Joulunvietto yksin
Kaikille joulunaika ei tarkoita ruuasta notkuvia pöytiä ja perheen kokoontumisia hyvällä hengellä. Aikuisena lapsettomana vietän joulun pyhät usein yksin. Lähipiiri viettää aikaa omien perheiden kanssa. Vanhemmat jo edesmenneitä. Mitä tekisi jouluna?
Kommentit (323)
Jeesus ei ole mikään seimen vauva!!!
Persu Psykootit ansaitsee viettää.Joulun yxin.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun saisin olla yksin. Lukisin, ulkoilisin, katsoisin TV:tä, kävisin salilla, kirkossa ym. Nyt miesystävän poika tulee tyttöystävänsä kanssa. En jaksaisi miesystävän juttuja ja vieraita...
Kannattaisiko sen olla vain hoito jos sen juttuja ei jaksa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä ainakin tämän jouluaaton vietän äitini kanssa. Omaa perhettä en ole onnistunut saamaan. Isä kuoli jo vuosia sitten, veli muutti ulkomaille, eikä tule takaisin.
Käytännössä aaton jälkeen, vietän yksin juhlani ja arkeni, enkä enää usko parempaan.
Oletko mies vai nainen? Oletettavasti mies kun kirjoitat ettet ole onnistunut saamaan perhettä.
Suomessa on kasvamassa suuri joukko yksinäisiä miehiä, jotka tulevat viettämään kaikki Joulunsa yksin, koska naiset ovat nykyään niin v-maisiä.
Joo-o... mikä estää miestä hankkimasta ystäviä? Tai vaikka aviomiestä? Ettei vaan se v-mäinen yrmistelijä kattelis peilistä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä yksinolossa on niin kamalaa? Aivan parasta kun saa olla rauhassa ja tehdä mitä itseä huvittaa.
Varmaan se on eri asia niille, jotka ovat aina yksin kuin meille perheellisille, joille se on tervetullut hengähdystauko. Riippuu tietenkin ihmisestä, jotkut ovat enemmän erakkoluonteita kuin toiset, mutta arvelen että niitäkin on, jotka eivät haluaisi olla yksin ihan aina ja joka tilanteessa.
En ole myöskään itse kokenut, mutta luulisi että jos yksinäisyyttä kokee arjessaan muutenkin, tuntuu se erityisen murskaavalta yleisinä loma-aikoina, jolloin kuitenkin erittäin yleistä on että aikaa vietetään läheisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulunvietto yksin menee siinä missä muutkin päivän. Tämä on myös tietynlainen yhteiskunnallinen ohjelmointi / hypnoosi, että jouluna PITÄISI olla jotain tai synkistyä jos ei olekkaan. Se on tietynlainen ohjelmointi, siinä koitetaan laittaa johonkin muottiin. Mutta olen paljon enemmän kuin mikään muotti tai lokero, tai mikään mikä rajoittaa sinua. Siitä vaan hyväksyt itsesi sellaisena kuin olet, nautiskelet itsesi kanssa olemisesta ja siitä se lähtee hyvin. Mies / 41
Just näin! Ymmärrän toki että perinteitä arvostetaan ja vaalitaan, mutta niin moni ei enää vietä perinteistä perhejuhlaa pöydät herkkuja notkuen monistakin syistä. Ensinnäkään kaikilla ei ole varaa kuin ehkä ostaa muutama halpiskynttilä, hakea kaupan sulkemisaikaan muutamia punalaputettuja jouluruokia ja halvin mahdollinen suklaarasia. Toisaalta on myös "älä osta mitään" tyypit, kulutusjuhlaa inhoavat
Täällä ei katkeroitunut itsellinen vela 😆 on se kyllä kiva sitten kun arki taas saapuu ja ihmisten täytyy mennä töihin, turpeana laahustaen.
Ihan parhautta yksin, karmeaa olisi jos pitäisi ystävien tai peräti sukulaisten kanssa olla, hyh hyh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä myöhäistä tätä vuotta ajatellen, mutta varmaan johonkin järjestöön pääsee auttamaan esim. vähävaraisten joulujuhlan järjestelyissä.
Miksi meidän lapsettomien pitää AINA tehdä hyväntekeväisyyttä? Miksette ikinä ehdota näitä aktiviteetteja perheellisille?
Mitäänhän ei PIDÄ tehdä, paitsi maksaa veroja, valittaa vauvapalstalla ja kuolla. Perheelliset harvemmin kysyvät neuvoa yksinäisyyteen tai pyytävät keksimään ajanvietettä. Hyväntekeväisyys työn kautta tapaa uusia ihmisiä ja voi vaikka löytää itselleen kavereita. Kiinnostavaa tekemistä löytyy ainakin. Martoilla ja Punaisella Ristillä on järjestö joka toisella syrjäkylällä. Ei kannata yhtään nyrpistellä vapaaehtoistyötä, siinä pääsee mukaan eri tapahtumiin ja juttelemaan ihmisille ilman osallistumismaksuja, alkoa tai "oudon tyypin" leimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun saisin olla yksin. Lukisin, ulkoilisin, katsoisin TV:tä, kävisin salilla, kirkossa ym. Nyt miesystävän poika tulee tyttöystävänsä kanssa. En jaksaisi miesystävän juttuja ja vieraita...
Kannattaisiko sen olla vain hoito jos sen juttuja ei jaksa?
Niin. Sinä voi-kun-saisin-olla-yksin-Vierailija kirjoitat nyt väärässä ketjussa. Täällä puhutaan meistä, jotka OVAT yksin! Kuka mistäkin syystä! Jotkut onnellisina, muut ahdistuneina. Tai tylsistyneinä!
Kaikki sukujoulua viettäneet tietävät, ettei se ole Saarioisten tv-mainos.... Joka perheessä kuhii pinnan alla, näin väitän. Tästä on syntynyt käsite "jouluriita". Alkoholilla ei tarvitse olla mitään osuutta kähinöintiin.
Asiaan. Jos miesystävän lapsi puolisoineen tulee kylään, voit varmasti käydä aamulla kirkossa. Miesystäväsi voi laittaa ruuan, pääset salillekin! Sovitte vain, koska syötte yhdessä. Telkkaria voitte katsella kaikki illalla. Ehdota sinä kanavaa/ohjelmaa! Elokuvaa, ehkä? 🙂
Sugar Beth
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä yksinolossa on niin kamalaa? Aivan parasta kun saa olla rauhassa ja tehdä mitä itseä huvittaa.
Varmaan se on eri asia niille, jotka ovat aina yksin kuin meille perheellisille, joille se on tervetullut hengähdystauko. Riippuu tietenkin ihmisestä, jotkut ovat enemmän erakkoluonteita kuin toiset, mutta arvelen että niitäkin on, jotka eivät haluaisi olla yksin ihan aina ja joka tilanteessa.
En ole myöskään itse kokenut, mutta luulisi että jos yksinäisyyttä kokee arjessaan muutenkin, tuntuu se erityisen murskaavalta yleisinä loma-aikoina, jolloin kuitenkin erittäin yleistä on että aikaa vietetään läheisten kanssa.
Se on juuri noin. Olen ainut lapsi, vanhempani ovat kuolleet ja en ole enää työelämässä. Minulla on ystäviä ja osaan sukulaisistakin oikein hyvät välit, mutta juhlapyhät olen yksin. Saan paljon kutsuja ennen joulua tulla piipahtamaan jouluvalmistelujen välissä glögille ja sitten taas tammikuussa näen ystäviä, mutta joulun ja loppiaisen välin olen käytännössä kokonaan yksin. Olen joinain vuosina kutsunut sukua ja ystäviä käymään joulun aikaan, mutta kaikki vetoavat omiin kiireisiinsä, joten en enää edes yritä. Laitan vähän parempaa ruokaa itselleni ja luen kirjoja ja käyn ulkoilemassa, en siivoa enkä leivo. Yritän olla katsomatta liikaa televisiota enkä selaa somea, koska sieltä vastaan tulee se perinteinen joulukuvasto, joka aiheuttaa pahaa mieltä vaikka ymmärrän, että en ole ainut samassa tilanteessa ja kukaan ei pahoita mieltäni tahallaan.
Jokainen aikuinen elää niin kuin taitaa ja priorisoi asiat siten kuten kykenee. Yksi asia minua on ihmetyttänyt aina, nuoruudesta saakka tässä jouluhysteriassa. Se että aikuiset ihmiset tekee täysin vasten tahtoaan jotain mitä ei todellakaan olisi pakko ja vieläpä vapaaehtoisesti aiheuttavat hirveää stressiä itselleen ja ehkäpä muille. Eli tässä kontekstissa "viettää sukujoulua", vaikka se alkaa stressaamaan jo elokuussa kun anoppi tai omat vanhemmat alkaa "edellyttämään" joulun viettoa tietyllä sapluunalla.
Työssäkäyvät ihmiset ovat nykyään usein niin stressaantuneita, että olisi suotavaa viettää joulu oman mielen ja tarpeen mukaan eikä miellyttää vain jotain muuta. Tiedänpä sukuja joissa nekään jotka määrää että perhe lapsen lapsineen tulee heille syömään jne eivät itsekään jaksaisi enää sitä häslinkiä ja stressiä ruoanlaittoineen, riittääkö ruoka, onko kaikille sopivaa ja maistuuko ja loukkaantuuko joku vai ei jne. Itse kutsuvat muut kylään ja sitten ovat ihan loppu kun viimeisimmät lähtee tapanina pois. Mutta pakko pitää perinteitä yllä vaikka oikeesti kukaan ei enää haluaisi. En ymmärrä tätä yhtään.
Olen itse ollut aina ihminen joka sanon mitä teen tai en tee ja jos se ei muille sovi niin se on heidän ongelma. Eikä toisaalta äitini ole ainakaan vaikuttanut loukkaantuvan, jos on kysynyt tulemmeko jouluna käymään, sanon suoraan että kiitos, mutta ei olla tulossa nyt kun on muita suunnitelmia tai ihan vaan että ollaan kotona ja huilataan. Hän ei koskaan ole kyseenalaistanut päätöstäni (toki tietää sen olevan täysin turhaa). En ymmärrä miten vaikeaa se on sanoa, että nyt me vietetään toisenlainen joulu ihan vaan kotona... tai lähdetään reissuun muualle tai kuka mitäkin "valkoisia valheita" haluaa keksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä ainakin tämän jouluaaton vietän äitini kanssa. Omaa perhettä en ole onnistunut saamaan. Isä kuoli jo vuosia sitten, veli muutti ulkomaille, eikä tule takaisin.
Käytännössä aaton jälkeen, vietän yksin juhlani ja arkeni, enkä enää usko parempaan.
Oletko mies vai nainen? Oletettavasti mies kun kirjoitat ettet ole onnistunut saamaan perhettä.
Suomessa on kasvamassa suuri joukko yksinäisiä miehiä, jotka tulevat viettämään kaikki Joulunsa yksin, koska naiset ovat nykyään niin v-maisiä.
Joo-o... mikä estää miestä hankkimasta ystäviä? Tai vaikka aviomiestä? Ettei vaan se v-mäinen yrmistelijä kattelis peilistä :D
Kaltaisesi ihmiset estävät. Kun teillä ei ole muuta tarjottavaa, kuin juuri tuota veemäisyyttä
Sivusta
Vierailija kirjoitti:
Joulusta tehty liian suuri numero. Olen sinkku, ei perhettä. Vietän joulun kuin normaalin viikonlopun. Säästän rahaa, vaivaa ja stressiä. Kristuskaan ei syntynyt jouluna, vaan joskus syksyllä. Joulu on pelkkä kulutusjuhla, kauppiaiden markkinahuumaa.
Näin on, aamen.
Oletko ajatellut kutsua yksinäisiä ihmisiä luoksesi joulun viettoon sen sijaan, että murehtisit yksinäisyyttäsi itseksesi kotona. Jos taloutesi ei sitä kestä, niin pidä nyyttikestit. Ensi vuonna näistä joku saattaa vuorostaan kutsua Sinut jouluaterialle?
Vietän joulun mieluiten yksin. Äitini ei ymmärrä sitä, ja tänä vuonna onnistuin toista kertaa keksimään tekosyyn ettei tarvitse mennä lapsuudenkotiin ennen tapaninpäivää. Nukun myöhään, katson leffoja, kokkaan lempiruokiani (jouluruuista vain lanttulaatikko on hyvää), kuuntelen joululauluja ja äänikirjoja, käyn ihailemassa hautausmaan kynttilämerta ja aattoiltana suuntaan kirkkoon jouluyön messuun. En tiedä miksi juuri joulun haluan viettää yksin. Olen introvertti, mutta muiden juhlien aikaan kaipaan seuraa.
Eiu ole meilläkään sukulaisia tai tuttuja. Olemme vanhempia ihmisiä ja vietämme kahdestaan kaikki päivät, myös kaikki vuodenajat.
Siunausta joulullesi. Ehkä voisit ihan vaan kokeilla joulukirkkoa tai muita hartaita joulutapahtumia. Siellä on aina joku jonka kanssa voi jutella.
Liaäksi siunausta uudelle vuodelle.
Siunausta myös näillr vauhkoille politiikkaa tänne tunkeville. Rauhoittukaa jouna ja uudelle vuodelle toivotan siunausta teille möhkääjille.
Vierailija kirjoitti:
Siunausta myös näillr vauhkoille politiikkaa tänne tunkeville. Rauhoittukaa jouna ja uudelle vuodelle toivotan siunausta teille möhkääjille.
Voisit keskittyä pyhien aikaan kirjoittamisen opetteluun ja ihan keskenäsi voit möhkäillä, jos ei kirjoittaminen luonnistu.
Vierailija kirjoitti:
Eiu ole meilläkään sukulaisia tai tuttuja. Olemme vanhempia ihmisiä ja vietämme kahdestaan kaikki päivät, myös kaikki vuodenajat.
Siunausta joulullesi. Ehkä voisit ihan vaan kokeilla joulukirkkoa tai muita hartaita joulutapahtumia. Siellä on aina joku jonka kanssa voi jutella.
Liaäksi siunausta uudelle vuodelle.
Mihin kysymykseen vastasit?
Minulla käy paljon sukua vierailulla joulua edeltävinä päivinä ja heitä varten valmistan paljon erilaista tarjottavaa ja siivoan sekä koristelen kotini joulua varten ja jouluaattona sitten olenkin jokseenkin väsähtänyt ja vietänkin mieluusti aaton ja pyhät nauttien omasta seurastani ja rauhasta.