Miksi 700/kk vuokra on ihan törkeen kallista, mutta saman suuruiset lainakorot ja remppakulut on järkevää oman varallisuuden kerryttämistä?
Oli aika mielenkiintoinen keskustelu lainakorkojen ja suurten remppojen keskellä kamppailevan kaverin kanssa. Ihmetteli aivan silmät pyörien vuokra-asumisen törkeää kalleutta ja miten järjetöntä on heittää rahaa kaivoon.
Kommentit (717)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi itse valita maksaako vuokraa vai koettaako ostaa oman, jolloin 20 vuoden kuluttua kun laina on maksettu, voi sitten asua halvemmalla ehkä loppuikänsä.
Kun se laina on maksettu, alkaa uusien lainojen maksu remppojen muodossa. Julkisivu, parvekkeet, ikkunat, putket, sähköt, piha, katto jne.
Kyllä, nämä samat tulevat vastaan myös siinä asunnossa, jonka vuokralaisena olet. Sinä maksat ne rempat siinä vuokrassa ja asunnon omistaja nettoaa.
No en maksa, yhtiövastike voi nousta monta sataa rempan jälkeen ja jos vuokra nousisi saman verran niin vaihdan asuntoa, hyvin yksinkertaista.
Asunnonomistajan tarkoituksena on tehdä voittoa sillä, että sinä maksat vuokraa. Tämä tarkoittaa sitä, että maksat aina kulut + pikkuisen tai vähän enemmän vielä siihen päälle. Ne ovat vuokranantajasi pääomatuloja.
Vai hyvää hyvyyttäänkö luulet isäntäsi/emäntäsi sen kämpän sulle vuokraavan? Kulut tulee aina jollain tavalla vuokraan, muuten asuntosijoitus ei ole kannattava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa asuu vanhassa asunnossa missä 1980-luvun keittiökaapit.
Ei ole rahaa remonttiin.
Hyi helvata, ruma asunto.
Mun kaveri peri juuri asunnon jonka sisustus on 70-luvulta, ihan kylppäriä ym myöten. Yrittää saada siihen vuokralaista...
Silloin on voitu tehdä jopa parempaa laatua kuin nykyään. Epämuodikas ulkonäkö on loppujen lopuksi pikkuseikka, mutta osa ihmisistä on täysin hurahtanut somemaailman glamouriin. Asumiseesa on tärkeää, että sisällä on talvella lämmintä (minulla ei ole) ja että on jotain äänieristystä, naapureita, joita ei tarvitse pelätä (!) ja asunnon järkevä pohjaratkaisu. Ruokakaupat lähellä ja kulkuyhteydet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei välttämättä saa työmarkkinatukea 595 netto kuukaudessa, jos on katsos pääomatuloja, ne vähentää työmarkkinatuen määrää."
No sen olen kyllä tarkistanut eli saadaan kyllä. Ei ole osingot tarpeeksi suuret. Jos olisi niin sit myydään lähes kaikki omaisuus ja lähdettäisiin reissaamaan loppuiäksi. Todellakaan en tänne jäisi "syömään" omaisuutta vaan nauttisin loppuelämästä täysin siemauksin kaikkien mukavuuksien kera ihan jossain muualla!
Työkkäri aktivoi. Eli siksi moni työtön asuu lähellä keskustaa.
Työtön kun ei saa vähentää matkakuluja verotuksessa missään työkokeilussa.
Öö, ok. Asutaan 1,5km päässä keskustasta. Keskustassa en halua asua vaikka olisin kuinka ikityötön.
Osa kerrostaloista myös pääkaupunkiseudulla ei saa enää yhtiölainaa putkiremonttiin.
Remontteja ei olla rehty ajoissa eikä talolla ole enää vakuusarvoa.
Eli menevät purettavaksi.
Katsokaa mitä ostatte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi itse valita maksaako vuokraa vai koettaako ostaa oman, jolloin 20 vuoden kuluttua kun laina on maksettu, voi sitten asua halvemmalla ehkä loppuikänsä.
Kun se laina on maksettu, alkaa uusien lainojen maksu remppojen muodossa. Julkisivu, parvekkeet, ikkunat, putket, sähköt, piha, katto jne.
Kyllä, nämä samat tulevat vastaan myös siinä asunnossa, jonka vuokralaisena olet. Sinä maksat ne rempat siinä vuokrassa ja asunnon omistaja nettoaa.
No en maksa, yhtiövastike voi nousta monta sataa rempan jälkeen ja jos vuokra nousisi saman verran niin vaihdan asuntoa, hyvin yksinkertaista.
Asunnonomistajan tarkoituksena on tehdä voittoa sillä, että
Ei onnistu.
Suomessa on miljoona neljäsataa tuhatta vanhuuseläkeläistä ja asuntoja vapautuu koko ajan.
Myös osa vuokralla asuvista perii asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä tämän asunnon vastkkeista mutta vuokra 550 rivarikaksio ja sähkö kuuluu vuokraan (sähkölämmitys) ei ole toki lähellekään uusi talo mutta viihtyisä. Olen asunut tässä viisi vuotta eikä vuokra ole noussut kertaakaan.
Maksan vuokraa kaksiosta 1000 e kk,olen yh ja vakituinen työ. Ex mies osto 4 v sitten oman asunnon minilla ei ole varaa kun ole lähihuomtaja ja lapsi asuu kanssani. Perheväkivallan takia ei näe isäänsä kuin parin viikon välein päivällä. Ennen raskautta oli säästössä rahaa jonkin verran, olin ulkomailla töissä 12 vuotta. Ex miehen kanssa ei omaa ostettu, onneksi.
