Lähityöstä pitäisi maksaa palkanlisää vaativat työntekijät
Työntekijät ovat yhtenäisesti sitä mieltä, että lähityöstä täytyy alkaa maksaa palkkaa myös työmatkoista tai muuta palkanlisää, kertoo työntekijöiden edustaja. On epäreilua, että etätyöläiset eivät joudu käyttämään aikaa ja rahaa työpaikalle matkustamiseen, sanoo yksi työntekijöistä. Liitot tulevat neuvottelemaan asiasta
Kommentit (61)
Minulla on runsaasti ulkomaansidonnaisuuksia ja runsaasti ulosottovelkaa, ei Supo taida ottaa minua valtiolle töihin!
Ei kato ole työtä mihin palata, minun määräaikainen työsuhteeni valtiolla päättyi jo yli 12 vuotta sitten!
Työmatkojen kuuluisi olla työaikaa.
Esim. redditissä monesti lukenut miten etätyöläiset hoitavat kotiaskareita, laittavat ruokaa yms. työajalla niin ei tarvitse vapaa-aikaa käyttää tähän. Omalla työpaikalla osa henkilöstöstä saa käyttää etäleimausta eli teoriassa, vaikka tulisi lähityöhön, voi aamulla kotona herätessään leimata töihin. Toiset joutuvat käyttämään kellokorttia ja leimaamaan vasta kun saapuvat "toimistolle".
Kun sais joskus eläissään tehdä edes päivän etätöitä, se olis juhlaa!! Ei tarttisi kylmässä ja pimeässä liukastella työpaikalle reumakivuissa hiekoittamattomalla tiellä, sais vaan istua tietokoneen ääressä kotona päivän ja sitten sulkea sen. Ehkä jaksais lähteä vaikka kuntosalille.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on runsaasti ulkomaansidonnaisuuksia ja runsaasti ulosottovelkaa, ei Supo taida ottaa minua valtiolle töihin!
Ainoastaan osa valtion työntekijöistä supotetaan. Ja näistäkin vain osa ulkomaan sidonnaisuuksista on ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan osa valtion työntekijöistä supotetaan. Ja näistäkin vain osa ulkomaan sidonnaisuuksista on ongelma.
Ei ole tullut mieleen, että olen irtisanonut itseni eikä mitään aikomusta palata?
Mutta kun ei tämä maailma ole sillä tavalla reilu, että nallekarkit menisivät aina tasan. On olemassa erilaisia työpaikkoja ja työtehtäviä. Jos tälle esitetylle "logiikan" tielle lähdetään, niin autonasentaja voisi vaatia enemmän palkkaa kuin sairaanhoitaja, koska sairaanhoitajan kädet eivät sotkeennu öljyyn. Sairaanhoitaja taas voisi vaatia enemmän palkkaa kuin autonasentaja, koska hän joutuu maksamaan autonsa huollosta autonasentajaa enemmän.
Jos työntekijä haluaa työn mitä tehdä etänä, niin sitten pitää hakeutua työhön ja alalle jossa se on mahdollista. Kaikissa töissä on hyviä ja huonoja puolia. Ei tämä nyt niin vaikeaa logiikkaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun ei tämä maailma ole sillä tavalla reilu, että nallekarkit menisivät aina tasan. On olemassa erilaisia työpaikkoja ja työtehtäviä. Jos tälle esitetylle "logiikan" tielle lähdetään, niin autonasentaja voisi vaatia enemmän palkkaa kuin sairaanhoitaja, koska sairaanhoitajan kädet eivät sotkeennu öljyyn. Sairaanhoitaja taas voisi vaatia enemmän palkkaa kuin autonasentaja, koska hän joutuu maksamaan autonsa huollosta autonasentajaa enemmän.
Jos työntekijä haluaa työn mitä tehdä etänä, niin sitten pitää hakeutua työhön ja alalle jossa se on mahdollista. Kaikissa töissä on hyviä ja huonoja puolia. Ei tämä nyt niin vaikeaa logiikkaa ole.
Niin no, lähtökohtaisesti pitäisi ainakin maksaa kaikesta työstä palkka, jolla tulee toimeen. Etätyötä tekevä monesti, ei aina, myös tienaa enemmän kuin sellainen, joka joutuu tekemään 100% lähityötä. Siihen päälle vielä ajalliset hyödyt, joita etätöiden kylkiäisinä tulee. Ketjussahan on kyse asetelmasta etätyö - lähityö. Ei mekaanikko vs. sairaanhoitaja tai "likalisät" tms.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jo työ. Enkä tule valtiolle töihin! Tekisin saman uudestaan, irtisanoisin itseni! Mikäli ajattelit savustaa minut toisest työstä ulos, hankin taas uuden työn! Mikäki savustat taas uudesta, hankin taas uuden työn! Jatkan samaa vaikka maailman tappiin asti! Minulla kyllä riittää energiaa sanoa sinulle vastaan!
Valtiolle sinä et minua saa töihin! Et voi pitää minua kaasuputkihankkeen vankina jossain valtion virastossa! En suostu allekirjoittamaan työsopimusta, mitäs siihen sanot?!
Joku käy täällä omaa keskusteluaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, lähtökohtaisesti pitäisi ainakin maksaa kaikesta työstä palkka, jolla tulee toimeen. Etätyötä tekevä monesti, ei aina, myös tienaa enemmän kuin sellainen, joka joutuu tekemään 100% lähityötä. Siihen pä
Mutta kun minä en suostu sinun ohjailtavaksi! Sinä et minua määrää!
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö työnantajan maksaa lisää myös vaikkapa siitä että työntekijä käyttää omaa sähköön ja tilaansa työnteon mahdollistamiseen?
Mielestäni ei, jos on mahdollista tehdä lähityötä, missä työnantaja maksaa nämä kulut. Valinta jäädä etätyöhön on työntekijällä.
Jatketaan vaan tätä kissa-hiiri keskustelua maailman tappiin asti, minä en luovuta!. Palkkaa sinä vaan trolleja jankuttamaan 24/7 7 päivänä viikossa kuinka minun täytyy tulla kaasuputkihankesihteeriksi Ely-keskukseen, jatka vaan jankuttamista! Jatka jatka!
Tosiasiassa sinä et voi puolestani allekirjoittaa työsopimusta etkä pakottaa töihin kyseiseen työpaikkaan! Mitäs sitten jos en ilmesty työpaikalle, puran itse koeajalaa työsuhteen tai irtisanon itseni? Eikö ole tullut mieleen?!
Vierailija kirjoitti:
Jatketaan vaan tätä kissa-hiiri keskustelua maailman tappiin asti, minä en luovuta!. Palkkaa sinä vaan trolleja jankuttamaan 24/7 7 päivänä viikossa kuinka minun täytyy tulla kaasuputkihankesihteeriksi Ely-keskukseen, jatka vaan jankuttamista! Jatka jatka!
Tosiasiassa sinä et voi puolestani allekirjoittaa työsopimusta etkä pakottaa töihin kyseiseen työpaikkaan! Mitäs sitten jos en ilmesty työpaikalle, puran itse koeajalaa työsuhteen tai irtisanon itseni? Eikö ole tullut mieleen?!
Psykoosit tulilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö työnantajan maksaa lisää myös vaikkapa siitä että työntekijä käyttää omaa sähköön ja tilaansa työnteon mahdollistamiseen?
Mielestäni ei, jos on mahdollista tehdä lähityötä, missä työnantaja maksaa nämä kulut. Valinta jäädä etätyöhön on työntekijällä.
Eikö ole tullut mieleen, että itse en halua palata kyseiseen työhön? Tai että itse olen sanonut, että en ole kiinnostunut jatkosta? Eikö riitä, että yhden kerran sanoo ja yhdelle tyypille, pitääkö sitä jankuttaa kymmeniä vuosia joka ikinen päivä ja kertoa koko maailmalle, etkä vieläkään usko?
Vierailija kirjoitti:
Työmatkojen kuuluisi olla työaikaa.
Esim. redditissä monesti lukenut miten etätyöläiset hoitavat kotiaskareita, laittavat ruokaa yms. työajalla niin ei tarvitse vapaa-aikaa käyttää tähän. Omalla työpaikalla osa henkilöstöstä saa käyttää etäleimausta eli teoriassa, vaikka tulisi lähityöhön, voi aamulla kotona herätessään leimata töihin. Toiset joutuvat käyttämään kellokorttia ja leimaamaan vasta kun saapuvat "toimistolle".
Olin aikanaan ravintola-alalla ja monella työpaikalla oli periaate, että työaika alkaa vasta, kun on vaihtanut työvaatteisiin. Eli edes se, että on fyysisesti työpaikalla ei riittänyt... Mikä on minusta älytöntä, sillä enhän minä ylipäätään heräisi aamulla kuudelta ja vaihtaisi niitä vaatteita, jos en kävisi töissä siellä. Toki voidaan väitellä teenkö töitä työmatkalla tai kun vaihdan vaatteita, en varsinaisesti, mutta työstä aiheutuvia toimia nuo ovat.
Eikö riitä, että esimiehelle kerran sanoo, että kiitos, mutta ei kiitos, en ole kiinnostunut jatkosta? Pitääkö se kaikille muillekin sanoa ja jankuttaa vuosikymmeniä maailmalle?
Vierailija kirjoitti:
Jos asia on noin, niin tästä selviää helposti kun etätyöstä ruvetaan rankaisemaan. Lähityö on aina ollut sitä normaalia työtä. Kaikilla aloilla ei edes ole etätyömahdollisuutta lainkaan.
Avokonttorissa toimistotyö on mielipuolista. Ei mitään työrauhaa tai hetken rauhaa niiltä juorukelloilta, jotka juoksevat vain karsinasta toiseen häiritsemässä töiden tekemistä. Mä en ainakaan saa mitään toimistolla tehtyä, kun koko ajan joku keskeyttää tai haluaa mennä kahville. Se työteko joidenkin mielestä on seurustelua ja vain sitä seurustelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, lähtökohtaisesti pitäisi ainakin maksaa kaikesta työstä palkka, jolla tulee toimeen. Etätyötä tekevä monesti, ei aina, myös tienaa enemmän kuin sellainen, joka joutuu tekemään 100% lähityötä. Siihen pä
Silloinhan se ammatin valinta on mennyt pieleen jos luulee että lähihoitaja tai autonasentaja voi tehdä etätöitä. Ihan jokaisella on mahdollisuus hakeutua alalle, jossa työtä voi tehdä etänä. Mutta kaikista ei siihen ole.
Kyllä!