Joulunvietto yksin
Kaikille joulunaika ei tarkoita ruuasta notkuvia pöytiä ja perheen kokoontumisia hyvällä hengellä. Aikuisena lapsettomana vietän joulun pyhät usein yksin. Lähipiiri viettää aikaa omien perheiden kanssa. Vanhemmat jo edesmenneitä. Mitä tekisi jouluna?
Kommentit (314)
Niin, ja P. S.
Miesystävän adventti-suklaakalenteri saapui torstaina! Saksan-maalta! Jokin nyt tökki pahasti toimituksessa.... Ei hätiä mitiä, hän saa kalenterinsa, kun nähdään, jo heti tammikuussa. Ja on muitakin lahjoja!
Mutta siis: kalentereita tuli kaksi! Joten koristelin ja pakkasin sen ylimääräisen kalenterin avustajani pojanpojalle! Hänkin saa nyt suun makeaksi, ja herkkusuklaalla: Lindt!
Sugar Beth
Vierailija kirjoitti:
Tiedä nyt pakanoista, tai vegaanivammoista.... 🙄
Tosi kivoja suunnitelmia on monilla!
Jos asuisin pk-seudulla, ottaisin yhteyttä siihen hemuliin, joka suuntaa Porvooseen kirkkoon ja kaffelle! Siellä on kaunista! Sähkötön erämökkijoulu kuulostaa tunnelmalliselta! Tykkäisin!
Minulla on nyt laatikot tehtynä! Ihanan avustajan kanssa puuhattiin eilen! J. Ahola lauloi, me mukana, ammu-vainaan nuotilla! Hilipati-hippaa-joulusikermät jäivät nyt väliin; olen muuton keskellä, ja levyt suurelta osin hukassa, eli laatikossa X. Yöllä paistoin ne tuuvingit, jotka eivät mahtuneet pakkaseen. Ja söin äsken kinkkusiivun ja em. perunalaatikkoa aamupalaksi! - Siis olen ehdottomasti voileipä-aamupala ihmisiä! Aina ensin kaffetta! Mutta kun oli vastapaistettua herkkua valmiina....
Huomenna keittelen hämäläisen makaronilaatikon (puoli kupillista makaronia, litra maitoa. Keitetään, keitetään tunnin verran. Koko ajan
Oletko sä joku uusi palstahullu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä ainakin tämän jouluaaton vietän äitini kanssa. Omaa perhettä en ole onnistunut saamaan. Isä kuoli jo vuosia sitten, veli muutti ulkomaille, eikä tule takaisin.
Käytännössä aaton jälkeen, vietän yksin juhlani ja arkeni, enkä enää usko parempaan.
Oletko mies vai nainen? Oletettavasti mies kun kirjoitat ettet ole onnistunut saamaan perhettä.
Suomessa on kasvamassa suuri joukko yksinäisiä miehiä, jotka tulevat viettämään kaikki Joulunsa yksin, koska naiset ovat nykyään niin v-maisiä.
Ei pitäisi vastata näihin, mutta menköön. Mä olen vähän päälle 40-vuotias mies ja omien kokemusten perusteella naiset ovat olleet aivan mahtavia tyyppejä. Toki varmaan miehissä ja naisissa on ikäviä ihmisiä, mutta avoimin mielin ja hyvällä käytöksellä pääsee aika pitkälle.
Minä vaan lepään joulun tekemättä mitään erityistä.
Näin yöllä painajaista, jossa meille yhtäkkiä tunki ilmoittamatta appivanhemmat, puolison jälkikasvu perheineen ja vieläpä hänen jo kuolleita sukulaisiaan. Olin ihan hermona. Ei nyt varmasti ihan tämmöistä onneksi ole luvassa, mutta varmasti pitää hössöttää joka suuntaan ja kestitä ja passata ja viihdyttää ja vahtia ja seurustella uupumiseen asti.
Jos saisin viettää joulun yksin tai edes omalla tavallani:
Koti olisi jo valmiiksi siisti, koska korjaan aina heti omat jälkeni. Tekisin vain perussiivouksen, en tosin nytkään siivoa sen enempää enkä aio siivota muiden sotkuja. Koristelisin ihanasti.
Ostaisin mieluisat pari lahjaa ihan vain itselleni ja pienelle lähipiirille. En ostaisi yhtään ns. pakkolahjaa, kun en itsekään yleensä saa mitään tai parhaimmillaan jonkun pakkolahjan, sukat tai kynttilän tai jotain pahaa muka-herkkua, joka on selvästi saatu jostain ja pistetty vahinko kiertämään. Lahjat toimittaisin etukäteen, ettei tarvitsisi jouluna lähteä mihinkään.
Kävisin aattoaamuna kävelyllä ja sitten saunassa saunavihdan kera. Laittautuisin juhlavasti, mutta silti mukaviin ja lämpimiin vaatteisiin. Hiukset, korut, pieni meikki niin on kiva katsoa peiliin ja tulee juhlan tuntu.
Laittaisin laatikot ja kalaa uuniin, tunnelmallista musiikkia ja viiniä lasiin. Kattaisin pöydän nätisti.
Katsoisin telkkarista kaikki hyvät elokuvat ja lukisin kirjoja. Ruuan jälkeen avaisin mieluisat, itse ostetut lahjani. Joisin glögiä ja söisin jotain taatelikakkua tai muuta, mistä itse pidän.
Olisin vain.
Joulupäivän käyttäisin elokuviin, kirjoihin ja oleiluun myös. Pieni kävely päivänvalon aikaan ja ehkä hautuumaalle illalla, jos hyvä ilma.
Tapanina ullkoilisin enemmän ja ehkä jo suostuisin näkemään muita ihmisiä. Ehkä menisin mieluiten itse käymään jossain niin sieltä pääsee poiskin. Jos itselle tulee vieraita, niistä ei pääse eroon, kun eivät tajua lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä myöhäistä tätä vuotta ajatellen, mutta varmaan johonkin järjestöön pääsee auttamaan esim. vähävaraisten joulujuhlan järjestelyissä.
Miksi meidän lapsettomien pitää AINA tehdä hyväntekeväisyyttä? Miksette ikinä ehdota näitä aktiviteetteja perheellisille?
Ei ole pakko, sitä vaan ehdotetaan yhtenä vaihtoehtona yksinäisyyttä lievittämään. T: vela
sinun ei ainakaan tarvitse tapella puolisosi kanssa, meillä on surkeat välit. Hän haukkuu sukuani, ja on "ettei ole haukkunut". rauhallinen joulu on kaukana, eikä tätä esitystä kestä enää kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä myöhäistä tätä vuotta ajatellen, mutta varmaan johonkin järjestöön pääsee auttamaan esim. vähävaraisten joulujuhlan järjestelyissä.
Miksi meidän lapsettomien pitää AINA tehdä hyväntekeväisyyttä? Miksette ikinä ehdota näitä aktiviteetteja perheellisille?
Ei ole pakko, sitä vaan ehdotetaan yhtenä vaihtoehtona yksinäisyyttä lievittämään. T: vela
Vela :D ja varmaan velatonkin. Sinun jouluihisi ei sitten vanhempana kuulu lapsien ja lapsenlapsien vierailu. Harmittaa puolestasi. Merry x-mas.
Itsehän sinä päätät, mitä teet. Ei siitä kukaan muu ole vastuussa.
Siis mie kyl nii nauttisin, jos sais olla yksin. Mut ko on lapsi nii pitää viettää sukulaisten kans :)
Minä ainakin tykkään viettää aikani yksin, myös jouluna. Joulua vietän kuin jeesuslapsi. Syöden nukkuen ja lahjoja saaden. Koska en saa juurikaan lahjoja, niin luen aika paljon.
