Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 700/kk vuokra on ihan törkeen kallista, mutta saman suuruiset lainakorot ja remppakulut on järkevää oman varallisuuden kerryttämistä?

Vierailija
29.12.2024 |

Oli aika mielenkiintoinen keskustelu lainakorkojen ja suurten remppojen keskellä kamppailevan kaverin kanssa. Ihmetteli aivan silmät pyörien vuokra-asumisen törkeää kalleutta ja miten järjetöntä on heittää rahaa kaivoon.

Kommentit (717)

Vierailija
641/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo remppakulut ym ovat satunnaisia harvoin tulevia kuluja. Sen hukkaan heitetyn vuokran taasen maksat aina vieraalle koko ikäsi joka kuukausi.

Vierailija
642/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko elämän tarkoitus varallisuuden kasvattaminen?

Sulla ainakin.

No ei ole. Mutta on se mukava tunne, ettei ole ihan tyhjän päällä, kun tätä elämää elää.

Tämähän se. Jos on hassannut rahansa vuokraan ei ole mitään mitä muuttaa rahaksi hädän hetkellä. Harvalla vuokralaisella lopulta on laittaa tonneja (tai edes satasia) kuussa sijoituksiin. Tavallisia pienituloisia duunareita useimmat. 

Mun mielestä on todella surullista ettei omistusasuminen ole enää mahdollista työssäkäyvillekään - aina on joku porsaanreikä estämässä lainansaannin. Ja asuntojen hinnat karkaa yhä kauemmas! 

Eikä siitä varallisuudesta ole haittaa nyt eläkkeellä, muutettiin muutama vuosi sitten puolta pienempään taloon ja ostettiin lomakoti etelästä. Näin mekin ehdimme nauttimaan ansaitusta varallisuudesta jo elinaikana ja nuorten perheet lomakodista kavereineen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autoakin voi korjata itse ja vaihtaa osia.

Kaikkea voi tehdä myös itse.

Näin on. Ei monikaan asia ole mitenkään mahdoton tehdä itse. Tekemällä oppii! Niin ne ammattilaisetkin on oppineet. Koulussa saa vain sen teoriatiedon, jonka voi myös itse helposti opiskella. Kun tekee itselleen, on työnjälki monesti jopa parempaa, kuin ammattilaisten tekemänä. Itse kun on paljon tarkempi lopputuloksen suhteen, kun taas ammattilainen tekee vain saadakseen työstä palkan. Jos nyt tietää olevansa ihan peukalo keskellä kämmentä, niin ehkä ei sitten kannata itse ryhtyä puuhastelemaan, mutta moni osaa kyllä todella taitavasti tehdä isojakin remontteja.

Itse en halua kyllä asuntoa tollasilta tee se itse miehiltä ostaa, mutta toki voit itseäsi varten remontoida.

Voit tulla koska tahansa arvioimaan talomme. Lyön vetoa ettet erota onko ammattilaisen vai meidän tekemää;)

Vierailija
644/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko elämän tarkoitus varallisuuden kasvattaminen?

Sulla ainakin.

No ei ole. Mutta on se mukava tunne, ettei ole ihan tyhjän päällä, kun tätä elämää elää.

Tämähän se. Jos on hassannut rahansa vuokraan ei ole mitään mitä muuttaa rahaksi hädän hetkellä. Harvalla vuokralaisella lopulta on laittaa tonneja (tai edes satasia) kuussa sijoituksiin. Tavallisia pienituloisia duunareita useimmat. 

Mun mielestä on todella surullista ettei omistusasuminen ole enää mahdollista työssäkäyvillekään - aina on joku porsaanreikä estämässä lainansaannin. Ja asuntojen hinnat karkaa yhä kauemmas! 

Eikä siitä varallisuudesta ole haittaa nyt eläkkeellä, muutettiin muutama vuosi sitten puolta pienempään taloon ja ostettiin lomakoti etelästä. Näin mekin ehdimme nauttimaan ansaitusta varallisuudesta jo elinaikana ja nuorten perheet lomakodista kavereineen. 

Monelle tulee oman asunnon lisäksi perintöasunto ja asuntokauppa on jäässä.

Potkulaki ei auta asiaa.

Kaupunki rakentaa uusia vuokrakerrostaloja, vaikka yksityisten vuokra-asuntoja on tyhjillään.

On surullista, kun perikuntien asunnot ei mene kaupaksi ja omaiset maksaa joka kuukausi vastikkeita.

Vierailija
645/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.

En tiedä kuka ostaa perikuntien asunnot, kun moni nuorempi ei saa edes lainaa ja osa lähtee työn perässä muualle.

Jonkun noi kerrostalojen vastikkeet on maksettava.

Vierailija
646/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttu sanoi, että ovat nyt vuoden maksaneet perikunnan asunnon vastikkeita ja alkaa ottaa pannuun. Ei saa myytyä eikä vuokrattua.

Ja oman asunnon kulut juoksee myös.

Vierailija
647/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttu sanoi, että ovat nyt vuoden maksaneet perikunnan asunnon vastikkeita ja alkaa ottaa pannuun. Ei saa myytyä eikä vuokrattua.

Missä on hallituksen lupaamat työpaikat työttömille.

Alkaisi asuntokauppa käymään. Toki ensin pitäisi olla säästöjä mitkä pankki vaatii.

Vierailija
648/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja pahimmillaan on niitä perillisiä joilla on ihan omat fantasiat 60-luvulla rakennettujen omakotitalojen hinnasta.... Siinä sitä sitten pyöritellään vuosi tolkulla kun ollaan kitsaita maksamaan pesänselvittäjälle.

Vierailija
649/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntojen arvot menee sen mukaan tulevaisuudessa mitä työikäisillä on rahaa ja tuleeko uusia kokoaikatyöpaikkoja.

Vierailija
650/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi itse valita maksaako vuokraa vai koettaako ostaa oman, jolloin 20 vuoden kuluttua kun laina on maksettu, voi sitten asua halvemmalla ehkä loppuikänsä.

Kun se laina on maksettu, alkaa uusien lainojen maksu remppojen muodossa.   Julkisivu, parvekkeet, ikkunat, putket, sähköt, piha, katto jne.

Se asunto myydään ajoissa. Miksi ostaa aikapommia alunperinkään? 

Vierailija
651/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette te silti ammattilaisia ole vaan osasto tee se itse miehet.

Voihan sitä hiuksetkin itse leikata ja värjätä, vaikka ei parturi olekaan.

En ole niin väittänytkään.

Silti tiedän että keskiverto suomalainen raksamies tekee nykyään sutta ja sekundaa (kylällämme useampia tapauksia), itse ei viitsi purra omaa nilkkaa vaan tekee millintarkasti. Hitaammin mutta hyvää jälkeä. 

TÄMÄ! Kun tekee itselleen, on paljon tarkempi työn laadusta, kuin jos tekee vieraalle.

Siksi minäkin siivoan itse.

Jos ostaa siivouksen niin se tehdään äkkiä eikä niin hyvin kuin itse.

Vierailija
652/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.

En tiedä kuka ostaa perikuntien asunnot, kun moni nuorempi ei saa edes lainaa ja osa lähtee työn perässä muualle.

Jonkun noi kerrostalojen vastikkeet on maksettava.

Tämä juuri ja syntyvyys ollut laskussa jo vuosia. Olen juuri ihmetellyt että miten nämä "muita viisaammat", joiden ainoa sijoitus on asunto, ovat miettineet maailmaa 20-30 vuoden päästä. 20v sitten oli maailma aika toisenlainen.

Toiset ovat syntyneet joskus 2000-luvun vaihteessa ja kun ovat jotain alkaneet ymmärtää niin raha on jo ollut ilmaista, kiitos 2008 syksyn.

Josta tuli mieleen että 20-30v on niin pitkä aika että se rahan arvokin kerkeää muuttua moneen otteeseen. En olis halunnut olla se joka osti asunnon Venäjällä vuonna 2014...

Vierailija
653/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoissa taloissa voi olla asbestia. En kyllä itse välttämättä remontoisi kaikkea.

Vierailija
654/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee potkulaki ja paikallinen sopiminen.

Moni menee tessiä alemmalla palkalla töihin.

Vierailija
655/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailia kirjoitti:

Remppakulut kasvattaa asunnon arvoa ja sitä kautta omaa varallisuutta. Lainan korot on toki aina hukkaan heitettyä rahaa.

Harva remontti kasvattaa asunnon arvoa edes lähellekään siinä suhteessa mitä remonttiin menee.

Suomalaiset häviävät niin  asumtokysyntä vähenee.

Vierailija
656/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi itse valita maksaako vuokraa vai koettaako ostaa oman, jolloin 20 vuoden kuluttua kun laina on maksettu, voi sitten asua halvemmalla ehkä loppuikänsä.

Kun se laina on maksettu, alkaa uusien lainojen maksu remppojen muodossa.   Julkisivu, parvekkeet, ikkunat, putket, sähköt, piha, katto jne.

Se asunto myydään ajoissa. Miksi ostaa aikapommia alunperinkään? 

Itse ainakin luen aina mitä remontteja taloyhtiö on tehnyt. Jos ei putkiremonttia ole tehty niin se tulee.

Vierailija
657/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Ei monikaan asia ole mitenkään mahdoton tehdä itse. Tekemällä oppii! Niin ne ammattilaisetkin on oppineet. Koulussa saa vain sen teoriatiedon, jonka voi myös itse helposti opiskella. Kun tekee itselleen, on työnjälki monesti jopa parempaa, kuin ammattilaisten tekemänä. Itse kun on paljon tarkempi lopputuloksen suhteen, kun taas ammattilainen tekee vain saadakseen työstä palkan. Jos nyt tietää olevansa ihan peukalo keskellä kämmentä, niin ehkä ei sitten kannata itse ryhtyä puuhastelemaan, mutta moni osaa kyllä todella taitavasti tehdä isojakin remontteja.

Itse en halua kyllä asuntoa tollasilta tee se itse miehiltä ostaa, mutta toki voit itseäsi varten remontoida.

Siinäpä on sinulle hommaa arvioida, milloin työnjälki on tee se itse miehen ja milloin ammattilaisen. Nämä tee se itse miehet rakentavat ihan uusiakin taloja, se on vain murto-osa remonttihommista, joihin tarvitaan joku pätevyys.

Me olemme ihan amatööreinä remontoineet kokonaan vanhan talon rakenteita myöten ja tehneet laajennuksenkin. Lupien kanssa, vastaava työnjohtaja kävi pari kertaa pyörähtämässä ja toteamassa, että hyvältä näyttää. Mahdollisessa myyntitilanteessa mistään ei ikinä selviä, kuka ja millä pätevyydellä ne hommat on tehnyt.

Eri

Vierailija
658/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä myyn omani (muuttovoittoalueella, hyvien yhteyksien varrella jne) pois, kun se on maksettu. Muutan kuukausisummalla vuokralle. Voin myös vuokrata omani ja myydä myöhemmin vaikka sille vuokralaiselle.

Vierailija
659/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusissa osakkeissa on yleensä ekat kaksi vuotta lyhennysvapaata eli vastike 500 ja parin vuoden päästä 1600.

Vierailija
660/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en halua kyllä asuntoa tollasilta tee se itse miehiltä os

Siksi kaupungeissa puhutaan keneltä ei kannata ostaa ja keneltä kannattaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä