Voisitteko alkaa liikkua ja syödä terveellisesti?
Olisi kiva, jos hmiset pitäisivät itsestään huolta.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo on monella herne nenässä täällä. Terveellistä elämää voi toteuttaa ihan pienillä jutuilla, pienillä jokapäiväisillä valinnoilla. Ne ei välttämättä maksa edes mitään. Kävelenkö portaat vai seisonko liukuportaissa? Juonko aterialla vettä vai kokista? Menenkö nukkumaan illalla kymmeneltä vai yöllä yhdeltä? Syönkö aamulla hedelmän tmv. vai juonko vain kupin kahvia? Otanko lounasbuffetista lisää pelkkiä makkaroita vai siihen kylkeen myös vihanneksia? Oma valinta! Pieni sellainen.
Melko korneja vaihtoehtoja, harmi kyllä, harva meistä lukijattarista taitaa koskaan juoda kokista, mennä säännöllisesti myöhään nukkumaan, juoda aamulla pelkkää kahvia tai ylipäänsä ikinä syödä makkaraa. Ja silti, monella on pikkuisen ylipainoa, stressiä, erilaisia sairauksia ja ongelmia. Pelastaisiko meidät onnettomat sitten se portaiden kävely?
Minusta tuossa ei ollut mitään kornia, vaan nuo olivat tosi hyviä esimerkkejä ihan tavallisesta elämästä. Jos et juo kokista, vaihda sanan tilalle vaikka "viini" tai "kalja." Monet meistä tekee päivittäin pieniä vääriä valintoja, jotka pitkän ajan kuluessa kostautuu. Yritä sinä löytää omasta arjestasi ne asiat, joissa voisit parantaa. Itselläni se on ollut esim. portaiden kävely hissillä kulkemisen sijaan ja kävelyn lisääminen ylipäätään. Vähitellen sitten tuohon on tullut lisättyä myös pyöräilyä ja joogaa. Kuitenkin elän tosi rennosti enkä ota paineita siitä, että pakko liikkua. Yritän vaan pitää mielessä noiden pienten arkipäivän valintojen merkityksen. Juhlat on sitten asia erikseen, silloin pistetään ranttaliksi.
Ei kai kukaan syö lääkkeitä huvikseen.
Lopputulos on ihan sama teki mitä vaan, me kuollaan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän kovasti - sukurasitteena sen verran monta eri sairautta, että kannattaa tehdä parhaansa asiassa. Saa ehkä pidemmän ja monipuolisemman elämän, ja säästää omia ja lasten hermoja sekä rahaa ja vaivaa.
Yhteiskunta olisi paremmassa vireessä, jos jokainen joka pystyy ihan vaikka söisi terveellisesti. Se ei paljoa vaadi.
No juuri näin. Oma isäni on hyvä esimerkki elintapojen vaikutuksesta sukurasitteeseen. Hänen kaikki (lasken tähän kymmenkunta henkeä) miespuoliset sukulaisensa ovat kuolleet alle 70-vuotiaina, mutta hiihtoa, kävelyä ja muuta ulkoilua ikänsä harrastanut isäni on vielä 85-vuotiaana erinomaisessa kunnossa.
Ap
Minun isä on sairastanut terveellisestä elämästä huolimatta kaksi eri syöpää ja sairastaa nyt muistisairautta. Ikää 80 vuotta. Pian on laitoskunnossa. Mielummin lyhyt elämä kuin viimeiset 10-15 vuotta laitoksessa muisti menetettynä. Sitä se on kun kroppa kestää, mutta pää pettää.
Mitä on hänen terveellinen elämä. Puoli kiloa eri värisiä kasviksia päivässä? Ei einesruokia? Monipuolista liikuntaa?
Ei se, että on normaalipainoinen, eikä käytä päihteitä, vielä tarkoita, että eläisi terveellisesti. Lisäksi jos on joutunut elämässään tekemisiin esim. asbestin, radon tai kanssa saattaa aiheuttaa syöpiä. Ja geenilotossa saattaa myös periä useamman huonon geenin, mutta se ei tarkoita, että välttämättä sairastuisi, jos elintavat ovat kunnossa. Seurasiko hän 40-vuotiaasta kolesteroli-, verenpaine- ja sokeriarvojaan? Jylläsikö kehossa hiljainen tulehdus vuosikausia?
Vierailija kirjoitti:
Niin? Siksipä tässä juuri ihmetellään, että miksi kukaan itse tietoisesti haluaa saattaa itsensä sellaiseen tilaan, että vaikkapa niitä kolesteroli- tai verenpainelääkkeitä on pakko napsia.
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin, kyllä jotkut syövät...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä näitä sairauksia saa syömällä pois, enkä liikkumallakaan. Eli ihan turhaa.
En olisi niin varma. Joka tapauksessa hankit itsellesi lisää ongelmia huonoilla elintavoilla.
No kun kerran tunnut tietävän niin kerrotko sitten vaikka millä ravinnolla ja treeniohjelmalla vaikea astma paranee?
