Onko niin, että työeläkettä saavat eivät saa "pohjalle" valtiolta kansaneläkettä, vaan koko se raha on itse maksettua työeläkettä?
Ja vain jos työeläkettä ei ole kertynyt tai se on tosi pieni, saa kansaneläkettä?
Kommentit (134)
'Suomessa lakisääteiset työeläkkeet rahoitetaan pääasiassa jakojärjestelmällä eli kunkin vuoden työeläkemaksuilla. '
T. Eläketurvakeskus
Jos luetunymmärys ei ole vahva puolesi, tässä myös asia avattuna
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan 5% on itse tienattua, suurimman osan tämän hetken työeläkkeestä katetaan tällä hetkellä töissä olioilta eli työeläkemaksuilla
Paskat. Joka kuukausi menee 800e työeläkekassaan suoraan ja oma osuus palkasta päälle. Eläkettä voi nauttia sitten pahimmillaan muutaman vuoden, kun tuota on maksettu 45 vuotta.
Eikös takavuosina eläke määräytynyt neljän viimeisen työvuoden perusteella, ja niistä otettiin paras ja huonoin pois?
Eli neljä tai kolme vuotta kun painoi laikka punaisena, niin sai eläkkeensä kohdalleen.
Sitä sitten nafti kolme vuotta ehti nauttia, ennen kuin pumppu brakasi tai syöpä tappoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan 5% on itse tienattua, suurimman osan tämän hetken työeläkkeestä katetaan tällä hetkellä töissä olioilta eli työeläkemaksuilla
Paskat. Joka kuukausi menee 800e työeläkekassaan suoraan ja oma osuus palkasta päälle. Eläkettä voi nauttia sitten pahimmillaan muutaman vuoden, kun tuota on maksettu 45 vuotta.
Näin koska Suomessa on nyt paljon eläkeläisiä, ja sinä maksat heidän eläkkeensä, he eivät niitä aikanaan säästäneet, vaan mksoivat sen aikaiste eläkeläisten viulut, joita oli vähän, kuten myös elin vuosia.
Nyt rasitus työssäkävälke on 10 kertainen.
Vierailija kirjoitti:
Eikös takavuosina eläke määräytynyt neljän viimeisen työvuoden perusteella, ja niistä otettiin paras ja huonoin pois?
Eli neljä tai kolme vuotta kun painoi laikka punaisena, niin sai eläkkeensä kohdalleen.
Sitä sitten nafti kolme vuotta ehti nauttia, ennen kuin pumppu brakasi tai syöpä tappoi.
Ei kai, eläke aina kertynyt 25..30 ikävuodesta. Kertymä kylläkin kiihtyy mitä pidempään on töissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne työeläkkeet mitä me eläkeläiset nostamme on meidän itsemme ja työanantajiemme yhdessä maksamista maksuista kartutettu ja sinä kartutat työeläkemaksuillasi omaa tulevaa työeläkettäsi.
Kartutamme nyt palkan eläkemaksuissa eläkettä nauttivien eläkettä ja eläkkeellä on jo reilusti yli miljoona suomalaista! Itse tuskin saan kummoista eläkettä, kun ikäluokat ovat koko ajan pienenemässä ja hyväpalkkaiset työt vähenevät. Eläikää nostetaan myös koko ajan. N1968
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne työeläkkeet mitä me eläkeläiset nostamme on meidän itsemme ja työanantajiemme yhdessä maksamista maksuista kartutettu ja sinä kartutat työeläkemaksuillasi omaa tulevaa työeläkettäsi.
Ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan pidä paikkansa, voit laskea paljonko olet vakuutusmaksuja maksanut, ja kauanko niillä sun eläkkeitäsi maksettaisiin, 5 vuotta korkeintaan
Ymmärrätkö sanaa vakuutus? Työeläke on vakuutus, sitä keräävät ja maksavat eläkevakuutusyhtiöt.
Sulla ei varmaan autoakaan jos et ymmärrä sanaa vakuutus?
No, eläkepottia yli 200 miljardia on käytetty budjettilaskuissa hyväksi ennen mutta ei enää. Täytyy luottaa poliitikkoihin nyt ja tulevaiduudessa, että eläkelupaus oikeasti pitää!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kartutamme nyt palkan eläkemaksuissa eläkettä nauttivien eläkettä ja eläkkeellä on jo reilusti yli miljoona suomalaista! Itse tuskin saan kummoista eläkettä, kun ikäluokat ovat koko ajan pienenemässä ja hyväpalkkaiset työt vähenevät. Eläikää nostetaan myös koko ajan. N1968
Valitettavan totta. Suuret ikäluokat - nyt työssä olijat 5-0
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten kuten äitini, anoppini ja appeni juuri tuon eläkelaskelman mukaan elelivät työeläkkeillään vielä mukavasti yli 20 vuotta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin koska Suomessa on nyt paljon eläkeläisiä, ja sinä maksat heidän eläkkeensä, he eivät niitä aikanaan säästäneet, vaan mksoivat sen aikaiste eläkeläisten viulut, joita oli vähän, kuten myös elin vuosia.
Nyt rasitus työssäkävälke on 10 kertainen.
Näin. Ei aikoinaan 1960-70 -luvuilla, kun työeläkesysteemia luotiin, voitu kuvitelkakaan, että eläkkeellä ollaan joskus kymmeniä vuosia ja elinikä nousee koko ajan paremman ravinnon ja lääketieteen avulla!!
Vierailija kirjoitti:
Ja samaan aikaan työeläkerahastoissa on kymmeniä miljardeja sijoitettuna. On aika outoa sanoa, että eläkkeet maksetaan nyt töissäolevien maksuilla, kun siellä taustalla iso koneisto jauhaa koko ajan rahaa. Yhtä hyvin voitaisiin sanoa, että nykyeläkkeet maksetaan rahastojen tuotoilla ja nyt työssäkäyvien eläkevakuutusmaksut sijoitetaan, mutta niiden tuottoa käytetään eläkkeiden maksamiseen lähes samantien.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ennen sitä piti olla töissä 40 vuotta, ei voinut lähteä siitä, että koko elämäni aikana teen 4 vuotta töitä. Nyt moni olettaa, että se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö kestä totuutta? Vai miksi valehtelet?
Kenen luulet maksavan sinun eläkkeesi? Etkö kestä totuutta?
Tulevien sukupolvien. Etkö ymmärrä miten systeemi toimii?
Ei sellaisia tulevia sukupolvia ole, mekin 50vee maksamme jo 25% eläkemaksuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja samaan aikaan työeläkerahastoissa on kymmeniä miljardeja sijoitettuna. On aika outoa sanoa, että eläkkeet maksetaan nyt töissäolevien maksuilla, kun siellä taustalla iso koneisto jauhaa koko ajan rahaa. Yhtä hyvin voitaisiin sanoa, että nykyeläkkeet maksetaan rahastojen tuotoilla ja nyt työssäkäyvien eläkevakuutusmaksut sijoitetaan, mutta niiden tuottoa käytetään eläkkeiden maksamiseen lähes samantien.
Tuotot käytetään, mutta vaje on paikattavat nyt työssäkäyvien eläkemaksuilla, eläkkeitä maksetaan yli 30 miljardia vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Eihän se itse maksettua ole vaan katetaan nykyisin töissä olevien eläkemaksuilla.
Harva sitä maksaa myös oman palkkansa., et silleen.
Joo, kansaneläkettä saa vain jos muut eläkkeet yms alle 1600/kk. Mulla esim 1150 ja saan päälle parisataa kansaneläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö kestä totuutta? Vai miksi valehtelet?
Kenen luulet maksavan sinun eläkkeesi? Etkö kestä totuutta?
Tulevien sukupolvien. Etkö ymmärrä miten systeemi toimii?
Näin se toimii ja on aina toiminut.Nyt vaan on jostain ilmestynyt näitä ulisijoita jotka ovat omasta mielestä jotain sankareita kun maksavat toisten eläkkeitä.
Ymmärrätkö sanaa vakuutus? Työeläke on vakuutus, sitä keräävät ja maksavat eläkevakuutusyhtiöt.
Sulla ei varmaan autoakaan jos et ymmärrä sanaa vakuutus?