Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaatteko puolison kanssa kaiken? Onko puolisollasi pääsyä puhelimellesi?

Vierailija
26.12.2024 |

Mitä mieltä.

Kommentit (1036)

Vierailija
801/1036 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aihe, jossa ei ole yhtään mitään keskustelemista, koska jokainen toimii tavallaan. Lisäksi tässä ketjussa on liian paljon kommentoijia, jotka ovat yksinkertaisesti liian lapsellisia keskustelemaan yhtään mistään. On nähtävissä, että toisten toimintatavat yksinkertaisesti vain aiheuttavat heissä loukkaantumisen tunnetta ja tarvetta haukkua näitä eri tavalla toimivia. Katsokaapa vain monia aiempia kommentteja.

Ja etenkin niin päin että ne jotka eivät puhkoodiaan miehelleen antaisi, haukkuvat niitä jotka antavat. Mitä tärkeimmillä tavoilla haukkuvat osapuolet ja suhteen. Ja valtion valvontaan saakka 😅

Ne joilla on tämä avoimuus puolisonsa kanssa, ovat käyttäytyneet hyvinkin asiallisesti. 

Vierailija
802/1036 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli tässä syy mikset antaisi puhelimesi koodia puolisollesi. Et luota häneen. Tuli selväksi, ihmetyttää vaan miksi edes olet sellaisessa suhteessa."

Minkä vuoksi et vaan voi hyväksyä, että tuo toinen kommentoija ajattelee/tuntee asioista eri tavalla kuin sinä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/1036 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ne joilla on tämä avoimuus puolisonsa kanssa, ovat käyttäytyneet hyvinkin asiallisesti. "

Ei pidä paikkaansa. Huonoa käytöstä on ollut puolin ja toisin.

Vierailija
804/1036 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vain selaillut tätä ketjua ja olen ymmärtänyt, että suurin osa on minun kanssani samaa mieltä. Vain pari poikkeusta.

Vaikea sanoa, kun en tiedä, kuinka monta keskustelijaa tässä ketjussa on. Aika paljon on viestejä, joissa on ihan selkeästi sanottu, että ei haittaa, jos kumppani menee tarkistamaan puhelimen, tai että pitäisi olla oikeus halutessa päästä tarkistamaan puhelin, ja että mitään salaisuuksia ei ole tai pitäisi olla, että oma luotetttavuus pitää todistaa läpinäkymättömyydellä, että mitään asioita ei pidetä salassa kumppanilta (edes kolmannen osapuolen henk.koht. asioita), jne. On toki mahdollista, että yksi ja sama kontrollifriikki on kirjoittanut nämä kaikki - ja toivonkin sitä, koska melkoisen sairasta settiä on ollut.

Vierailija
805/1036 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En kaipaa läpinäkyvyyttä, vaan haluan sellaisen ihmissuhteen, jossa lähtökohta on se, että toisen vilpittömyyteen uskotaan ilman todisteluja."

Tässä tilanteessahan sen koodin voi antaa, koska uskotaan toisen vilpittömyyteen.

Vierailija
806/1036 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aihe, jossa ei ole yhtään mitään keskustelemista, koska jokainen toimii tavallaan. Lisäksi tässä ketjussa on liian paljon kommentoijia, jotka ovat yksinkertaisesti liian lapsellisia keskustelemaan yhtään mistään. On nähtävissä, että toisten toimintatavat yksinkertaisesti vain aiheuttavat heissä loukkaantumisen tunnetta ja tarvetta haukkua näitä eri tavalla toimivia. Katsokaapa vain monia aiempia kommentteja.

Ja etenkin niin päin että ne jotka eivät puhkoodiaan miehelleen antaisi, haukkuvat niitä jotka antavat. Mitä tärkeimmillä tavoilla haukkuvat osapuolet ja suhteen. Ja valtion valvontaan saakka 😅

Ne joilla on tämä avoimuus puolisonsa kanssa, ovat käyttäytyneet hyvinkin asiallisesti. 

Tämä.

Vierailija
807/1036 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En kaipaa läpinäkyvyyttä, vaan haluan sellaisen ihmissuhteen, jossa lähtökohta on se, että toisen vilpittömyyteen uskotaan ilman todisteluja."

Tässä tilanteessahan sen koodin voi antaa, koska uskotaan toisen vilpittömyyteen.

