Kasvatetaanko sun mielestä tyttöjä ja poikia nykyäänkin eri tavalla?
Hiekkalaatikon reunalla olen huomannut, että säännöt ovat kyllä usein tytöille ja pojille aika erilaisia. Jos tyttölapsi karjuu, heittelee, ottaa toisen kädestä tai hajottaa paikkoja tai leluja, häntä ohjataan paljon todennäköisemmin hyvään käytökseen, ja poikien annetaan useammin jatkaa touhujaan. Harvoin esim näkee, että tyttölapsen annetaan hajottaa yhteisiä tai toisen leluja silmittömästi tohjoksi, vähän väliä kyllä, että poikien tuhoamiseen ei puututa.
En edes usko, että tämä on välttämättä vanhemmilta tietoista, tyttöihin ja poikiin vain tulee suhtauduttua eri tavoin.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti. Eihän kissojakaan opeteta vegaaneiksi. Tytöt ja pojat on erilaisia niin fyysisesti, henkisesti kuin kyvyiltään.
Onks sun mielestä ok, että poikalapsi saa esim päiväkodissa hajottaa kaikki lelut?
Poikalasta ei missään tapauksessa saa kasvattaa vegaaniksi, jos se tarkoittaa että esimerkiksi että rikkoo päiväkodissa kaikki lelut.
Joulukuusta ei saa missään tapauksessa koristella keskiviikkona, jos se tarkoittaa sitä, että teekuppi on keltaraidallinen.
Mun mielestäni enemmän nyt kuin 90-luvulla omassa lapsuudessani.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestäni enemmän nyt kuin 90-luvulla omassa lapsuudessani.
Mulla on sama fiilis, joten juttelin asiasta omien vanhempieni kanssa tänään. Heidän kertomansa vahvisti ajatukseni. En muista, että olisi mitenkään kauhean kovaa kuria pidetty myöskään kasarilla tai ysärillä, mutta en myöskään muista, että esim lelujen tai paikkojen hajottaminen olisi ollut ok. Tuntuu, että tytöillä on samat rajat kuin ennenkin, mutta pojilla ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono käytös periytyy vanhemmilta. Kristinusko tulisi olla vahvemmin läsnä ihmisten elämässä. Muutoin ihmisistä kasvaa hengettömiä ja sieluttomia materialisteja jotka eivät osaa arvostaa sitä mitä heillä on elämässään.
No ite en oo kristitty, ja lapsellani on todellakin hyvä ja turvallinen koti, ja rajat ja säännöt. Hän käyttäytyy kivasti muita ihmisiä kohtaan.
Kasvoitko jossain muslimikulttuurissa, israelissa tai tiibetissä tms? Jos kasvoit suomessa niin olet todennäköisesti saanut kristilliset arvot vaikka et uskovainen olekaan.
Te kristityt luulette aina liikuttavasti, että kaikki yleisinhimilliset hyveet ovat teidän omianne, ja ihminen, joka osaa käyttäytyä ihmisiksi tekee niin vain, koska on oppinut sen teiltä.
Hyvä yritys mutta olen ateisti. Silti saanut kristilliset arvot lapsena vaikka kukaan perheessä ei ole uskovainen. Et vain näe metsää puilta.
Poikalasta ei missään tapauksessa saa kasvattaa vegaaniksi, jos se tarkoittaa että esimerkiksi että rikkoo päiväkodissa kaikki lelut.