Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pankaas kertoen... Olen altistunut homeelle vuosikausia paikassa, jossa en ole voinut asiaan vaikuttaa

Vierailija
18.12.2024 |

Pienikin viima aiheuttaa minulle hirveän kurkkukivun ja olon, kuin olisin saamassa flunssan. Pahempi viima aiheuttaa sitten pahemman olon. Menen aivan puolikuntoiseksi. KYLMYYS itsessään ei aiheuta mitään, vaan nimenomaan VIIMA.

No tietysti esim. työelämässä ja opinnoissa kukaan ei usko tällaista, koska se kuulostaa siltä että en vain jaksa ja viitsi. Kysymys kuuluu: MILLÄ TESTILLÄ voin ottaa selvää, johtuuko herkistymiseni voimalle homealtistuksesta?

Olen ajanut autoa KESKELLÄ KESÄÄ, pitäen ilmastointia päällä, ja seuraavana päivänä ollut kurkku kipeä ja ihan sellainen olo kuin olisin tulossa flunssaiseksi. 

Kommentit (111)

Vierailija
1/111 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikin päivä tarvoin paikkaan x kauheassa viimassa. Matka oli joitain satoja metrejä ulkona. Perillä ääneni oli aivan mennyttä. Aivan kuin olisin flunssassa.

Vierailija
2/111 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo viiman vaikutus liittyy homealtistukseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/111 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut miettimään, että miksi hitossa olen näin herkkä saamaan puolikuntoisen olon. Sitten aloin miettimään. Hengitystiet, homealtistus... Useita vuosia... Sitten päässäni syttyi lamppu. Tämän on liityttävä siihen jotenkin.

Vierailija
4/111 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siten, että hengitystieni ovat äärimmäisen herkät. En ole koskaan kuullut kenenkään muun menevän puolikuntoiseksi kylmälle viimalle altistumisesta.

Vierailija
5/111 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan joihinkin tutkimuksiin. Uloshengitykseni myös rohisee, vaikka viimeisimmästä flunssasta on jo aikaa. Joskus se vinkui. Astmaakin olen epäillyt. 

Vierailija
6/111 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut miettimään, että miksi hitossa olen näin herkkä saamaan puolikuntoisen olon. Sitten aloin miettimään. Hengitystiet, homealtistus... Useita vuosia... Sitten päässäni syttyi lamppu. Tämän on liityttävä siihen jotenkin.

Juuri noin psykosomaattiset sairaudet puhkeaa. Oikein oppikirjaesimerkki siitä, miten ihminen voi sairastua mieleltään, päättelemällä ja pohtimalla itse keksimiään salaliittoteorioita.

Ja mieli on niin vahva että jos TUNTUU VÄHÄN SILTÄ ETTÄ NENÄ ON TUKOSSA niin nenä tuntuu olevan tukossa.

Vierailija
7/111 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muillekin tulee viimasta ongelmia. Astmaa. Mitä tapahtuu jos otat Histecin ja nenäsuihkeen, yleensä.

Vierailija
8/111 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin yksi sukulaiseni on epäillyt astmaa itsellään, pitäisikin kysyä että mikä on lopputulos. Ei ole kertonut.

Vierailija
9/111 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri noin psykosomaattiset sairaudet puhkeaa. Oikein oppikirjaesimerkki siitä, miten ihminen voi sairastua mieleltään, päättelemällä ja pohtimalla itse keksimiään salaliittoteorioita.

Ja mieli on niin vahva että jos TUNTUU VÄHÄN SILTÄ ETTÄ NENÄ ON TUKOSSA niin nenä tuntuu olevan tukossa.

Kirjoitatko nyt itsestäsi? Minä varmaan ihan tunnen itse kuinka puolikuntoinen olen. Se on hyvin kaukana mistään ajattelusta. Ihan fyysisesti tunnen olevani aivan poikki, hengitystiet vinkuvat ja rohisevat, ääni kuin flunssaisella jnejnejne. Jos et osaa vastata normaalisti, olet vapaa poistumaan ketjusta.

Vierailija
10/111 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siten, että hengitystieni ovat äärimmäisen herkät. En ole koskaan kuullut kenenkään muun menevän puolikuntoiseksi kylmälle viimalle altistumisesta.

No tota... kyllä esim. Reumataudeissa säätila vaikuttaa. Voi myös olla rakenteellista ja joillain vastustuskyky voi olla romahtanut. Onko pieniä lapsia? Univelkaa? Stressiä? Ravinto ok? Sivusta

Vierailija
11/111 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka ikinen ihminen saa olonsa kipeäksi autossa kesäpäivänä ilmastoinnilla. Ne vaan ei valita asiasta vaan odottaa että menee ohi.

Automyyjä naureskellen varoitti kun ostin edellisen auton kesähelteillä että älä nyt vilustu, kun ihastut siihen jäähdytyksen tehoon. Ja samaa sanoi ilpin asentaja, älä käytä alle 5c ulkolämpötilasta vaikka ois mikä helle kun saat nenäsi kipeäksi.

Vierailija
12/111 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muillekin tulee viimasta ongelmia. Astmaa. Mitä tapahtuu jos otat Histecin ja nenäsuihkeen, yleensä.

En ole ikinä kuullut tällaisesta. Toki mieluummin sitä toivoisi, ettei ole mitenkään poikkeava ja sairas yksilö, vaan että tämä on ihan normaalia. Mutta kun en ikinä näe kenenkään muun kärsivän mistään oireista (edellä mainituista.) Pitää tutustua Histeciin enemmän. Siis tarkoitatko että viimalle altistumisen jälkeen heti Histec naamaan? Vai ennen ulos menemistä? Vai sitten kun on huono olo?

Vierailija
13/111 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaista testiä ole.

Mutta mitä väliä sillä on, että mistä tuo johtuu? Eikö pikemminkin olisi syytä yrittää löytää keinoja, joilla pysyy työkykyisenä vaikka ulkona tuulisikin?

Vierailija
14/111 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: varoitan sua, älä lähde tuolle tielle. Lääkärikielellä sanotaan somaattiseksi sairastumiseksi. Sä tunnet että olet kipeä kun kuvittelet olevasi kipeä. Voisit kuvitella myös olevasi terve. Sillä on iso merkitys myös sun oikealle terveydelle ja jaksamiselle, juoksetko ensin lääkäriin vai juot kupin inkivääriteetä ja katsot mitä käy.

Vierailija
15/111 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaista testiä olekaan, millä tuon voisit selvittää, että viimaan herkistyminen johtuu homealtistuksesta. Vaikka keuhkoissasi olisikin vaurioita, syy-seuraus -suhteen selvittäminen yksittäisellä ihmisellä on miltei mahdotonta. Väestötasolla voitaisiin selvittää riskisuhteita, mutta se vaatisi isoja otantoja ja vuosien tutkimuksia...ja pitäisi löytää joukko niitä viimalle herkistyneitä homealtistuneita, se yksin olisi haastavaa.

Vierailija
16/111 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tota... kyllä esim. Reumataudeissa säätila vaikuttaa. Voi myös olla rakenteellista ja joillain vastustuskyky voi olla romahtanut. Onko pieniä lapsia? Univelkaa? Stressiä? Ravinto ok? Sivusta

Reumaa en usko sairastavani. Ei ole pieniä eikä isoja lapsia. Stressiä on. Univelkaa on. Ravinto on mielestäni ok, mutta ainahan voi parantaa. Kasviksia syön kyllä, mutten tarpeeksi. Vähensin salaatteja roimasti silloin, kun hinnat nousivat aivan naurettaviksi. Ei salaatti itsessään pidä nälkää, ja siihen päälle vielä kalliit proteiinit. Mutta voisin alkaa tekemään salaattia joka ruuan kylkeen, jos siihen ei mene ihan kohtuuttomia summia rahaa. 

Vierailija
17/111 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka ikinen ihminen saa olonsa kipeäksi autossa kesäpäivänä ilmastoinnilla. Ne vaan ei valita asiasta vaan odottaa että menee ohi.

Automyyjä naureskellen varoitti kun ostin edellisen auton kesähelteillä että älä nyt vilustu, kun ihastut siihen jäähdytyksen tehoon. Ja samaa sanoi ilpin asentaja, älä käytä alle 5c ulkolämpötilasta vaikka ois mikä helle kun saat nenäsi kipeäksi.

Okei, eli minä en saisi valittaa kun minulla on huono olo? 

Vierailija
18/111 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP sä olet rasittava :D

Marttyyriainesta.

Vierailija
19/111 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa on paljon tuollaisia asioita, joita tapahtuu ihan päivänvalossa täysin avoimesti, mutta kukaan ei usko niitä, vaikka näkisi ne omin silmin. Enemmän siinä on kyse sinun kiusaamisestasi kuin siitä, etteikö tuota tapahtuisi. Mieti seuraasi tarkemmin, poista kiusaajat

Vierailija
20/111 |
18.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviksia syön kyllä niin, että esim. pinaattia laitan sekaan melkein ruokaan kuin ruokaan, kurkkua syön ihan sellaisenaan, usein myös dippailen. Helmitomaatteihin rakastuin hetki sitten, niitä syön sellaisenaan. Samoin miniluumutomaatteja, mutta helmitomaatit ovat parempia. Tosin niiden syömisen olen aloittanut vasta äskettäin, kun minua turhautti se että en vain saanut aikaiseksi ostaa tomaattia, vaikka periaatteessa tykkään siitä enkä ole allerginen. Se vain jäi aina ostamatta. Sitten päätin, että nyt p e r k e l e ostan tomaattia ja sitten huomasin koukuttuneeni ihanan kiinteisiin helmitomaatteihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan