Joulu yksin ?
Minä olen kaikki jouluni viettänyt lapsuudenkodissa. Nyt siellä on vain 79v isoäiti ja äitini. Kun eilen tuli puheeksi että mitäs haluan jouluna syödä, sanoin että en tule jouluksi tänne. Haluan olla yksin. No, äiti suuttui todella pahasti.
Olen varannut lennon Malagaan ja aion oikeasti lorvia loman hotellisssa, ilman tuttuja tai suomalaisia. Täällä joku kertoi että oli ollut torressa tai jossain joulun ruotsalaisten ja saksalaisten kanssa, se iski heti mussa tulta, ton mäkin haluan tehdä, kerrankin.
Äiti terrorisoi tekstiviesteillä, app-viesteillä, yrittää soitellakin. Vastasin kerran, jos vaikka jotain kamalaa on sattunut, mutta ei, sieltä alkoi tulla saarnaa että on velvollisuus tulla... löin sille luurin korvaan, oikeesti.
No, olenko tekemässä jotain rikosta, enkö saa viettää aivan erilaista joulua, selvitellä minuutta ja omia asioitani. Onko jouluna uhrauduttava suku-sovun säilyttämiseksi...
Kommentit (22)
Arvostan isoäitiäni 89v sen verran ja ns napanuoramme ei ole katkennut ja vietän jokaisen päivän jonka hänelle on vielä suotu hänen kansaan. Ehdin kokemaan yksinäisyyttä elämässäni vielä vuosia hänen jälkeensä.
(Äitini mielipiteellä ei ole hittojakaan väliä)
Joulun ei ole minulle uhraus, se on kerran vuodessa. Parin päivä rutistus ja sitten saakin elää kaikki muut päivät itseään varten.
Olet ap kaiketi oikeustoimikelpoinen, etkä ole holhouksen alainen, joten go for it! Itse olen aikuisten lasten äiti, enkä ikinä ole hirttäytynyt kiinni joulunviettoon, enkä siihen, että kaikkien lasten pitää tulla äidin helmoihin joulun pyhiksi.
AP tässä,
eli siis teidän mielestä mun pitäs ainakin aatto ja joulupäivä kärsiä suvun kanssa? Se ei ole mahdoton ajatus, mutta tapaninpäivästä tulisi matkapäivä ja .. no tätä pitää miettiä vielä...
Vierailija kirjoitti:
Arvostan isoäitiäni 89v sen verran ja ns napanuoramme ei ole katkennut ja vietän jokaisen päivän jonka hänelle on vielä suotu hänen kansaan. Ehdin kokemaan yksinäisyyttä elämässäni vielä vuosia hänen jälkeensä.
(Äitini mielipiteellä ei ole hittojakaan väliä)
Arvostan myös läheisiäni. Sitä mitä heiltä olen saanut on arvokasta. Niin kauan kun isoäitini jaksaa sen joulun tehdä, minä sinne menen.
Dubaihin tai turkkiin jouluksi. Komeita ja ystävällisiä paikallisia miehiä on paljon ympärillä joka saa joulupelleilyn unohtumaan.
Tee mitä teet mutta älä saatana lässytä tekemisistäsi täällä. Jos et ulisemasta osaa edes yhtä päätöstä elämässäsi tehdä, osta narua ja vedä itsesi kiikkuun. Toivottavasti äitisi testamenttaa perinnöt kissayhdistykselle, saat vain lakiosasi sinä saatanan itsekäs mulggu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Äitini mielipiteellä ei ole hittojakaan väliä)Arvostan myös läheisiäni. Sitä mitä heiltä olen saanut on arvokasta. Niin kauan kun isoäitini jaksaa sen joulun tehdä, minä sinne menen.
Itse en voi arvottaa nykyistä ajanhenkeä kovinkaan jaloon arvoon, mutta parina päivänä vuodessa on jotenkin rauhoittavaa paeta sinne lapsuuden perinteisiin.
Vierailija kirjoitti:
AP tässä,
eli siis teidän mielestä mun pitäs ainakin aatto ja joulupäivä kärsiä suvun kanssa? Se ei ole mahdoton ajatus, mutta tapaninpäivästä tulisi matkapäivä ja .. no tätä pitää miettiä vielä...
Ei tietenkään jos nämä ihmiset on sinulle pelkkä rasite.
Vierailija kirjoitti:
Dubaihin tai turkkiin jouluksi. Komeita ja ystävällisiä paikallisia miehiä on paljon ympärillä joka saa joulupelleilyn unohtumaan.
Oksettavan näköisiä limanuljaskoita jotka pitää sinua halpana H u o r an A.
Mua joulussa risoo se lässytys joulun hengestä, jonkun satuolennon syntymästä jne jne. No, uskokoon kukin mihin haluaa, vaikka venelaituriin, mutta kyllä tämä jouluhöpötys on kaupallinen huuhaa-juhla.
Vierailija kirjoitti:
Tee mitä teet mutta älä saatana lässytä tekemisistäsi täällä. Jos et ulisemasta osaa edes yhtä päätöstä elämässäsi tehdä, osta narua ja vedä itsesi kiikkuun. Toivottavasti äitisi testamenttaa perinnöt kissayhdistykselle, saat vain lakiosasi sinä saatanan itsekäs mulggu.
Tämä.
Ethän sä ole yksin vaan viettämässä etelän joulua. Ihan eri asia kuin valita olla yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ap kaiketi oikeustoimikelpoinen, etkä ole holhouksen alainen, joten go for it! Itse olen aikuisten lasten äiti, enkä ikinä ole hirttäytynyt kiinni joulunviettoon, enkä siihen, että kaikkien lasten pitää tulla äidin helmoihin joulun pyhiksi.
Minä en olisi kyllä niin varma apn kaltasen ää liön oikeustoimikelpoisuudesta. Vaikuttaa vajakilta tämä ap.
Ite oot!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Äitini mielipiteellä ei ole hittojakaan väliä)Arvostan myös läheisiäni. Sitä mitä heiltä olen saanut on arvokasta. Niin kauan kun isoäitini jaksaa sen joulun tehdä, minä sinne menen.
Itse en voi arvottaa nykyistä ajanhenkeä kovinkaan jaloon arvoon, mutta parina päivänä vuodessa on jotenkin rauhoittavaa paeta sinne lapsuuden perinteisiin.
Elämä on myös minut vienyt kauas lapsuuden maisemista ja sinne on aina rauhoittavaa palata, kun nykyajan haihatukset ja lukemattomat trendit loistivat poissaolollaan. Hämeessä on aika pysähtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuule isoäitihullu! Miksi kuvittelit tämän meitä kiinnostava.
Tulee se päivä jolloin vietän jouluni yksin vaikka en niin haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
AP tässä,
Tietenkään sinun ei tarvitse kärsiä suvun kanssa, jos et halua. En ymmärrä miksi pitäisi. Kukaan ei aikuista ihmistä voi pakottaa kärvistelemään. Toimit miten parhaaksi näet!
Meille tulee joulunviettoon lapset ja lapsenlapset, jos niin haluavat. Vanhin tytär tulee tulevana jouluna perheensä kanssa. Nuorin lapsistani mietti jo ääneen minulle voivansa joulun viettää toisinkin, hiljaisuudessa poikaystävänsä kanssa. Kerran on jo viettänyt ystävänsä kanssa joulun ja mukavaa oli ollut.
T. Äiti ja isoäiti, 62 v.
ok