Itse en tässä ketjussa ole niinkään argumentoinut sen puolesta tai vastaan, voiko kumppanilla olla joku koodi. Olen ollut se kirjoittaja, joka on kirjoittanut yksityisyyden puolesta ja kontrollointia vastaan. Mielestäni olennaista on se, miksi koodi olisi annettu. Toisaalta, jos kumppani ei koskaan käyttäisi koodia, miksi ja millaisessa tilanteessa se olisi annettu hänelle? On paljon neutraaleita tilanteita, joissa koodi olisi tavalla tai toiselle kerrottu, mutta tässä ketjussahan oli sellainenkin tilanne, että joku mies oli antanut pin-koodin todistaakseen, että salattavaa ei ole. Tämä ei enää ole neutraalia, vaan liittyy epäterveisiin ajattelutapoihin. Itse ajattelen niin, että koodin antamiselle ei ole tarvetta, joten sen vuoksi moni ei tule edes ajatelleeksi koko asiaa. Mutta olennaista on enemmänkin syyt ja ajattelutapa taustalla. 

Esimerkkejä nautraaleista tilanteista voisi olla vaikka, että toinen auttaa toista asentamaan puhelimen ja siinä yhteydessä kertoo koodin. Tai sitten joku "jos mulle sattuisi jotain, niin mun puhelimen koodi on sitten se-ja-se" - tässä voisi olla ajatuksena saada vaikka valokuvat talteen tai ottaa yhteystiedot, joille ilmoittaa asiasta. Sen sijaan neutraalia ei ole se, että koodi annetaan, jotta voitaisiin todistaa jotain - joko oma vilpittömyys tai oma luottamus, tai mikäli siihen liittyy jokin periaate, että suhteessa "ei saa olla salaisuuksia". Edelleenkään en muuten ymmärrä, miksi niitä salaisuuksia ei voi olla - siis minkäänlaisia. Vaikka se salaisuus olisi vain se, että yksin ollessa toinen kaivaa nenäänsä katsoessaan elokuvaa, niin ihanko oikeasti jotkut kokevat tällaisenkin uhkaavan pariskunnan yhteenkuuluvuutta, jos tätä ei kerro toiselle? 

Kannattaa nyt muistaa, että tämä vääntö puhelimen koodeista lähti ketjun alkuvaiheessa, kun joku kirjoitti, että ei haittaisi yhtään, jos puolisonsa tutkisi puhelimen ja lukisi viestit. TÄMÄ on ollut aika monella kirjoittajalla keskiössä, ei niinkään jotkut koodit.

Vierailija
808/1036 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vain selaillut tätä ketjua ja olen ymmärtänyt, että suurin osa on minun kanssani samaa mieltä. Vain pari poikkeusta.

Vaikea sanoa, kun en tiedä, kuinka monta keskustelijaa tässä ketjussa on. Aika paljon on viestejä, joissa on ihan selkeästi sanottu, että ei haittaa, jos kumppani menee tarkistamaan puhelimen, tai että pitäisi olla oikeus halutessa päästä tarkistamaan puhelin, ja että mitään salaisuuksia ei ole tai pitäisi olla, että oma luotetttavuus pitää todistaa läpinäkymättömyydellä, että mitään asioita ei pidetä salassa kumppanilta (edes kolmannen osapuolen henk.koht. asioita), jne. On toki mahdollista, että yksi ja sama kontrollifriikki on kirjoittanut nämä kaikki - ja toivonkin sitä, koska melkoisen sairasta settiä on ollut.

Ei, avoimuuden puolestapuhujana uskon että meitä on tässä ketjussa useita. Sen verran erilaisia kirjoituksia tässä on ollut. Jopa yksi selkeä provokin, johon valitettavan moni tarttui.

Mutta se että joku ei tarvitse yksityisyyttä omassa suhteessaan, ei tee siitä sairasta. Ei ollenkaan. Se on vain erilainen tapa kuin jollain muulla. En minäkään sano sairaaksi sinun suhdettasi, en muidenkaan. Parisuhdehan on juuri sellainen jonka pari itse määrittelee ja sellaisenaan hyvä. Ei muiden arvosteltavissa.

Vierailija
809/1036 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ne joilla on tämä avoimuus puolisonsa kanssa, ovat käyttäytyneet hyvinkin asiallisesti. "

Ei pidä paikkaansa. Huonoa käytöstä on ollut puolin ja toisin.

Esimerkkejä asiattomasta käytöksestä?

Vierailija
810/1036 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ovat arkaluontoiset viestit joita lähetellään ja vastaanotetaan? Itse en muista koko elämäni aikana lähettäneeni puhelimella sellaisia arkaluonteisia viestejä, joita puolisoni ei saisi nähdä. En myöskään ole vastaanottanut näin arkaluontoisia viestejä. 

Esim. jos puit kaverisi parisuhdeasioita. Ne ei kuulu sun miehelles. Ainakaan ne yksityiskohdat.

Viestipalveluissa onnistuu myös viestien poisto. Googlella tarkemmat ohjeet.

Vierailija
811/1036 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ovat arkaluontoiset viestit joita lähetellään ja vastaanotetaan? Itse en muista koko elämäni aikana lähettäneeni puhelimella sellaisia arkaluonteisia viestejä, joita puolisoni ei saisi nähdä. En myöskään ole vastaanottanut näin arkaluontoisia viestejä. 

Eikö sun ystävilläkään ole salaisuuksia, kaiken mitä kertoisi sinulle niin kertoisi myös miehellesi? Oletko niitä ihmisiä, jotka lavertelevat kaiken puolisolleen. Kun uskoutuu sinulle, uskoutuu samalla puolisollesi

Näitä on yllättävän paljon. Sitten erotaan ja taas kerrotaan uudelle kumppanille kavereiden asiat. Me ei kerrota kavereiden asioita toisillemme ellei kaveri ole asian kanssa ok. Meillä on kuitenkin pääsyt toistemme puhelimiin, nämähän eivät sulj toisiaan pois.

Vierailija
812/1036 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en tässä ketjussa ole niinkään argumentoinut sen puolesta tai vastaan, voiko kumppanilla olla joku koodi. Olen ollut se kirjoittaja, joka on kirjoittanut yksityisyyden puolesta ja kontrollointia vastaan. Mielestäni olennaista on se, miksi koodi olisi annettu. Toisaalta, jos kumppani ei koskaan käyttäisi koodia, miksi ja millaisessa tilanteessa se olisi annettu hänelle? On paljon neutraaleita tilanteita, joissa koodi olisi tavalla tai toiselle kerrottu, mutta tässä ketjussahan oli sellainenkin tilanne, että joku mies oli antanut pin-koodin todistaakseen, että salattavaa ei ole. Tämä ei enää ole neutraalia, vaan liittyy epäterveisiin ajattelutapo

Mutta ymmärrätkö, että ei se ole sinun asiasi määritellä mikä on "normaalia", mikä "epätervettä", mikä mitäkin? KUN ei kyse ole sinun suhteestasi. 

Niin kauan kun parisuhteen osapuolet ovat suhteeseensa tyytyväisiä, se on silloin muidenkin hyväksyttävä. Voi todeta että itse toimisi eri tavalla, mutta se siitä. Se toisenlainen suhde ei ole silti mitenkään vääränlainen.

Vierailija
813/1036 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, avoimuuden puolestapuhujana uskon ett

Kyllä parisuhteissakin on havaittavissa epäterveitä toimintatapoja. Se, onko jokin toimintatapa terve vai epäterve, ei ole pelkästään mielipidekysymys. Suhteissa esiintyy monenlaista henkistä poahoinvointia, ihmiset toteuttavat suhteissaan paljon haitallisia käyttäytymistapoja, suhteissa voi olla epäterveitä valta-asetelmia ja kontrollointia. Se, että se on suostumuksellista, ei tee siitä automaattisesti neutraalia. Moni suostuu itselleen vahingollisiin tapoihin siksi, että taustalla on traumaa tai opittuja huonoja toimintatapoja. Sinänsä aikuiset "saavat" toimia miten haluavat, mutta se ei muuta sitä asiaa, että jotkut toimintatavat voivat olla luonteeltaan epäterveitä - esimerkiksi oireilua jostain muusta. Kontrollointi parisuhteessa on niitä epäterveitä toimintatapoja, jotka on yleensä helpoin havaita ulkoapäin. Esimerkiksi suurin osa pitäisi varmasti aika epäterveenä sitä, jos toinen osapuoli joutuu antamaan aina yksityiskohtaiset raportit liikkumisestaan tai keiden kanssa on keskustellut - vaikka henkilö itse kokisi, että raportteja vaativa kumppani "vain välittää niin paljon", ja vaikka hän ajattelisi, että tuo "on ihan ok, kun ei minulla mitään salattavaa ole", se ei tekisi tuollaisesta tervettä. Samalla lailla se, että tutkitaan ja ratsataan kumppanin puhelin "luottamuksen nimissä", ei muutu terveeksi toimintatavaksi, vaikka kuinka selitettäisiin, että molemmat sitä haluavat.

Vierailija
814/1036 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos minä vaikka kirjoittaisin ystävälle, että inhottaa ajatus vaihdevuosista, en haluaisi hänen miehensä lukevan sitä. Eihän se arkaluonteista ole, mutta henkilökohtaista, tarkoitettu puheeksi naiselta naiselle.

Miksi ystävän mies lukisi tuon viestin? 

Vierailija
815/1036 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ymmärrätkö, että ei se ole sinun asiasi määritellä mikä on "normaalia", mikä "epätervettä", mikä mitäkin? KUN ei kyse ole sinun suhteestasi. 

Niin kauan kun parisuhteen osapuolet ovat suhteeseensa tyytyväisiä, se on silloin muidenkin hyväksyttävä. Voi todeta että itse toimisi eri tavalla, mutta se siitä. Se toisenlainen suhde ei ole silti mitenkään vääränlainen.

Mihin kohtaan vetäisit rajan siinä, mitä voidaan pitää sopimuksenalaisena ja ihan normaalina, ja missä kohtaa tilanne muuttuu epäterveeksi - vai koetko, ettei suhteessa voi ikinä tapahtua mitään epätervettä, jos kumpikin kokee sen olevan ok? 

Vierailija
816/1036 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en tässä ketjussa ole niinkään argumentoinut sen puolesta tai vastaan, voiko kumppanilla olla joku koodi. Olen ollut se kirjoittaja, joka on kirjoittanut yksityisyyden puolesta ja kontrollointia vastaan. Mielestäni olennaista on se, miksi koodi olisi annettu. Toisaalta, jos kumppani ei koskaan käyttäisi koodia, miksi ja millaisessa tilanteessa se olisi annettu hänelle? On paljon neutraaleita tilanteita, joissa koodi olisi tavalla tai toiselle kerrottu, mutta tässä ketjussahan oli sellainenkin tilanne, että joku mies oli antanut pin-koodin todistaakseen, että salattavaa ei ole. Tämä ei enää ole

Lisään vielä noista "syistä", että mulla ja miehelläni kun saatiin eka yhteinen kännykkämme, sen koodiksi sovittiin tietty numerosarja. Kun myöhemmin tuli omat kännykät, tuli niihin koodiksi sama numerosarja. Ja se on pysynyt. Tässäkin asiassa on turha alkaa arvioida onko koodin "antamisen" syy ollut riittävän neutraali vai ei 😄 Ja kun sitä ei kenenkään ulkopuolisen tarvitse edes miettiä.

Vierailija
817/1036 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos minä vaikka kirjoittaisin ystävälle, että inhottaa ajatus vaihdevuosista, en haluaisi hänen miehensä lukevan sitä. Eihän se arkaluonteista ole, mutta henkilökohtaista, tarkoitettu puheeksi naiselta naiselle.

Miksi ystävän mies lukisi tuon viestin? 

Sitä minä olen ihmetellytkin, että miksi niitä toisen viestejä pitäisi lukea tai puhelinta tutkia. Tässä ketjussa on useammassa viestissä sanottu, että kumppani voi tutkia puhelimen ja lukea viestit. Olen yrittänyt kysyä, miksi se on tarpeellista, mutta aika vähän on tullut vastauksia. Tai no sain toki sellaiset vastaukset, että salaisuuksia ei saa olla ja pitää olla täydellinen läpinäkymättömyys, niin se sitten edellyttää puhelimen tutkimista. Tuollaisessa tapauksessahan kävisi niin, että se ystävän vaihdevuosiviesti tulisi puhelinta tutkivan ystävän puolison luettavaksi.

Vierailija
818/1036 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä joillain ei vaan ole sillä tavalla läheisiä ystäviä, että heidän kanssaan puhuisi yksityisistä asioista jotka eivät kuulu puolisolle. Sitten kai se on sama jos kuka vaan lukee ne viestit jos sisältö on luokkaa kaunis päivä tänään. 

On niitä, mutta asiat keskustellaan suusanallisesti, eihän viesti mitenkään ole sama asia! Viestejen poistokin näyttää olevan toisille mahdoton tehtävä. Itse poistan luettuani sellaiset jotka katson niin arkaluontoisiksi ettei missään kukaan saisi päästä niihin käsikso.

Vierailija
819/1036 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka annatte miehenne lukea kaikki viestinne, toivottavasti kerrotte tämän myös ystävillenne, jotta tietävät olla avautumatta henkilökohtaisista asioistaan teille viesteillä (tai ylipäätään ollenkaan, jos siis ihan kaiken kerrotte miehellenne). Ymmärrän toki ajatuksen, että hyvässä parisuhteessa ei ole salaisuuksia, mutta eikö silti ystävän salaisuudet ole ystävän. Minusta myös ystävyyssuhde on ihmissuhde, johon kuuluu luottamus. Jos ystävä uskoo toiselle omia ongelmiaan, luotettava ystävä ei levittele niitä eteenpäin, ei edes omalle puolisolleen antamalla lukea viestejä tai kertomalla muutenkaan.

Se että tietää puhelimen koodin ei tarkoita että lukisi viestejä

En vieläkään ole saanut vastausta tai perustelua sille, miksi se koodi pitää tietää, jos sitä ei kerran käytä tai tarvitse mihinkään. Eikö olisi sama luottaa toiseen ja antaa henkilökohtaisen laitteen pysyä henkilökohtaisena, kun sillä koodilla ei kerran mitään kumminkaan tee? 

Vierailija
820/1036 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä hyvin pitäisi voida olla antamatta, vai etkö luota kumppaniisi? Miksi sinulla pitäisi olla se koodi jos luotat toiseen? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä