Missä asioissa ADHD-ihmiset tyypillisesti ovat parempia kuin neurotyypilliset?
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään. Tai no, vanhempi voi kerätä säälipisteitä ja moraalisäteilyä lapsensa avulla.
Voinko minä reilu 30-vuotiaana ADHD:na kerätä itselleni joltain säälipisteitä oman diagnoosini takia? Keneltä ja miten tää tapahtuu? Kiitän neuvoista etukäteen 😊
Kyllä voit, ainakin jos työpaikaksi on järjestössä. Voit suureen ääneen korostaa kuinka ainutlaatuisen erilainen ihminen olet ja sinua pitää sen takia ymmärtää vaikka jättäisitkin tehtäväsi tekemättä. Olet taiteellinen spesiaalityyppi, niin saatanan cool. Jos hyvin käy, saat woke ihmisiä ympärillesi, jotka täydellisesti ymmärtävät sinua ja erikoislaatuisuuttasi ja sillä välin tunnolliset neurotyypillliset tylsimykset tekevät sinun työsi.
Rehti, autenttinen
addi tai assi mieluummin
kuin kaksinaamainen
selkään sarjap--kottava
häikäilemätön
juonittelija.. joka kåstaa
narahdettuaan vilpistä.
Sen lisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä ihan kaikki taide.
Saavatko loppuun aloittamansa projektit? Epäilen. Taide vaatii usein loputtomasti kärsivällisyyttä ja harjoittelua. Myös loppuvaiheen hiomista ja viimeistelyä.
Olet niin pihalla.
Itse asiassa olen itse taidealalla.
Ihanko totta? Niin olen minäkin ja mulla on myös ADHD ja mun työskentelyssä kuvataiteilijana ei ole mitään ongelmia, mutta kaikki ns. normaalit työt menee päin honkia. Kuvataiteilijana pärjään, koska saan itse päättää omasta rytmistäni. En todellakaan työskentele kahdeksasta neljään. Suurin osa mun tuntemista koulutetuista taiteilijoista ovat kyllä enemmän tai vähemmän nepsyjä. Uskon vaka
On se varmasti raskasta elää noin taiteellisena huippusukuna tasapäisten tylsimysten yhteiskunnassa.
Eräs mun itse itsensä adhd-ihmiseksi diagnosoinut kaveri puolustelee kans kotona oloaan sillä ettei 8-16 työ ole yhtään hänen juttu. Että mieluummin harrastelee kaikkea mielenkiintoista omaan tahtiin. Puoliso elättää.
Mutta onko oikeasti se 8-16 työ kenenkään juttu? Ei se minunkaan juttu ole koskaan ollut. Mieluummin minäkin vain harrastelisin kotona. Vai olenko siis myös adhd-ihminen?
Ei missään. Jestas vihaan tätä supervoimapuhetta.
Terkuin ADHD, joka on kuntoutustuella tämän "supervoiman" takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailijat kirjoittivat:
'Eivät yhtään missään. ADHD on älyllinen kehitysvamma -- muun väittäminen on valehtelua.'
'Täällä adhd, jonka älykkyysosamäärä 147. . Itse asiassa monet älykkäät ovat adhd:eita. Monen jo kuolleen neron on epäilty olleen adhd. Uudet keksinnöt vaativat nimenomaan kykyä ajatella laatikon ulkopuolelta ja monta älykästä ihmistä nimenomaan kiehtoo jonkun uuden tekniikan kehittäminen tai jonkun uuden ilmiön tutkiminen.'
Komppaan alempaa,
vaikka
äo-lukemaani en
julkiseksi laita.
Ainoa langassa.
💚🌿👋
Nettitesteillä ei sitten mitata oikeita älykkyysosamääriä. Kaikki saa niistä yli 140 tulokseksi. En ainakaan tiedä ketään kuka ei olisi saanut. Niillä houkutellaan ihmisiä oikeaan Mensan testiin tms.
eri
Vierailija kirjoitti:
Ei missään. Jestas vihaan tätä supervoimapuhetta.
Terkuin ADHD, joka on kuntoutustuella tämän "supervoiman" takia.
Itsellä on varmaan kaikki mahdolliset adhd-piirteet mitä netissä on tullut vastaan. Paitsi energisyyttä ei ole ripaustakaan. Sen sijasta on ikuinen älytön väsymys. Mitään ei saa aikaan. Vaikea keksiä mitään positiivista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaamalla kaikki ympärillä olevat asiat. Siksi hyvä esim. Tarjoilijana tms.
Ei kaikki, tarkkaamaton add ei näe moniakaan asioita ympärillään
Ja siksi ei tosiaan sovi moniin ammatteihin. Esim ammattikuskiksi
Meneekö tää siis niin, että sellainen adhd ylivilkkaudella huomaa kaiken? Oman pään sisällä elävä (entinen ADD) ei sitten huomaakaan paljon mitään?
Pitkä ketju. En jaksa lukea. Varmaan monikaan adhd ei jaksa.
t. adhd
Ajattelemaan laatikon ulkopuolelta. Keksimään uutta. Mutta normit ei sitten välttämättä tajua näitä innovatiivisia edistyksellisiä ajatuksia ollenkaan. Eivät osaa katsoa niin pitkälle. Saattavat pitää jopa tyhmänä.
"Ihmettelen miten koulussa hyvin pärjänneet ihmiset voivat saada ADHD diagnoosin aikuisena. Koulussa oppiminen edellyttää hyvää huomiokykyä ja tarkkaavaisuutta."
LoLz. Peruskoulusta pääsee läpi ihan jokainen tolvana. Edes mun peruskouluaikana ei tarvinnut paljoa nähä vaivaa, että saa numeroksi 8. Lukiossa oli jo vaikeampaa, mutta senkin suoritin 7 keskiarvolla ja M:n papereilla. Koulussa loistin nimenomaan aineissa, jotka kiinnostivat ja niistä jotka eivät kiinnostaneet, sain säälivitosia. Yliopiston ns. "vaativuustaso" oli ihan vitsi, kun opiskelin kiinnostavaa alaa johon pystyin "ylikeskittymään". Ei ollut montaa tylsää kurssia ja oli oikeastaan pettymys, kuinka helppoa yliopisto-opiskelu mulle oli.
Työelämässä olosta ei sitten meinannut tulla enää mitään. En jaksanut multitaskausta ja ihmissuhdedraamoja. Oon nyt viimeiset 5 v ollut välillä pätkätöissä ja välillä pitkillä sairaslomilla vaikean masennuksen (ml. im-yrityksen) vuoksi.
- Peruskoulussa 97-03, ADHD-diagnoosi 2023.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sitä, että ADHD-ominaisuudeksi sanotaan sitä, että on vaikea keskittyä asioihin, jotka eivät kiinnosta. Eikö kellä tahansa ole vaikea keskittyä asioihin, jotka eivät kiinnosta? Jos on mielestäni hyvin tylsä aihe, en minäkään epä-ADHD pysty opettelemaan sitä. En pysty lukemaan siitä niin että mitään jäisi mieleen. Jos joku selittää sitä, en kykene pitämään ajatuksia kasassa sen vertaa, että ymmärtäisin. Onko tämä sitten oire jostain epätyypillisestä vai eikö se kaikilla ole tällaista?
Voi olla myös adt. Eli itse jatkuvalla puhelimella roikkumisella aiheutettu adhd-oireisto, ei oikea adhd.
Vierailija kirjoitti:
Hyperfokus taitaa kuulua autismiin. Itse en ainakaan tuota tunnista.
Nepsy voi olla sekä-että, autistinen ja adhd yhtä aikaa. Adhd:n keskittyminen ei kyllä riitä tuntikaupalla. Suorituksen taso laskee hyvin nopeasti. Stam1na on paljon heikompi kuin normaalilla ihmisellä. En korjaa typoa, tuli niin hauska. En tarkoittanut Stam1naa.
Juuri näin. Tässä ketjussa mun mielestä, ihmiset jotka ovat molempia, yhdistävät tämän hyperfokus ominaisuuden ja jotkut muutkin väärään diagnoosiin eli adhd:hen.
Vierailija kirjoitti:
Rehti, autenttinen
addi tai assi mieluummin
kuin kaksinaamainen
selkään sarjap--kottava
häikäilemätön
juonittelija.. joka kåstaa
narahdettuaan vilpistä.
Sen lisään.
Onko kaikki adhd:t muka rehtejä? Ei ainakaan mun tuntemat. Hyvin sujuvasti osa osaa kieroilla saadakseen haluamansa. Asseja en tunne. Ehkä ne on sitten rehtejä.
Ite oon kuullut että kriisitilanteissa. Normot lamaantuu eikä osaa toimia, mutta adhd:t yllättäen skarppaa ja pelastaa muut.
Aloitin kokeileen onko mulla tuo ADT. Se tapahtuu näköjään niin että pitää välttää puhelinta ja somea, joten moikka!
Vierailija kirjoitti:
Ite oon kuullut että kriisitilanteissa. Normot lamaantuu eikä osaa toimia, mutta adhd:t yllättäen skarppaa ja pelastaa muut.
Mä ymmärrän tän pointin täysin! Olen ajatellut, että jossain kriisissä tms. mun adhd-poika olisi meidän lapsista olisi se joka toimii. Ei ikinä ole jäänyt ihmettelemään.
Vierailija kirjoitti:
Joo töissäkin kuulemma toimii. Jos tulee joku yllättävä homma joka pitää hoitaa asap, niin normot hermostuu, sählää ja sekoilee ja adhd hoitaakin homman kotiin.
Tuo hyperfocus toimii kuulemma niin että voi tehdä kuukauden hommat parissa tunnissa. Siksi töissä saattaa olla se pelastaja. Adhd on myös oppinut siihen, koska hommat aina jää ja sitten deadlinen iskiessä saa vasta tartuttua. Tehokkaasti.
Se miksi hommat jää, johtuu kuulemma puolestaan adhd:n aikakäsityksestä. Se ei ole normaali. On vain joko vaihtoehdot "joskus tulevaisuudessa" tai "nyt heti". Monet hommat on sitten yleensä kategoriassa "joskus tulevaisuudessa" eli ei kiirettä. Paitsi sitten yhtäkkiä tajuaa, että nyt onkin se deadline ja homma siirtyy "nyt heti" -kategoriaan.
Minulla on ADD, enkä haluaisi korjata tätä vikaa. Sori vaan, mutta et tiedä mistä puhutz