Onko niin, että työeläkettä saavat eivät saa "pohjalle" valtiolta kansaneläkettä, vaan koko se raha on itse maksettua työeläkettä?
Ja vain jos työeläkettä ei ole kertynyt tai se on tosi pieni, saa kansaneläkettä?
Kommentit (134)
Oikeestiko noin 50-vuotiaat eivät ymmärrä eläkejärjestelmää, työnantajien maksuja, omaa verotustaan?
Samat täällä kai kehuuu tekevänsä vaativaa hyvinpalkattua asiantuntijatyötä. Millä edellytyksin jos eläkejärjestelmän tajuaminen on jo vaikeaa ja mielessä pyörii vain hoku " suuret ikäluokat."
Muistakaa että valtio on kusessa kasvavien eläkemaksujen takia.
Tuloverotus laskee mitä enemmän eläkemaksuihin menee.
Siksi valtio ja kunnat menettäneet miljardeja veroeuroja.
Tämän takia leikataan.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee työnantaja maksaa 100% mun palkasta. Jos työnantajalla ei olisi eläkemaksut se raha tulisi palkkaan, työnantajan kannalta on sama onko summa palkasta vai eläkemaksussa
Sen lidäksi työnantaja maksaa bruttopalkoista liki 15 % sosiaaliturvamaksua, tapaturmavakuutukset, ryhmähenkivakuutuksen, kustantaa teille kelan kanssa työterveyden.
Kaikki ne ovat etuuksia. Etuuksia joita ei veroteta.
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan 5% on itse tienattua, suurimman osan tämän hetken työeläkkeestä katetaan tällä hetkellä töissä olioilta eli työeläkemaksuilla
Älä puhu paskaa, olio. Esim. minä olen maksanut itselleni yrittäjäeläkettä 30 vuotta, ja työeläkeyhtiö on sijoittanut ne varat.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia leikataan.
En usko oikein tuohon, Petteri kun kävi ryöväämässä ansiosidonnaisiinkin kertyneen ylijäämän pois ja sitten laittoi ansiosidonnaisen turvan paloiksi. Ainoa minkä suhteen kusessa ollaan on meidän hallitus joka purkaa toimivien järjestelmien vuosikymmenien aikana säästämät puskurit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia leikataan.
En usko oikein tuohon, Petteri kun kävi ryöväämässä ansiosidonnaisiinkin kertyneen ylijäämän pois ja sitten laittoi ansiosidonnaisen turvan paloiksi. Ainoa minkä suhteen kusessa ollaan on meidän hallitus joka purkaa toimivien järjestelmien vuosikymmenien aikana säästämät puskurit.
Ei se ole uskon asia. Näin vähennykset toimivat. Ennen kuin eläkemaksut olivat nykyisiä, tuloverotus oli korkeampi koska eläkemaksut olivat sen verran matalia etteivät laskeneet verotusta.
Jos haluaa saada eläkemaksuista tasavertaisen, sen pitäisi toimi maksuna jolloin tuloverotus palaisi normaaliksi. Johtaisi noin 8% pienempään palkkaan ja noin 17% suurempaan kuluun työnantajalle.
Näköjään taas keskustelua ja väittelyä ajankuluksi. Asiat voisi selvittää itselleen helposti netin virallisilta sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan 5% on itse tienattua, suurimman osan tämän hetken työeläkkeestä katetaan tällä hetkellä töissä olioilta eli työeläkemaksuilla
Teinpä tuossa laskelmaa että jos olisin saanut itse sijoittaa eläkemaksuni olisi 5-7% tuotto-odotuksella jo melkein miljoona kasassa. Jo sillä ja esim 6% osinkotuotolla saisi 5 tonnin eläkkeen. Ja olen vajaa viiskymppinen eli on aikaa vielä parikymmentä vuotta maksella eläkemaksuja. Ja ihan keskituloisissa töissä bruttopalkka ollut 4000 - 7500e/kk
Paitsi että olisit voinut pörssikuplissa ja konkursseissa menettää nuo eläkesijoituksesi, ja niin voisi tapahtua vast'edeskin ja myös noille eläkeyhtiöiden sijoituksille. Ei kukaan selviä elämästä hengissä.
No enpä ole menettänyt. Parikymmentä vuotta harrastanut sijoittamista. Aluksi satanen kuussa viimeaikoina jopa parikin tonnia. Kun hajautus on kunnossa ja aikajana pitkä ei ole mahdollisuutta hävitä kaikkea. Toki voi jonain vuotena tuotto olla -30% mutta sitten tulee taas muutama lihavampi vuosi. Tällä hetkellä osinkotuloja reilu 20ke vuodessa, sillä ei vielä vapaaherraksi ryhdytä mutta mukava palkanlisä se on varsinkin kun ei ansiotulojen sairas progressiivinen verotus vaikuta osinkotuloihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne työeläkkeet mitä me eläkeläiset nostamme on meidän itsemme ja työanantajiemme yhdessä maksamista maksuista kartutettu ja sinä kartutat työeläkemaksuillasi omaa tulevaa työeläkettäsi.
Eivät valitettavasti ole.
Vierailija kirjoitti:
Näköjään taas keskustelua ja väittelyä ajankuluksi. Asiat voisi selvittää itselleen helposti netin virallisilta sivuilta.
Joo, ja aloitus oli ihan muuta. Palstoilla on ihmisiä(trolleja), jotka aloittavat jankuttamisen hetu kun jossain vilahtaa sana eläke.
Kansaneläke = kansanrasite eli ei ole tehnyt käytännössä päivääkään yhteiskuntaa hyödyttävää työtä, aina ollut saajapuolella.
Eläkejärjestelmää voidaan arvostella monestakin syystä mutta jos tätä nykyistä mallia ei olisi aikoinaan kehitetty, olisivat eläkeläiset sukulaisten nurkissa syytinkiläisinä ja muiden armopalojen varassa. Ei sekään olisi hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Kansaneläke = kansanrasite eli ei ole tehnyt käytännössä päivääkään yhteiskuntaa hyödyttävää työtä, aina ollut saajapuolella.
Kasvattanut lapset, ollut tukena perheyrityksessä jne.jne. Työtä on monenlaista!
Vierailija kirjoitti:
Ei vielä, mutta tulevaisuudessa. Tulevaisuudessa eläkettä ei saa mikäli on riittävästi omaisuutta, niin että sitä myymällä pysyy hengissä. Samoin niille joilla on jokin ammatti eläkeikä katsotaan työkyvyn mukaan, eli käytännössä pääsee vain työkyvyttömyyseläkkeelle.
Vanhan mallinen eläkejärjestelmä koskee vain niitä, joilla ei ole ammattia, omaisuutta, tai kertynyttä eläkettä. Heille lasketaan eläke niin että että köytettävissä olevat tulot ovat vähintään 60 % mediaanista
Nykyinen eläkejärjestelmä johtuu siitä, että eläkeikäisiä on paljon, jolloin päätökset tehdään heidän ehdoillaan. Tulevaisuudessa edes joskus töitä tehneiden osuu skäy niin pieneksi, etä sosiaalituilla elävät (vasemisto) määrä valtion rahan jaosta.
Mistä tuon vasemmiston taas repäisit.
Vierailija kirjoitti:
Työeläkettäkin saava voi saada kansaneläkettä jos työeläke on pieni joten on tehnyt töitä.
Kansaneläkkeen tulorajat
noin 1 435 euroa kuukaudessa, jos sinulla on avopuoliso tai aviopuoliso. noin 1 601 euroa kuukaudessa, jos asut yksin.
Uudenvuodenpuheen sijaan presidentin täytyisi pitää oppitunti siitä, miten eläkevarat kerrytetään. Ilmeisesti eläkeläiset eivät käytä nettiä tai muita tiedonlähteitä, joten jos presidentin puhe auttaisi ymmärtämään asian.
Vierailija kirjoitti:
Eläkejärjestelmää voidaan arvostella monestakin syystä mutta jos tätä nykyistä mallia ei olisi aikoinaan kehitetty, olisivat eläkeläiset sukulaisten nurkissa syytinkiläisinä ja muiden armopalojen varassa. Ei sekään olisi hyvä.
Siihen joudutaan palaamaan. 1-2 sukupolvea ehti nautiskella kassan tyhjäksi, nuoremmat saa luun käteen joka tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Mutta vain boomereille
Tietysti, eihän veetit ole vielä eläkeiässäkään. Mutta onneksi nuoruus on siitä hyvä vaiva, että se ajan myötä paranee ja sitten pääsee eläkkeelle, ja on viimein aikaa tehdä kaikkea sitä mitä ei enää jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne työeläkkeet mitä me eläkeläiset nostamme on meidän itsemme ja työanantajiemme yhdessä maksamista maksuista kartutettu ja sinä kartutat työeläkemaksuillasi omaa tulevaa työeläkettäsi.
Ei todellakaan pidä paikkansa, voit laskea paljonko olet vakuutusmaksuja maksanut, ja kauanko niillä sun eläkkeitäsi maksettaisiin, 5 vuotta korkeintaan
Ymmärrätkö sanaa vakuutus? Työeläke on vakuutus, sitä keräävät ja maksavat eläkevakuutusyhtiöt.
Sulla ei varmaan autoakaan
Miten tässä enää luottaa? Boomereille järjestyi parina vuotena prosenttien korotukset eläkkeisiinsä, joita eivät itse ole edes säästäneet. Palkankorotuksetkaan ei ole olleet noin huikeita työtötekevillä. Heitä on yli miljoona. Minä 50+ olen niin kyllästynyt lällätyksiinsä, joita heittelevät elättäjilleen. Muutama fakta: Minäkään en saa eläkettä työstä ennen 23v. En saa eläkettä äitiyslomien ajalta. Kaikkiaan työstä maksetaan n.24% eläkemaksuja (tekijä ja teettäjä). Itselle kertyy 1.5% palkasta. Boomerit saa keskimäärin seitsemänkertaisesti (7x) takaisin jokaisen maksamansa eläkemaksueuron.
Boomerit ei tajua, että indeksit on sitten myös meillä voimassa. Mutta varsinkaan sitä eivät tajua hulppeita korotuksia saadessaan (yli 5%), että jo minun ikäiselläni elinajan odotuksen ottaminen laskentaperusteeksi, leikkaa tulevaa eläkettä yli 5% noiden leikkausten lisäksi. Nuoremmilla vielä enemmän. Joudumme tekemään vanhemmaksi töitä ja ilman eläkeputkia tai superkarttumia.
Tuo ei ole keskituloista nähnytkään, kuulut suurituloisiin.