Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rehellisesti, olisitkö jäänyt hämmästelemään 'mahtavaa' aaltoa Thaimaassa

Vierailija
28.12.2024 |

Rannalle? Kuinka pitkäksi aikaa? Mitä ajatuksia olisi herättänyt? 

Kommentit (384)

Vierailija
141/384 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vaikea sanoa miten olisi silloin just itse toiminut. Nythän tuo on jälkikäteen itsestäänselvyys, koska sitä on toistettu ja näytetty telkkarista niin monet kerrat. Paikalla olleet eivät saaneet mitään varoitusta ja paikalliset turvamiehetkään eivät antaneet mitään varoituksia. 

Tällaista ei vaan ollut osattu odottaa 

Vierailija
142/384 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin :/ Olisin varmaan intoillut vielä lapsillenikin, että vauuu, nyt on tällainen jännä elämys tarjolla 😭😭😭 Onneksi ei silloin oltu tuolla, eikä lapsiakaan vielä ollut 😢

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/384 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 12 enkä ollut koskaan kuullutkaan tsunameista. Joten hyvin todennäköisesti olisin.

Muistan muuten nähneeni joskus netissä turistin kuvaamaan videon, jossa meren vetäytymistä ihmeteltiin hotellin ikkunasta. Joku, ehkä kuvaajan vaimo, ihmetteli taustalla, että olisiko maanjäristys voinut vaikuttaa mereen näin. Kuvaaja tuhahti, että no ei varmasti. Ärsytti tuo hänen vähän ylimielinen asenteensa, varsinkin näin jälkiviisaana 😅

Vierailija
144/384 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin lähtenyt samantien pois. Kyllä koulussa se jo opetetaan että mikäli vesi pakenee pois merelle niin hyökyaalto tulee ja miten siinä tilanteessa kuuluu toimia. 

Suomen perusopetukseen ei todellakaan kuulunut mikään tsunamin merkkien opettaminen ainakaan 80- ja 90-luvulla. Pyörrenyrskyistä ja maanjäristyksistä kyllä puhuttiin, mutta tsunamista ei kukaan ollut kuullutkaan tuolloin. Että vähän nyt esitetään kaikkitietävää - en sano ettei kukaan tiennyt, mutta juu juu juuri sinä tunsit kaikki ennusmerkit...

Syöksyvirtaus sanakin on tullut vasta 2010 jälkeen sanastooni, koska ennen tuota aikaa niistä ei mitään puhuttu eikä niitä kai sitten niin kovin usein ollut. Meillä on nykyään suomessa sääilmiöitä säännöllisesti mitkä ennen oli todellinen harvinaisuus.

Vierailija
145/384 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheen kanssa katselimme merelle ja ihmettelimme ilmeisen suurta aaltoa. Sitten vanhemmat tajusi, että ehkä kannattaisi lähteä rannalta, joten lähdettiin. Mutta en usko kenenkään meistä ajatelleen että kyseessä oli juuri tsunami tai että se olisi ollut niin vaaraallinen. Lähdettiin kauemmas lähinnä sen vuoksi, että mukana oli tuolloin myös pikkusisarukseni. Mutta siinä vaiheessa ehdittiin mennä vain jonkin matkaa kauemmas. Olin silloin yläasteikäinen ja menin edellä, en oikeastaan tiedä mitä muille tapahtui. Itse en missään vaiheessa varsinaisesti joutunut vaaraan, vesi nousi välillä rinnan korkeudelle, mutta pääsin eteenpäin ja selvisin mustelmilla ja haavoilla. Toinen vanhemmistani pelastui minun lisäkseni.

Miten niin et tiedä? Tsunamissa kaikki sinkoutui kuin pesukoneeseen kun aalto tuli rantaan. Ihmiset jäi aallon sisään ja rakennusten alle, pyörivät vedessä.

Voi herranjestas, eihän kaikkien kokemukset olleet samanlaisia, koska tsunami iski eri kohtiin rannikkoja eri tavoin. Paljon riippui myös siitä missä ihan vaan sattui fyysisesti olemaan.

Vierailija
146/384 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti olisin. En ollut tuossa vaiheessa koskaan kuullutkaan sellaisesta ilmiöstä kuin tsunami.

