Joulunvietto yksin
Kaikille joulunaika ei tarkoita ruuasta notkuvia pöytiä ja perheen kokoontumisia hyvällä hengellä. Aikuisena lapsettomana vietän joulun pyhät usein yksin. Lähipiiri viettää aikaa omien perheiden kanssa. Vanhemmat jo edesmenneitä. Mitä tekisi jouluna?
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Itsehän sinä päätät, mitä teet. Ei siitä kukaan muu ole vastuussa.
Sama pätenyt tänä vuonna myös loput 365 päivää vuodesta.
Vai?
Voisiko olla olemassa muitakin ihmisiä?
Muita ihmisiä joilla on vaikutusta omaan itseen?
Ihan noin tiedoksi ettei kukaan tiedä milloin Jeesus syntyi! Tutkijat arvioivat, että myöhään syksyllä eli miksiköhän sitä ajankohtaa ei selvästi kerrottu? Voisiko olla ettei ole tarkoituskaan viettää syntyäreitä vaan hänen kuolemansa muistonviettoa ja sitä tekoa ihmiskunnan puolesta?
Vierailija kirjoitti:
Ai, no tossahan on aihio vaikka mihin kivaan, mitä juuri sinä itse haluat tehdä.
Mä laittaisin itselleni superjouluherkut, kaapit täyteen herkkuja moneksi päiväksi. Ulkoilisin, saunoisin, söisin, lukisin, katsoisin sarjamaratonin/elokuvia, menisin elokuviin, avantouimaan. Ai että.
Yksin asuessa näitä kaikkia voi tehdä vuoden jokaisena viikonloppuna, lomilla ja viikollakin jos ei ole työelämässä. Ihan koska mieleen juolahtaa ja jos on varaa ostaa herkkuja. Miten nämä asiat silloin jouluna tuntuisivat jotenkin extraihmeelliseltä ja juhlavilta?
Sitä ei käsitetä, että itsellinen ihminen voi tehdä juuri sitä mitä itse haluaa tehdä koko vuoden ajan. Ei siinä ole silloin sitä viehätystä joka on niillä perheellisillä tai parisuhteessa olevilla. On ihan muusta kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä yksinolossa on niin kamalaa? Aivan parasta kun saa olla rauhassa ja tehdä mitä itseä huvittaa.
Itsellä vanhat muistot.
Yksin ollessa on suuremmassa vastuussa omista kemiallisista reaktioista. Perhejouluissa on viidessä sekunnissa mahdollista saada parantava vaikutus toisista ihmisistä ihan pelkästään olemalla lähellä. Yksin ei voi saada vastaavaa. Muuten esim. pandemioita ei olisi ollutkaan.
En osaa ehdottaa mitään tiettyä, koska itse mietin samaa. Rästihommien hoitelu tulee ensimmäisenä mieleen, mutta vaatii tietysti vain tietynlaisen tilanteen. Tulevaisuuden suunnittelu/menneiden läpikäyminen vähemmän työläämmästä päästä toinen esimerkki. Varaslähtö uuteen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, no tossahan on aihio vaikka mihin kivaan, mitä juuri sinä itse haluat tehdä.
Mä laittaisin itselleni superjouluherkut, kaapit täyteen herkkuja moneksi päiväksi. Ulkoilisin, saunoisin, söisin, lukisin, katsoisin sarjamaratonin/elokuvia, menisin elokuviin, avantouimaan. Ai että.
Yksin asuessa näitä kaikkia voi tehdä vuoden jokaisena viikonloppuna, lomilla ja viikollakin jos ei ole työelämässä. Ihan koska mieleen juolahtaa ja jos on varaa ostaa herkkuja. Miten nämä asiat silloin jouluna tuntuisivat jotenkin extraihmeelliseltä ja juhlavilta?
Sitä ei käsitetä, että itsellinen ihminen voi tehdä juuri sitä mitä itse haluaa tehdä koko vuoden ajan. Ei siinä ole silloin sitä viehätystä joka on niillä perheellisillä tai parisuhteessa olevilla. On ihan muusta kysymys.
Onhan perheellisilläkin mahdollisuus nähdä toisiaan 365 päivää vuodessa. Miksi juuri ne tietyt tuntuvat juhlavilta? Mikseivät he suunnittele elämäänsä julavammiksi, jos joulu on jotain ekstrajuhlaa? Eivätkö he syö joka päivä ruokaa, eivätkö kuuntele telkkaria, radiota, nettiä tms? Eivät tee riisipuuroa milloinkaan muulloin kuin tiettynä juhlapäivänä, joka on kansallinen erikoispäivä?
Minä en ihmettele ehdotusta siksi, koska omalla kohdalla tietynlainen arkisuus resetoi huonoja jouluja. Tietynlainen juhlattomuus auttaa poistamaan niitä muistoja, jotka ovat syntyneet yksin vietetyistä ajoista, jotka eivät ole olleet miellyttäviä. Juhlallisuutta nyt tuo moni sama asia kuin perheellisillä. Tietyt juotavat, tietty ruoka, tietyt vaatteet, tietyt tekemiset.
Käsitöitä eli nopeet hanskat..aah
Tässä ketjussahan se nyt nähdään: parisuhteessa olevat ja perheelliset ovat yhdessä 365 päivää, jonkun kommentoijan mukaan. Hehän juuri siksi haaveilevatkin joulusta yksin ja rauhassa. Miksi sitä ei kyseenalaisteta ja ihmetellä ja anneta "hyviä neuvoja", että miten ihmeessä ette vain kumppanisi/lastesi/ sukusi/tms. kanssa vain tee sitä samaa jouluna mitä teette koko vuoden.
Kuten kyseenalaistetaan tai annetaan "hyviä neuvoja" yksinasuville, jotka saavat olla itsensä kanssa 365 päivää ja haluaisivat jouluna jotain hiukan muuta.
Jo pari joulua yksin kotona, sillä lapset ovat teinejä ja omilla teillään.
Nautin yksinolosta ja jos huvittaa, voin käydä ulkoilemassa, kirkossa, haudoilla, kirjastossa omalla koodilla, siivota kaapit, pestä pyykkiä, nukkua, mennä baariin, lukea kirjaa, katsoa telkkaria, mennä leffaan, laittaa musat soimaan ja viettämään oma karaoke ym.
Saan kyllä itseni viihtymään.
Mä toivon aina juhlapyhiksi töitä, mieluiten iltavuoroja. Nyt joulun ajaksi sattui iltoja ja öitä, ja uutenavuotenakin on aattona iltavuoro ja uudenvuodenpäivänä aamuvuoro. :)
Olen viettänyt monia jouluja yksin. Yleensä olen katsonut leffoja, lukenut kirjoja, tehnyt itse glögiä... joinain jouluina, kun asuin vielä Helsingissä, kävin joskus joulun pyhinä treffeilläkin. Siinä oli oma metka tunnelmansa. Baarit ja muut olivat tosi tyhjiä.
Mikä sua kiinnostaisi, ja voisitko tehdä jotain ekstraihanaa? Siis lähteä vaikka äkkilähdöllä lomamatkalle, tai järjestää kotona jotain ihanaa itsellesi? Hyviä kirjoja, hyvää ruokaa, jotain kotispa-hemmotteluita..? Tai etsiä vaikka kaveriseuraa Facebook-ryhmistä?
Vierailija kirjoitti:
Pyysin kaikille pyhille työvuorot. Vielä 20v sitten ei meinannut saada millään ihmisiä jouluksi töihin, kaikki tarvitsi vapaan. Nyt oli hirvee vääntö siitä kun 8/10 halus pyhiks töihin. Pääkaupunkiseudulla on hirveesti ihmisiä jotka ei vietä joulua, meilläkin on varmaan puolet porukasta yksin asuvia sinkkuja. Joku sanoki et on kivempi olla duunissa vaikka 10h päivässä ku nököttää yksin kotona pohtien sitä miks oon yhä yksin.