Ei ole ollut mahdollisuutta säästää rahaa omaan,koskaan. Nyt en lainaa saa näillä tuloilla. Vuokra on tosi kallis, lähiössä kerrostalossa koillis Helsingissä mutta on asuttava tässä lapsen koulun takia ja harrastuksiin menee itse. Työajat minulla sellaiset etten pysyu viemään eikä ole varaa autoon.
Jotkut asiat ovat elämässä sellaisia mihin ei voi itse vaikuttaa ja pitää aloittaa alusta. Minullakin oli haaveena avioliitto ja perhe, ne kaverit joilla nyt on se ok talo ovat olleet naimisissa 20 vuotta. Minä en sellaista saanut ja nyt on elettävä vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Osa kerrostaloista myös pääkaupunkiseudulla ei saa enää yhtiölainaa putkiremonttiin.
Katsokaa mitä ostatte.
Mummot on matkustellet ulkomailla ja maksaneet pientä vastiketta ja nyt taloyhtiö ei saa enää remonttilainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa mitä ostatte.
Mummot on matkustellet ulkomailla ja maksaneet pientä vastiketta ja nyt taloyhtiö ei saa enää remonttilainaa.
Kivat niille nuoremmille jotka on ottaneet velkaa tollaseen kerrostaloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokra nousee remppalsinan verran eli vaikka 400€ niin tähän kämppään ei takuulla löydy enää vuokralaista :D
Hyvä että näiden ke harien asunto-omistajien hommat vaikeutuu!
Vuokraa saa korottaa vain kerran vuodessa sopimuksessa olevalla prosenttimäärällä.
Ja silloin saa jo myös muuttaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan asuttu 20 vuotta omassa kotitalossa, neliöitä lähes 200 ja iso piha. Lainaa korkoinen maksettu 800 e kuussa. Miten tolla summalla oltais asuttu vuokralla ison perheen kanssa.
Nyt lapset lähteneet pois, pannaan talo myyntiin, sillä 250000 eurolla ostetaan itselle mummonmökki sadallatuhannella ja loppuraha eletään ja autetaan lapsia.Ei yhtään harmita.
Kun otitte lainan ja maksoitte pois oli matalat korot ja lainaa sai. Nyt on ehtoja kiristetty. Ja miten olisi käynyt jos joku perheestä olisi sairastunut, mies löytönut uuden, tullut työttömyyttä tms, olisitko pysynyt yksin maksamaan lainaa? Elämässä voi tapahtua kaikenlaista mihin ei voi vaikuttaa itse. Jos menee kaikki ns putkeen,, se on hyvä mutta kaikilla ei mene joten silloin on ilkeää ihmetellä ja pilkata muiden valintoja jotka joutuvat tekemään ne eri pohjalta kuin heillä joilla on asiat hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa mitä ostatte.
Ei noiden lapset saa perintöä.
Talo menee purettavaksi.
Jos tulee syöpä tai murtuu jalka niin sairaspäivärahaa saa ensi vuonna 2400 bruttopalkalla 1000 brutto - verot.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.
Hallitus leikkaa sairaspäivärahaa ja asumistukea ja, se koskee myös niitä jotka sairastuu.
Onko syöpä oma vika?
Meillä on 2000-luvun omakotitalossa lyhennys + korot 900e/kk. Millaisen talon saisi vuokrattua tuohon hintaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa mitä ostatte.
Kivat niille nuoremmille jotka on ottaneet velkaa tollaseen kerrostaloon.
Ja asuntovelka on maksettava vaikka talo purettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa asua rivitalossa, missä naapurit valittaa koko ajan pihan hoidosta, jotain mielenterveysongelmaisia mummuja koko rivitalo täynnä.
Koskaan kuullut ns. kerrostalokyttääjistä, jotka keksivät vinkumisen aihetta vaikka sun vääränkokoisista varpaista? Moni saanut valituksen esim. koiranhaukunnasta, vaikka ei edes omista koiraa ;D
Useista ilmansuunnista ja kerroksista kuuluu aina jotain, koskaan ei homma mene niin kuin Strömsössä. Rivarissa huomattavasti pienemmät mahdollisuudet joutua häirikön uhriksi.
Minä sain aikoinaan vuokrakämpässä sekä ylä- että alakertaan musaa täysillä luukuttavat teinit. Valitukset ei auttaneet, olisi tarvittu useamman naapurin todistukset ja nimet papereihin, oli pakko muuttaa pois.
Lisäksi meidän omasta ( vuokra maksettu) parkkiruudusta sai koko ajan tapella ja häätää ulkopuolisia -> "Kun mä olen tässä vain vähän aikaa" !!!!!!!!!!!!!! Kakaroiden ilkivalta aivan pöyristyttävää! Fillareita ei voinut kuvitellakaan vievänsä varastoon.
Nyt on oma rauha tässä rivarissa, ja kulut minimaaliset. Kukaan ei vahdi eikä tule urputtamaan mitään. Remppoihin varauduttu ja säästetty, useita vuosia päästy tosi halvalla.
Kyllä noissa vanhoissa kerrostaloissa on putkiremontti lainaa ja julkisivuremontti lainaa, koska vakuutus ei korvaa vanhoja putkia eikä vanhaa vuotavaa ikkunaa, jos tulee vesivahinko.
Vakuutuksissa on ikäpoistot.