Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 700/kk vuokra on ihan törkeen kallista, mutta saman suuruiset lainakorot ja remppakulut on järkevää oman varallisuuden kerryttämistä?

Vierailija
29.12.2024 |

Oli aika mielenkiintoinen keskustelu lainakorkojen ja suurten remppojen keskellä kamppailevan kaverin kanssa. Ihmetteli aivan silmät pyörien vuokra-asumisen törkeää kalleutta ja miten järjetöntä on heittää rahaa kaivoon.

Kommentit (717)

Vierailija
601/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erehdyin joskus laskemaan, paljonko olen maksanut vuokraa niiden 16 vuoden aikana jolloin olin vuokralainen. Melko tarkalleen sataan tonniin päästiin. Siitä voi itse kukin miettiä, mikä kannattaa. 

Pääsääntö on, että vuokralla asuminen kannatta Suomessa periaatteessa kahdessa tapauksessa: Asumistuki kattaa vähintään puolet vuokrasta tai on onnistunut saamaan erityisen edullisen vuokra-asunnon esim. sukulaisten kautta. 

Vuokralla eläminen kannattaa myös silloin, jos ei kiinnosta huolehtia remonteista, taloyhtiön asioista yms. omistamiseen liittyvistä velvotteista. Ymmärrän hyvin, miksi jotkut ihmiset ihan vapaaehtoisesti elää vuokralla.

Ja voi muuttaa, jos on naapureita joista ei tykkää.

Kerrostaloissa on sijoitusasuntoja joissa vaihtuu asukkaat. Voi tulla näitä päihdeihmisiä naapureiksi.

Vierailija
602/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teitte. Juu, teidän laatoitus näyttää olevan vinossa.

Vatupassi ja linjalanka on keksitty jo satoja vuosia sitten🤣 Sun kaltainen tunari ei sitä tiedä mutta remppaaja ja rakentaja kyllä.

Laatat on vaaterissa, seinät suorat, parketti ja tapetti kohdillaan jne .

Näin meidän taloissamme

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska maksamastasi vuokrasta et saa pennin jeniä koskaan takaisin, oman asunnon voit myydä milloin vain ja saada isotkin kasat rahaa, markkinatilanteesta riippuen toki. Se on sijoitus, jonka arvo nousee. Ja kun laina on maksettu, asumiskulut romahtavat pelkkään vastikkeeseen. Vuokralla asumisessa ei ole mitään vikaa eikä väärää, se on vaan toisenlainen valinta ja sopii johonkin elämäntilanteeseen loistavasti.

Minulle asunto ei ole mikään sijoitus vaan minulle asunto on paikka missä asun. On harmillista että nykyään asunto ja auto on ihmisille vain sijoitus eli asioita joilla on tarkoitus tehdä voittoa. 

Mulle tämä on molempia. Ostin pois asunnon, jossa olin pitkään vuokralla, koska tämä on mulle koti. Päästiin sopuhintaan, ja laitoin jonkin verran rahaa remonttiin asunnon arvon ylläpitämiseksi ja

Minä taas en ostaisi tätä asuntoa missä asun vuokralla. Putkiremontti päin peetä tehty ja muutama muukin remontti.

Vierailija
604/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vatupassi ja linjalanka on keksitty jo satoja vuosia sitten🤣 Sun kaltainen tunari ei sitä tiedä mutta remppaaja ja rakentaja kyllä.

Näin meidän taloissamme

Se, että vatupassi on keksitty ei todista, että teillä on remontti hyvin tehty.

Tehkää nyt se sauna sinne rintamamiestalon alakertaan niin saatte kunnon hometalon.

Vierailija
605/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi itse valita maksaako vuokraa vai koettaako ostaa oman, jolloin 20 vuoden kuluttua kun laina on maksettu, voi sitten asua halvemmalla ehkä loppuikänsä.

Sopii kuitenkin muistaa että siitä 20 vuoden asumisesta siinä omassasi olet maksanut asunnonhinnan "vuokraa" ööö 250.000 euroa. Voisi melkein sanoa et olet hukannut sen rahan kunnes "löydät" sen takaisin jos ja kun joku ostaa. Siihen asti asumismenosi 20 vuodessa esim sen 250.000 euroo + hoito-/vastikekulut  60.000 euroa. Vuokralla sensijaan jotain 180.000 euroa. Kumman valitset. 

No tietysti sen oman. Sinä kun lähdet vuokrakämpästäsi, niin et saa mitään. Minä kun lähden omastani, saan va

Toi on korkokulu 500 euroa per kuukausi 250k lainasta. Sinä kun myyt sen 250k asunnon olet menettänyt nippa 200.000 muita asunnon kuluja -))! Aina sanotaan et sain asunnosta sen mitä maksoin ja korkoja ei saa mainita kun ne jää sinne bittiavaruuteen!

Itse lasken korkokulut asumiskuluiksi. Tällä hetkellä lainanlyhennys korkoineen + vastike on huomattavasti pienempi, kuin mitä maksoin vuokraa.

Vierailija
606/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rintamamiestalossa on sauna alkuperäisenä niin se on ok, mutta jos ei ole saunaa niin sitä ei saa missään nimessä tehdä jälkikäteen kellaritiloihin, mutta osa tekee ja homehduttaa talon.

Vierailija
607/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole itse remontoinut, eli osoitit kysymyksesi nyt väärälle henkilölle.

Omaan kysymykseeni ei tullut vastausta.

No, kai sitä voi tehdä mitä vaan remonttia kuka tahansa. Voi 12-vuotias vaikka maalata huoneen. Mutta se miten remontti on tehty on taas eri asia.

Osa aiheuttaa omilla remonteilla kosteusvaurioita taloon esim. purkaa sivuvintit rintamamiestalon yläkerrassa ja laajentaa lasten huoneita ja kaikennäköistä.

Kurjaa, jos tulee hometta.

Tässä on nyt kyse siitä, että vuokralla asujat koettavat saada omistusasujille ihan järkyttäviä kuluja koroista ja rempoista. Pointti on siis, että halvallakin pääsee, ja ihan ammattilaistasoisella työllä :D Hometalot ja tunarit ihan erikseen sitten.

Vierailija
608/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos rintamamiestalossa on sauna alkuperäisenä niin se on ok, mutta jos ei ole saunaa niin sitä ei saa missään nimessä tehdä jälkikäteen kellaritiloihin, mutta osa tekee ja homehduttaa talon.

Ei saa myöskään laittaa lasikuitutapetteja eikä purkaa yläkerran sivuvinttejä.

Toki hienolta näyttää, mutta tuleva hometalo.

Vierailija
609/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin meidän taloissamme

Tehkää nyt se sauna sinne rintamamiestalon alakertaan niin saatte kunnon hometalon.

Emme tee. 3. talomme on vasta muutaman vuoden vanha. Sauna on ihan asuinkerroksessa. 

Tik tok, google jne on pullollaan ohjeita jos et muuten osaa tehdä. Katso sieltä.

Me olemme oppineet tekemällä ja erotamme kyllä vinon suorasta. Vielä ei ole valituksia tullut edellisistä taloistamme:)

Vierailija
610/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole itse remontoinut, eli osoitit kysymyksesi nyt väärälle henkilölle.

Omaan kysymykseeni ei tullut vastausta.

No, kai sitä voi tehdä mitä vaan remonttia kuka tahansa. Voi 12-vuotias vaikka maalata huoneen. Mutta se miten remontti on tehty on taas eri asia.

Osa aiheuttaa omilla remonteilla kosteusvaurioita taloon esim. purkaa sivuvintit rintamamiestalon yläkerrassa ja laajentaa lasten huoneita ja kaikennäköistä.

Kurjaa, jos tulee hometta.

Tässä on nyt kyse siitä, että vuokralla asujat koettavat saada omistusasujille ihan järkyttäviä kuluja koroista ja rempoista. Pointti on siis, että halvallakin pääsee, ja ihan ammattilaistasoisella työllä :D Hometalot ja tunarit ihan erikseen sitten.

Ymmärrän kyllä, että ne jotka on rakennusalalla remontoi itse.

Ja osalla on omakotitalossa virolainen miesystävä ollut tekemässä remonttia. 

Vierailija
611/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin meidän taloissamme

Emme tee. 3. talomme on vasta muutaman vuoden vanha. Sauna on ihan asuinkerroksessa. 

Tik tok, google jne on pullollaan ohjeita jos et muuten osaa tehdä. Katso sieltä.

Me olemme oppineet tekemällä ja erotamme kyllä vinon

Ette te silti ammattilaisia ole vaan osasto tee se itse miehet.

Voihan sitä hiuksetkin itse leikata ja värjätä, vaikka ei parturi olekaan.

Vierailija
612/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoakin voi korjata itse ja vaihtaa osia.

Kaikkea voi tehdä myös itse.

Vierailija
613/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erehdyin joskus laskemaan, paljonko olen maksanut vuokraa niiden 16 vuoden aikana jolloin olin vuokralainen. Melko tarkalleen sataan tonniin päästiin. Siitä voi itse kukin miettiä, mikä kannattaa. 

