Kasvatetaanko sun mielestä tyttöjä ja poikia nykyäänkin eri tavalla?
Hiekkalaatikon reunalla olen huomannut, että säännöt ovat kyllä usein tytöille ja pojille aika erilaisia. Jos tyttölapsi karjuu, heittelee, ottaa toisen kädestä tai hajottaa paikkoja tai leluja, häntä ohjataan paljon todennäköisemmin hyvään käytökseen, ja poikien annetaan useammin jatkaa touhujaan. Harvoin esim näkee, että tyttölapsen annetaan hajottaa yhteisiä tai toisen leluja silmittömästi tohjoksi, vähän väliä kyllä, että poikien tuhoamiseen ei puututa.
En edes usko, että tämä on välttämättä vanhemmilta tietoista, tyttöihin ja poikiin vain tulee suhtauduttua eri tavoin.
Kommentit (105)
Täällä yksi äiti, joka on miettinyt otsikon kysymystä vähän eri kautta. Omat poikani ovat jo vauvaikäisestä olleet ns. menijöitä, todella aktiivisia, uteliaita, kokeilunhaluisia ja vanhemmiten myös omaehtoisia. Kuvaavaa lienee, että molempien poikien eka sana on ollut "ei", niin paljon he ovat sitä kuulleet. Ihan kaikkea en ole aina jaksanut heiltä kieltää ihan sen takia, että kieltämistä mahtuu valehtelematta jokaiseen varttituntiin. Esimerkiksi olen saattanut antaa pojan leikkiä keittiön tiskialtaassa vesileikkejä, joista roiskuu vettä ympäristöön, mikä ärsyttää mua tosi paljon.
JOS mulla olisi stereotyyppinen tyttölapsi tai poikalapsi, joka olisi luonteeltaan rauhallisempi, tykkäsi nysvätä itsekseen jne., varmaan kieltäisin häneltä em. vesileikin. Nyt en vaan jaksa. Kivittäkää vain! Ainakin omien poikieni osalta kysymys on vain niin selvästi luonne-erosta suhteessa muihin lapsiin, että tällaiset keskustelut tuntuu vähän rasittavilta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi äiti, joka on miettinyt otsikon kysymystä vähän eri kautta. Omat poikani ovat jo vauvaikäisestä olleet ns. menijöitä, todella aktiivisia, uteliaita, kokeilunhaluisia ja vanhemmiten myös omaehtoisia. Kuvaavaa lienee, että molempien poikien eka sana on ollut "ei", niin paljon he ovat sitä kuulleet. Ihan kaikkea en ole aina jaksanut heiltä kieltää ihan sen takia, että kieltämistä mahtuu valehtelematta jokaiseen varttituntiin. Esimerkiksi olen saattanut antaa pojan leikkiä keittiön tiskialtaassa vesileikkejä, joista roiskuu vettä ympäristöön, mikä ärsyttää mua tosi paljon.
JOS mulla olisi stereotyyppinen tyttölapsi tai poikalapsi, joka olisi luonteeltaan rauhallisempi, tykkäsi nysvätä itsekseen jne., varmaan kieltäisin häneltä em. vesileikin. Nyt en vaan jaksa. Kivittäkää vain! Ainakin omien poikieni osalta kysymys on vain niin selvästi luonne-erosta suhteessa muihin lapsiin, että tällaiset keskustelut tuntuu vähän rasi
Mulla on todella rasavilli tyttölapsi. Itse hahmotan tän keskustelun enemmän niin, että ei puhuta ns normaalista riehumisesta, vaan esim paikkojen ja tavaroiden hajottamisesta, ja kielletäänkö sellaista enemmän tytöiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se sitten koulussa alkaa se opetus missä pojille tehdään selväksi kuinka pahoja miehet ovat ja tytöille kuinka naiset ovat kaikessa parempia.
Aiheen vierestä mutta miten te jaksatte alapeukuttaa näitä reppanoiden kitinätrollaamisia :D Ymmärrättekö edes mikä on trolli?
Näitä ketjuja kun täällä lukee niin taitaa 90-95% olla noita trolleja joten eipä täällä meidän normaalien ehkä kannattaisi enää edes käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JOS mulla olisi stereotyyppinen tyttölapsi tai poikalapsi, joka olisi luonteeltaan rauhallisempi, tykkäsi nysvätä itsekseen jne., varmaan kieltäisin häneltä em. vesileikin. Nyt en vaan jaksa. Kivittäkää vain! Ainakin omien poikieni osalta kysymys on vain niin selvästi luonne-erosta suhteessa muihin lapsi
Jatkan vielä: Riehakkaan lapsen kanssa pitää siis todellakin valita taistelunsa, mutta ei hän silti saa vaikkapa heitellä juomalaseja tai rikkoa pihassa toisten leluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se sitten koulussa alkaa se opetus missä pojille tehdään selväksi kuinka pahoja miehet ovat ja tytöille kuinka naiset ovat kaikessa parempia.
