Joulunvietto yksin
Kaikille joulunaika ei tarkoita ruuasta notkuvia pöytiä ja perheen kokoontumisia hyvällä hengellä. Aikuisena lapsettomana vietän joulun pyhät usein yksin. Lähipiiri viettää aikaa omien perheiden kanssa. Vanhemmat jo edesmenneitä. Mitä tekisi jouluna?
Kommentit (323)
Minä pidän Perinnejoulun omin päin! Mummilta äidille ja häneltä minulle perityiltä resepteillä kokkaan jouluherkut! Hämäläistä pitopöytää.... Ruokaa on sitten päivätolkulla! Mikä on nimenomaan kivaa! Herkkuja, mitä voi lämmittää, ja sitten syödä kaikessa rauhassa: lounaaksi kalapöytä. Illalliseksi kinkkua (ostin taas viipaleita. En ole kovinkaan kummoinen karnivoori...) ja laatikoita. Yöpalaksi juustoja ja keksejä!
Polta Ap kynttilöitä, mutta ole varovainen, kun olet yksin! Voi tuntua tunnelmalliselta ja romanttiselta nukahtaa kynttilänvaloon - älä kuitenkaan tee sitä! Kaikkein tunnelmallisinta on olla hengissä pyhien jälkeenkin!
- Minä laitan varmaan kellon soimaan, että olen hereillä, kaffemukin ääressä, kun tulee joulukirkko. Aattona. Telkkarista. Toivottavasti tulee? Tämä ei ole oma Perinne, mutta tuntuu nyt hyvältä ajatukselta. Äiti on kuollut. Minulla on ikävä. Kävimme jouluaattona kirkossa viimeksi kun olin 3 v. Äiti sotki iloisesti kaiken maailman uskonnot, ... Ei haittaa!
Käy Kauneimmat joululaulut-konsertissa! Niitä on aatonaatton asti, ja Tapanina jatkuu. Ainakin näin Tampereella.
Minä olen kerännyt aikoinaan muumimukeja: aattona on kuusi-muki. - No joka päivälle on ollut joulu-muumi-kaffe-muki! Osa minun jouluani!
Olen äidin kuoleman jälkeen yksin vieraalla paikkakunnalla - mutta en ole yksinäinen! Rakas ystäväni soittaa aattoyönä, niinkuin aina. Minä katselen elokuvia! Luen kirjoja! - Olen nyt pyörätuolissa, en pääse liikkumaan. Minulle tulee kirjastosta Lainakassi, joka kuukausi (ilmaiseksi! Soittakaa ja kysykää, jos on vaikeuksia liikkua. Mistä tahansa syystä! Ei tarvitse olla lääkärintodistusta, että palvelun saa... Nyt menee kyllä varmaan joulun suhteen tiukille).
Näitä suoratoistokanaviahan on sitten vaikka kuinka ja paljon! Minulla on Disney+ 25.12. asti. Sitten on loppuvuoden rahat käytetty. - Mutta on näitä ilmaiskanavia! Yle Areena, Roku... Ja on ne kirjat! - Käy kirjastossa, Ap! Soita vaikka etukäteen ja pyydä, että sinulle kerätään esim. kymmenen kirjan yllätyspino (dekkareita, romansseja. Elämänkertoja... Mistä pidätkin! Tai anna Kirjastonhoitajalle vapaat kädet: saat yllätysvalikoiman!)! Avaat kassin vasta aattona! Siinä on lahjalukemista! 🎁 - No niin minä teen!
- Tämä onnistuisi minun ihanassa kotikirjastossani. Ei varmaan kaikkialla.... Ihmisiä ne kirjastonhoitajatkin on. Kerro, että olet yksin, on vähän haikea mieli, ja Sugar Beth Vauvapalstalta ehdotti etsimään apuja kirjastosta! Kun Tampereen "koti"kirjastokin on niin eri kiva, niin varmaan muuallakin voitaisiin kerätä sinulle yllätyskassi, kun istut ja odotat. Ei saa olla kiire! Vie pieni suklaa-aski tai pipareita henkilökunnan kahvipöytään! 🙂
Savvy? 😀 - Tai lainaa itse! Vilkaise elokuvatarjontaa samalla, saat DVD-kuorman, ilmaiseksi.