Vierailija
147/384 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkälle tsunami nousi merestä kuivalle maalla ja miten nopeasti?

Vierailija
148/384 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkälle tsunami nousi merestä kuivalle maalla ja miten nopeasti?

Riippui ihan maastosta ja siitä mitä siinä rannalla sattui olemaan.

Vierailija
149/384 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen valokuvaaja, joten luultavasti  olisin sitä aallon ihmetä vain jäänyt kuvaamaan, kun olisi pitänyt juosta  pois.

Jäikö tuosta katastrofista muuten turistien ottamia kuvia? Kameroita löytyi, joista saatiin materiaalia ulos. Saatan muistaa väärin tai sotkea johonkin toiseen katastrofiin.

Joo olihan tuosta videokuvaakin, jota näytettiin jossain dokumentissa vähän aikaa sitten. Juuri tuokin tilanne kun ensin ällisteltiin lähestyvää aaltoa, ja sitten jossain vaiheessa tajuttiin vasta lähteä juoksemaan karkuun.

Vierailija
150/384 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti juosten ei karkuun ehtinyt, jos oli rannan tuntumassa vielä tajutessaan että tuleekin hyökaalto.

Vierailija
151/384 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin aaltoa Aki Sirkesalon kanssa. Hän meni aallolle surfamaan. Niinistö kiipesi tolppaan. 

Jos Salelle ois käynyt siellä huonosti, Peksi ois kenties ollut meidän pressana 12 vuotta. Ajatelkaas sitä!

Vierailija
152/384 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvelen, että en olisi älynnyt pelätä, sillä paikallisetkaan eivät paenneet vaan kävelivät rannalla keräten mereneläviä. Peruskoulun kävin vuosikymmeniä sitten, joten tokkopa olisin muistanut mitään tsunamista. Ainoa pelastumisen mahdollisuus itselleni olisi ollut fiksun henkilön mukanaolo matkaseurueessani. Moni vannoo, että olisi ymmärtänyt paeta, mutta uskon että asia ei ole niin. 

Nykyihmisen itsesuojeluvaustot eivät oikein toimi. Kallioiltakin tiputaan, kun selfie piti ottaa. Tollot ovat myös lisääntyneet eniten ja sen huomaa: ihmisten äo on laskemassa tutkimustenkin mukaan. Voi voi. 

Vierailija
153/384 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti olisin jäänyt ihmettelemään. Tiedän että meri palautuu kyllä ja vuorovesi-ilmiön mutta tsunamista en ollut tietoinen. En olisi arvannut että vesi palaa niin voimalla. Kävin kouluni 1982-1994 eikä tsunami ollut opetusohjelmassa.

Vierailija
154/384 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheen kanssa katselimme merelle ja ihmettelimme ilmeisen suurta aaltoa. Sitten vanhemmat tajusi, että ehkä kannattaisi lähteä rannalta, joten lähdettiin. Mutta en usko kenenkään meistä ajatelleen että kyseessä oli juuri tsunami tai että se olisi ollut niin vaaraallinen. Lähdettiin kauemmas lähinnä sen vuoksi, että mukana oli tuolloin myös pikkusisarukseni. Mutta siinä vaiheessa ehdittiin mennä vain jonkin matkaa kauemmas. Olin silloin yläasteikäinen ja menin edellä, en oikeastaan tiedä mitä muille tapahtui. Itse en missään vaiheessa varsinaisesti joutunut vaaraan, vesi nousi välillä rinnan korkeudelle, mutta pääsin eteenpäin ja selvisin mustelmilla ja haavoilla. Toinen vanhemmistani pelastui minun lisäkseni.

Miten niin et tiedä? Tsunamissa kaikki sinkoutui kuin pesukoneeseen kun aalto tuli rantaan. Ihmiset jäi aallon sisään ja rakennusten alle, pyörivät vedessä.

Ei sinkoutuneet. Esimerkiksi isovanhempieni hotellilla tsunami näkyi vain siten että hotellin alakerran lattialle tulvi vettä. Ja jälkeenpäin tietty siten että heidänkin hotelliin kerättiin loukkaantuneita.

