Miten jotkut onnistuvatkin ostamaan täysin epäsopivia lahjoja??
Esim. Mummo ostaa mustiin huppareihin pukeutuvalle lapsenlapselle vaaleanpunaiset kimalletossut.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheeta. Ei voi muuta sanoa. On sulla ongelmat.
On se ongelma, kun laitetaan rahaa ihan turhaan tavaraan, josta pitää nyt vielä hankkiutua eroon.
Ap
Jos mummi olisi jättänyt ostamatta lahjan, sä itkisit siitäkin. Mummin rahat, hän päättää.
Mutta pääsitpä provoilemaan, jotan kaiken vaivan arvoinen.
Glittertossujen ostaja ilmoittautui :D Olen aina ajatellut, että lahjan on ensisijaisesti tarkoitus ilahduttaa sen saajaa, mutta näin siis ei ilmeisesti olekaan?
Ap
Näin mäkin luulin, kunnes tapasin anoppini. Lahjan on ensisjaisesti tarjoitus ilahduttaa lahjan antajaa (koska hän sen maksaa), jos lahjan saaja ei tykkää, niin sen l
Tämä! Vasta anopin myötä opin, että lahjan omistusoikeus pysyy antajalla ikuisesti. Ja koskee nimenomaan anopin antamia lahjoja. Pahimmat kilarit anoppi sai käytetyistä vauvan rytkyistä joita en säästänyt hänen tyttärensä vauvalle. Ainut että ikäeroa oli 14 vuotta ja sukupuoli eri. En todellakaan hilloa mitään vuosikausia jos tiedän ettei itsellä ole enää tarvetta.
Kerran muistan saaneeni ns. vittuilulahjan eräältä sukulaiselta. Kiitin kuitenkin lahjasta ja se vasta sukulaisia naurattikin. Olin silloin lapsi ja vasta silloin ymmärsin, että joku voi osoittaa mieltään tai myös vittuilla lahjalla. Ehkä tuollaiset lahjat kertovat enemmän lahjanantajasta kuin saajasta. Antajat voivat olla mielenterveysongelmaisia tai vain yksinkertaisesti tyhmiä ihmisiä. Sellaiset kannattaa jättää omaan arvoonsa. Lahjan voi myös palauttaa lahjanantajalle, jos se on asiaton tai heittää roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se ongelma, kun laitetaan rahaa ihan turhaan tavaraan, josta pitää nyt vielä hankkiutua eroon.
Ap
Mun anoppi on tässä mestari. Ostaa lahjat periaatteella, että sen lahjan tulee erityisesti olla hänelle mieluisa, lahjan saajalle jää osaksi kiittää vuolaasti ja olla tosi ilahtunut. Esim tänä vuonna lapsi sai sukat kokoa 34 (käyttää kokoa 40), pelin, joka on eskari-ikäisille, lapsi on 10. Ostaa ihan lonkalta itselleen kivan näköisiä juttuja, ja päättää että kyllä tämä nyt kovasti ilahduttaa VeeraVeetiä. Sitten vuodattaa krokotiilin kyyneleitä, kun "ei kelpaa", eikä hyvät sukat tule edes käyttöön. Kyllä ne tulisi, JOS ne edes mahtuisivat jalkaan. Tämä ei ole mitään vanhuuden höperöyttä, vaan ihan puhtaasti kyvyttömyyttä taju
Itse päästiin tästä eroon, kun konkreettisesti näytettiin. Osti kuopukselle liian pieniä vaatteita. Näytin ei mahdu päälle. Annoin takaisin ja sanoin käy vaihtamassa. Oli tietty ostanut kirppikseltä, ei vaihto oikeutta. Joskus lähti kotiin mukanaan kaikki tiomansa lahjat. Siinäkinotgi krokitiilin kyyneleitä ja kerroin me ei tarvita meille tarpeetonta. Muutama, ehkä 5 v siinä meni. Tänä jouluna antoi rahaa. Kuopus halusi tietyn korun. Oli ostanut sen etukäteem, kun mummo oli laittanut tilillerahaa. Jouluna otti kuvan korusta ja laittoi julki, sanat kiitos mummo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos mummi olisi jättänyt ostamatta lahjan, sä itkisit siitäkin. Mummin rahat, hän päättää.
Glittertossujen ostaja ilmoittautui :D Olen aina ajatellut, että lahjan on ensisijaisesti tarkoitus ilahduttaa sen saajaa, mutta näin siis ei ilmeisesti olekaan?
Ap
Näin mäkin luulin, kunnes tapasin anoppini. Lahjan on ensisjaisesti tarjoitus ilahduttaa lahjan antajaa (koska hän s
Meillä (anopilla) oli kriisi mun miehen sisarusparven vauvanvaatteista, kun mun esikoinen oli ilmoitellut tulostaan. Ne ryysyt oli annettu miehen serkulle, ja tämä oli pistänyt ne kirppikselle, kun ei niitä enää tarvinnut. Varkaaksikin anoppi tuota serkkua nimitti, vaikka oli itse unohtanut kommunikoida palautusvelvollisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen mummo, en saanut lapsenlapsilta yhtään lahjaa, kaikki saivat minulta kaksi lahjaa kukin. Ensi jouluna en osta ja rahani testamenttaan hyväntekeväisyyteen, aika pankkiin on jo varattu testametin muuttamiseksi.
Marttyyyyyyyr!
Ja kiittämättömät lahjojen saavatko eivät ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mun anoppi on tässä mestari. Ostaa lahjat periaatteella, että sen lahjan tulee erityisesti olla hänelle mieluisa, lahjan saajalle jää osaksi kiittää vuolaasti ja olla tosi ilahtunut. Esim tänä vuonna lapsi sai sukat kokoa 34 (käyttää kokoa 40), pelin, joka on eskari-ikäisille, lapsi on 10. Ostaa ihan lonkalta itselleen kivan näköisiä juttuja, ja päättää että kyllä tämä nyt kovasti ilahduttaa VeeraVeetiä. Sitten vuodattaa krokotiilin kyyneleitä, kun "ei kelpaa", eikä hyvät sukat tule edes käyttöön. Kyllä ne tulisi, JOS ne edes mahtuisivat jalkaan. Tämä ei ole mitään vanhuuden hö
Meillä ei auttanut edes tämä. Kun pyysi kuittia että voi vaihtaa sopivaan, niin mummeli tanssi känkkäränkkätanssin, kun taas ei mikään kelpaa. Eikä edes kertonut, mistä on ostanut, kuittiakaan ei löytynyt, kertaakaan.
En käsitä,mitä iloa itselleen mummeli saa käyttäytymällä tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen mummo, en saanut lapsenlapsilta yhtään lahjaa, kaikki saivat minulta kaksi lahjaa kukin. Ensi jouluna en osta ja rahani testamenttaan hyväntekeväisyyteen, aika pankkiin on jo varattu testametin muuttamiseksi.
Marttyyyyyyyr!
Ja kiittämättömät lahjojen saavatko eivät ole?
Miksi pitäisi olla kiitollinen vi##uilulahjasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🔴 Rakas pikku ystäväni. Kuule vanhan ja viisaan neuvoa. Autuaasti edesmennyt isoäitini, siunattu olkoon hänen muistonsa, opetti minua näin sanoen kun olin lapsi 1960-luvulla: "Aina pitää muistaa olla kiitollinen, jos jotain saa lahjaksi toiselta ihmiseltä, ja pitää aina kiittää! Vaikka sinulle annettaisiin käteen koiranpaskapökäle, niin ole silti kiitollinen ja kiitä. Ei siksi, että sait paskaa, vaan siksi, että ihminen tunsi antamisen tarvetta ja huomioi sinut. "
Näin juuri. Ei nämä "minä itse" ihmiset mitään käytöstavoista ymmärrä ja välitä. Eikö se sananlasku sano että kiittämättömyys on maailman palkka, vai onko se nyt riittämättömyys...
🔴 Kyllä. Tavat pitää olla, ettei olisi tavaton. Harva enää osaa edes Käytöksen kultaisen kirjan ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🔴 Rakas pikku ystäväni. Kuule vanhan ja viisaan neuvoa. Autuaasti edesmennyt isoäitini, siunattu olkoon hänen muistonsa, opetti minua näin sanoen kun olin lapsi 1960-luvulla: "Aina pitää muistaa olla kiitollinen, jos jotain saa lahjaksi toiselta ihmiseltä, ja pitää aina kiittää! Vaikka sinulle annettaisiin käteen koiranpaskapökäle, niin ole silti kiitollinen ja kiitä. Ei siksi, että sait paskaa, vaan siksi, että ihminen tunsi antamisen tarvetta ja huomioi sinut. "
Näin juuri. Ei nämä "minä itse" ihmiset mitään käytöstavoista ymmärrä ja välitä. Eikö se sananlasku sano että kiittämättömyys on maailman palkka, vai onko se nyt riittämättömyys...
🔴 Kyllä. Tavat pitää olla, ettei olisi tavaton. Harva enää osaa edes Käytöksen kultaisen k
Käytöksen kultaisessa kirjassako opastetaan, että lahjaa hankkiessa ei ole suotavaa ajatella lahjan saajan touveita ja tarpeita?
Minulle osti mies ruskeat tohvelit, vaaleansiniset farkut ja valkoisen paidan vaikka käytän aina mustia vaatteita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mulle on ollut helpotus, kun lasten mummi on koronan jälkeen lopettanut kaupoissa ramppaamisen ja hankkii nyt vain lahjakortteja. Ei olisi väliksi, vaikka ei toisi niitäkään.
Minä sain anopilta joka vuosi jonkun seura- tai apulehden kylkiäisen. Kas kun ei antanut tyttärelleen. Kerran sanoinkin, että ilahduta näillä välillä "Anniakin", niin anoppi tuumasi, että ne tapaa olla enemmän minun näköisiä. Jepjep..
toi tahallaan väärän ja loukkaavan lahjan osto on narsistisen luonnehäiriön yksi merkki tubeta narcicist and christmas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🔴 Kyllä. Tavat pitää olla, ettei olisi tav
🔴 Siellä opetetaan kiitollisuutta.
ilkeilyn osoittaja haluaa riitaa.draamaa ym. itse kiitän aina kaikesta en anna huonon käytöksen "palkkiota" eli riitaa tai draamaa.
narsistit haluaa riitaa ja draamaa,eli ymmärrä se tahallisuus. toisaalta hajamielinen ja muistihäiriöinen, ei oikeasti enää pysty myöskään järkevään toimintaan, joka ei ole tahallista välttämättä.
osta lapselle itse mitä se haluaa, älä odota muilta mitään.
Vierailija kirjoitti:
toi tahallaan väärän ja loukkaavan lahjan osto on narsistisen luonnehäiriön yksi merkki tubeta narcicist and christmas
Niin on. Täällä vaan tuon sanan mainitseminen saa trollit vähän turhan kärkkäiksi kommenteissaan, ja siksi välttelen sitä.
Vierailija kirjoitti:
ilkeilyn osoittaja haluaa riitaa.draamaa ym. itse kiitän aina kaikesta en anna huonon käytöksen "palkkiota" eli riitaa tai draamaa.
narsistit haluaa riitaa ja draamaa,eli ymmärrä se tahallisuus. toisaalta hajamielinen ja muistihäiriöinen, ei oikeasti enää pysty myöskään järkevään toimintaan, joka ei ole tahallista välttämättä.
osta lapselle itse mitä se haluaa, älä odota muilta mitään.
Niin ostankin. Tuli vaan aikoinaan puskista anopin käytös, kun olen tottunut toimimaan ihmisten kanssa, joiden kanssa asiat on helposti sovittavissa.
Vierailija kirjoitti:
Aika kiittämätöntä porukkaa täällä kirjoittelee. Kai lapselle voi sanoa että saattaa olla että ei aina saa just sitä mitä haluaa. Vai oikeestiko nyky lapset saa kaiken haluamansa . Eikö pitäisi opettaa myös pettymyksiä.
Paras tapa opettaa lapselle, ettei elämässä aina saa mitä haluaa, on jouluna ostaa vittuilulahja? Kyllä niitä pettymyksiä tulee kaikille ilman, että ilkeä mummo ottaa elämäntehtäväkseen tehtailla pettymyksiä.
Olen mummo ja jo vuosia laittanut lasteni perheille rahat suoraan tilille 100 eur/nökö, joka tekee 300-500 e per talous. Kehottanut sillä ostamaan mitä tarvitsee. Hyvin on kelvannut ja helppoa kaikille.
Marttyyyyyyyr!