Tykkäätkö suklaasta? Osta hyvä konvehtirasia! Ja syö kaikki hyvät ensin! Paitsi 2 kpl! Säästä ne vikaksi! 🙂
Tykkäätkö kokata? Onko joku joulujuttu, jota et ole koskaan tullut tehneeksi? Tee se tänä jouluna! - No minä tein haudutettua punakaalia. Sitä tuli iso kattilallinen. Pakastin osan lahjaksi, ja syön sitä tänäänkin, lohilaatikon lisukkeena! Hiukan etikkaisen kirpeänä, kuitenkin omanaisen ja siirappisen pehmeänä se sopii tosi monen ruoan lisukkeeksi! - Jos et välitä perinteisistä jouluruoista, kokkaa ihan jotain muuta! Soita musiikkia, valitse vaikka joku joulu-youtube-mix! Tanssi ja kokkaa! Nauti! 🥳
Toivon sinulle kaikkein parasta, ihaninta joulua, Ap! 🎄🎅
Sugar Beth
Vierailija kirjoitti:
Itse hoidin sukuloinnit alta pois kuukausi sitten, että voin jouluna olla yksin ja rentoutua. Nautin siitä, ettei tarvi olla menossa mihinkään. Jouluruokia on tullut syötyä jo useampaan kertaan eri tilanteissa, joten varmaan tulee syötyä muita ruokia jouluna.
Eihän se joulu kovinkaan rauhalliselta ja mukavalta tunnu, kun perhe kokoontuu isovanhempiensa ja sisarusten perheiden kanssa samaan taloon. Siinä sitten väkinäisesti seurustellaan ja katsotaan kun joululahjat jaetaan.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi itse tykönään tehdä sydämeensä joulun. Voi hyvinkin hipsutella metsään tai meren rannalle. Kuuntele hiljaisuutta ja anna rauhan vallata. Ja eikös runoilija virkkanut, -yksin olet sinä ihminen, kaiken keskellä yksin.
Vaan yksin ollessaankin voi tuntea syvää yhteenkuuluvaisuutta omiin läheisiin. Kaukana olevaan perheeseen, ja myös niihin rakkaisiin, joista on aika jo jättänyt. Voi olla yksin, ja silti yhdessä.
Näin minä tunnen.
Sugar Beth
joulukirkossa käynti, ja leppoisa aatto kelpaa kyllä. ei sitä hitollista tohinaa kestä kukaan. tavallista kotiruokaa, eli riistakastike, perunat ja lanttu- ja porkkanalaatikkoa. kyllähän sitä joskus saattaa kaivata seuraa jouluna, mutta sellainen menee ohi nopiasti. nuorempana piti lähteä orpojen joulua viettämää ravintolaan. ei ollut sekään mukavaa. minun ukko tekee joulun töitä, ja minä olen yksin kotosalla koko viikon. ei joulua ole mikään pakko viettää.
Ei oikein selvinnyt haluatko olla yksin vai etkö halua olla yksin. Jos haluat olla yksin, ole yksin ja nauti yksinäisyydestä, harrasta jotain tai ole vaan, jos et halua olla yksin mene vaikka baariin muiden ihmisten kanssa tai soita kaverille. Lähtisn baariin iskemään naisia kuten tein nuorempana, jos ei olisi omaa perhettä.
Olisi ihan parasta tai siis en haluais viettää joulua melkein ollenkaan. Suku pakkojoulu ihan kamalaa, mutta kun on perhettä. Olisi kivempi olla jossain matkalla. Köyhähkönä ärsyttää ostaa ihmisille lahjoja sekä kaiken suorittaminen muutenkin. Ja kinkkua en aio enää itse syödä, kun se on ällöttänyt jo useampana vuotena, savulohesta (lämmin) tykkään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et laita itsellesi jouluruokia? Kukas kissan hännän nostaisi, jos ei kissa itse? Koristelen aina upean joulu, leivon, laitan ruokia, katan kauniisti, syön, katson parhaat jouluelokuvat DVD/-telkkari, käyn joulukonsertissa mahdollisimman lähellä joulua, kuuntelen joulauluja, saan joululahjoja, käyn joulusaunassa, teen joulujalkakylvyn, tuoksuttelen vastalla, kynttilöin, soihtuloin jne.
Ei yksinään olo estä nauttimasta.
Tuota ei se kissasanonta tarkoita tätä.
Kolmas joulu yksin. Sinkkuna en halua osallistua muiden perhejouluun. Enkä ostaa lahjoja. Teen omannäköisen joulun omassa kodissani. Nautin rauhasta ja hiljaisuudesta. Tunnelmoin takan äärellä, teen käsitöitä, luen, kuuntelen musiikkia, käyn kävelyllä. Ehkä pieni haikeus lapsuudenjoulujen muistoista, mutta lapsuus on ohi ja nyt on tämä elämä, mikä on ihan onnellista näin.
Sukulaisia ei ole joten menen joulupäivänä itsekseni (kera karkkipussin) enskarileffaan ja sitten ehkä parille siiderille kavereiden kanssa. (Aattona en tee mitään)
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä yksinolossa on niin kamalaa? Aivan parasta kun saa olla rauhassa ja tehdä mitä itseä huvittaa.
Laitetaan sinut ison ja äänekään joukon kanssa juhlaa viettämään, jos et kerran osaa muuten kuvitella, miltä tuntuu kun ei saa viettää jouluaan haluamallaan tavalla. Tulen sitten kysymään sinulta: "mikä siinä yhteisjoulussa on niin kamalaa?"
Minulle se on vain yksi päivä muiden joukossa. Yksin elänyt, yksin kuolen. Kun sen hyväksyy niin koko huuhaa joulusta sulautuu vain yhdeksi päiväksi muiden joukossa jossa vaan miettii että herääkö seuraavana aamuna.
Normaali päivä muiden joukossa. Ehkä joku elokuva, pelaamista ym. Japanilaisten tuttujen kanssa mutta siinäpä se. Ei mitään erikoista. Ei ole rahaa tehdä mitään muuta kuin yrittää jostain ihmeen syystä pysyä hengissä seuraavaan päivään.
Kiitoksia Suomi ja suomalaiset. On todellinen "lottovoitto" syntyä maahan missä heikommassa asemassa olevilla ei ole mitään ihmisarvoa. Sentäs Japanissa pidetään huolta heikommassa asemassa olevista kun suomalaisilla on vain tapana potkia jo maassa olevaa ja nauraa päälle.
Merīkurisumasu and fuck you all.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos laittaisit facebookiisi postauksen, jossa haet muutamaa kaveria luoksesi yhteiseen joulujuhlaan? Nyyttärimeiningillä tietenkin niin ettei sun tarvi raataa ruokien vuoksi liikaa.
Kiva idea!
Kuka haluaisi viettää joulua tuiki tuntemattomien seurassa ja vielä päästää kotiinsa? Tiedä, millaisia juoppoja ja tappajia saisi kotiinsa. Olisin mieluummin yksin, mutta onneksi minun ei tarvitse, kun olen aattona tytön perheen luona ja joulupäivänä menen pojan luokse syömään.
Olet onnekas!
Kylläniistä virtuaalikavereistakin saa selvää kun kirjoittelee: eihän mekään känneja juoda tai henkeä uhata!
Maltti on tosin tietenkin valttia! Tässäkin!
Sugar Beth
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin yksin kuin psykopaattipersujen kaa. En saa nåppyjä persiiseen.
Seura tekee kaltaisekseen?
Vierailija kirjoitti:
Minulle se on vain yksi päivä muiden joukossa. Yksin elänyt, yksin kuolen. Kun sen hyväksyy niin koko huuhaa joulusta sulautuu vain yhdeksi päiväksi muiden joukossa jossa vaan miettii että herääkö seuraavana aamuna.
Normaali päivä muiden joukossa. Ehkä joku elokuva, pelaamista ym. Japanilaisten tuttujen kanssa mutta siinäpä se. Ei mitään erikoista. Ei ole rahaa tehdä mitään muuta kuin yrittää jostain ihmeen syystä pysyä hengissä seuraavaan päivään.
Kiitoksia Suomi ja suomalaiset. On todellinen "lottovoitto" syntyä maahan missä heikommassa asemassa olevilla ei ole mitään ihmisarvoa. Sentäs Japanissa pidetään huolta heikommassa asemassa olevista kun suomalaisilla on vain tapana potkia jo maassa olevaa ja nauraa päälle.
Merīkurisumasu and fuck you all.
No mutta. Sinulla se vasta on paha olo! Mikä homma nyt kismittää?
Miten ihmisarvoasi on poljettu? Miten potkitaan ja nauretaan päälle? - Tässä viestiketjussa on puhuttu pääsääntöisesti hyvään ja kivaan sävyyn joulun vietosta yksin.
Onko sinulla ongelmana ruoka? Asunto - No toivottavasti ei! Ruoan suhteen tänne kiiruhtaa pian tusinan verran Marttaa, keksimään helppoja, halpoja, hyviä ruokia, ja minä vaikka aloitan! 🤶🎅🧑🎄
Mutta siis mikä?
Sinulla on japanilaisia ystäviä, joiden kanssa pelata! Sehän kuulostaa kivalta ja hyvältä! Eli: virtuaalijoulu on pelastettu! 🥰
Kerro, mitä me täällä näppäinten toisessa päässä voitaisiin tehdä, jotta live-joulukin olisi sinulla hyvä? - Vai sanotaanko se IRL? No joulu kotona! 🎄
Sugar Beth
Ymmärsin kyllä haistattelusi. Japaninkielista "toivotusta" en välitä kiitos googlata. Käännät varmaan, jos se on tarpeen....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia joulusta on tehty tuollainen yksin asuvien ihmisten surkuttelupäivä? Oikein piehtaroidaan siinä musertavassa yksinäisyyden kauhistelussa. Eihän joulu ole yhtään sen erilaisempi päivä, kuin jokin toinenkaan. Ainakin itse nautin suunnattomasti siitä, kun ei ole ainakaan pakko teeskennellä viihtyvänsä jossain sukulaisten olohuoneessa. Välillä kelloa vilkuillen, että jokohan olis säädyllinen hetki lähteä kalppimaan? Vain taivaaseen mennyttä koiraani ikävöin.
On selvää, etä yksinäisyyden tunne korostuu erityisesti juhlapyhinä. Jouluna, juhannuksena, pääsiäisenä ja pitkinä viikonlopuina, jolloin on joku pyhäpäivä. Jollakin voi olla sisaruksia tai muita sukulaisia, jotka odottavat saavansa sinkulta lahjoja. Muistaako joku sinkkua syntymäpävänä? Saako hän lahjan jouluna? Vai onko hän näkymätön ja sellainen, että kukaan ei muista häne
" Niin, se on kaiketi oma valinta elää itsekseen. Jos on saanut ja halunnut kumppanin, voi jakaa elämän ilot, riemut ja muut. Kaikki on lopulta omaa valintaa. "
N 55 lapseton sinkku, ostan perinteiset jouluruokatarvikkeet pääpiirteissään jo ed päivänä. Aattona käyn ehkä hakemassa vielä jotain, sit siistin keittiön ja jos muuten tarvitsee järjestellä paikkoja tai imuroin. Sit sauna lämpenemään ajastimella ja käyn ulkona kävelemässä. Ulkoa tultua menen saunan lämpöön, saunon oikein pitkän kaavan kautta samaan aikaan laitan esim perunat jo kiehumaan ja laatkikot kuumenemaan uuniin. Sitten sytytän parvekkeelle kynttilät ja syön nautiskellen vatsan täyteen. Sit sohvalle vaakatasoon ja lempisuklaakonvehteja viereen. Siinäpä se aatto onkin mennyt. Pyrin olemaan ajattelematta yksinäisyyttä ja ikävääni sen kummemmin. Pikemminkin odotan että pyhät olis ohi ja kaikkien lihottavien herkkujen mättö loppuu arkena.
Heti joulupäivänä tai viim tapanina (ilmoista riippuen) menen salille ja ulkoilen päivänvalon aikana.
Eipä törmää ainakaan persuihin tai muihin psykopaatteihin. Fas isteihinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse hoidin sukuloinnit alta pois kuukausi sitten, että voin jouluna olla yksin ja rentoutua. Nautin siitä, ettei tarvi olla menossa mihinkään. Jouluruokia on tullut syötyä jo useampaan kertaan eri tilanteissa, joten varmaan tulee syötyä muita ruokia jouluna.
Eihän se joulu kovinkaan rauhalliselta ja mukavalta tunnu, kun perhe kokoontuu isovanhempiensa ja sisarusten perheiden kanssa samaan taloon. Siinä sitten väkinäisesti seurustellaan ja katsotaan kun joululahjat jaetaan.
Ei tunnu, ei. Voi, kun onnistuisin kasvattamaan munat ja repäisemään itseni irti tuosta perinteestä.
Ollaan lapseton pariskunta ja molempien lapsuudenperheitä on "pakko" nähdä jouluna. Toisen luona on ihan mukavaa, rento meininki ja juhlaa laitetaan yhdessä. Kukaan ei myöskään loukkaantuisi, vaikka jonain vuonna ei nähtäisikään joulunpyhinä, vaan joskus muulloin.
Toisen luona taas aivan erilaista, ahdistavaa pönötystä ja hirveä marina ja syyllistäminen, jollei joku halua heidän jäykkään joulukuvaelmaansa osallistua. Tänä vuonna saatiin kriisi aikaan siitä, kun yksi ei pääse meidän laittamaan joulupöytään. Sen verran onneksi sain itsestäni revittyä selkärankaa, etten muuttanut ajankohtaa yhden takia. Ehkä vielä joskus saan sanottua, että inhoan sitä, että joulu on pelkkää hääräämistä ja autossa istumista. Että haluaisin vain öllöttää kotona kalsareissa suklaavuoren alla
Joulunvietto yksin menee siinä missä muutkin päivän. Tämä on myös tietynlainen yhteiskunnallinen ohjelmointi / hypnoosi, että jouluna PITÄISI olla jotain tai synkistyä jos ei olekkaan. Se on tietynlainen ohjelmointi, siinä koitetaan laittaa johonkin muottiin. Mutta olen paljon enemmän kuin mikään muotti tai lokero, tai mikään mikä rajoittaa sinua. Siitä vaan hyväksyt itsesi sellaisena kuin olet, nautiskelet itsesi kanssa olemisesta ja siitä se lähtee hyvin. Mies / 41