Rehellisesti, olisitkö jäänyt hämmästelemään 'mahtavaa' aaltoa Thaimaassa
Rannalle? Kuinka pitkäksi aikaa? Mitä ajatuksia olisi herättänyt?
Kommentit (384)
Perheen kanssa katselimme merelle ja ihmettelimme ilmeisen suurta aaltoa. Sitten vanhemmat tajusi, että ehkä kannattaisi lähteä rannalta, joten lähdettiin. Mutta en usko kenenkään meistä ajatelleen että kyseessä oli juuri tsunami tai että se olisi ollut niin vaaraallinen. Lähdettiin kauemmas lähinnä sen vuoksi, että mukana oli tuolloin myös pikkusisarukseni. Mutta siinä vaiheessa ehdittiin mennä vain jonkin matkaa kauemmas. Olin silloin yläasteikäinen ja menin edellä, en oikeastaan tiedä mitä muille tapahtui. Itse en missään vaiheessa varsinaisesti joutunut vaaraan, vesi nousi välillä rinnan korkeudelle, mutta pääsin eteenpäin ja selvisin mustelmilla ja haavoilla. Toinen vanhemmistani pelastui minun lisäkseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin luullut että aalto hajoaa rantaan tullessa.
Paikallisetkin kävelivät merenpohjaa pitkin hakemassa kalaa ruuaksi, joten miten turisti olisi voinut tajuta vaaran.
Pelkkä maalaisjärki riittää. Jos vesi pakenee nopeasti rannasta niin kyllä se myös takaisin tulee. Ei se ilmaankaan haihdu.
Kuka tahansa osaa näitä viisauksia nyt ladella.
20v sitten " maalaisjärki" ei paljon auttanut, kun tätä kokemusta ei viellä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Mä olisin ollut siellä keskellä merenpohjaa ihastelemassa ja keräämässä nauraen simpukoita. Ja sitten wuuush....kuollut!
Olin kympin oppilas ja juuri yliopistosta valmistunut tuolloin, enkä ollut koskaan kuulut tsunamista. Muistan, kuinka ihmettelin itse, että miten en tiennyt tuosta ja vähän ärsyttikin. Ja tajusin, että kuinka vähän oikeastaan tiedänkään mistään, vaikka luulin olevani fiksu.
Kympin oppilailta usein puuttuu arkijärki. Ensimmäinen typerä teko on ylipäätään lähteä tuollaiseen maahan.
Vierailija kirjoitti:
Muistan elävästi joskus 9-10 -vuotiaana, kun isoveljeni luki jostain katastrofikirjasta tsunameista. Tämä siis 90-luvun alussa. Olin aivan järkyttynyt, koska se kuulosti niin kamalalta tavalta kuolla ja pelastautuminen niin vaikealta, koska aallon näkyessä ei oikeasti oikein enää ehdi juosta. Koulussa ei tuollaisista silloin mitään puhuttu, eikä iso osa kavereistani ollut koskaan kuullutkaan tsunamista, kun asiasta puhuttiin. 2004 olin varannut jo lentoliput jouluksi Thaimaahan ja tarkoitus oli olla tuolla seudulla, johon tsunami pahiten osui. Sattumalta sitten piti siirtää matkaa ja lähdinkin vasta reilun viikon päästä toiseen kohteeseen, koska Thaimaahan en enää saanut varattua lippuja, ne menivät kuin kuumille kiville, silloin oli paljon ihan vain lentotarjouksiakin.
Vaikka tiesin, mikä tsunami oli, en usko että olisin silti tajunnut kovin nopeasti siellä rannalla, mistä on kyse. Siis ottaen huomioon, että paikallisetkaan eivät tajunneet. Ihmi
Ei tsunami iskenyt pahiten Thaimaahan! Indonesiassa kuoli noin 150 000 ihmistä. Sri Lankassa noin 30 000. Thaimaassa noin 5000. Vähän eri lähteissä nämä Thaimaan luvut vaihtelee, mutta kuitenkin puhutaan muutamasta tuhannesta, kun noilla pahimmilla alueilla kymmenistä- ja sadoistatuhansista ihmishengistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ajan eläneenä ja lukuisat filmit ja kertomukset nähneenä täytyy myöntää, että en luota tsunamivaroitusjärjestelmään, joka rakennettiin katastrofin jälkeen. Siitä on jo 20 v. Onko se edelleen hyvin toimiva kaikilta osin? Ettei joku fuskaa ja säästä rahaa huolloissa?
Lisäksi, jos saarella ei ole korkeita kohtia, minne paeta, on varmaan kiva kuulla hälytysten soivan ja odotella ja odotella. Ei, en matkusta tuonnepäinkään.
ton takia kannattaa mennä pattajalle jos thaimaassa päin käy. Siaminlahdessa on liian vähän vettä että siitä mitään tsunamia tulis. On muutenkin nastampi paikka kun joku semiautio saari
Ei sille suunnalle kannata lähteä lukuisista muistakaan syistä. Tässä maailmassa on sadoittain ellei tuhansittain paljon parempia paikkoja nähtävänä ja koettavana. Toki jos turvallisuus ei moneltakaan kantilta ole itselle mitenkään tärkeää niin sinne vaan. Moni on jäänyt sille tielle eikä todellakaan tsunamin takia vaan paljon yleisimpien asoiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisesti olisin. Nykyään tsunami kuuluu yleistietoon, mutta vuonna 2004 juuri kukaan ei tiennyt asiasta yhtään mitään. En tiennyt minäkään.
Kyllähän tiesi.
Olen valokuvaaja, joten luultavasti olisin sitä aallon ihmetä vain jäänyt kuvaamaan, kun olisi pitänyt juosta pois.
Olisin luultavasti jäänyt ihastelemaan ja ihmettelemään, että wau mikä aalto.
Kaipa sitä olisi jäänyt ihmettelemään mihin se vesi katosi.
Nyt toki tietäisin toisin.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan, tiedän mitä tarkoittaa kun vesi vetäytyy rannasta. Myös lapseni tietää sen, kuuluu ihan perusopetukseen.
Tiedämme sen nyt koska olemme kokeneet kyseisen tsunamin. Hyvin harva tiesi siitä ennen 20 vuoden takaista koska vastaavaa ei ollut aiemmin tapahtunut. Sen jälkeenkin se on tapahtunut vain yhden kerran ja tuolloinkin paljon pienemmässä mittakaavassa (Fukusima)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan, tiedän mitä tarkoittaa kun vesi vetäytyy rannasta. Myös lapseni tietää sen, kuuluu ihan perusopetukseen.
Tiedämme sen nyt koska olemme kokeneet kyseisen tsunamin. Hyvin harva tiesi siitä ennen 20 vuoden takaista koska vastaavaa ei ollut aiemmin tapahtunut. Sen jälkeenkin se on tapahtunut vain yhden kerran ja tuolloinkin paljon pienemmässä mittakaavassa (Fukusima)
Emme me ole kokeneet kyseistä tsunamia. Tai sinusta en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Perheen kanssa katselimme merelle ja ihmettelimme ilmeisen suurta aaltoa. Sitten vanhemmat tajusi, että ehkä kannattaisi lähteä rannalta, joten lähdettiin. Mutta en usko kenenkään meistä ajatelleen että kyseessä oli juuri tsunami tai että se olisi ollut niin vaaraallinen. Lähdettiin kauemmas lähinnä sen vuoksi, että mukana oli tuolloin myös pikkusisarukseni. Mutta siinä vaiheessa ehdittiin mennä vain jonkin matkaa kauemmas. Olin silloin yläasteikäinen ja menin edellä, en oikeastaan tiedä mitä muille tapahtui. Itse en missään vaiheessa varsinaisesti joutunut vaaraan, vesi nousi välillä rinnan korkeudelle, mutta pääsin eteenpäin ja selvisin mustelmilla ja haavoilla. Toinen vanhemmistani pelastui minun lisäkseni.
Miten niin et tiedä? Tsunamissa kaikki sinkoutui kuin pesukoneeseen kun aalto tuli rantaan. Ihmiset jäi aallon sisään ja rakennusten alle, pyörivät vedessä.
Historian suurin tsunami iski vuonna 1958 Yhdysvalloissa. Heinäkuun 9. päivänä vuonna 1958 maanjäristys ravisteli Alaskan kaakkoista rannikkoa. Tsunami sai alkunsa voimakkaasta maanjäristyksestä: Sen voimasta irtosi yli 30 miljoonaa kuutiometriä kivimassaa Lituya Bayn poukaman reunoilta.
Jos rehellisiä ollaan, niin tuolloin olisin todennäköisesti parikymppisenä "teininä" kännissä jäänyt ihailemaan aaltoa ja mennyt sen mukana.
Nykyään toki tietäisin tilanteen paremmin ja veden poistuessa vetäytyisin sisämaahan tai jonnekin turvaan. Yleinen tietoisuus on varmastinyt kaikilla parempi.
En oikeasti osaa kyllä sanoa, mitä olisi käynyt.
Noin 8 200 vuotta sitten eli vuoden 6200 eaa. paikkeilla Norjanmerellä tapahtui hyvin mittava merenalainen maanvyöry. Storeggan vyörynä tunnettu tapaus synnytti tsunamin, joka iski maihin eri puolilla pohjoista Eurooppaa.
Jotakuinkin samaan aikaan kun maanvyöry tapahtui, Britteinsaarten pohjoisosien väestöä kuoli tutkimusten mukaan kuin heinää. Tuolloin seudun väestökeskittymät sijaitsivat rannikolla.
NYT BRITTITUTKIJAT ovat selvittäneet sitä mahdollisuutta, että tämä väestön väheneminen ja maanvyöryn aiheuttama tsunami olisivat yhteydessä toisiinsa. Tutkimusraportti on julkaistu Journal of Quaternary Science -tiedejulkaisussa.
Tämä esitetty väestön väheneminen ajoittuu heti Storeggan tsunamin perään. Samoihin aikoihin esiintyi myös ilmastollisesti kylmä kausi, joten on ollut epäselvää, kumpi olisi vaikuttanut väestön vähenemiseen mahdollisesti enemmän, sanootutkimusta johtanut Leedsin yliopiston tohtorikoulutettavaPatrick Sharrocks Business Insiderin haastattelussa.
Sharrocks ja Yorkin yliopiston tohtori Jon Hill toteuttivat uudessa tutkimuksessaan tietokonepohjaisia simulaatioita siitä, miten kauas sisämaahan tsunamiaallot olisivat voineet kulkea iskettyään Britteinsaarille.
Tulokset antavat ymmärtää, että tsunami olisi voinut tappaa merkittävän osan Pohjois-Englannissa, nykyisen Northumberlandin alueella sijaitsevan Howickin asuinkeskittymän väestöstä. Howick sijaitsee rannan tuntumassa. Siitä ei ole kuitenkaan vielä täyttä varmuutta, iskikö tsunami juuri Howickiin.
Storeggan maanvyöryn aiheuttaman tsunamin jälkiä on havaittu aiemmissa tutkimuksissa Norjassa, Englannissa, Tanskassa, Grönlannissa ja Skotlannissa. Jäljet ovat löytyneet järvien, laguunien ja muiden vesistöjen sedimenttikerrostumista.
Vaikea ymmärtää thaimaan viranomaisia jotka ei tuntuneet tajuavan mitään merenalaisen maanjäristyksen ja tsunamin yhteydestä ja täten varoittaneet kaikkia rannikkoalueita nopeasti. Tyhmät turistit nyt tietää etteivät he mitään tajua vaan toljottavat ihmeissään. Sekin miksi paikalliset olivat niin pihalla siitä mitä vetäytyvä meri yleensä merkitsee on ihmeellistä. Tuskin oli thaimaan historian ensimmäinen tsunami joten perintötietoa pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Hurja juttu. Tuntuuko sinusta, että olet jo sen pahimman kohdannut ja selviät mistä vain? Miten selvisit? Mietitkö usein asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Olen valokuvaaja, joten luultavasti olisin sitä aallon ihmetä vain jäänyt kuvaamaan, kun olisi pitänyt juosta pois.
Jäikö tuosta katastrofista muuten turistien ottamia kuvia? Kameroita löytyi, joista saatiin materiaalia ulos. Saatan muistaa väärin tai sotkea johonkin toiseen katastrofiin.
Sama.
Nyt jälkeenpäin täällä on helppo sanoa, että " en todellakaan olisi jäänyt ja lapsikin tietää mitä se tarkoittaa. "
Harva tiesi silloin 20v sitten.
Sen jälkeen suurinosa tietää..