Pyhinä saa myös parempaa palkkaa, mikä houkuttelee monia. Varsinkin tämänhetkisessä tilanteessa kun kaikki kallistuu.
Aika samoja asioita ihmiset tekevät yksin tai yhdessä. Jännä näkemys, että yksin olisi niin täysin erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Koska joulusta on tullut vain kaupallinen lahjapaketti juhla, siitä joulun alkuperäisestä syystä ei saa edes puhua. Niin hyvillä mielilä joulun voi skipata.
Olin lasten joulujuhlissa, ei ollut joulukuaelmaa. Tonttuja kylläkin, jotka juontaa pakana-aikaan.
Joulu on yleensäkin pakanallinen juhla (yule), Jeesus ei oikeasti syntynyt jouluna, vaan kristityt ottivat pakanallisen juhlan koska kokivat että se tekee käännyttämisen helpommaksi kun pakanoiden ei tarvitse vaihtaa juhlapäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et laita itsellesi jouluruokia? Kukas kissan hännän nostaisi, jos ei kissa itse? Koristelen aina upean joulu, leivon, laitan ruokia, katan kauniisti, syön, katson parhaat jouluelokuvat DVD/-telkkari, käyn joulukonsertissa mahdollisimman lähellä joulua, kuuntelen joulauluja, saan joululahjoja, käyn joulusaunassa, teen joulujalkakylvyn, tuoksuttelen vastalla, kynttilöin, soihtuloin jne.
Ei yksinään olo estä nauttimasta.
Juuri näin tekisin itsekin, jos olisin yksin.
Mä olen viettänyt yhden joulun ihan yksin. Olin vasta eronnut ja ei ollut ketään lähistöllä minne mennä jouluksi. Ostin itselleni jotain lahjoja, koristin kuusen yms. tein jouluillallisen, pukeuduin kivasti ja kuuntelin juhlavaa musiikkia...tuli yllättävän kiva aatto ja sai tehdä mitä itse halusi. Tunsin itseni ihan voittajaksi selvittyäni yksinäisenä juhlapyhistä, niinkin onnistuneesti.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussahan se nyt nähdään: parisuhteessa olevat ja perheelliset ovat yhdessä 365 päivää, jonkun kommentoijan mukaan. Hehän juuri siksi haaveilevatkin joulusta yksin ja rauhassa. Miksi sitä ei kyseenalaisteta ja ihmetellä ja anneta "hyviä neuvoja", että miten ihmeessä ette vain kumppanisi/lastesi/ sukusi/tms. kanssa vain tee sitä samaa jouluna mitä teette koko vuoden.
Kuten kyseenalaistetaan tai annetaan "hyviä neuvoja" yksinasuville, jotka saavat olla itsensä kanssa 365 päivää ja haluaisivat jouluna jotain hiukan muuta.
Näinpä. Ehkä kyse on monen kohdalla vain siitä, että jouluna haluaisi tehdä jotain erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan noin tiedoksi ettei kukaan tiedä milloin Jeesus syntyi! Tutkijat arvioivat, että myöhään syksyllä eli miksiköhän sitä ajankohtaa ei selvästi kerrottu? Voisiko olla ettei ole tarkoituskaan viettää syntyäreitä vaan hänen kuolemansa muistonviettoa ja sitä tekoa ihmiskunnan puolesta?
Kiva kun edes joku kirjoittaa Jeesuksesta. Ei kai sillä ole väliä, missä kuussa tarkalleen syntyi, vaan että muistamme hänet. Joulu on ajoitettu meidän suomalaisten kannalta juuri oikeaan aikaan, se katkaisee pimeimmän ajan vuodesta valoineen ja herkkuineen. Koko maailman ajanlasku perustuu Jeesuksen syntymään, ja se kertoo siitä kuinka merkittävä mies/Jumalan Poika on kyseessä.
Käy joulukirkossa, vaikka olisit ateisti.
Lähden joka vuosi etelään jouluksi ja palaan loppiaiseksi. Ei tule minkäänlaista stressiä joulusta koskaan!