Pitäkööt kauppiaat joulunsa. En osallistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vela :D ja varmaan velatonkin. Sinun jouluihisi ei sitten vanhempana kuulu lapsien ja lapsenlapsien vierailu. Harmittaa puolestasi. Merry x-mas.
Ei ole mikään takuu, että lapset tulevat joulua viettämään, vaikka jälkikaavua olisikin hankkinut. Silloin vasta se pahalta tuntuukin, kun ei omille lapsilleen kelpaa.
Minä viettäisin joulun ihan mielelläni kotona yksin. Mutten kehtaa sanoa ystävälleni, etten halua lähteä minnekään.
Eli menen ja sekin toki ihan ok, mutten oikein ymmärrä sitäkään mikä ongelma on olla yksin itsensä kanssa, vaikka joulunakin.
Luojan kiitos, ei tarkoita. Lapsuudessa sai kestää ne jouluhössötykset notkuvine pöytineen. Olen jo aikuisille lapsillenikin opettanut, että joulunvietto voi olla muutakin. Olen viettänyt yksin jouluja, ei ongelmaa. Parasta.
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos, ei tarkoita. Lapsuudessa sai kestää ne jouluhössötykset notkuvine pöytineen. Olen jo aikuisille lapsillenikin opettanut, että joulunvietto voi olla muutakin. Olen viettänyt yksin jouluja, ei ongelmaa. Parasta.
Jatkan. Ihan voi viettää kotona, vähän herkutellen, lukien. Saatanpa mennä salillekin. Paine joulunviettoon tulee yleensä muilta. Pöyristyvät omasta joulustani :).
Pikkasen jouluruokaa. Tallennettuna läjä elokuvia ja varattu kirjoja.
En enää löydä kommenttia, jossa joku kertoi viettävänsä joulun ihan jeesuslapsena :D Ihan paras!
Vierailija kirjoitti:
En enää löydä kommenttia, jossa joku kertoi viettävänsä joulun ihan jeesuslapsena :D Ihan paras!
Se on tässä samalla sivulla, ylempänä.
Tiedä nyt pakanoista, tai vegaanivammoista.... 🙄
Tosi kivoja suunnitelmia on monilla!
Jos asuisin pk-seudulla, ottaisin yhteyttä siihen hemuliin, joka suuntaa Porvooseen kirkkoon ja kaffelle! Siellä on kaunista! Sähkötön erämökkijoulu kuulostaa tunnelmalliselta! Tykkäisin!
Minulla on nyt laatikot tehtynä! Ihanan avustajan kanssa puuhattiin eilen! J. Ahola lauloi, me mukana, ammu-vainaan nuotilla! Hilipati-hippaa-joulusikermät jäivät nyt väliin; olen muuton keskellä, ja levyt suurelta osin hukassa, eli laatikossa X. Yöllä paistoin ne tuuvingit, jotka eivät mahtuneet pakkaseen. Ja söin äsken kinkkusiivun ja em. perunalaatikkoa aamupalaksi! - Siis olen ehdottomasti voileipä-aamupala ihmisiä! Aina ensin kaffetta! Mutta kun oli vastapaistettua herkkua valmiina....
Huomenna keittelen hämäläisen makaronilaatikon (puoli kupillista makaronia, litra maitoa. Keitetään, keitetään tunnin verran. Koko ajan sekoittaen. Sitten annetaan jäähtyä. Lisätään vähän suolaa, pari kourallista sokeria! Kyllä! Ehkä lisää maitoa. 3-4 kananmunaa. Paistetaan 175 n. tunti - ja tämä laatikko loppuu sitten pitopöydässä ensimmäisenä! Nyt teen vain tselleni! Mummin reseptillä, jonka äiti opetti minulle).
Aatonaattona paistan lanttulaatikon, valmissoseesta. Illalla kuudelta on Kauneimmat joululaulut Messukylän kirkossa, sinne siis!
Kivaa päivää kaikille teille, yksin tai yhdessä! 🙂
Sugar Beth