Olen entinen les tadi olainen. Kysy mitä vaan!
En tiedä, onko tämä kielletty aihe täällä, siksi laitoin otsikon noin. Tarkemmin siis vanhoillisles tadi olainen. Vanhempani ja jotkut sisarukseni ovat edelleen. Vastaan asiallisiin kysymyksiin.
Kommentit (386)
Voiko lestadioilaista saada ”perheen”, siis yhteisön? Olen suvuton ja vanhemmaton ja tukiverkoton perheellinen, ja tunnen oloni juurettomaksi ja yksinäiseksi. Olen perus kristitty. Jos alkaisin lestaksi niin saisinko yhteisön joka auttaa ja tukee elämässä? Vai onko tämä myytti vain?
Vierailija kirjoitti:
Voiko lestadioilaista saada ”perheen”, siis yhteisön? Olen suvuton ja vanhemmaton ja tukiverkoton perheellinen, ja tunnen oloni juurettomaksi ja yksinäiseksi. Olen perus kristitty. Jos alkaisin lestaksi niin saisinko yhteisön joka auttaa ja tukee elämässä? Vai onko tämä myytti vain?
Erittäin todennäköisesti saisit jos vaan olet itsr halukas tutustumaan muihin. Ei ole myytti. (Tiedän että ollaan aika sisäänpäinkääntynyt porukka.)
Ps. En ole AP mutta v.lestad.
- Säilyikö välit perheenjäseniin eroamisestasi huolimatta?
- Onko ikkunallinen pesukone oikeasti kielletty? Entä voiko alusvaatteet jättää kuivumaan näkyvästi?
- Sallivatko lestadiolaiset kasvissyönnin?
Miksi mun kommenttia ei julkaistu? Asiallinen vastaus oli.
Onko Kempeleen Messias, Juha Sipilä vielä vääntämässä ruuveja?
Vierailija kirjoitti:
Mitkä asiat saivat sinut tekemään päätöksen uskosta luopumisesta?
Olen itse vanh.lest. En halua luopua uskosta, mutta kiinnostaa tietää muiden kokemuksia.
En kokenut uskoa vain itselleni oikeaksi. Monet vanh.lestadiolaisten uskonkäsitykset ovat ristiriitaisia (esim. ei saa mennä elokuviin mutta niitä voi katsoa kotona). Minua häiritsi se, että vanhoillislestadiolaisten mielestä vain he pääsevät taivaaseen, vaikka toimivat luterilaisen kirkon sisällä. En nähnyt myöskään mitään pahaa esim. meikkaamisessa enkä halunnut saada jatkuvasti ja paljon lapsia. Muitakin syitä on, mutta niissä menisi kauemmin selittää ja nuo olivat ehkä ne suurimmat syyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hmm, no oikeastaan joo. Lestadiolaiset ottavat avosylin vastaan "parannuksen tehneet" (onko tämä termi muuten yleinen kristittyjen keskuudessa vai vain lestadiolaisten käyttämä?) ja varmaan siinä saa ystäviä juuri esim. seuroissa tai vaikka suviseuroissa, etenkin nuorena. Suviseuroissa oli aina tosi turvallinen, lämmin ja yhteisöllinen olo, kun tiesi muiden ajattelevan samoin kuin sinä eikä kukaan tuomitse sinua, niin kuin vaikka koulussa. En kuitenkaan suosittele kääntymään lestadiolaiseksi vain yksinäisyyden takia, vaan sen takia, jos oikeasti kokee ne arvot omikseen ja haluaa olla lestadiolainen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miks pitäs kysyä mitään?
Ei kukaan sinua ole pakottamassa :D Jos haluaa, saa kysyä.
Vierailija kirjoitti:
- Onko ikkunallinen pesukone oikeasti kielletty? Entä voiko alusvaatteet jättää kuivumaan näkyvästi?
Minua taas kiinnostaa miten mieleesi tuli kysyä tuo kasvissyöntikysymys? Tarkoitatko että lestadiolaiset kieltäisivät tai sallisivat kasvisten syönnin? Tai että lihaa olisi pakko syödä?
T. Ei ap
Lestadiolaisilla tuntuu olevan hyvin yhtenäinen esim. sisustus maku. Mistä tämä johtuu?
Uskotko tällä hetkellä johonkin versioon kristinuskosta, ts. oletko luopunut vain lestadiolaisuudesta vai uskosta kokonaan?
Miten se parannuksen tekeminen onnistuu sitten, jos on jo kerennyt ottamaan tatuoinnin ja korvareiät?
Vierailija kirjoitti:
(Tuohon edelliseen muuten ap)
Säilyivät hyvinä. Minulla on muitakin lestadiolaisuudesta eronneita sisaruksia, ja vanhemmat ottavat meidät aina yhtä ilomielin vastaan kuin uskovat sisarukset. Surullisia he kyllä olivat ainakin aluksi. Ja ehkä minulla tuli sellainen luontainen kaikkoontuminen heistä, mutta siinä ei ollut syynä perheen asenne vaan oma haluni ottaa etäisyyttä. Rakkaita ovat kaikki silti.
Eivät ole kiellettyjä :D Tämä on vain niin jotenkin huvittava myytti. Ja meidän perheessä alusvaatteet kuivataan kuivausrummussa jonka jälkeen ne laitetaan pinoon pöydälle, mutta jos ne jätettäisiin kuivumaan en usko, että niitä alettaisiin piilottelemaan. Ainakin meidän perhe suhtautuu ihan luontevasti alusvaatteisiin.
Sallivat, ei ongelmaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
-
- Onko ikkunallinen pesukone oikeasti kielletty? Entä voiko alusvaatteet jättää kuivumaan näkyvästi?- Sallivatko lestadiolaiset kasvissyönnin?
- Ei ole kielletty, voi jättää, nämä on ihan urbaani- tai mitä lie legendaa.
- kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Onko Kempeleen Messias, Juha Sipilä vielä vääntämässä ruuveja?
En ymmärtänyt kysymystä. Jos kysyt, kannatanko Juha Sipilää tai keskustaa, niin en ja en.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaisilla tuntuu olevan hyvin yhtenäinen esim. sisustus maku. Mistä tämä johtuu?
En tosiaankaan tiedä. En ole oikeastaan kiinnittänyt asiaan huomiota aikaisemmin. Ehkä lestadiolaiset ovat vain niin tiivis yhteisö, että ystävien ja muiden perheiden sisustus- ja vaatemaku tarttuu. Tunnen kyllä lestadiolaisia, jotka sisustavat ja pukeutuvat tyystin erillä tavalla kuin perinteinen lestadiolainen.
Ap
Mikä muuttui kun erosit? Mikä oli parasta, mitä yhteisön jättämisestä sulle seurasi?
Vierailija kirjoitti:
Uskotko tällä hetkellä johonkin versioon kristinuskosta, ts. oletko luopunut vain lestadiolaisuudesta vai uskosta kokonaan?
Uskon edelleen Jumalaan.
Ap
Mitkä asiat saivat sinut tekemään päätöksen uskosta luopumisesta?
Olen itse vanh.lest. En halua luopua uskosta, mutta kiinnostaa tietää muiden kokemuksia.