Joulunvietto yksin
Kaikille joulunaika ei tarkoita ruuasta notkuvia pöytiä ja perheen kokoontumisia hyvällä hengellä. Aikuisena lapsettomana vietän joulun pyhät usein yksin. Lähipiiri viettää aikaa omien perheiden kanssa. Vanhemmat jo edesmenneitä. Mitä tekisi jouluna?
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä myöhäistä tätä vuotta ajatellen, mutta varmaan johonkin järjestöön pääsee auttamaan esim. vähävaraisten joulujuhlan järjestelyissä.
Miksi meidän lapsettomien pitää AINA tehdä hyväntekeväisyyttä? Miksette ikinä ehdota näitä aktiviteetteja perheellisille?
Ei ole pakko, sitä vaan ehdotetaan yhtenä vaihtoehtona yksinäisyyttä lievittämään. T: vela
Vela :D ja varmaan velatonkin. Sinun jouluihisi ei sitten vanhempana kuulu lapsien ja lapsenlapsien vierailu. Harmittaa puolestasi. Merry x-mas.
Höh, juurihan tässä ketjussa lapset ja lapsenlapset tuskailevat kun pitää jouluna olla vanhempien/isovanhempien kanssa. Ja isovanhemmat haaveilevat että saisivat viettää joulua rauhassa.
jopa perheenisänä melkein toivoisi joskus voivansa viettää yksin..
Kellarissa betonikäytävän kulmassa on patja. Käyn runqqaamassa. Joskus siellä muitakin. Kämppäkaveriämmä ei muka tiedä, mutta arvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulusta tehty liian suuri numero. Olen sinkku, ei perhettä. Vietän joulun kuin normaalin viikonlopun. Säästän rahaa, vaivaa ja stressiä. Kristuskaan ei syntynyt jouluna, vaan joskus syksyllä. Joulu on pelkkä kulutusjuhla, kauppiaiden markkinahuumaa.
Samaa mieltä. Ulkomailla asuessani vietin usein joulut yksin, eikä se ollut mikään ongelma. Elämä ympärilläkin jatkui normaalisti joulusta huolimatta. Suomessa tulee mielikuva, että kaikki käpertyvät neljän seinän sisään perheineen ja viettävät tunnelmallista joulua. Vaikka usein tuo joulunaika taitaa olla poliiseille kiireistä aikaa.
Suomessa tämä käpertyminen tulee siitä kun kaikki paikat sulkeutuu. Kansainvälisemmissä paikoissa on riittävästi uskonnottomia ja muita uskontoja, jotka ei vietä joulua, ja niitä jotka tajuaa että joulua voi viettää myös sulkeutumatta kotiin. Suomessa kaikki sulkeutuu huoltoasemia ja päivystytystä lukuunottamatta, joten kotiin joudutaan yhdessä tai yksin.
Vierailija kirjoitti:
Minä viettäisin joulun ihan mielelläni kotona yksin. Mutten kehtaa sanoa ystävälleni, etten halua lähteä minnekään.
Eli menen ja sekin toki ihan ok, mutten oikein ymmärrä sitäkään mikä ongelma on olla yksin itsensä kanssa, vaikka joulunakin.
Sano vaan. Kyllä ystävä ymmärtää.
Joulutunnelman voi löytää hyvin pienistä asioista. Siitä, että katsoo ikkunasta lumipyryä ja jouluvaloja, lämpimästä glögikupposesta, kivan leffan katselusta viltin alla tjsp. Jos siis joulua ylipäänsä haluaa viettää. Mikään pakko ei ole.
Itse ihan tietoisesti haluan jouluisin keskittyä siihen, mitä minulla on, enkä siihen, mitä puuttuu. Minulla on pieni suku, enkä ole enää tekemisissä vanhempieni kanssa (ihan syystä). Pitkään olin sinkku. Sitten löysin miehen, mutta lopulta syli jäi kuitenkin tyhjäksi, kun en tullut raskaaksi.
Voisin katkeroitua siitä, ettei ole mahdollista viettää isoa sukujoulua. Mutta en halua. Olen vain äärimmäisen kiitollinen miehestäni, joka haluaa jakaa kanssani yhteisen elämän, vaikka se ei ihan ideaalia aina olisikaan. Ja silloin, kun ei ollut vielä miestä, niin olin pohjattoman kiitollinen rakkaasta (tänä päivänä jo aika vanhasta) kissastani, joka on aina vilpittömän iloinen seurastani. Ja ystävistä, jotka lähettävät kortteja ja tulevat välipäivinä käymään. Tuntuu, että olisin kiittämätön miestäni, kissaani ja ystäviäni kohtaan, jos käyttäisin joulun itkemällä menneisyyden haavojen ja toteutumattomien unelmien perään.
Onko kuppi puoliksi täynnä vai puoliksi tyhjä, sen voi mielestäni jossain määrin valita.
Korjaan polkupyörää parvekkeella.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sukujoulut ovat olleet kamalia, mutta viime joulu oli vittuilun multihuipentuma, joten aion viettää tämän joulun yksin. Meni kokonaista 50 vuotta kerätä rohkeutta sanoa tämä ääneen.
Upeata!!!
Vietän ja haluan viettää joulua ihan yksin omassa rauhassa. Minua on kutsuttu (varmaan säälistä) joulunviettoon tuttavien luo, ja joudun keksimään tekosyitä, kun ei ymmärretä, että minulle joulu tarkoittaa joulurauhaa.
Ai, no tossahan on aihio vaikka mihin kivaan, mitä juuri sinä itse haluat tehdä.
Mä laittaisin itselleni superjouluherkut, kaapit täyteen herkkuja moneksi päiväksi. Ulkoilisin, saunoisin, söisin, lukisin, katsoisin sarjamaratonin/elokuvia, menisin elokuviin, avantouimaan. Ai että.
Minulla menossa noin viidestoista joulu yksin. Viime vuosina en ole tehnyt yhtään mitään jouluista muuta kuin sen, että tarkistan kauppojen aukioloajat etukäteen. Sen verran kuitenkin tänä vuonna heltisi sydän, että nyt laitoin jouluvaloa ikkunaan, ja mietin, jos pyhänä yrittäisi käydä jossain, ehkä joulukirkossa. Rauhallista joulunaikaa! Talven sydän on leppoisaa aikaa yksin olevalle levätä.
Minä vaan lojuisin aamulla pitkään. Sitten kun alkaisi tuntua tunkkaiselta, kävisin pitkällä kävelyllä. Vähän jotain ruokaa ja loppu päivä taas vaan lojumista sarjojen, kirjojen ja elokuvien kanssa. Ja ajoissa nukkumaan. Ajoissa nukkumaankäynti on parasta, saa parhaat unet.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä yksinolossa on niin kamalaa? Aivan parasta kun saa olla rauhassa ja tehdä mitä itseä huvittaa.
No niinpä!
Tänä vuonna saan viettää joulua yksin ensi kertaa yli 30 vuoteen! Mahtavaa, joulu omassa uudessa kodissani!!
Alkoi olla sukulaisten kanssa vietetyt joulut aikamoista pakkopullaa. Ihana tehdä kaikki juuri kuten itse haluaa eikä joutua aina sopeutumaan muiden aikatauluihin ja ruokiin. Ei tartte laulaa pakanana enkeleistä taivaan eikä yöllä haahuilla tyhjillä kaduilla bussia etsien tai maksella kalliita takseja päästäkseen kotiin nukkumaan.
Hyvää Joulua kaikille 😍🎄
Mulla on nuorin lapsista kotona ainakin tämän joulun, mutta sen jälkeen tulen viettämään joulut ulkomailla jossain päin Eurooppaa, missä pääsee näkemään ihmisiä, valoja ja syömään paikallisten sekaan.
Olen kaikki muutkin päivät yksin, miksi pitäsi jouluaattona olla jossain epämieluisassa joukossa?
Vierailija kirjoitti:
Nautin viettää joulua yksin.
Minä myös! Enkä tarvitse kuusta, enkä jouluruokia. Yksinäisyys (ei perhettä) on tullut oikealle persoonalle. N63
Sinänsä jännää, että köyhille lapsiperheirhelle jaetaan avustuksia mutta kunnollisille ja hyville yksinäisille miehille ei ole tarjolla joulunajan rakkausavustuspalvelua. Suomessa on paljon armeijaa käymättömiä naisia, jotka voisivat tehdä kansalaisvelvollisuutensa rakastamalla yksinäistä kilttiä miestä joulun ajan kohti onnistunutta työnhakua (töissä ei kannatä käydä jos ei naistakaan saa).
Joulu ei eroa millään tavalla tavallisesta viikonlopusta. Aivan turhaa hössötystä yhden päivän takia! Ostan kaljaa ja juon sitä koko joulun. Välillä tilaan pizzaa ja otan pienet unet. Pyhät menevät mukavasti, ovat menneet jo monta vuotta.
Samaa mieltä. Ulkomailla asuessani vietin usein joulut yksin, eikä se ollut mikään ongelma. Elämä ympärilläkin jatkui normaalisti joulusta huolimatta. Suomessa tulee mielikuva, että kaikki käpertyvät neljän seinän sisään perheineen ja viettävät tunnelmallista joulua. Vaikka usein tuo joulunaika taitaa olla poliiseille kiireistä aikaa.