Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 700/kk vuokra on ihan törkeen kallista, mutta saman suuruiset lainakorot ja remppakulut on järkevää oman varallisuuden kerryttämistä?

Vierailija
29.12.2024 |

Oli aika mielenkiintoinen keskustelu lainakorkojen ja suurten remppojen keskellä kamppailevan kaverin kanssa. Ihmetteli aivan silmät pyörien vuokra-asumisen törkeää kalleutta ja miten järjetöntä on heittää rahaa kaivoon.

Kommentit (717)

Vierailija
621/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1970-luvun kerrostalo, jossa putkiremontti ja julkisivu remontti tekemättä eikä pankki anna remonttilainaa.

Vierailija
622/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraaaja kirjoitti

Remppakulut kasvattaa asunnon arvoa ja sitä kautta omaa varallisuutta. Lainan korot on toki aina hukkaan heitettyä rahaa.

Harva remontti kasvattaa asunnon arvoa edes lähellekään siinä suhteessa mitä remonttiin menee.

Moni yliarvoi asuntonsa arvon.

Suomi sukeltaa koko ajan ja nopeammin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan tyhmä keskustelu. Totta kai oman asunnon maksaminen on järkevämpää kuin vuokran maksaminen, koska oman maksaminen kasvattaa nettovarallisuutta. 

Jos joku ei nyt ymmärrä, niin tässä vielä yksinkertaistettu esimerkki:

Vuokrakaksiosta maksetaan vuokraa 1000 €/kk. 10 vuodessa maksetaan siis 120.000 €.

Omistuskaksiota varten on otettu lainaa, jonka kulut jakautuu seuraavasti: vastike 250 €, lainan lyhennys 600 €, korko 150 €. Yhteensä 1000 €, eli sama summa kuin vuokralla olevan maksu.

10 vuodessa omistusasuja on lyhentänyt lainaansa 72.000 €.

Oletetaan, että omistusasunnon arvo ei ole muuttunut, ja se myydään. Omistajalle jää itselle puhdasta rahaa 72.000 euroa loppulainan maksun jälkeen. Jos arvo on noussut, kaupasta jää itselle enemmän, ja jos arvo on laskenut, niin tietysti vähemmän.

Paljonko vuokran maksajalle jää

Miksi pitäisi itse maksetuista lainan lyhennyksistä maksaa veroa? 

Vierailija
624/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1970-luvun kerrostalo, jossa putkiremontti ja julkisivu remontti tekemättä eikä pankki anna remonttilainaa.

Toivottavasti nuoret ei ole ostaneet noita.

Asunto menee purettavaksi ja jää asuntolaina maksettavaksi.

Vierailija
625/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sitä noita halpoja osakkeita myynnissä, mutta remontit tekemättä ja jos taloyhtiö ei saa pankista remonttilainaa niin se on siinä.

Vierailija
626/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erehdyin joskus laskemaan, paljonko olen maksanut vuokraa niiden 16 vuoden aikana jolloin olin vuokralainen. Melko tarkalleen sataan tonniin päästiin. Siitä voi itse kukin miettiä, mikä kannattaa. 

Paljonko asuntovelallinen maksoi samaan aikaan korkoja, vastikkeita ja remppakuluja?

Eihän sitä voi tietää, kun se summa vaihtelee suuresti riippuen asunnosta ja sen sijainnista, sekä tietysti siitä millä ehdoilla laina on otettu ja mitä remppoja tehty. Mutta ainakin minulle yksi syy omistaa talo on se, että saan lupia kyselemättä tehdä haluamiani remontteja haluamassani aikataulussa, ja saan muutenkin asua kuten haluan. Toinen tärkeä asia on, että kun jään eläkkeelle, voi myydä taloni, ja muuttaa entiselle kotipaikkakunnalleni halpaan pieneen asuntoon. Näin saan reilusti ylimääräistä käyttörahaa eläkkeeni päälle. Sitä en tietenkään voi kuin toivoa, että saan paljon terveitä eläkevuosia. Jokatapauksessa asumisesta on maksettava tavalla tai toisella. Halvemmaksi ei missään tapauksessa tuli vuokrata nykyiseltä asuinpaikkakunnalta omaa taloa, tai edes kohtuullisen kokoista/ tasoista asuntoa. Mieluummin siis maksan itselleni, kun maksettava on jokatapauksessa. 

