Juuri eläkerahastojen ansiosta Suomi komeilee niiden kolmen euromaan joukossa, jotka ainoina täyttävät EU:n kasvu- ja vakaussopimuksen ehdot. Ne kaksi muuta ovat Luxemburg ja Viro.

Eläkkeensaajat ovat tämän komeilun yksiä maksumiehiä. Heidät on pantu tinkimään elintasostaan kansantalouden kilpailukyvyn ja julkisen talouden tasapainon nimissä.

Vierailija
132/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan 5% on itse tienattua, suurimman osan tämän hetken työeläkkeestä katetaan tällä hetkellä töissä olioilta eli työeläkemaksuilla

Tuo lukema ei pidä paikkaansa. Tuollainen lukema voidaan saada, jos eläkevarojen sijoitustuottoja ei oteta huomioon. Työeläkkeiden rahoitustilastoissa on muunlaistakin kikkailua, jolla yritetään osoittaa, että aikaisemmin eläkkeitä maksaneet elävät siivellä. Esimerkiksi työeläkemaksut kirjataan suoraan meneväksi nykyisiin eläkkeisiin. Niitä ei kierrätetä eläkevaroihin meneviksi.

https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/tyoelakkeide…

Vierailija
133/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin käsitellään työeläke, sitten kela laskee kansaneläkkeen lisäksi jos on mahdollista saada sitä. Minä jään 1.1.2025 eläkkeelle.

Vierailija
134/134 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassa katsotaan isoksi etuudeksi jos palkkaetuihin kuuluu sairausvakuutus.  

Suomessa se sentään on jokaisella vaikkei johtoportaaseen kuulukaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi