Onko niin, että työeläkettä saavat eivät saa "pohjalle" valtiolta kansaneläkettä, vaan koko se raha on itse maksettua työeläkettä?
Ja vain jos työeläkettä ei ole kertynyt tai se on tosi pieni, saa kansaneläkettä?
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan 5% on itse tienattua, suurimman osan tämän hetken työeläkkeestä katetaan tällä hetkellä töissä olioilta eli työeläkemaksuilla
Kyllä ne työeläkkeet mitä me eläkeläiset nostamme on meidän itsemme ja työanantajiemme yhdessä maksamista maksuista kartutettu ja sinä kartutat työeläkemaksuillasi omaa tulevaa työeläkettäsi.
Ei todellakaan pidä paikkansa, voit laskea paljonko olet vakuutusmaksuja maksanut, ja kauanko niillä sun eläkkeitäsi maksettaisiin, 5 vuotta korkeintaan
Ymmärrätkö sanaa vakuutus? Työeläke on vakuutus, sitä keräävät ja maksavat eläkeva
Tarkpitako boomereilla kaikkia 1920 - 1961 syntyneitä kotka nyt ovat eläkkeellä?
Boomeri-sanan käyttösi on outo. Osaat motkottaa mutta tieto on vähäinen?
Lainaus: *Miten tässä enää luottaa? Boomereille järjestyi parina vuotena prosenttien korotukset eläkkeisiinsä, joita eivät itse ole edes säästäneet. Palkankorotuksetkaan ei ole olleet noin huikeita työtötekevillä. Heitä on yli miljoona. Minä 50+ olen niin kyllästynyt lällätyksiinsä, joita heittelevät elättäjilleen. Muutama fakta: Minäkään en saa eläkettä työstä ennen 23v. En saa eläkettä äitiyslomien ajalta. Kaikkiaan työstä maksetaan n.24% eläkemaksuja (tekijä ja teettäjä). Itselle kertyy 1.5% palkasta. Boomerit saa keskimäärin seitsemänkertaisesti (7x) takaisin jokaisen maksamansa*
Muutama fakta sinullekin:
Vain 40-syntyneet naiset saavat keskimäärin maksamansa työeläkemaksut takaisin 7-kertaisina. Siitä kerroin pienenee aika jyrkästi. Ja tarkkaan ottaen, he eivät itse asiassa edes ole boomereita (sodanjälkeisiä suuria ikäluokkia) ja heitä ei kauheasti ole elossa.
Suuria ikäluokkiakin (46-50 syntyneet) on enää vaan n. 300 000.
Tänä vuonna eläkkeelle jäivät -60-syntyneet, he saavat maksamansa maksut takaisin keskimäärin 2,2 -kertaisina. Siitä se ei enää paljon putoa.
Eläkkeiden indeksikorotukset ovat tasan kahtena vuotena olleet suuremmat kuin palkkaindeksi. Nyt taas vuodevaihteessa eläkeindeksi on pienempi kuin palkkaindeksi.
Ja mitä tulee eläkeiän nousemiseen ja elinaikakertoimeen: se nyt on vaan tosiasia, että eliniät ovat pidentyneet, joten selvää on, että eläkeikää on nostettava. Jos jatkat tavoite-eläkeikään, lykkäyskorotus kumoaa tuon elinaikakertoimen vaikutuksen. Ja ehdit *keskimäärin* olla eläkkeellä yhtä pitkään kuin vanhemmat sukupolvet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan 5% on itse tienattua, suurimman osan tämän hetken työeläkkeestä katetaan tällä hetkellä töissä olioilta eli työeläkemaksuilla
Kyllä ne työeläkkeet mitä me eläkeläiset nostamme on meidän itsemme ja työanantajiemme yhdessä maksamista maksuista kartutettu ja sinä kartutat työeläkemaksuillasi omaa tulevaa työeläkettäsi.
Juuri tälläisen sdp äänestävien mummojen takia suomi on missä on.
Ole nyt aikuinen ja ymmärrä että sun maksamat rahat eivät ole tuottaneet mitään eikä niillä sun eläkkeitä kyetä maksamaan.
Tämän takia nykyinen sukupolvi maksaa tajuttomat eläkemaksut että teidän eläkkeet saadaan kasaan. Nykyiset maksajat ei koskaan tule saamaan mitään.
Koeta nyt ymmärtää, että eläkevakuutusyhtiöt ovat sijoittaneet työntekijöiden ja työnantajien maksamia eläkevakuutusmaksuja ja sijoituksista on myös syntynyt tuottoja ja näillä rahoilla maksetaan eläkkeitä ja näin tapahtuu sittenkin tulevaisuudessa, kun sinä jäät eläkkeelle ellei eläjejärhestelmää muuteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se on. Jos on siis pienipalkkainen duunari, on ihan se ja sama tekeekö töitä vai ei, kun eläke nousee siitä pohjaeläkkeestä noin satasella per kuukausi jos tekee töitä, joka on yksi kärpäsen paska nykyhinnoilla.
AIka hyvä eläkekarttuma jos kuukaudessa karttuu satanen lisää eläkettä
Eiköhän se eläkekertymä duunaritöistä ole jotain viidenkympin ,tai alle, vuodessa. Ja kansaneläkettä ei saa täysimääräisenä kuin todella pienellä työeläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeta nyt ymmärtää, että eläkevakuutusyhtiöt ovat sijoittaneet työntekijöiden ja työnantajien maksamia eläkevakuutusmaksuja ja sijoituksista on myös syntynyt tuottoja ja näillä rahoilla maksetaan eläkkeitä ja näin tapahtuu sittenkin tulevaisuudessa, kun sinä jäät eläkkeelle ellei eläjejärhestelmää muuteta.
Näillä maksetuilla ja sijoitetuilla varoilla ei siltikään makseta kokonaan niitä eläkkeitä. Se iso alijäämä siihen päälle tulee valtion budjetista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä maksetuilla ja sijoitetuilla varoilla ei siltikään makseta kokonaan niitä eläkkeitä. Se iso alijäämä siihen päälle tulee valtion budjetista.
<
Laitapa nyt jotain linkkiä siihen että valtio maksaisi ilmarisen/varman/muun eläkeyhtiön eläkkeitä. Tietääkseni myös valtion/kuntien/kirkon eläkkeet toimivat nykyisin eläkevakuutuksen kautta. Toki varmaan erikoisjärjestelyjä on "herrojen"eläkkeissä.
Kansaneläkkeet tulee Kelalta.
Arvioin nopeasti, että työeläkemaksu tulisi ennusteiden mukaan olemaan minulla keskimäärin 28% eli sen verran palkastani otetaan eläkkeisiin. Nykyisillä eläkeläisillä se on ollut 10%-17%.
Tämä tarkoittaisi, että nykyrahan arvossa nykyisillä eläkeläisillä olisi jäänyt keskituloisena n. 500 €/kk tai 6000 €/v enemmän käteen palkasta. Sen verran nuoret maksavat ylimääräistä verrattuna suurin ikäluokkiin tässä eläkekuviossa hyvin karkeasti. Tämä ei edes ota huomioon korkeampaa eläkeikää, joka tarkoittaa jotain 10 000 €/v lisälaskua joka lisävuosi eläkkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu paskaa, olio. Esim. minä olen maksanut itselleni yrittäjäeläkettä 30 vuotta, ja työeläkeyhtiö on sijoittanut ne varat.
Oliko tämä vitsi vai oletko ihan pihalla, vaikka olet yrittäjä?! YEL:iähän ei rahastoida ollenkaan! Poliitikot päättivät aikoinaan, että kerätyt YEL-maksut menee suoraan eläkkeisiin, eikä niitä rahastoida, niin kuin työntekijöiden eläkemaksuissa tehdään hieman.
https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/rahoitus-ja-sijoitustoiminta….
Sama juttu maanviljelijöide MYEL:n kanssa.
Eihän se paljon ole se työntekijöidenkään eläkemaksuje rahastointi tosin. Vain joku 15%:ia vuotuisesta maksusta menee rahastoon loput menee nykyisille eläkeläisille. Mutta jos olet maksanut yrittäjäeläkemaksuja, niin talteen ja sijoituksiin ei ole laitettu centtiäkään!
Vierailija kirjoitti:
Mitä olioita tarkoitat, avaruusolioitako?🙄
Olin 42 vuotta työelämässä ja maksoin joka palkasta eläkemaksuja. En voi mitään, kun eläkeyhtiöt ovat hassanneet ne meidän rahat ja nyt pitää työssä käyvien rahoista maksaa meidän eläkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Arvioin nopeasti, että työeläkemaksu tulisi ennusteiden mukaan olemaan minulla keskimäärin 28% eli sen verran palkastani otetaan eläkkeisiin. Nykyisillä eläkeläisillä se on ollut 10%-17%.
Tämä tarkoittaisi, että nykyrahan arvossa nykyisillä eläkeläisillä olisi jäänyt keskituloisena n. 500 €/kk tai 6000 €/v enemmän käteen palkasta. Sen verran nuoret maksavat ylimääräistä verrattuna suurin ikäluokkiin tässä eläkekuviossa hyvin karkeasti. Tämä ei edes ota huomioon korkeampaa eläkeikää, joka tarkoittaa jotain 10 000 €/v lisälaskua joka lisävuosi eläkkeeseen.
Taas tämä *nykyeläkeläiset*. Tällä hetkellä vanhuuseläkkeellä on n 1.4 milj henkilöä. Heistä suuria ikäluokkia on vain 300 000.
Väität, että nykyeläkeläisillä maksu on ollut 10% - 17%. Tämä koskee vain yli 30 vuotta sitten eläköityneitä. Eli n 90+ -ikäisiä.
Vuodesta 1993 lähtien maksu on ollut yli 18%, vuodesta 1995 yli 20%.
Viimeisen 10 vuoden aikana vanhuuseläkkeelle on siirtynyt n 50 000 henkilöä vuosittain, he ovat maksaneet yli 20% työeläkemaksua vähintään 20 v, osa 30 vuotta. Kuinkas kauan sinä olet ehtinyt niitä maksaa?
Mitä tulee tuohon käteen jäävään palkkaan: et voi laskea tuota työntantajan maksamaa osuutta nettopalkkaasi vähentäväksi. Tarkistin juuri, että minä suht hyvätuloisena maksoin viime vuonna työeläkemaksun työntekijän osuutta n 6500 e. Määrä vähennetään verotettavasta tulosta, joten nettohyöty sen poisjäämisestä edes hyvällä palkalla ei ole lähellekään tuota mainitsemaasi.
Itsellä ehti tulla 45 vuotta kokoaikaisessa työssä täyteen ennen eläkkeelle jäämistä. Kuinka monta työvuotta sinulle tulee ennen eläkeikääsi?
terv. Uunituore nykyeläkeläinen
Kansaneläkettä nostavat ovat loisineet koko työuransa.
Vierailija kirjoitti:
Sinä et maksa omasta palkasta 28 prosenttia .Se mitä sinun työnantaja maksaa,ei ole sinun maksamaa.
Työeläkkeen ja vanhuuseläkkeen ero tuntuu olevan osalla hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee työnantaja maksaa 100% mun palkasta. Jos työnantajalla ei olisi eläkemaksut se raha tulisi palkkaan, työnantajan kannalta on sama onko summa palkasta vai eläkemaksussa
Suurimmalla osalla ei tule ,työnantaja maksaa tasan tarkkaan tes-palkan ja pistäisi eläkemaksut omaan taskuun.
Vierailija kirjoitti:
Kansaneläkettä nostavat ovat loisineet koko työuransa.
No eivät ole. Kampaaja ja karjatilallinen tekivät molemmat töitä liki 50 vuotta. Maksoivat vaaditut eläkemaksut, mutta saavat liki 500 euroa kansaneläkettä kumpikin. Yrittäjäeläke ja myel-eläke ovat pieniä, siksi saavat lisää kansaneläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Työeläkkeen ja vanhuuseläkkeen ero tuntuu olevan osalla hukassa.
Onkos se sinulle selvä?
Tässä lainauksia Työeläke.fi -sivuilta
Vanhuuseläke on eläkemuoto, jota voi saada samaan aikaan sekä työeläkkeenä työeläkeyhtiöstä että kansaneläkkeenä Kelasta.
tai
Vanhuuseläkkeenä maksetaan koko työuran aikana ansaittu työeläke
Eihän suurta palkkaa saavakaan saa pohjalle totua vaan koko palkka pitää tienata itse. Pientä palkkaa/ eläkettä saava saa tuen, sehän on vtt tuen pointti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näin on. Espanjassa loisivat kansaneläkeläiset eivät ole töitä tehneet ja nyt itkevät kun eivät voi enää veronmaksajien rahoilla laiskotella fugessa!
Tiedoksi: Pitäsi varmaan vääntää rautalangasta,tähän asti kansaneläkettä "nauttivat" ovat voineet asua pienillä tuloilla,kun elinkustannukset ovat "fugessa"pienemmät.Kun politikot suuressa "viisaudessaan" päättäneet poistaa tämän mahdollisuuden,he joutuvat muuttamaan takaisin kun eivät siellä tule toimeen.He tulevat meidän kustannuksella elämän lopun ikänsä,päättäjät eivät ole varmasti laskeneet tämän muutoksen kokonais kustannuksia koska se konretisoituvat vasta n.15 vuoden kuluessä.Mutta onhan tämäkin hallitus tehnyt "säästöpäätöksiä", laskematta kuinka paljon mikäkin päätös tulee todellisuudessa kustantamaan.On pieni ero olla "lomalla" tai asua Espanjassa,mutta kulut ovat erilaiset kun et voikkaan olla (lomalla ja kännissä) kuin asua ja tehdä arki askareita niinkuin Suomessakin,kun jonkun mielestä ei voi olla Espanjassa muuta kuin lomalla.
Työeläkettä ei samalla tavalla voi leikata kuin kansaneläkettä, mikä on oikeastaan hyvin epävarma sosiaalietuus. Lisäksi työeläkke kilahtaa tilillesi minne maapallolla haluat eikä kenelläkään ole siihen mitään sanomista. Nämä ovat aikaan isoja plussia, vaikka toki se nyt tuntuu epäreilulta, että joku saa käytännössä saman rahan ilman työntekoa.