Pääsääntö on, että vuokralla asuminen kannatta Suomessa periaatteessa kahdessa tapauksessa: Asumistuki kattaa vähintään puolet vuokrasta tai on onnistunut saamaan erityisen edullisen vuokra-asunnon esim. sukulaisten kautta. 

Vuokralla eläminen kannattaa myös silloin, jos ei kiinnosta huolehtia remonteista, taloyhtiön asioista yms. omistamiseen liittyvistä velvotteista. Ymmärrän hyvin, miksi jotkut ihmiset ihan vapaaehtoisesti elää vuokralla.

Ja voi muuttaa, jos on naapureita joist

Taloyhtiöllä on myös oikeus ottaa huoneisto haltuun, jos ei häiriköintiä saa asunnon vuokraaja kuriin.

Vierailija
614/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan tyhmä keskustelu. Totta kai oman asunnon maksaminen on järkevämpää kuin vuokran maksaminen, koska oman maksaminen kasvattaa nettovarallisuutta. 

Jos joku ei nyt ymmärrä, niin tässä vielä yksinkertaistettu esimerkki:

Vuokrakaksiosta maksetaan vuokraa 1000 €/kk. 10 vuodessa maksetaan siis 120.000 €.

Omistuskaksiota varten on otettu lainaa, jonka kulut jakautuu seuraavasti: vastike 250 €, lainan lyhennys 600 €, korko 150 €. Yhteensä 1000 €, eli sama summa kuin vuokralla olevan maksu.

10 vuodessa omistusasuja on lyhentänyt lainaansa 72.000 €.

Oletetaan, että omistusasunnon arvo ei ole muuttunut, ja se myydään. Omistajalle jää itselle puhdasta rahaa 72.000 euroa loppulainan maksun jälkeen. Jos arvo on noussut, kaupasta jää itselle enemmän, ja jos arvo on laskenut, niin tietysti vähemmän.

Paljonko vuokran maksajalle jää 10 vuoden asumisen jälkeen?  No ei sentin senttiä. 

Vierailija
615/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

&nbs

Voi ottaa haltuun, mutta harvoin niin tehdään.

Naapurin koira haukkuu koko ajan eikä mitään tapahdu, kun soitat taloyhtiöön.

Vain muuttamalla pääsee eroon.

Vierailija
616/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan tyhmä keskustelu. Totta kai oman asunnon maksaminen on järkevämpää kuin vuokran maksaminen, koska oman maksaminen kasvattaa nettovarallisuutta. 

Vuokrakaksiosta maksetaan vuokraa 1000 €/kk. 10 vuodessa maksetaan siis 120.000 €.

Omistuskaksiota varten on otettu lainaa, jonka kulut jakautuu seuraavasti: vastike 250 €, lainan lyhennys 600 €, korko 150 €. Yhteensä 1000 €, eli sama summa kuin vuokralla olevan maksu.

Oletetaan, että omistusasunnon arvo ei ole muuttunut, ja se myydään. Omistajalle jää itselle puhdasta rahaa 72.000 euroa loppulainan maksun jälkeen. Jos arvo on noussut, kaupasta jää itselle enemmän, ja jos arvo on laskenut, niin tietysti vähemmän.

Paljonko vuokran maksajalle jää 10 vuoden asumisen jälkeen?  No ei sentin sent

Onko elämän tarkoitus varallisuuden kasvattaminen?

Sulla ainakin.

Vierailija
617/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko vuokran maksajalle jää 10 vuoden asumisen jälkeen?  No ei sentin sent

Eihän se voi olla niin, että jää puhdasta rahaa käteen 72.000 euroa. Verolle pitäisi saada.

Vierailija
618/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osassa Helsingin seudun taloissa on remontit tekemättä eikä ne saa enää remonttilainaa, kun ei ole enää vakuusarvoa.

Kun putki hajoaa niin siinä se, vakuutus ei korvaa.

Noita 1970-luvun kerrostaloja.

Jos on asuntovelkaa niin se pitää silti maksaa.

Vierailija
619/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko vuokran maksajalle jää

Onko elämän tarkoitus varallisuuden kasvattaminen?

Sulla ainakin.

No ei ole. Mutta on se mukava tunne, ettei ole ihan tyhjän päällä, kun tätä elämää elää.

Vierailija
620/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osassa Helsingin seudun taloissa on remontit tekemättä eikä ne saa enää remonttilainaa, kun ei ole enää vakuusarvoa.

Kun putki hajoaa niin siinä se, vakuutus ei korvaa.

Noita 1970-luvun kerrostaloja.

Jos on asuntovelkaa niin se pitää silti maksaa.

Mummut on matkustelleet ja pitäneet pientä vastiketta ja kohta se on purkutalo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan