Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ottaisitko miehesi sukunimen naimisiin mennessänne, jos se oli mielestäsi ruma?

Vierailija
25.02.2007 |

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin sitten noin vuoden jälkeen katumapäälle ja otin käyttöön kaksoisnimen, josta kyllä käytän yleensä vain omaa, alkuperäistä sukunimeäni.

Vierailija
22/36 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä nimellä, joten se on minulle itsenäisyyden osoitus. On alkujaan äitini ns. tyttönimi.

Miksi vain vaimon pitää osoittaa kuulumista miehensä perheeseen?

18

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen sukuun?

Vierailija
24/36 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni siis niin, että mies otti minun nimeni. :) Itse myös kärsinyt lapsena rumasta sukunimestään (ja vielä aikuisenakin kuuli siitä aina naljailua), joten ei tarvinnut edes keskustella, että kumman sukunimi.

Minulla oli ihan tavallinen sukunimi, ja mieheni sitten ilmoitti ennen naimisiin menoa että ottaa sen. Ja sehän sopi. Olimmehan päättäneet että lapsetkin tulevat saamaan minun sukunimeni.

Anoppi ja appiukko aluksi hieman loukkaantuivat, mutta häihin mennessä kaikki oli jo hyvin. :)

Mutta se mikä yllätti, niin vielä tänäkin päivänä monet ovat ihmetelleet mieheni valintaa; ottanut vaimonsa sukunimen!!! :O

Vierailija
25/36 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet sen nimesi ottanut! Ulospäinhän se yhteinen nimi signaali on. Vai väitätkö että te puhuttelette toisianne kotona koko nimellä?

Vierailija
26/36 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teineinä kavereiden kanssa kerättiin toptenlistoja karseimmista sukunimistä ja vannottiin ettei niihin omiamme (vaikkei nekään niin ihmeellisiä) ikinä vaihdettaisi. Ja samaa mieltä olen edelleen, että rumaan (esim. Finnilä, anteeksi nyt vaan kaikki F:t) en omaani vaihtiasi, vaikka olisi mies kuinka ihana. Myöskään lapsille en mielestäni tosi rumaa sukunimeä suostuisi antamaan.

Tosin käsitys nimen rumuudestahan on sitten aina suhteelista.

Naimisiin mentäessä mietin pitkään sukunimiasiaa, ihan periaatteesta. Mun nimi sopi kuitenkin paremmin miehen sukunimeen kuin miehen nimi minun, lisäksi mies oli juuri pistänyt toiminimen omalla nimellään pystyyn, joten hänen nimenvaihtamisensa ei ehkä olisi ollut kauhean järkevää. Milestäni molempien omat sukunimet olivat ihan ok, ei älyttömän yleisiä, muttei hirmuharvinaisiakaan. Ajatus siitä, että meillä molemmilla ja tulevilla lapsilla olisi sama sukunimi tuntui hyvältä ja loppupeleissä olin ihan tyytyväinen kun oma -nen loppuinen sukunimeni vaihtui miehen ei-nen-nimeen ;)

Vierailija
27/36 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sukupuolesta riippumatta: mieskään ei ole vaimon alaisuudessa ottaessaan vaimon nimen. Eikä mies tule itsenäisemmäksi pitäessään oman nimensä. Yhteinen nimi osoittaa yhteenkuuluvuutta uuteen, syntyvään perheeseen ihan riippumatta siitä, kenen nimi se on alunperin ollut.

Olen ollut kahdesti naimisissa, toisella kerralla otin miehen nimen ja toisella en. Se, että en ekassa liitossa ottanut miehen nimeä, kuvaa jälkeenpäin ajatellen mainiosti sitä, miten heikosti olimme sitoutuneita toisiimme. Emme olleet alunperinkään aidosti perustamassa perhettä ja työskentelemässä minkään yhteisen tai meitä suuremman hyvän puolesta, vaan halusimme vain sitoa toisen itseemme. Liitto jäi onneksi lapsettomaksi.

Tämä nykyinen mieheni on " elämäni mies" , johon haluan sitoutua täysillä ja joka myös sitoutuu minuun. Siitä kertoo, että meillä on yhteinen sukunimi. Miehen nimi on kauniimpi ja harmonisempi kuin minun, siksi minä vaihdoin. Lisäksi mieheni lapsi asuu meillä, joten saimme koko perheemme samalle nimelle vain siten, että minä vaihdoin - arvatkaa vaan, olisiko lapsen äiti riemastunut, jos lapselle olisi yritetty antaa minun isäni nimi!!

Vierailija
28/36 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotta ja molemmilla omat sukunimet.

Tänä aikana monet ystävämme ja tuttavamme ovat kertaalleen eronneet, onpa niitäkin joilla on jo 3. liitto menossa. Kaikilla eronneilla on ollut yhteinen sukunimi, yhdessä pysyneillä omat sukunimet.

Minusta voi myös olla niin, että ne jotka ottavat sen miehensä nimen, ovat vielä keskenkasvuisia ja epärealistisia avioliiton suhteen. Luulevat että pelkkä etiketti riittää.

Vierailija
29/36 |
26.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä muutenkaan ottaisi, sillä olen tottunut omaan tavalliseen nimeeni, jota olen käyttänyt yli 30 v.

Vierailija
30/36 |
25.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halunnut vaihtaa sitä mitäänsanomattomaan tusinanimeen.

Vierailija
31/36 |
25.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia kyllä harmittaa ruma sukunimi ja kaikki uhkaavat vaihtaa nimensä heti, kun ovat tarpeeksi isoja.

Vierailija
32/36 |
25.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi jotenkin erityisen hieno, voisin harkita, mutta niin on tylsän tavallinen miehelläni, että oma on ja pysyy, kun ei vaihtamalla parane.

Vierailija
33/36 |
25.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaisin vaihtaa omani takaisin, mutta mies suuttuu jo ehdotuksesta.

Vierailija
34/36 |
25.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi&appi kyllä suuttuivat, eivät tulleet häihin, mutta ei kiinnosta!! Mä en HIRVEETÄ nimee ottanu siitä huolimatta.

Vierailija
35/36 |
25.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni sukunimi on erittäin harvinainen. Otin kuitenkin nykyisen mieheni nimen, koska se on erityisen kaunis ja lähes yhtä harvinainen kuin isäni nimi. Ja sekin oli etu, kun se on yhtä lyhyt kuin isänin nimi.

Vierailija
36/36 |
25.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani vain on harvinaisempi ja jää ihmisille mieliin puhelinkeskusteluissa, työasioissa tms.... En ole aivan tavallinen takkinen