Kouluissa pojilla onkin sit tosi vaikeaa, kun ei ole opetettu käyttäytymään ollenkaan. Siitä on sitten hyvä syyttää naisopettajia, ja mielellään kaikkia naisia.
Vaikka pitäisi lähinnä syyttää äitejä. Ja siis pakkohan sen on äideistä johtua, sillä ainakin tämän palstan mukaan naiset, eli äidit joutuu poikkeuksetta hoitamaan kaiken yksin. Jos tämä ei kelpaa niin silloinhan te ihan suoraan valehtelette.
Riittäis varmaan enemmän jaksuja äidillä siihen asialliseen kasvattamiseen, jos ei tarttis hoitaa kaikkea muutakin yksin.
Mutta minkä takia ne äidit sitten jaksaa kuitenkin kasvattaa tytöt? Eiköhän se ongelma ole jossain muualla kuin lapsen sukupuolessa?
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttö on käynyt läpi ihan vastaavan normaalin vaiheen, jossa kaikki käden ulottuvilla oleva pitää tuhota. 2,5 -vuotiaana se vaihe on ohi, koska olen häntä opettanut tutustumaan maailmaan mielummin jollain muulla tavalla. Hän ymmärtää, mitä tarkoittaa, kun joku on "rikki", ja että se ei ole hyvä asia. Ja että vahinkoja sattuu, mutta lähtökohtaisesti tavaroita ei saa hajottaa tahallaan.
Tuttavapiirissä jokainen tyttölapsi on opetettu samoin, ja ehkä puolet pojista ei, ja todellakin pistävät kaiken tohjoksi edelleen alakouluikäisinä vailla mitään ymmärystä siitä, ettei ole ok toimia niin, varsinkaan, jos tavara ei ole oma.
Minulla on samanikäinen poika ja olen kyllä opettanut, ettei asioita saa rikkoa. Itse inhoan rikkinäisiä tavaroita ja haluan, että niistä pidetään huolta. Pojalle on jätetty lelulaatikkoon rikkomassa lelut. Aina välillä hän niitä katselee ja näyttää meille, että: "Rikki". Olen vain että niinpä, ei ole kiva leikkiä rikkinäisillä leluilla. Nyt ymmärtää rauhoittua jos sanoo, että joku menee rikki.
Mutta joo, meillä saa kyllä kotona leikkiessä riehua ja kiljua energiaa pois (okt-talo, ei haittaa ketään). Muualla pitää käyttäytyä tai viedään pois tilanteesta. Ja on kyllä osannut käyttäytyä.
Samat säännöt olisi myös tytöllä.
Näinpä. Milloin äidit ottavat vastuun poikalasten kasvattamisen onnistumisesta?
Oma poikani ei muuten rikkonut mitään sen enempää kuin tyttärenikään. Ihan hyvin käyttäytyviä on molemmista kasvanut.
Hyvin siis kasvatettu. En tiedä hoiditko homman täysin yksin vai olitko siinä ilmeisesti täysin poikkeuksellisen onnellisessa asemassa, että myös lasten isä osallistui, joka tapauksessa hyvin meni, eli et kuulu siihen ryhmään jolle tuo tarkoituksella sarkastinen kommentti oli kirjoitettu. Ja jonka ainoa pointti oli muuten herättää vähän ajatuksia, eikä oikeasti syyllistää ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa pojilla onkin sit tosi vaikeaa, kun ei ole opetettu käyttäytymään ollenkaan. Siitä on sitten hyvä syyttää naisopettajia, ja mielellään kaikkia naisia.
Ja sitten ihmetellään miten miehet ovat niin hyvin edustettuina rikostilastoissa.
Mikä ironista. Suurin osa näistä rikollisista ovat ero perheistä jossa yh-äiti kasvattanut pojan. Se ois niin kun peiliin katsomisen paikka
Joo, ainakin sillä isällä joka ei hoida hommaansa.
Suotta oli tuota aiempaa kommenttia alanuolitettu ja vastaus oli tarpeettoman aggressiivinen, vaikka aiempi olikin vähän provosoiva. Ajat sitten on todistettu, että niin miehet kuin naisetkin, jotka tekevät vähintään moraalisesti arveluttavia juttuja, usein kärsivät isä-ongelmista, ei tietenkään aina, mutta suurin osa. Sen voisi tietysti helpoiten korjata sillä, että isät hoitaisivat hommansa niin kuin kuuluukin, mutta miksi sama ei päde yhtä suurella erolla silloin kun isä on kasvattanut lapset yksin? Tää ei ole mikään naisia syyllistävä kysymys, vaan ihan oikeasti mielenkiintoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmetellään miten miehet ovat niin hyvin edustettuina rikostilastoissa.
Mikä ironista. Suurin osa näistä rikollisista ovat ero perheistä jossa yh-äiti kasvattanut pojan. Se ois niin kun peiliin katsomisen paikka
Todellakin. Sen lapsensa hylänneen isän pitäisi katsoa rankasti peiliin, että mitä on pojalleen aiheuttanut.
Eli sun mielestä äidit ei osaa kasvattaa pojista kunnollista? Tohdin olla eri mieltä ja toisekseen, eikös miesten pitänyt olla ihan hyödyttömiä? Miten se nyt on, miehiä sittenkin tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka onkin niin, että pojat ovat keskimäärin rasavillimpiä, ei se ole mikään peruste sille, ettei opeteta tavoille. Se voi kestää kauemmin ja olla vaikeampaa, mutta sukupuoli ei ole mikään peruste sille, että vaikkapa tönii kaveria tai hajottaa toisen lelut.
Siinä on äideillä petraamisen paikka. Kasvattakaa pojille käytöstavat.
Samaa sukupuolta oleva vanhempi on lapsen tärkein esikuva, joten se olisi isien homma.
Daddy issues on ihan todistettu asia ja ongelma nimenomaan naisilla. Ei oikein osu tohon sun logiikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono käytös periytyy vanhemmilta. Kristinusko tulisi olla vahvemmin läsnä ihmisten elämässä. Muutoin ihmisistä kasvaa hengettömiä ja sieluttomia materialisteja jotka eivät osaa arvostaa sitä mitä heillä on elämässään.
No ite en oo kristitty, ja lapsellani on todellakin hyvä ja turvallinen koti, ja rajat ja säännöt. Hän käyttäytyy kivasti muita ihmisiä kohtaan.
Kasvoitko jossain muslimikulttuurissa, israelissa tai tiibetissä tms? Jos kasvoit suomessa niin olet todennäköisesti saanut kristilliset arvot vaikka et uskovainen olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka onkin niin, että pojat ovat keskimäärin rasavillimpiä, ei se ole mikään peruste sille, ettei opeteta tavoille. Se voi kestää kauemmin ja olla vaikeampaa, mutta sukupuoli ei ole mikään peruste sille, että vaikkapa tönii kaveria tai hajottaa toisen lelut.
Samaa sukupuolta oleva vanhempi on lapsen tärkein esikuva, joten se olisi isien homma.
Daddy issues on ihan todistettu asia ja ongelma nimenomaan naisilla. Ei oikein osu tohon sun logiikkaan.
Tärkeä esikuva ja tärkeä vanhempi on kaks eri asiaa. Vaikka äiti on tyttölapselle yleensä se tärkein esikuva siinä mielessä, että on samaa sukupuolta ja lapsi saa siitä viitteitä mitä itsestäkin sitten joskus kasvaa, niin ei se poissulje sitä että isä(hahmo) on äärimmäisen olennainen myös tyttölapsen kehityksen kannalta. Isä luo aivan erilaista turvaa kuin äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä uskon, että nykyään erot on jopa isommat kuin ennen, ja miesten pahoinvoinnin alkusyy on tässä. Jos sulta ei kotona vaadita eikä edellytetä oikein mitään, kouluun mennessä tulee isoja ongelmia.
Uskon samaan.
Muksut ovat aina vauhkoja, mutta vaatimukset kasautuvat tytöille. Poikien kohdalla on enemmän sitä, että "kyllä maailma kasvattaa". Se on aika kornia nykymaailmassa, jossa poikienkin pitäisi pärjätä ihmisten kanssa eikä riitä, että tekee savottaa kesät talvet ja perhesuhteeksi riittää että lähettää rahaa kotiin.
Tämä 100 %!
Miessukupuoli ei vaan voi enää olla mikään etuoikeutus kaikkeen perseilyyn. On opittava tulemaan toimeen muiden kanssa ja toimimaan yhteisillä säännöillä. Ja ihan turha kiukutella naisille tästä.
😂 100% uhriutumisen kirja esimerkki.