Vierailija
627/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan sitä noita halpoja osakkeita myynnissä, mutta remontit tekemättä ja jos taloyhtiö ei saa pankista remonttilainaa niin se on siinä.

Osa on huonoilla asuinalueilla.

Vierailija
628/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erehdyin joskus laskemaan, paljonko olen maksanut vuokraa niiden 16 vuoden aikana jolloin olin vuokralainen. Melko tarkalleen sataan tonniin päästiin. Siitä voi itse kukin miettiä, mikä kannattaa. 

Paljonko asuntovelallinen maksoi samaan aikaan korkoja, vastikkeita ja remppakuluja?

Eihän sitä voi tietää, kun se summa vaihtelee suuresti riippuen asunnosta ja sen sijainnista, sekä tietysti siitä millä ehdoilla laina on otettu ja mitä remppoja tehty. Mutta ainakin minulle yksi syy omistaa talo on se, että saan lupia kyselemättä tehdä haluamiani remontteja haluamassani aikataulussa, ja saan muutenkin asua kuten haluan. Toinen tärkeä asia on, että kun jään eläkkeelle, voi myydä taloni, ja muuttaa entiselle kotipaikkakunnalleni halpaan pieneen asuntoon. Näin saan reilusti ylimääräistä käyttörahaa eläk

Ja jos irtisanotaan, kun tulee potkulaki niin pitää  olla  säästöjä. Työmarkkinatuki 595 netto ei riitä.

Vierailija
629/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa on huonoilla asuinalueilla.

Asuu kaikenlaista mukavaa väkeä.

Vierailija
630/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä voi tietää, kun se summa vaihtelee suuresti riippuen asunnosta ja sen sijainnista, sekä tietysti siitä millä ehdoilla laina on otettu ja mitä remppoja tehty. Mutta ainakin minulle yksi syy omistaa talo on se, että saan lupia kyselemättä tehdä haluamiani remontteja haluamassani aikataulussa, ja saan muutenkin asua kuten haluan. Toinen tärkeä asia on, että kun jään eläkkeelle, voi myydä taloni, ja muuttaa entiselle kotipaikkakunnalleni halpaan pieneen asuntoon. Näin saan reilusti ylimääräistä käyttörahaa eläk

Ei sielläkään omakotitalossa saa mitä tahansa tehdä, vaikka tontti oma olisikin. 

Vierailija
631/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua noille tietyille mukavan väen asuinaluille.

Vaan asua uudessa kerrostalossa vuokralla lääkäreiden naapurina mielummin.

Jos ostaisin oman niin raha riittäisi vain tiettyihin asuinalueisiin.

Vierailija
632/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autoakin voi korjata itse ja vaihtaa osia.

Kaikkea voi tehdä myös itse.

Näin on. Ei monikaan asia ole mitenkään mahdoton tehdä itse. Tekemällä oppii! Niin ne ammattilaisetkin on oppineet. Koulussa saa vain sen teoriatiedon, jonka voi myös itse helposti opiskella. Kun tekee itselleen, on työnjälki monesti jopa parempaa, kuin ammattilaisten tekemänä. Itse kun on paljon tarkempi lopputuloksen suhteen, kun taas ammattilainen tekee vain saadakseen työstä palkan. Jos nyt tietää olevansa ihan peukalo keskellä kämmentä, niin ehkä ei sitten kannata itse ryhtyä puuhastelemaan, mutta moni osaa kyllä todella taitavasti tehdä isojakin remontteja.

Vierailija
633/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä voi tietää, kun se summa vaihtelee suuresti riippuen asunnosta ja sen sijainnista, sekä tietysti siitä millä ehdoilla laina on otettu ja mitä remppoja tehty. Mutta ainakin minulle yksi syy omistaa talo on se, että saan lupia kyselemättä tehdä haluamiani remontteja haluamassani aikataulussa, ja saan muutenkin asua kuten haluan. Toinen tärkeä asia on, että kun jään eläkkeelle, voi myydä taloni, ja muuttaa entiselle kotipaikkakunnalleni halpaan pieneen asuntoon. Näi

Tottakai normaaleilla työssäkäyvillä on säästöjä. Ja onko joku vielä niin pöljä, ettei ole liitossa tai YTK:ssa, että saa ansiosidonnaista jos potkut tulee?

