Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulunvietto yksin

Vierailija
17.12.2024 |

Kaikille joulunaika ei tarkoita ruuasta notkuvia pöytiä ja perheen kokoontumisia hyvällä hengellä. Aikuisena lapsettomana vietän joulun pyhät usein yksin. Lähipiiri viettää aikaa omien perheiden kanssa. Vanhemmat jo edesmenneitä. Mitä tekisi jouluna? 

Kommentit (323)

Vierailija
161/323 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulunvietto yksin menee siinä missä muutkin päivän. Tämä on myös tietynlainen yhteiskunnallinen ohjelmointi / hypnoosi, että jouluna PITÄISI olla jotain tai synkistyä jos ei olekkaan. Se on tietynlainen ohjelmointi, siinä koitetaan laittaa johonkin muottiin. Mutta olen paljon enemmän kuin mikään muotti tai lokero, tai mikään mikä rajoittaa sinua. Siitä vaan hyväksyt itsesi sellaisena kuin olet, nautiskelet itsesi kanssa olemisesta ja siitä se lähtee hyvin. Mies / 41

Just näin! Ymmärrän toki että perinteitä arvostetaan ja vaalitaan, mutta niin moni ei enää vietä perinteistä perhejuhlaa pöydät herkkuja notkuen monistakin syistä. Ensinnäkään kaikilla ei ole varaa kuin ehkä ostaa muutama halpiskynttilä, hakea kaupan sulkemisaikaan muutamia punalaputettuja jouluruokia ja halvin mahdollinen suklaarasia. Toisaalta on myös "älä osta mitään" tyypit, kulutusjuhlaa inhoavat jotka ei periaatteesta halua osallistua tähän "joukkohypnoosiin". Sitten on yksineläjät joilla ei ole seuraa, jotka ehkä haluaisikin jollain tapaa viettää joulua muttei ole ketään kenen kanssa tehdä sitä. Tälle porukalle joulu on henkisesti rankin koska yksinäisyys korostuu kun joka tuutista meille joetaan tuota maneeria ihmisten tarpeesta olla toisten seurassa, kenenkään ei ole hyvä olla yksin jne... Yksin olevia säälitään. Joka paikassa tulee surumielistä musiikkia ja rakastavaisista kertovia hempeitä leffoja. Moni laskee tunteja, koska arki taas koittaa ja elämä normalisoituu. 

T. Joulua inhoava katkeroitunut yksineläjä vanhapiika 

Vierailija
162/323 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka perustaisi paikan, jossa yksinäiset ja lapsettomat voisivat kokoontua aattona vaikkapa kahville ja tutustuisivat toisiinsa. Tietty yksinhuoltajat voisivat ottaa lapset mukaan. Esim. musiikkia ja kahvia+kahvileipää yms. myyntiin. Tälle olisi tilausta.

Facebookissa "Porukka" järjestää yksinäisten joulunvieton Espoossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/323 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia joulusta on tehty tuollainen yksin asuvien ihmisten surkuttelupäivä? Oikein piehtaroidaan siinä musertavassa yksinäisyyden kauhistelussa. Eihän joulu ole yhtään sen erilaisempi päivä, kuin jokin toinenkaan. Ainakin itse nautin suunnattomasti siitä, kun ei ole ainakaan pakko teeskennellä viihtyvänsä jossain sukulaisten olohuoneessa. Välillä kelloa vilkuillen, että jokohan olis säädyllinen hetki lähteä kalppimaan? Vain taivaaseen mennyttä koiraani ikävöin.

On selvää, etä yksinäisyyden tunne korostuu erityisesti juhlapyhinä. Jouluna, juhannuksena, pääsiäisenä ja pitkinä viikonlopuina, jolloin on joku pyhäpäivä. Jollakin voi olla sisaruksia tai muita sukulaisia, jotka odottavat saavansa sinkulta lahjoja. Muistaako joku sinkkua syntymäpävänä? Saako hän lahjan jouluna? Vai  onko hän nä

No mutta. Ei sinkku ole näkymätön! 

kaikki me emme vain pariudu parikymppisinä, "koska niin kuuluu tehdä"! - Moni kyllä löytää nuorena sen elämän rakkauden - romanttista! 