Vierailija
155/384 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varovainen persoona. Olisin ehkäpä käppäillyt kauemmas tai mennyt sisälle ansaan. En usko, että olisin tajunnut käppäillä riittävän kauas. En kuitenkaan tuppaa liian lähelle minnekään, missä kuohuu. Toisaalta olisin voinut luulla vuorovedeksi ja napata pari simpukankuorta. Olen lukenut vain viisikkoja ja niissä varoiteltiin vuoroveden vaaroista. Olisin odottanut veden palaavan, mutta maltillisesti. En olisi selvinnyt.

Niin olihan siellä niitäkin ihmisiä, jotka miettivät, että jospa tämä ei olekaan niin hyvä juttu ja päättivät varmuuden vuoksi lähteä kävelemään pois rannalta. Sinne rantahotellilleen tai rantakaduille, eikä heille sitten käynyt yhtään sen paremmin. Aika harvassa olivat ne, jotka tajusivat miten kauas ja korkealle ja nopeasti oikeasti olisi pitänyt lähteä selvitäkseen siitä mitä tulossa oli.

Vierailija
156/384 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään. Kaikkihan sen tietää mitä vetäytyvä merenpinta tarkoittaa. Luin tsunameista jo lapsena kun luin tieteiskirjoja yms.

Vierailija
157/384 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen valokuvaaja, joten luultavasti  olisin sitä aallon ihmetä vain jäänyt kuvaamaan, kun olisi pitänyt juosta  pois.

Jäikö tuosta katastrofista muuten turistien ottamia kuvia? Kameroita löytyi, joista saatiin materiaalia ulos. Saatan muistaa väärin tai sotkea johonkin toiseen katastrofiin.

Joo olihan tuosta videokuvaakin, jota näytettiin jossain dokumentissa vähän aikaa sitten. Juuri tuokin tilanne kun ensin ällisteltiin lähestyvää aaltoa, ja sitten jossain vaiheessa tajuttiin vasta lähteä juoksemaan karkuun.

Joo tuossa nyt tapaninpäivänä tv:ssä alkaneessa muistelusarjassa oli ainakin videota, jossa miesääni suomeksi ihmetteli merellä näkyvää vaahtopääaaltoa sitä kuvatessaan.

Vierailija
158/384 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tietenkään. Kaikkihan sen tietää mitä vetäytyvä merenpinta tarkoittaa. Luin tsunameista jo lapsena kun luin tieteiskirjoja yms.

No niinpä näyttivät tietävän.

Vierailija
159/384 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpä näyttivät tietävän.

Luonnonvalinta teki työtään ja moni sai darwinin palkinnon.

Vierailija
160/384 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keille muka on oikeasti opetettu koulussa, mikä tsunami on - siis ennen vuotta 2004? Itse voin ainakin myöntää, etten ollut siitä kuullutkaan, eikä ollut kukaan muukaan tuntemani.

Minä muistan että meillä koulussa käytiin tsunami lävitse, vuosi oli 2002 tai 2003. Tiesin asiasta kyllä ennen tätä koulutuntiakin.

Minullakin on joku maantiedon lisäkurssi hasardeista lukiossa vuonna 2003 ja siinä kyllä käsiteltiin tsunami. Olen asiasta varma koska kurssille piti tehdä kirjallinen työ valitsemansa alueen hasardeista ja valitsemallani alueella tsunamit olivat riski myös. Opin tällöin, että jos meri "pakenee" on tulossa tsunami ja jos aallon näkee on jo usein myöhäistä paeta. Kyseessä ei tuolloin ollut yleistieto (valitettavasti) mutta kyllä tsunameista osa oli kuullut jos minäkin olin.

Olen myös sen verran turvallisuushakuinen, että selvitän etukäteen kohteen riskejä. Todennäköisesti olisin ymmärtänyt lähteä jos olisin nähnyt tilanteen rannalla. Mutta jos olisin ollut muussa kohdassa ja silti vaaravyöhykkeellä, mistäpä sitä olisi tiennyt toimia ennen kuin vesi tulee. Tsunamin riskin ei olisi pitänyt olla alueella tuntematon käsite, johon ei ole yhtään varauduttu, sillä mannerlaattojen yhtymäkohtia on siinä ihan vieressä. Asenne, että mitään varautumista, edes tiedotusta, ei tarvita maksoi todella monen hengen.