Pankaas kertoen... Olen altistunut homeelle vuosikausia paikassa, jossa en ole voinut asiaan vaikuttaa
Pienikin viima aiheuttaa minulle hirveän kurkkukivun ja olon, kuin olisin saamassa flunssan. Pahempi viima aiheuttaa sitten pahemman olon. Menen aivan puolikuntoiseksi. KYLMYYS itsessään ei aiheuta mitään, vaan nimenomaan VIIMA.
No tietysti esim. työelämässä ja opinnoissa kukaan ei usko tällaista, koska se kuulostaa siltä että en vain jaksa ja viitsi. Kysymys kuuluu: MILLÄ TESTILLÄ voin ottaa selvää, johtuuko herkistymiseni voimalle homealtistuksesta?
Olen ajanut autoa KESKELLÄ KESÄÄ, pitäen ilmastointia päällä, ja seuraavana päivänä ollut kurkku kipeä ja ihan sellainen olo kuin olisin tulossa flunssaiseksi.
Kommentit (111)
Ymmärrän sinua ap, ja hyvin ymmärränkin, koska itse olen altistunut vuosien työskentelystä pahasti sisäilmaoireisessa rakennuksessa. Kaikki eivät sairastuneet koskaan mihinkään, osa, kuten minä aloin sairastaa poskiontelotulehduksia ja muita hengitystiesairauksia. Osalla meni keuhkoihin, minulla aina poskiin. Muutama sai ammattiastma diagnoosin. Minä en nuorena tyttönä tajunnut silloin, miten herkistynyt olinkaan. Joka ikinen työpäivä ihoa kihelmöi, kasvot alkoivat punoittaa, silmiä särki ja pää oli usein kipeä. Yhtä kaikki huono olo oli yleisempää kuin normaali tai hyvä olo.
Altistuksesta jäi minullekin tuo, että kylmä viima aiheuttaa oireita ja en saisi saada pienintäkään nuhaa, sillä jokaikinen niistä aiheuttaa poskiontelotulehduksen ja astmamaisen yskän. Nämä sairaudet kestävät useita viikkoja kerrallaan.
Kerran eräs lääkäri sanoi minulle,ettei näitä sairauksia saisi ainakaan antibiooteilla lääkitä, koska ne eivät ole todellisia sairauksia vaan altistuksen aiheuttamia??
Yleensäkin hoitoa on vaikea saada, koska moni lääkäri ei joko usko potilasta tai tiedä mitä tehdä.
MINULLA. ON. HOMETTA. MYÖS. TYÖPAIKALLA. 🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄 TARVITSEN SAIKKUA, AHDISTAA JA ITKETTÄÄ 🙄🙄🙄🙄😩😩🙄😩🙄😩🙄😩🙄😩🙄😩😩🙄😩🙄😩😩🙄😩🙄😩🙄😩😩🙄😩
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinua ap, ja hyvin ymmärränkin, koska itse olen altistunut vuosien työskentelystä pahasti sisäilmaoireisessa rakennuksessa. Kaikki eivät sairastuneet koskaan mihinkään, osa, kuten minä aloin sairastaa poskiontelotulehduksia ja muita hengitystiesairauksia. Osalla meni keuhkoihin, minulla aina poskiin. Muutama sai ammattiastma diagnoosin. Minä en nuorena tyttönä tajunnut silloin, miten herkistynyt olinkaan. Joka ikinen työpäivä ihoa kihelmöi, kasvot alkoivat punoittaa, silmiä särki ja pää oli usein kipeä. Yhtä kaikki huono olo oli yleisempää kuin normaali tai hyvä olo.
Altistuksesta jäi minullekin tuo, että kylmä viima aiheuttaa oireita ja en saisi saada pienintäkään nuhaa, sillä jokaikinen niistä aiheuttaa poskiontelotulehduksen ja astmamaisen yskän. Nämä sairaudet kestävät useita viikkoja kerrallaan.