Sinua selvästi on hyljeksitty ikävästi lahjalistalla! Sille ei oikein kai voi mitään tehdä. Tässä vaiheessa. Jos itse annat aina kaikille (siis myös lasten vanhemmille! He eivät ehkä miellä, että kulta-taaperoon käytetty raha on heihin käytetty raha. Savvy? 💰)

Voitko kirjoittaa ensi vuonna lahjalistan? - No minua ei huvittaisi! Jos he eivät anna hyvästä sydämestään, jotain mietittyä, tai vaikka rahaa kirjekuoressa: ei tarvitse!

Minkä ikäisiä sisarusten lapset ovat? Saavatko he paljon lahjoja? - Jos minua ärsyttäisi lelumäärä,,tai kaikenmaailman satojen eurojen pelihommat/elektroniikka: miettisin yhden kivan lahjan, per lurjus! 😀🎅🎄

Vanhemmat voivat olla tosi sokeita sille, miten paljon lapset saavat! 

Jos perheessä jaetaan Tosi Paljon Joululahjoja: mitä jos olisit se Ihana, joka tuo vaikka pääsiäisenä upeat yllätykset? Tai elokuun 10. Päivän kunniaksi: silloin on lapsen ei-syntymäpäivä! 😀

Lapset rrrakastavat sitä, että asiat tehdään mullin mallin! 🥰🥰🥰

Niin ja siis: osta aina itsellesi lahja! Jos vain mitenkään voit! - Minä ostan itselleni kauniita yöpaitoja! Semmoisia, missä viihdyn. Luxusta... 

Tänä vuonna loppuivat rahat, tuli yli 200 € yllätysvesimaksu. Asiaa selvitetään. Mutta nyt, tällä hetkellä: ei ole avattavia negligee-paketteja... Mutta on jääkaappi täynnä ruokaa! Ja se kirjaston Lainakassi: 37 tuliterää dekkaria, tietokirjaa... 

Tästä tulee hyvä joulu! 🎄🎅

Vierailija
164/323 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, yksineläjä lapseton sinkku kaipaisin jotain tekemistä rakkaani kanssa (siis jos sellainen olisi).  En kaipaa perinteistä jouluhössötystä tms aikataulutettuja juttuja perinteisen protokollan mukaan. Ihana olisi jos voisi vaikka lentää etelän aurinkoon viikoksi tai lähteä pyhiksi johonkin luxus tasoiseen aikuisten kylpylään esim viroon (missä ei vietetä samalla hysterialla joulua kuin suomessa). 

Nyt kun tuota vaihtoehtoa en saa, haluan blokata koko hemmetin joulun. Se tuo mieleen vain ajan jolloin olin vielä onnellinen, kipeä kaipuu nousee pintaan ja kyyneleet silmiin. Sitten vaan suklaata naamaan ja koitan keksimällä keksiä tekemistä. Käyn salilla, ulkoilemassa, kaverin luona jne. Jätän jopa tarkoituksella koko kk pyykit pestäväksi ja imuroinnin, pölyjen puuhinnät, petivaatteiden vaihdot ym pyhiksi jotta mulla on tekemistä. Viime jouluna siivosin koko vaatehuoneen pusero puserolta, sukka sukalta, kaikki mitä en tarvii tai ei mahdu lensi kirpparikassiin jne. Täytyy keksiä tekemistä, muuten lähtee järki siinä pönöttämisessä ja pelkän telkkarin katsomisessa.

Vierailija
165/323 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen suhde oli jouluvihaajan kanssa, koko joulukuun hän raivosi kaikista joulujutuista. Nyt on helpotus, kun ei tarvitse perustella miksi minulla on jouluvalot omassa ikkunassa tai jouluruokaa jääkaapissa (emme siis asuneet yhdessä).

Vierailija
166/323 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun joulu on keskellä viikkoa, ma ja pe arkipäivät on varmasti kuolettavan hiljaisia etätöissä, eli vk loput mukaan lukien tulee 9 pv pakkolepo.

Ok - 2-3 päivän huili ja sohvalla hiljaisuudessa viltin alla pötköttely menee vielä terveysvaikutteisena rentoutumisena, mutta ei 9 päivää. Pää hajoo ja kroppa alkaa oireilemaan jos ei lähde liikkeelle, näe ihmisiä, saa jutella ja tehdä jotain hyödyllistä. 

Toivottavasti on ees hyvät ilmat että voi ulkoilla, muuten oooonnn toooooodelllaaaaa pitkä rupeema yksin.

Vierailija
167/323 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin kaikille pyhille työvuorot. Vielä 20v sitten ei meinannut saada millään ihmisiä jouluksi töihin, kaikki tarvitsi vapaan. Nyt oli hirvee vääntö siitä kun 8/10 halus pyhiks töihin. Pääkaupunkiseudulla on hirveesti ihmisiä jotka ei vietä joulua, meilläkin on varmaan puolet porukasta yksin asuvia sinkkuja. Joku sanoki et on kivempi olla duunissa vaikka 10h päivässä ku nököttää yksin kotona pohtien sitä miks oon yhä yksin.

Vierailija
168/323 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavan hiljaista, eikä maksa paljon. Roskiksissa paljon dyykattavaa. Lahjojakin.

Vierailija
170/323 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se taitaa olla yksinäinen joulu edessä ihan pakon sanelemana. Sitkeä räkätauti viruttaa ja vanuttaa niin, ettei evää jaksa heilauttaa. Lapset ja lapsenlapset saavat nyt vissiin sitten odotella mummia turhaan jouluksi. Ikävä puolin ja toisin.

Vierailija
171/323 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N 55 lapseton sinkku, ostan perinteiset jouluruokatarvikkeet pääpiirteissään jo ed päivänä. Aattona käyn ehkä hakemassa vielä jotain, sit siistin keittiön ja jos muuten tarvitsee järjestellä paikkoja tai imuroin. Sit sauna lämpenemään ajastimella ja käyn ulkona kävelemässä. Ulkoa tultua menen saunan lämpöön, saunon oikein pitkän kaavan kautta samaan aikaan laitan esim perunat jo kiehumaan ja laatkikot kuumenemaan uuniin. Sitten sytytän parvekkeelle kynttilät ja syön nautiskellen vatsan täyteen. Sit sohvalle vaakatasoon ja lempisuklaakonvehteja viereen. Siinäpä se aatto onkin mennyt. Pyrin olemaan ajattelematta yksinäisyyttä ja ikävääni sen kummemmin. Pikemminkin odotan että pyhät olis ohi ja kaikkien lihottavien herkkujen mättö loppuu arkena. 

Heti joulupäivänä tai viim tapanina (ilmoista riippuen) menen salille ja ulkoilen päivänvalon aikana.

Aattosi kuulostaa ihanalta! - Saanko ehdottaa? 

Siis kyllä hyvää ruokaa saa syödä. Ja herkutella! 

Jos ikävät tunteet valtaavat mielen: soita joku "itkulaulu"! - Minun on Bruce Sprensteenin Point Black. Kun tuntuu etten jaksa, ja pitäisi itkeä, olen kireä kuin viulunkieli: yksin kotona! Tuo laulu! Itken niin - enkä tiedä miksi! Onko sillä väliä...

Hae oma itkulaulusi, baby girl. 

Mutta! Ennenkaikkea lakkaisit siis pliis piiskaamasta itseäsi, re kuntoilu! 

On kivaa reippailla, koska se on hauskaa! - Kuulostaa, että sinä teet hommaa jokseenkin kurinalaisesti! Puhut jouluruasta "mättönä". Konvehdeistakin pitää päästä eroon, ja vetää treeni, vai mitä?! 

No nyt joulupilvien hattaroista nousee se keiju, joka sanoo: saat syödä. Saat levätä. Kaikki on hyvin näin.

Lue kulta tämä! - Ehdit kuntoilla ensi vuonna. Nyt on joulu, sinulla! - Ikävä ei katoa mihinkään. Mutta meitä on täällä monta, jotka kohotamme kahvikupposen, teemukin, no heck: vaikka Mimosan kunniaksesi! Aattona! 

Tämä voi olla meidän yksin-joulua-viettävien oma ketju! 🙂

Myös perheessä/suvussa vieraantuneeksi itsensä tuntevat ovat tervetulleita? 

Minusta? 

Sugar Beth 

Vierailija
172/323 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn köysikaupassa 23. päivä. Se on kätevästi samalla kadulla kaupan kanssa, jossa myydään kiikkeriä tuoleja.

Vierailija
173/323 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et ole yksin, kanssasi on Jeesus lapsi, jonka syntymäpäivä on jouluna.

Vierailija
174/323 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minä joudun taas tämän joulun viettämään yksin sillä perhe joka joulu ulkomailla ja minä en joka joulu lomaa saa kun pomon mukaan "pitää antaa muidenkin pitää lomaa jouluna" ja meiltä saa olla vain yksi tiimiläinen lomalla/viikko. 

Tottakai muidenkin pitää välillä saada lomaa jouluna. Ei se ole sinun yksinoikeutesi vain siksi, että perhe matkustaa. Voisiko perhe joskus olla matkustamatta ja viettää joulun kanssasi kotona?

Vierailija
175/323 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy vanhainkodissa tms. Ulkoile vaikka vanhuksen kanssa tai juttele niitä näitä. Tulee hyvä mieli.

Vierailija
176/323 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asuu yksin jo pitemmän aikaa niin saa olla rauhassa ja tehdä mitä haluaa koko vuoden. Täällä monet perheelliset haaveilevat, että se olisi jotenkin poikkeuksellisen ihanaa. Mutta kun se ei yksineläjällä poikkea mitenkään normaalista, kuten tekisi heillä. Siksi, vaikka rauhassa oleminen ja itsenäisyys onkin keskimäärin mukavaa, jouluna vain tuntuu, että kaipaa jotain muuta. Kyllä yksinäisyys jouluna korostuu ja nostaa tunteita monilla. 

Kun on kotonaan syönyt pääosin yksin, joko huonommin tai paremmin, yksin syömikseenkin turtuu. Kun joulunaikaan joka paikasta tuuttaa mainoksia joissa ihmiset syövät pitkän runsaasti katetun pöydän ympärillä hienossa koristellussa talossa niin vaikuttaahan se ihmisen mieleen, niinhän se on mainoksissa tarkoitettukin. Vaikka kuinka tietää, ettei se ole aina niin auvoista niin kyllähän se jouluna haikealta tuntuu. 

Minä, kuten moni muukin, ei halua kuitenkaan mennä jonkun perheen tai pariskunnan luo jouluna. Jos olisi  varaa lähtisin laivalle, kylpylään, johonkin maaseutujouluun tai ulkomaille joulunajaksi. 

Vierailija
177/323 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ilkeäsi sanoa perheelle, että mieluiten viettäisin todellakin joulun yksin.  

Siitä vaan rohkeasti sanomaan, kerran vain se"kirpaisee.... "

Joulut yksin viettävä eikä ole stressiä!! 

Vierailija
178/323 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käyn köysikaupassa 23. päivä. Se on kätevästi samalla kadulla kaupan kanssa, jossa myydään kiikkeriä tuoleja.

Mietin itsekin että tämän vuoden voisi kruunata rasvattu köysi ja hutera pino kirjoja. Suuri solmukirja esmes.

Vierailija
179/323 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trinderistä panoseuraa luuseri.

Itse taidat olla se TODELLINEN LUUSERI..... 🙈!!!! 

Vierailija
180/323 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilaa ap joulupukki käymään!

Jos joulupukki tulisi ja panisi niin olisi kyllä ihanaa. Siinä pisnesidea jollekin hyvinvarustetulle pukkiehdokkaalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme