Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rehellisesti, olisitkö jäänyt hämmästelemään 'mahtavaa' aaltoa Thaimaassa

Vierailija
28.12.2024 |

Rannalle? Kuinka pitkäksi aikaa? Mitä ajatuksia olisi herättänyt? 

Kommentit (384)

Vierailija
61/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti olisin jäänyt ihastelemaan aaltoa. Eihän sellaista näe kuin kerran elämässä.

Vierailija
62/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Heti veden vetäytyessä olisin lähtenyt juoksuun. Ysärillä jo alakoululaisena opin, mitä pitää tehdä jos vesi vetäytyy mereen. Ihmettelen, että niin moni ei tiennyt. 

Ei tuo olisi välttämättä riittänyt. Olisimme hyvinkin silti voineet kuolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan olisin hengannu jossain rantabaarissa ja jos paikalliset olis lähteny karkuun niin olisin käyttäny tilaisuuden ja ottanu ilmaista drinksua

Vierailija
64/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keille muka on oikeasti opetettu koulussa, mikä tsunami on - siis ennen vuotta 2004? Itse voin ainakin myöntää, etten ollut siitä kuullutkaan, eikä ollut kukaan muukaan tuntemani.

Vierailija
65/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan, tiedän mitä tarkoittaa kun vesi vetäytyy rannasta. Myös lapseni tietää sen, kuuluu ihan perusopetukseen.

Vuorovettä?

Vierailija
66/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään en, mutta vuonna 2004 luultavasti kyllä.

Vierailija
67/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan, tiedän mitä tarkoittaa kun vesi vetäytyy rannasta. Myös lapseni tietää sen, kuuluu ihan perusopetukseen.

Vuorovettä?

Vuoroveden erottaa kyllä selkeästi tsunamista... Se vesi lähtee tsunamissa todella poikkeuksellisesti pois.

Vierailija
68/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varovainen persoona. Olisin ehkäpä käppäillyt kauemmas tai mennyt sisälle ansaan. En usko, että olisin tajunnut käppäillä riittävän kauas. En kuitenkaan tuppaa liian lähelle minnekään, missä kuohuu. Toisaalta olisin voinut luulla vuorovedeksi ja napata pari simpukankuorta. Olen lukenut vain viisikkoja ja niissä varoiteltiin vuoroveden vaaroista. Olisin odottanut veden palaavan, mutta maltillisesti. En olisi selvinnyt.

Vierailija
69/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti. Mistä olisin voinut tietää, että meren vetäytyminen merkitsee vaaraa? Nyt tiedän kyllä mutta en ennen tiennyt. En tosin matkustaisi koskaan Thaimaaseen, joten en olisi ko. tilanteeseen edes joutunut.

Enkä minä. Tsunamin syitä selviteltiin pitkää telkussa monessa ohjelmassa ja mieleenpainuvin oli kuvaus mannerlaattojen liitoskohdasta sekä paljonko ne liikkuivat. Lisäksi, että seuraava tsunami voi tulla koska tahansa, kun laatat liikkuvat takaisin entiseen asentoonsa ja että niitä on ollut tuolla alueella aina.

Vierailija
70/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keille muka on oikeasti opetettu koulussa, mikä tsunami on - siis ennen vuotta 2004? Itse voin ainakin myöntää, etten ollut siitä kuullutkaan, eikä ollut kukaan muukaan tuntemani.

eihän se ketään kiinnosta kun jotain aasialaisia menehtyy kyllähän niitä piisaa. Tossa "Thaimaan tsunamissa" kuoli länsimaalaisia turisteja jokunen sata/tuhat niin sen takia siitä tuli niin iso uutinen. Nyt jokainen tietää mikä on tsunami, harva tiesi ennen 2004. Ja harva tietää vieläkään että kuolleita tuossa tsunamissa oli liki 300 000, joista valtaosa (235 000) oli indonesialaisia

Vierailija
71/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin aaltoa Aki Sirkesalon kanssa. Hän meni aallolle surfamaan. Niinistö kiipesi tolppaan. 

Katsoin netistä, että Sirkesalon vaimo löytyi helmikuun lopulla 2005 ja Aki Sirkesalo seuraavana päivänä. Heidän perheensä on haudattu Suomeen, mutta löydettiinkö nämä lapset myös?

Kyllä lapsetkin löytyivät. 

Vierailija
72/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuo oli jo ysärillä päivänselvä juttu. Muistelisin että koulun maantiedon kirjasta tai tunnilla opin. Luin myös tieteen kuvalehteä, mutta muistaakseni koulussa kerrottiin. Oli yhtä päivänselvää kuin se, että koronapandemian tulo on vain ajan kysymys. Ja ilmastonmuutosjutut. Ja Suomen väestön tulevat ikärakenneongelmat. Näistä kaikista kyllä puhuttiin jo silloin ja itse olen vm. 84. 

Vierailija
73/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä aina väitetään älykkääksi, mutta silti eläimet tajus häipyä. 

Ne on ollut Nooan arkissa ja tiesi miten meri käyttäytyy.

Vierailija
74/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Olin joltain tiedekanavalta nähnyt ohjelman tsunamista ja tiesin, että meren vetäytyminen tarkoittaa sitä, että tsunami on tulossa ja pitää juosta. Ja todellakin rantaa kohti tulossa oleva jättiläisaalto saisi minut juoksemaan!

Muistaakseni riippuu rannan ja merenpohjan muodosta, tuleeko rantaan matala pieni aalto vai iso ja korkea. 

Vierailija
75/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aallon näkyessä olisin lähtenyt poispäin, mutta olisinko kerinnyt tarpeeksi kauas ja korkealle?

Luultavasti huonosti olisi käynty.

Vierailija
76/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuo oli jo ysärillä päivänselvä juttu. Muistelisin että koulun maantiedon kirjasta tai tunnilla opin. Luin myös tieteen kuvalehteä, mutta muistaakseni koulussa kerrottiin. Oli yhtä päivänselvää kuin se, että koronapandemian tulo on vain ajan kysymys. Ja ilmastonmuutosjutut. Ja Suomen väestön tulevat ikärakenneongelmat. Näistä kaikista kyllä puhuttiin jo silloin ja itse olen vm. 84. 

Jatkan vielä, että näin myös satunnaisia painajaisia tsunamista vuosia ennen tuota katastrofia. Matkustimme suht paljon ja toisinaan kohteessakin mietin rannalla tsunamia. Joten uskon kyllä, että olisin takuulla pinkaissut juoksuun, jos olisin nähnyt veden karkaavan. 

Vierailija
77/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että sen ajan tiedoilla, 29 - vuotiaana, olisin välttämättä tiennyt tsunamista sinänsä. Voisin kuvitella, että koska olen yleisvarovainen ihminen, niin olisin reagoinut vähän nopeammin kuin keskivertoihminen mutta en usko että olisin viitsinyt kuitenkaan lähteä juoksemaan jonnekin todella kauas. Parhaimmassa tapauksessa olisin kiivennyt jonnekin hotellin yläkerroksiin, huonoimmassa ollut muutaman sadan metrin päässä rannasta ja liiskautunut jonkin virran kuljettaman auton tai puistonpenkin alle kuoliaaksi. 

Vierailija
78/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin lähtenyt samantien pois. Kyllä koulussa se jo opetetaan että mikäli vesi pakenee pois merelle niin hyökyaalto tulee ja miten siinä tilanteessa kuuluu toimia. 

Ei meille ainakaan opetettu koulussa 90-luvulla. Vasta tuon 2004 tsunamin uutisoinnin yhteydessä opin, mitä tarkoittaa, kun vesi yhtäkkiä vetäytyy rannalta. Nyt siis tiedän, kiitos 20 v takaisen uutisoinnin, että silloin kannattaa lähteä hippulat vinkuen juoksemaan jonnekin korkeampaan maastoon.

Vierailija
79/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kyllä aivan varmasti jäänyt ihmettelee, mitä tapahtuu hetkeksi Mutta luulen, että olisin lähtenyt juoksee korkeimmalle mäelle aika nopeasti ihan intuitiolla. 

Vierailija
80/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa olisin itsekin voinut olla siellä lapsuudenperheeni kanssa. Olen kiitollinen, ettemme olleet. Osanotot kaikille, joita asia lähemmin koskee.