Kerran eräs lääkäri sanoi minulle,ettei näitä sairauksia saisi ainakaan antibiooteilla lääkitä, koska ne ei
Piti vielä lisätä, ettei minulla ole aikaa eikä oikein mahdollisuutta jäädä sairauslomalle, sillä olen yrittäjä, joka haluaa olla töissä.
Epstein bar virus aktivoituu kylmässä koska kylmä heikentää immuunijärjestelmää.
Voit kokeilla valcycloviriä kerran päivässä ennaltaehkäisyksi. Jos et sairastu parin kuukauden ajan, niin se on se.
Sille on varmaan vasta aine testi myös.
Mitä ap oikein haluaa, että me teemme asialle? Miksi meille pitää raivota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aplla on nyt tienhaarassa; hän voi alkaa homehysteerikoksi ja rakentaa identiteettinsä sen varaan että kerran altistui hometalolle ja voivotella sitä lopun ikäänsä jokaista hajua joka vastaan tulee.
Tai sitten hän voi todeta että niin kävi ja tällä mennään ja parhaani yritän, haen astmalääkkeet ja elän elämääni.
Jos olisin apn omainen niin kannattaisin jälkimmäistä.
Miten et kykene ymmärtämään selkeää tekstiä?! Kirjoitin selkeästi, että minulle tulee pienimmästäkin voimasta todella heikko olo, ääni lähtee ja olen aivan puolikuntoinen. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa ymmärtää? Samoin minulla rohisee ja vinkuu uloshengitys, vaikka viimeisimmä
Minulla on stressiä ja univajetta. Minulla on MYÖS fyysistä oiretta. On erittäin omituista, että fyysiset oireet pitää ihan väen vängällä yrittää kääntää psyykkisiksi asioiksi. Tämä onkin valtavan suuri ongelma minulla, joka näytän ulospäin oikein terveeltä. Eihän kukaan koskaan ota vakavasti mitään fyysisiä oireitani. Kaikki täytyy aina todistaa jotenkin. Täällä ette edes näe minua, ja silti yritätte jatkuvasti kääntää fyysiset oireeni ei-fyysisiksi, vaikka ette voi mitenkään tietää millainen fyysinen oloni milloinkin on. 🙄
Eihän kukaan täällä pysty mitään diagnoosia tai testiä tekemään, ei todellakaan. Oireesi vaan kuulostavat psykosomaattiselle oireilulle. Ja siis, ei se psykosomaattinen oireilu ole yhtään sen vähempää todellista kuin somaattinenkaan, kyllä ne on ihan aitoja oireita joita ihmiset saa psyykkisistä syistä. Täysin todellisia fyysisiä oireita, joille vaan ei ole mitään somaattista selitystä.
Mutta toki sinun kannattaa mennä lääkäriin tutkituttamaan hengitystieoireesi, miksi et ole jo mennyt? Voihan se olla että löytyy joku parannuskeino tai lääkekin, tai selitys.
Ihan vain infona, että esim. ääni voi käytännössä lähteä ihan täysin muunlaisistakin syistä kuin altistumisista. Esim. itselläni mahdollisesti syy on aivoperäinen, lihaksistoa kramppaavaa liikehäiriösairautta. Tämä tosin vielä tutkimuksen alla. Ja kyllä, saatan kuulostaa ihan tosi sairaalta ilman mitään flunssia tms. Sivusta
Kyllä minullekin tulee paha olo ja oireita kylmästä viimasta, ilmastoinnista jne. Unenpuute on sitten se, joka yhdessä lievienkin oireiden kanssa vie voimat ja välillä on todellakin ihan p*ska joka paikkaa särkee-olo jos olen vaikka pyöräillyt liian vähissä vaatteissa ja väsynyt. Unet siis ensisijassa kuntoon. Ja välttäisin sitä kylmäaltistusta, riittävästi vaatetta päälle ja huivi kasvojen suojaksi, huppu, mieluiten karvareunuksinen, auttaa paljon myös. Autossa et missään nimessä pidä ilmastointia kovalla.
Mitään yksiselitteistä testiä ei ole vaan tehdään useita testejä, joiden tuloksista päätellään diagnoosi. Osa sulkee pois muita sairauksia ja osa todentaa. Tämän päättelyn tekee lääkäri. Kuten täälläkin, lääkärikin alkaa ensin epäillä tai poissulkea astman mahdollisuutta ja ensimmäiset testit ovat siis pef- ja spiromittaukset. Mutta nämä vaativat sen lääkärikäynnin ihan ensimmäiseksi.
Kun altistuksesta on kulunut aikaa, kun rakennuskin on purettu, sen vaikutusta ei valitettavasti pystytä enää selvittämään. Voidaan kyllä todeta esim astma, mutta ei pystytä todentamaan että se johtui homealtistuksesta. Ilmeisesti haluat todistusta työpaikalle tai muille ihmisille että saat oireita etkä saikuta huviksesi? Lääkäri ei pysty sitä enää kirjoittamaan ja oma kertomasi ei varmastikaan riitä jos ei ole riittänyt tähänkään mennessä.
Ja onko sillä merkitystä johtuuko oireet homeesta vai mistä? Jos olo on huono niin olo on huono. Lääkäri voi hoitaa oireita tai asettaa diagnoosin oireillesi, mutta homealtistusta tai muutakaan syytä lääkäri ei saa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millään testillä ei saa selville homealtistusta. Jos epäilet, että altistuksesta on sinulle haittaa, lopeta se mahdollisimman nopeasti.
Voi luoja. LUE OTSIKKO. Ap
Miksi olet noin äkäinen, ei siitä aiemmasta altistumisesta otsikossa selkeästi sanottu. Vältä altistusta, homeongelmia on paljon (kirjasto,t terveysasemat, koulujen tilat yms.)
Millään testillä ei saa selville/testata. Astma voidaan testata. Veto aiheuttaa monelle varsinkin ikääntyville ongelmia.
Oma ratkaisuni on kylmällä ilmalla villainen kaulaliina, villapipo ja tuulenpitävä takki. Autossa käytän huivia kesällä. Kohdistan viimatötterön pois itsestäni, en pidä ilmastointia täysillä tai lämpötilaa liian matalalla.
Siivous, pölyn poistaminen kotoa säännöllisesti auttaa oireisiin. Yksi ärsyttävä tekijä pois. Avoimen ikkunan alla ei kannata hengailla talvella.
Vihannekset, juurekset, marjat ja hedelmät monipuolisesti, vaikuttavat terveyteen ja vastustuskykyyn, enemmän kuin salaatti. Käytä satokauden mukaan, on vähän halvempaa.
Muista D-vitamiinilisä. Se vaikuttaa vastustuskykyyn. Jos käytät D-vitaminoituja tuotteita, kokeile talviaikaan 50 mikrogrammaa, muuten 100. Oletan, että et syö kalaa, koska se on kalliimpaa kuin salaatti.
Lääkärit ovat todella nihkeitä tutkimaan homealtistuksia. Yleensä eivät ole kiinnostuneita potilaan mielialoista, ärtyvät.
- En ole sama jolle vastasit
MINÄ. EN. KÄYTÄ. VAATTEITA. 🤒🤒🤒 NIISTÄ.🙄 TULEE. ITKUINEN. 🙄OLO. JA. KUTITTAA. KOSKA🙄🙄. OLEN.🙄 AISTIYLIHERKKÄ. JA. PELKÄÄN. HOME.🙄 ITIÖITÄ. 😩😩😩 PYYSIN🙄.VUODEN. SAIRAS. LOMAA. JOTTA. VOIN. TOIPUA. 🙄🙄🙄🙄🙄KOSKA. OLO. ON. NIIN🙄. PUOLI. KUNTOINEN. 🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄 HENGITYS. TIENI. 🙄🙄 RÖHISEVÄT. JA. OVAT. 😩LIMAISET.😩 ENKÄ PYSTY. 🙄🙄🙄🙄🗣 MENNÄ 🙄 TÖIHIN 🙄
Ap