Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rehellisesti, olisitkö jäänyt hämmästelemään 'mahtavaa' aaltoa Thaimaassa

Vierailija
28.12.2024 |

Rannalle? Kuinka pitkäksi aikaa? Mitä ajatuksia olisi herättänyt? 

Kommentit (384)

Vierailija
21/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan lintujen laulun lakkaamisen olisin tajunnut jos sellaista siellä oli ja loppui 

Se liittyy maanjäristykseen. Ei ne linnut ja kaskaat sen tsunamin takia lopettanut ääntelemästä. Olisin pelännyt jälkijätistuksiä tai ajatellut, että pääjäristys on vasta tulossa. 

Itse opin 80-luvulla, että maanjäristyksen jälkee voi tulla hyökyaalto. Olin maanjäristyksessä ja Ihmettelin, kun turistit lähti rantahotelleista. Joku kertoi minulle hyökyaallon vaarasta. En kyllä tiedä olisinko osannut sen yhdistää veden pakenemiseen. 

Vierailija
22/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä jotka väittää että olisivat samantien paenneet "kun koulussa aikoinaan opetettiin" niin todennäköisesti ette olisi. Vasta tuon tapahtuman jälkeen tuo tieto on kairautunut ihmisten mieliin. Siellä olisitte samalla tavalla hölmistyneenä ihmetelleet mitä nyt oikein tapahtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin juossut happikapseliin turvaan ja jäänyt henkiin. 

Vierailija
24/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti. Mistä olisin voinut tietää, että meren vetäytyminen merkitsee vaaraa? Nyt tiedän kyllä mutta en ennen tiennyt. En tosin matkustaisi koskaan Thaimaaseen, joten en olisi ko. tilanteeseen edes joutunut.

Vierailija
25/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en välttämättä olisi älynnyt lähteä, mutta olin silloin sen ikäinen, että olisin ollut matkalla vanhempieni kanssa ja isäni olisi aivan varmasti todennut, että täältä on lähdettävä ja hlvetin äkkiä. 

Olisin minäkin ihmetellyt, miksi linnut eivät laula ja hiljaisuus olisi tehnyt varovaiseksi, joten olisin saattanut älytä ottaa jalat alle siinä vaiheessa, kun aalto näkyi. Olisi cain saattanut olla myöhäistä jo sitten.

Vierailija
26/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon, että tulee joku uusi aalto joka vähentää aasian populaatiota.

No kuule, sellainen aalto on jo, ja sen nimi on romahtava syntyvyys.

Vierailija
27/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan olisi mennyt katsomaan merenpohjaa kovin pitkälle, mutta en usko, että olisin tajunnut heti lähteäkään. Ja ihan on hyvä yleissivistys. Olisin tosiaan luullut vain laskuvedeksi ja olisin hahmottanut, että vesi palaa pian. Mutta en olisi tajunnut veden tulevan tuollaisena massana. 

Yhden tutun vanhempi oli joutunut Khao Lakissa veden varaan. Tuli Suomeen pahasti tulehtuneita haavoja ympäri kroppaa. Selvisi siis, mutta kaikki se romu ja iskeytyminen tavaroita vasten teki haavoja ja ne tulehtui. Toipui ihan täysin kyllä. 

Vierailija
28/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2004 tapanina olisin mennyt, kuten monet muutkin suomalaiset. En ollut ikinä kuullut tsunamista. Vuoden 2004 jälkeen en olisi mennyt, tapanin 2004 jälkeen kaikki tiesivät.

Vierailija
29/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On luultavasti ollut tosi pelottavan näköinen. Ilmeisesti on myös silmin voinut havaita, että valtava aalto lähestyy. En usko, että olisin jäänyt rannalle katselemaan. 

Vierailija
30/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin lukiolaisena 80-luvulla maantieteilijäksi ja olin erityisen kiinnostunut vesistöistä, joten olisin tunnistanut vaaran merkit. Olisin muutenkin viettänyt aikani jossain katolla tai vuorella merta tuijottelemassa. Urheilijana olisin pystynyt kiipeämään ja juoksemaan, mutta kukapa tietää, olisinko kuitenkaan osannut paeta tarpeeksi nopeasti ja oikeaan paikkaan.

Vieläkin ihmettelen sitä, miten tietämättöminä ihmiset lähtevät kaukomaille oleskelemaan. Edelleen moni näkyy olevan sitä mieltä, että Ulkoministeriö saapuu tarvittaessa poimimaan suomalaisia helikopterin kyytiin, oli kyse sitten mahataudista tai kadonneesta matkalaukusta tai lomakohteen nielleestä maanmullistuksesta.

Vierailija
31/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin varmasti hölmönä turistina katsonut muista (erityisesti paikallista) mallia ja näinollen todennut ettei tässä ilmeisesti mitään huolta ole. 

Vierailija
32/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti olisin, jos kukaan muukaan ei olisi juossut pakoon. Ja juoksisin pakoon vaikka hamsteria, jos kaikki muutkin juoksisivat. 

Vierailija
33/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan, tiedän mitä tarkoittaa kun vesi vetäytyy rannasta. Myös lapseni tietää sen, kuuluu ihan perusopetukseen.

Niin, mutta vastaa rehellisesti, olisitko tiennyt 20 vuotta sitten?

Vierailija
34/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni oli tajunnut siinä vaiheessa, kun rannan veneille alkoi tulla hätä käteen, että tää ei ole hyvä juttu. Kiire tuli silti, eikä kokonaan aaltoa pakoon päässyt vaikka hoksasi lähteä paljon muita aiemmin.

Vierailija
35/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan, tiedän mitä tarkoittaa kun vesi vetäytyy rannasta. Myös lapseni tietää sen, kuuluu ihan perusopetukseen.

Jep, tätä alettiin jostain syystä opettaa vuoden 2004 tapaninpäivän jälkeen.

Oikeasti useimmiten hyökyaallon ensimerkkejä ei käsitelty edes hasardimantsassa.

Olisin tod. näk. itse möllöttänyt biitsillä monttu auki ihmettelemässä hienoa luonnonilmiötä. Todella harva silloin tiesi mitä veden vetäytyminen ennakoi.

Yksi noin 12-vuotias tyttö pelasti jonkun rannan auringonpalvojat huutamalla varoitusta tsunamista. Olivat opiskelleet aihetta hiljattain koulussa. Hänen arveltiin pelastaneen vähintään kymmenien ihmisten hengen, sillä ihmeen kummalla ihmiset uskoivat huutavaa tyttöä.

Vierailija
36/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi jäänyt katsomaan. Olin opiskellut tsunamista yliopistossa. 

Vierailija
37/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin varmaankin, varsinkin jos kukaan rannalla ei olisi vaikuttanut hätääntyneeltä.

Olen tuhansien järvien maasta, ja sisämaasta. Meren nähnyt pari kertaa. En olisi osannut pelätä, olisin varmaan jännittänyt upeaa luonnonilmiötä.

Vierailija
38/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi tajunnut vaaraa. Olen talsinut meressä laskuveden aikaan ulkomailla, joten siihen olisin sekoittanut ilmiön.

Vierailija
39/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vad om du bara skuffade huvudet in i din röv och fes?

Vierailija
40/384 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin hukkunut.