Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeasti älykkään ongelmat

Vierailija
17.12.2024 |

Tällä palstalla usein keskustellaan siitä, millaisia ongelmia on keskimääräistä älykkäämmillä. Tässä meikän viiskyt senttii.

Olen itse tällainen älykäs ihminen, jolla myös tovereina samanmoisia. Me ei olla sen kummallisempia kuin muutkaan. Pidän muita huippuälykkäitä (testatusti sellaisia) monessa asiassa yhtä typerinä kuin muita.

Oikein hämmennyn aina kun muut älykkäät ovat ihan hoomoilasena tilanteissa, jotka itselleni ovat itsestään selviä.

Älykkyys antaa eväät, mutta kokemus jalostaa ne eväät käyttöön. Näin esim sosiaalisissa suhteissa. Ns. sosiaalinen älykkyys on pääosin opittua. Eli jos ihmettelet miksi joku it-nörtti on niin tööt joissain tilanteissa, vaikka kuuluu mensaan, niin tämä on just se.

Älykkyys on vain yks ominaisuus ihmisessä. Siitä voi toki tehdä ongelman, elämääkin suuremman, jos haluaa. Fakta on kuitenkin sen, että älykäällä on nopeammat hoksottimet. Eli nopea oppimiskyky, kyky hahmottaa laajempia kokonaisuuksia, kyky ymmärtää abstraktioita, hyvä ongelmanratkaisukyky. Nämä ovat erinomaisen hyödyllisiä ominaisuuksia elämässä ja helpottavat elämää, varsinkin työelämää (olit sitten duunri tai akateeminen).

Erilaiset kasvuympäristöt, geneettiset ja opitut tavat ja luonteenpiirteet vaikuttavat elämässä kuitenkin enemän kuin älykkyysosamäärä. Sosiaaliset suhteet ja niissä pärjääminen ovat kaikkein merkittävimpiä.

Okei, sitten mennään siihen, että mikä meikäläistä älykkäänä eniten sos. suhteissa ja elämässä kyrpii.

1. Huumorintaju.

-Mulla on lapsesta asti ongelma, että jengi ei tajua mun liian outoa huumoria. Ainoastaan toiset huippuälykkäät tajuaa sen, muut pitää outona tai tyhmänä.

2. Ihmiset on hitaita.

On tosi turhauttavaa, että itelle asiat on helppoja ja nopeita. Muut pähkäilee, opettelee, yrittää ymmärtää ja kaikki kestää niin kauan. Vaatii kärsivällisyyttä.

3. Ei voi puhua suurimmalle osalle ihmisistä sillee ku normaalisti puhuis. Täytyy puhua selkokieltä. Jos puhuu mikä olis itelle ns. normaalisti, mikä siis tuntuis luontevammalta, niin ihmiset ei yhtään tajua mitä sanoin. He yleensä hymyilee ja nyökyttelee, koska jotenkin tiedostavat, että sanoin jotain "fiksua", mutta eivät kehtaa sanoa että eivät tajunneet mitään.

Mutta jos sopeutuu näihin kaikkiin (kuten itse olen jotenkuten sopeutunut) niin kaikki on ok. Ei ole mitään syytä uhriutua älykkyydestä tai asettaa itseää muiden yläpuolelle. Me ollaan kaikki ihmisiä eri ominaisuuksien kanssa. Ulkönäkö ja älykkyys vaan tuntuu olevan tosi arkoja aiheita, koska ihmiset herkästi ajattelee että ihmiset arvotetaan niiden perusteella ja tietysti jotkut pellet arvottavatkin, mutta parhaimmat ei.

Kommentit (138)

Vierailija
1/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja vois laittaa myös sen "ongelman", että jos laittaa tänä vauvapalstalle, niin eipä tule keskustelua tai kommentteja asiasta. Ns.  conversation killer. :D

Vierailija
2/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä, en nyt tiedä miksi tähän ei tule yhtään kommenttia, olen pettynyt. Itse koen että ilmaisin asiani hyvin selkeästi, mutta voin olla väärässäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sun aö on ? Ootko mensän jäsen

Vierailija
4/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulenpa, että huumorintajusi ei ole erityisen älyllistä. Kuvittelet asioita jotka eivät ole totta. Siksi sinua ei ymmärretä.

Huippuälykkäiden Rowan Atkinsonin, John Gleesen jne. huumoria ymmärretään maailmanlaajuisesti.

Vierailija
5/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko antaa ap esimerkin kohdasta 2?

Vierailija
6/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä annan esimerkin ulkopuolisena: Ap kuvittelee, että älykkään ihmisen aivot ovat nopeat. Se on harhaluulo, älykkään ihmisen aivot ovat hitaat. Ärsykettä ei heti seuraa reaktio vaan aseman analyysi.

Vierailija
7/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulenpa, että huumorintajusi ei ole erityisen älyllistä. Kuvittelet asioita jotka eivät ole totta. Siksi sinua ei ymmärretä.

Huippuälykkäiden Rowan Atkinsonin, John Gleesen jne. huumoria ymmärretään maailmanlaajuisesti.

Voimia sulle!

Vierailija
8/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon taas nii älykäs, että pää on tyhjä 24/7, kun ajattelen niin nopee!

Vierailija
9/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki ap apua, tarvitset tohtoria tuon muka älykkään pääsi kanssa.

Alkaa olemaan jo kiire.

Vierailija
10/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄

Vierailija
11/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä rutise senkin vanha mopo!

Vierailija
12/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

YHTÄ AUTTAA VAIN JUMALA! AP:TA AINOASTAAN HUMALA!

Vierailija
13/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä, en nyt tiedä miksi tähän ei tule yhtään kommenttia, olen pettynyt. Itse koen että ilmaisin asiani hyvin selkeästi, mutta voin olla väärässäkin.

Opettele kirjoittamaan, joku voisi sitten vaikka uskoa älykkääksi.

Vierailija
14/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te saatte tietää älykkyytenne tason? Mensan testi mittaa lähinnä visuoloogista päättelyä, joka on aika suppea määritelmä älykkyydelle. 

Hyvin pitkälti samaa mieltä kanssasi ap. Itse en pidä itseäni huippuälykkäänä ja samaistun vain oikeastaan kohtaan 2.  Minua kiinnostaisi jokin esimerkki oudosta huumorintajustasi, ap. Kerrotko esimerkin?

Vierailija
15/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä ole älykäs, sinä olet vain narsisti.

Vierailija
16/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele kirjoittamaan, joku voisi sitten vaikka uskoa älykkääksi.

Älykkäillä nyt ajatukset kiemurtelee. Ei kirjoita kaikista selkeimpää tekstiä, jonka vuoksi muut ovat "tyhmiä", kun eivät ymmärrä.

Vierailija
17/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä annan esimerkin ulkopuolisena: Ap kuvittelee, että älykkään ihmisen aivot ovat nopeat. Se on harhaluulo, älykkään ihmisen aivot ovat hitaat. Ärsykettä ei heti seuraa reaktio vaan aseman analyysi.

Ap tässä. Kyllä, älykkään aivot toimivat nopeasti ja prosessoivat tietoa huomattavasti nopeammin kuin keskivertoihmisellä. Olet myös oikeassa siinä,että älykäs voi olla todella hidas. Tämä voi tulla esiin ns. hajamielisyytenä. Koska prosessointi on nopeaa ja tehokasti, niin virikkeellisyyden nimissä on pakko "viihdyttää" itseään ajautumalla harhapoluille miettimään ja pohtimaan muita asioita ja hahmottamaan laajempia kokonaisuuksia. Älykäs voi ns. jumiutua ja antaa siten itsestään "tyhmän ja hitaan" kuvan" muille. Tämä on yksi monista syistä, miksä normaaliälyiset pitätä huippuälykkäitä joskus tyhminä tai outoina.

Vierailija
18/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Älykäs ihminen prosessoi tiedon nopeammin kuin vähemmän älykäs. Ärsykkeeseen reagointi on enemmän toiminnan ohjaukseen liittyvä asia. 

Vierailija
19/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkään ihmisen aivot ovat nopeat ja mm. siksi tavisten hitaus vaikkapa kaupassa ärsyttää helposti.

Vierailija
20/138 |
17.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo huumorintaju on kyllä niin totta. Älykkäillä ihmisillä leikkaa todella nopeasti. Eräs ystäväni on huippuesimerkki tästä. Hän saattaa heittää jonkun kuivan kommentin ja minä oikein tunnen kuinka minulla lyö puoliympyrää tyhjää, kunnes ratas ottaa kiinni ja tajuan vitsin. Sitten nauramme molemmat sekä jutulle, että minun hitaudelle.

Toinen asia on se, kuinka tehokkaasti voi omalla kommentillaan tai näkökulmallaan tappaa keskustelun. Jopa minulle käy joskus näin jossain seurassa. Sitten toisessa seurassa mikään kommentti ei katkaise keskustelua, vaan se elää ja kumpuilee joka suuntaan. Mielestäni älykkyyttä on myös huomata milloin on itse seuran vähemmän älykäs yksilö...:)