Ongelma sun kommentissa on se, että miessukupuoli ei ole ikinä ollut mikään oikeutus perseilylle, mutta se on ollut vaatimus uhrauksille. Ja mitä tulee noihin yhteisiin sääntöihin niin silloin niiden pitäisi olla yhteiset säännöt eikä naisten säännöt mistä sinä puhut. Kiukuttelua ei taas harrasta ku muutamat luuserit täällä tai jossain ylilaudalla.
Vierailija kirjoitti:
No niin! Tehkää jotain. Älkää vain havainnoiko. Olette jo antaneet paljon ohjeita.
Olen omani kasvattanut ja upeita ovat kaikin tavoin, myös käytökseltään. Riittääkö tämä sulle vai pitääkö kasvattaa myös sun muksut ennen kuin saan jatkaa havainnointia ja ohjeistusta?
Terveisin Isi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeä esikuva ja tärkeä vanhempi on kaks eri asiaa. Vaikka äiti on tyttölapselle yleensä se tärkein esikuva siinä mi
On on, mutta jostain syystä mommy issues ei ole käsite. Eihän se kuitenkaan sitä voi tarkoittaa, että isä onkin tärkeämpi kuin äiti. Mun pointti oli siinä, että molempien pitäisi pystyä kasvattamaan lapsestaan kunnollinen, tarpeen vaatiessa vaikka yksin, lapsen sukupuolesta riippumatta. Eihän se niinkään voi mennä, että jos lasten isä vaikka äkillisesti kuolee niin joko lapset on heitteillä tai äidin on äkkiä jostain hoidettava lapsille uusi isä riippumatta siitä mitä lapset siitä uudesta isästä ajattelee. Täällä yritetään niin kovasti laittaa aina kaikkea miehen syyksi ja itse ei olla vastuussa mistään, että jonkun täytyy välillä vähän sekoittaa pakkaa ettei palstalaiset ihan utopiaan vajoa. Tietysti lapset on aina molempien vanhempien vastuulla tai ainakin pitäisi olla ja tietysti fakta on se, että useammin se on nimenomaan mies joka ei ole läsnä niin paljon kuin pitäisi, mutta se ei tarkoita sitä, että kaikki miehet laistaa vanhemmuudesta niinkuin tällä vihapalstalla annetaan ymmärtää ja ruokitaan vaan lisää näitä sterotyyppisiä sukupuolieroja ja vihaa puolin jos toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono käytös periytyy vanhemmilta. Kristinusko tulisi olla vahvemmin läsnä ihmisten elämässä. Muutoin ihmisistä kasvaa hengettömiä ja sieluttomia materialisteja jotka eivät osaa arvostaa sitä mitä heillä on elämässään.
No ite en oo kristitty, ja lapsellani on todellakin hyvä ja turvallinen koti, ja rajat ja säännöt. Hän käyttäytyy kivasti muita ihmisiä kohtaan.
Kasvoitko jossain muslimikulttuurissa, israelissa tai tiibetissä tms? Jos kasvoit suomessa niin olet todennäköisesti saanut kristilliset arvot vaikka et uskovainen olekaan.
Te kristityt luulette aina liikuttavasti, että kaikki yleisinhimilliset hyveet ovat teidän omianne, ja ihminen, joka osaa käyttäytyä ihmisiksi tekee niin vain, koska on oppinut sen teiltä.
Mun poika on ollut aina rauhallinen, eikä ikinä rikkonut mitään tahallaan, eikä kyllä tyttökään. Ap:n havaintoa en sinänsä epäile, mun ei ole vaan tarvinnut puuttua kummankaan rikkomistouhuihin.
Vierailija kirjoitti:
Mun poika on ollut aina rauhallinen, eikä ikinä rikkonut mitään tahallaan, eikä kyllä tyttökään. Ap:n havaintoa en sinänsä epäile, mun ei ole vaan tarvinnut puuttua kummankaan rikkomistouhuihin.
Meillä rikkomisvaihe oli hyvin lyhyt aika taaperouden alkuvaiheessa. Katson aina suu auki lapsia, jotka vielä esim 3-vuotiainakin nähdessään jotain kiinnostavaa ottavat sen ensi tilassa käteensä ja paiskaavat seinään tai hyppäävät päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ainakin sillä isällä joka ei hoida hommaansa.
Suot
Kysymykseen miksei tilastot päde isien yksin kasvattamiin lapsiin: Niitä on niin vähän, että ei niistä saa mitään tilastoa. Totaaliyksinhuoltajista yli 90% on naisia. Jos taas on tavallinen yksinhuoltaja, niin siinähän isän pitäisi olla ihan yhtä lailla kuvioissa, miksei sitten ole?
No kun eivät ymmärrä elämästä tai ihmisyydestä muuta kuin sukupuolen ja biologisten erojen yhteensovittelun sängyssä. Argh.