Astma ei välttämättä parane, mutta lääkityksen määrää voi vähentää ja hoitotasapainoa parantaa esimerkiksi kävelylenkeillä ja muulla kevyellä liikunnalla. Rintarangan liikkuvuutta ja keuhkojen kapasiteettia voi lisätä vaikka keppijumpalla tai joogalla. Magnesium ravinnossa on hyväksi. Ylimääräinen sokeri ravinnossa lisää matala-asteista tulehdusta, ja astmakin on kehon tulehdustila
Oma olo on kuitenkin parempi ja hengitys kulkee paremmin, kun hoitaa itseään ja keuhkojaan noilla jutuilla. Minusta on kivempi olla, kun ei tarvitse astmapiippua vedellä - en edes muista milloin olen viimeksi tarvinnut. Ja kyllä astmakin voi vaikka parantua. Mutta minulla on oikeasta liikunnasta ja ruokavaliosta parempi olo, käytän vähemmän lääkettä, rahaa säästyy ja ei tarvitse valitella asiaa. Elämänlaatu on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkejä?
Vierailija kirjoitti:
Ei se kuolema, vaan se elämä sitä ennen.
Voisitko nopeasti parantaa kilpirauhasen vajaatoiminnan, jonka sain elinsiirron seurauksena?
Tyroksiinien lisääminen ei ole vielä tepsinyt.
t. säännöllisesti liikkuva ja terveellisesti syövä
Vierailija kirjoitti:
Jo on monella herne nenässä täällä. Terveellistä elämää voi toteuttaa ihan pienillä jutuilla, pienillä jokapäiväisillä valinnoilla. Ne ei välttämättä maksa edes mitään. Kävelenkö portaat vai seisonko liukuportaissa? Juonko aterialla vettä vai kokista? Menenkö nukkumaan illalla kymmeneltä vai yöllä yhdeltä? Syönkö aamulla hedelmän tmv. vai juonko vain kupin kahvia? Otanko lounasbuffetista lisää pelkkiä makkaroita vai siihen kylkeen myös vihanneksia? Oma valinta! Pieni sellainen.
Mä kävelen portaat
Juon vettä. Harvoin limua.
Menen sänkyyn 21.00.
Syön aamulla puuroa.
Syön harvoin makkaraa. On eväät töissä.
Puffetissa käyn harvoin mutta puoli lautasellista on kasviksia. Syön sen minkä otan ja en ota lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkejä?
Narkkarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä näitä sairauksia saa syömällä pois, enkä liikkumallakaan. Eli ihan turhaa.
En olisi niin varma. Joka tapauksessa hankit itsellesi lisää ongelmia huonoilla elintavoilla.
Voi tulla syöpä.
Voi tulla terveellisillä elintavoillakin.
Tupakointi on tärkein munuaissyövän riskitekijä. Muita riskitekijöitä ovat lihavuus ja korkea verenpaine.
Vastaus 45: veikkaanpa että terveellisemmin kuin sinä koskaan. Ruoka aina itse laitettua, kalorit ja makrot kohdillaan. Liikunta monipuolista, eräs liikuntaharrastus SM-tasolla. Lääkärikäynnit säännöllisiä. Ymmärrän että sinua pelottaa, kun kaikkeen pystykään itse vaikuttamaan omalla toiminnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, minä vietän sen mieluummin nauttien rauhassa, kuin verenmaku suussa yrittäen tehdä siitä mahdollisimman pitkän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Siksipä tässä juuri ihmetellään, että miksi kukaan itse tietoisesti haluaa saattaa itsensä sellaiseen tilaan, että vaikkapa niitä kolesteroli- tai verenpainelääkkeitä on pakko napsia.
Mitä sanot niille hyväkuntoisille normaalipainoisille, joilla on verenpainetauti sukurasitteena ja joutuvat siksi napsimaan pillereitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tulla syöpä.
Voi tulla terveellisillä elintavoillakin.
Sanoinko että ei voi tulla?
Lihavuus lisää syöpäriskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoselämä toisten armoilla. Ihana ajatuskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, minä vietän sen mieluummin nauttien rauhassa, kuin verenmaku suussa yrittäen tehdä siitä mahdollisimman pitkän.
No tässä ketjussa on nimenomaan todettu, että ei ole tarkoitus tehdä mitään verenmaku suussa! Vaan että tehdään valintoja terveyden eteen. On kyllä todella harmillista, että monet ihmiset liittävät terveyden ja liikunnan jotenkin yltiöpäiseen suorittamiseen. Mukava liikunta on oikeasti nautintoa ja jokainen saa liikkua itselleen sopivan rauhallisesti! Ja hyvä ruoka se vasta nautintoa onkin! Nyt ennakkoluulot nurkkaan ja niitä pieniä valintoja omassa arjessa. Mikä on pahinta, mitä siitä voi seurata? Parempi elämänlaatu, kun vaikka unet muuttuvat paremmiksi pienen kävelylenkin ja ei niin rasvaisen iltapalan jälkeen? Minusta se on nautintoa.
Nuo olivat vaan esimerkkejä. Voit soveltaa ajatusta omaan elämääsi. Mitkä vaihtoehdot omassa elämässäsi olisivat vastaavia? Mitä valintoja sinä voisit omassa arjessasi tehdä?