Juju onkin siinä, että omistusasuja on kerryttänyt omaisuuttaan lainan lyhennyksillä, ja voi tarvittaessa realisoida omaisuutta. Vuokralaiset kerryttävät vain vuokranantajan omaisuutta. 

Vierailija
634/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ostaa uuden kerrostalo-asunnon omaksi niin on vastuussa muiden osakkaiden yhtiölainoista ja puolet asunnon hinnasta yhtiölainaa.

Joten vuokralla turvallisempaa.

Vierailija
635/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette te silti ammattilaisia ole vaan osasto tee se itse miehet.

Voihan sitä hiuksetkin itse leikata ja värjätä, vaikka ei parturi olekaan.

En ole niin väittänytkään.

Silti tiedän että keskiverto suomalainen raksamies tekee nykyään sutta ja sekundaa (kylällämme useampia tapauksia), itse ei viitsi purra omaa nilkkaa vaan tekee millintarkasti. Hitaammin mutta hyvää jälkeä. 

Vierailija
636/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä voi tietää, kun se summa vaihtelee suuresti riippuen asunnosta ja sen sijainnista, sekä tietysti siitä millä ehdoilla laina on otettu ja mitä remppoja tehty. Mutta ainakin minulle yksi syy omistaa talo on se, että saan lupia kyselemättä tehdä haluamiani remontteja haluamassani aikataulussa, ja saan muutenkin asua kuten haluan. Toinen tärkeä asia on, että kun jään eläkkeelle, voi myydä taloni, ja muuttaa entiselle kotipaikkakunnalleni halpaan pieneen asuntoon. Näi

Tietenkin! Niinhän kaikilla pitää olla! Ei se liity siihen asumismuotoon. Ei kaikki tulot saa mennä asumiseen. Kyllä pitää huolehtia siitä, että säästöönkin jää jotain yllättävien tilanteiden varalle.

Vierailija
637/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Ei monikaan asia ole mitenkään mahdoton tehdä itse. Tekemällä oppii! Niin ne ammattilaisetkin on oppineet. Koulussa saa vain sen teoriatiedon, jonka voi myös itse helposti opiskella. Kun tekee itselleen, on työnjälki monesti jopa parempaa, kuin ammattilaisten tekemänä. Itse kun on paljon tarkempi lopputuloksen suhteen, kun taas ammattilainen tekee vain saadakseen työstä palkan. Jos nyt tietää olevansa ihan peukalo keskellä kämmentä, niin ehkä ei sitten kannata itse ryhtyä puuhastelemaan, mutta moni osaa kyllä todella taitavasti tehdä isojakin remontteja.

Itse en halua kyllä asuntoa tollasilta tee se itse miehiltä ostaa, mutta toki voit itseäsi varten remontoida.

Vierailija
638/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ostaa uuden kerrostalo-asunnon omaksi niin on vastuussa muiden osakkaiden yhtiölainoista ja puolet asunnon hinnasta yhtiölainaa.

Joten vuokralla turvallisempaa.

Osassa lukee jo myynti ilmoituksessa, että on vastuussa muiden osakkaiden yhtiölainoista.

Ja uusi kerrostalo.

Vierailija
639/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en halua kyllä asuntoa tollasilta tee se itse miehiltä ostaa, mutta toki voit itseäsi varten remontoida.

Nykyään sitä katsotaan youtubesta, miten se talo rakennetaan ja miten betonia tehdään ja on ammattimies kun sieltä asiat katsoo.

Vierailija
640/717 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette te silti ammattilaisia ole vaan osasto tee se itse miehet.

Voihan sitä hiuksetkin itse leikata ja värjätä, vaikka ei parturi olekaan.

En ole niin väittänytkään.

Silti tiedän että keskiverto suomalainen raksamies tekee nykyään sutta ja sekundaa (kylällämme useampia tapauksia), itse ei viitsi purra omaa nilkkaa vaan tekee millintarkasti. Hitaammin mutta hyvää jälkeä. 

TÄMÄ! Kun tekee itselleen, on paljon tarkempi työn laadusta, kuin jos tekee vieraalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi